verslag OCD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

verslag OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 13:19

Omdat ik ( samen met studiegenoten) een verslag over OCD heb geschreven en meerdere mensen daar vragen over hadden : Bij deze het verslag

Osteochondrose

Wat is Osteochondrose?

Osteochondrose is een stoornis in de skeletontwikkeling, die bij veulens en warmbloedpaarden voorkomen. De afkorting van is OC. De stoornis komt vooral op jeugdige leeftijd voor. OC komt vooral in het kniegewricht en het spronggewricht voor, maar ook wordt OC aangetroffen in de halswervels. OC komt niet alleen bij paarden voor maar ook bij de ko, het varken, de kalkoen, de kip en de mens. Bij pony's komt het minder voor dan bij paarden.

Definitie
Osteochondrose (OC) is een storing in de rijping en verbening van het gewrichtskraakbeen die ontstaat bij het jonge, opgroeiende dier.

Wat is OCD?

OCD staat voor de term "Ostechondritis dissecans". Wanneer ere losse stukjes kraakbeen en/of been in het gewricht terechtkomen spreekt men van OCD. De losse kraakbeenstukjes noemt met Copora lebera (= vrije lichamen). OCD is de meest ernstige vorm van Osteochondrose.


Afbeelding

Hierboven zie je een fragment wat is losgemaakt van de onderzijde van het scheenbeen, een typisch Osteochondrose.

Hoe ontstaat Osteochondrose?

Wanneer er een verstoring optreedt van de omvorminf van kraakbeen naar bot wordt op een bepaalde plaats de laag kraakbeen steeds dikker. Door deze verdikking kan de voeding vanuit het gewrichtssmeer niet goed zijn functie uitoefenen. De 'aanvoerroute' (van de voeding) is te lang. Hierdoor wordt de kwaliteit van het kraakbeen minder. Hierdoor kan er beschadiging optreden en daardoor zal het kraakbeen minder goed worden en ontstaan er scheurtjes. Door deze scheuren kunnen er stukken kraakbeen los gaan laten (=OCD).
De losse botfragmenten kunnen door het gewricht gaan zwerven, ingeklemd raken en nog meer beschadiging geven. De plek waar het is beschadigd is ruw in plaats van glad. Daar komen stoffen vrij die de productie van teveel en te dun gewrichtssmeer veroorzaken. Het gewricht wordt dik en de smering wordt minder waardoor er arthrose kan ontstaan. Daar waar het kraakbeen verdwenen is kan nu gewrichtssmeer in het onderliggende bot dringen met botoplossing tot gevolg, de losse botfragmenten.

De oorzaak van osteochondrose


De oorzaak van osteochondrose is nog niet helemaal bekent. Mensen verschillen van mening. De factoren voeding, training en erfelijkheid spelen een grote rol binnen de vorming van OCD. Bij de factor voeding kun je denken aan een tekort aan koper of een overschot aan koolhydraten. bij de factor training wordt het gewrichtsgestel beinvloed door krachten die bij belasting en beweging op het gewrichtskraakbeen inwerkt. Bij de factor erfelijkheid is uit onderzoek gebleken dat hengsten die OCD hebben anderhalf keer zo veel osteochondrose nakomelingen leveren als hengsten die geen OCD hebben.

Osteochondrose hoeft niet tot uiting te komen, sommige paarde die OCD hebben zitten zelf hoog in de sport ( uitzondering). Een gewrichtsovervulling is niet altijd waar te nemen. Het uit zich vaak wanneer het paard op jonge leeftijd (twee- of driejarig) belast wordt. Wanneer OCD zich uit zie je een overvulling van het gewricht. De overvulling van het spronggewricht wordt bolspat genoemd. Als er een overvulling te zien is in het kniegewricht spreekt men van mouw. een overvulling komt doordat de afwijkende plek het gewricht irriteerd. Dat raakt overvuld en het paard kan door het gebruik kreupel worden.

De verschijnselen

Pijnlijkheid en overvulling van het gewricht zijn de eerste aanwijzingen voor problemen. Op de rontgenfoto kun je soms losse fragmenten in het gewrichten zien zwerven. Sommige hiervan kunnen vast gaan zitten aan het kapsel en geven weinig problemen.

Het hele verslag is 25 pagina's lang en gaat dieper in op voeding training en voedingssuplementen. Omdat ik alles alleen op papier heb ben ik wel even bezig met dat overtypen. Mocht daar ook nog interesse in zijn pb me dan even!

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 15:01

niemand?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:03

Ik vind het heel interessant maar voor mij hoef je niet perse die 25 pagina's in te typen hoor. Da's toch niks met dit weer. Probeer ze dan onder een scanner met tekstherkenning te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:58

ik ben wel benieuwd, mijn paard is geopereerd aan ocd. Ik weet er wel wat vanaf, maar dit is altijd interessant. Maar kijk of je een scanner hebt, typen is idd wel erg veel en warm met dit weer

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:45

Een kopieerapparaat en dan opsturen?
Lekker ouderwets?
Maar misschien een frisse wandeling naar buiten met dit weer.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 16:49

Dacht het dus ff nie! Moet nog paardjes rijden vandaag!

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:51

Hou maar op,ik weet wat voor een kl.ote kwaal dit is Verward
Mijn haflinger heeft het namelijk ook ,in zijn beide sprongewrichten en kogelgewrichten van beide achterbenen,hij is ook nog eens geopereerd aan de beide knieen van zijn achterbenen,wie verwacht dit nu bij een haf?? Verward
Ik niet en in Emmeloord stonden ze ook nogal verbaasd te kijken.
Gelukkig gat het nu heel erg goed met hem(afkloppen)ik rij voornamelijk recreatief maar toch best wel lange ritten,hij kan dit heel goed aan.
En als ik wel wat te veel heb gevraagd(wat bijna nooit voor komdt want ik ben wel heel erg voorzichtig met mijn haf ) dan uit hij dat in stijfigheid,dus dat wordt de volgende dag lekker rustig een blokje om stappen en af en toe een jogje OK dan!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 20:55

Ik weet ook heel goed wat voor sh*t kwaal dit is, heb er mijn vorige paardje aan verloren.
Hij had het in beide voorbenen in extreme mate, zo extreem hadden ze in Wassenaar nog niet vaak gezien. Heb zelfs een gratis behandeling gehad (o.a. de beruchte "gouden spuit") maar het mocht niet baten, Dorret heeft het niet gehaald.....

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 22:50

ja ik schop een oud topic omhoog!!! Maar met een goede reden!

zoals beloofd zou ik het verslag dat ik ( samen met een paard ex-klasgenoten) gemaakt heb bereikbaar maken.

dus bij deze:

http://www.freewebs.com/osteochondrose/

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 23:12

laat me even weten wat je ervan vindt!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:50

Mijn paard is ook geopereerd aan OCD maar heeft er nu al 6 jaar geen last meer van. Zit nog wel wat maar DA had gezegd dat het gewoon over kon gaan. Hij loopt gewoon MI dressuur en heeft gelukkig nergens last van !!!

Leuk verslag en het ziet er erg mooi uit !!


XXX OK dan! Bloos! Vingers aflikken Ach gut Ach gut Lovers Lovers

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:54

Je bent morgen jarig of niet ?? Ik over 2 wk!!! Cheese! Cool Haha! Scheve mond