Bandages vraagjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Bandages vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 17:33

Ik ben een leek op het gebied van bandages, maar wil ze toch graag eens gebruiken omdat het gewoon leuk staat, zo'n setje (bandages + shabrack in dezelfde kleur). Haha!
Maar hoe kan je zien aan de bandages of er wel of geen onderlappen onder moeten? Kan je dat zien aan de dikte van de bandages of aan de rekbaarheid van het materiaal ofzo? Verward
En heeft er iemand een korte uitleg hoe je ze precies om moet doen? (Natuurlijk vraag ik iemand om te kijken of ze goed zitten voor ik ga rijden )


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:34

Ik denk dat je het beste iemand in jouw omgeving kan vragen om het je uit te leggen en voor te doen. Dat kan niet vanaf een pc

nerissaJarig

Berichten: 241
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:39

mijn mening hoor, misschien geen bandages gebruiken, het staat inderdaad hartstikke leuk een setje maar het is niet super goed voor je paard, (stond pas geleden een verslag hier op bokt en een verslag in de paard en sport) de spieren worden veelste warm en kan alleen maar zorgen voor blessures!!
je moet het zelf weten hoor, ik vind het ook wel mooi, maar denk aan de benen van je paard.

Ben zwanger en we verwachten ons ukkie in september!!!

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:51

hoi, ik begrijp wel dat je het heel leuk vind staan etc. maar ben het wel beetje een met het bericht hier boven! En trouwens het is ook nog zoveel werk voor je gaat rijden eerst weer helemaal die dingen om doen (gaat natuurlijk wel sneller wanneer je er ervaring in krijgt!) Maar als je het graag wilt! Het is niet moeilijk omdoen hoor, gewoon rollen! Haha! Tong uitsteken

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:13

Dikke bandages (3 of 4 meter) of die van Fleece kunnen zonder lappen (maar ook met), die elastische met klitteband of die dunne met touwtjes moet je met onderlappen gebruiken anders knel je de benen af.

Ik denk inderdaad dat het verstandig is als iemand bij jou in de buurt het even voor doet, dan kun je zien hoe het moet en kun je oefenen! Want het lijkt vaak simpeler dan het is, even strak, even hoog, niet te los en niet te strak!
Succes en doe voorzichtig!


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:33

aventoe kan niet zo'n kwaad hoor,ik ken die er al jaren mee rijden en paard loopt er niet slechter op,en dat van te warm worden dat bedoelde ze in de zomer Knipoog

en idd ben ik het met nouvel eens,je kun het aan het matriaal zijn,van die rekbaare moeten onderlappen onder,en die van fleece enz. niet.

je kunt beter even aan iemand bij jouw op stal vragen of je er onderlappen onder moet en hoe je ze om moet doen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:34

trouwens wat erg veele doen is de bandage's onder te ver door bandageren,moet je even opletten.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:53

Laat inderdaad iemand die GOED kan bandageren je eerst een lesje geven. Te losse of te strakke bandages in gewoon levensgevaarlijk. Ik rij zelf ongeveer 3x per week met bandages en de pezen van mijn paard zijn prima in orde hoor. Maar het valt of staat met de manier waarop je bandageert. Dus laat iemand anders je helpen, of gebruik ze anders niet.
Verder om even terug te komen op je vraag Knipoog
Onder fleecebandages doe ik nooit onderlappen, onder elastieken bandages altijd. Ben het dus helemaal met Nouvel eens.
Hoop dat er bij je op stal iemand staat die je kan helpen. Succes

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

wendy85

Berichten: 25
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:02

Ik rijd eigenlijk al mijn paarden altijd met bandage en lappen. Dit omdat het dan net iets meer steun geeft. Ik vind het gewoon netter staan dan bijvoorbeeld peeskappen. En vind het ook leuk om alles in 1 kleur te doen. Hoe je moet bandageren kan ik zo niet uitleggen. Daar moet je echt iemand uit je buurt naar vragen en desnoods een x voor laten doen. Zorg er in ieder geval voor dat, als je met lappen bandageert, dat er geen vouwen in de lappen zitten. Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:09

Bandageren leer je door heel veel te oefenen. Zorg er voor dat er iemand die het goed kan in de buurt is om te controleren of het goed gaat. Moeilijk is het niet, maar je moet het even onder de knie krijgen. Ik rijd eigenlijk bijna nooit meer met bandages nu, maar vroeger bandageerde ik elke dag rondom. Ik gebruikte altijd de Eskadron onderleglappen in combinatie met brede niet al te rekbare bandages, zoals deze:
Afbeelding

onderleglappen Eskadron climatex:
Afbeelding

Deze topkwaliteit onderbandages van Eskadron zorgen voor een optimale bescherming van het paardenbeen. Goed luchtdoorlatend en makkelijk wasbaar. (Bron: Divoza)

Om zeker te weten dat de bandage niet per ongeluk los zou raken deed ik er ook nog extra bandagebandjes omheen:

Afbeelding

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:25

Ik zorg ervoor dat als ik abndages gebruik, het niet-rekbare zijn. Heten ook vaak stalbandages (zie plaatje hierboven) die dunne rekbare moet je altijd onderlappen onder, die hierboven niet (heb ik geleerd).
Verder heb ik ook neopreen bandages, maar dat bandageert heel verrot. Ook geen onderlappen nodig trouwens...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:26

dr_jacksel schreef:
die dunne rekbare moet je altijd onderlappen onder, die hierboven niet (heb ik geleerd).


Klopt, bij die bandages op de foto in mijn vorige reactie hoef je in principe geen onderleglappen te gebruiken. Ik deed het wel, omdat ik vond dat de druk dan mooier verdeeld werd en het been nog beter beschermd (bijvoorbeeld bij stoten van buitenaf).

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 16:36

Bedankt allemaal voor jullie reacties. En ik zal eens vragen op stal ofzo of er iemand is die het wil voordoen. nou weet ik in ieder geval wel al iets meer, bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers