Help mij! Ik weet echt niet meer wat ik moet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleejoo

Berichten: 43
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Zoetermeer

Help mij! Ik weet echt niet meer wat ik moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 13:54

Hallo allemaal!

Ik heb sinds 4 maanden mijn verzorgpony van de manege gekocht. Het is een welshje van 12 jaar, 1.30 meter en hij heet jerry!
Hij zou verkocht worden aan een handelstal, en ik heb toen gevraagd of ik m mocht hebben en dat mocht. Ik heb hem toen bij een andere stal neergezet. Het rijden ging prima daar, hij ziet er goed uit, hij is vrolijk, ik vond m een stuk opgeknapt na de manege.
Maar na een maandje ging die het land in, want het werd natuurlijk weer lekker weer. hij staat nu dus elke dag buiten van 9 tot 5 ongeveer, met 4 merries. vanaf het moment dat hij buiten staat, protesteert hij om te lopen van het eerf af. eerst was het gewoon een beetje kloten en daarna liep hij wel gewoon, maar nu wor het steeds erger. Hij gaat gewoon niet verder. Ik kan alles proberen maar hij doet het gewoon niet. totdat ik afstap... dan loopt hij met moeite een stukje met me mee...
Ik dacht eerst dat hij pijn had of last had van zijn zadel ofzo, maar dat is het allemaal niet want zonder zadel en zonder hoofdstel en gewoon met halstertje aan de hand doet hij hetzelfde..
Hij weigert gewoon verder dan 100 meter van zijn erf te lopen. Als ik er af stap en gewoon naaast m een stuk loop en aan het einde van het paadje het park in loop, dan kan ik er gewoon op gaan zitten, en heb ik een wereld pony onder me, alsof er niets aan de hand is..
Maar dat eerste stuk weigert ie te doen met mij er op. Elke dag hebben we een gevecht..ik weet niet meer wat ik moet doen..
is er iemand die dit heeft meegemaakt? voor wie dit bekend in de oren klinkt of andere ideeen heeft voor mij??? alle hulp is welkom.. ik weet het gewoon niet meer.
Please reageer als je denkt een oplossing te hebben..misschien heb ik iets over het hoofd gezien of zijn er dingen waar ik nog niet eens aan gedacht heb... Huilen Help me!

XXxXX een desperate meisje..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:02

Ik denk dat je pony niet van zijn weidegenootjes weg wilt. Klinkt alsof hij behoorlijk aan het "kleven" is.
Wat zou kunnen helpen is om je pony ook af en toe alleen op de wei of op stal te zetten. Niet altijd met de andere pony's.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:17

Ik denk idd ook dat hij aan het kleven is !!
Immers, toen hij de vorige keer weg ging, heeft hij z´n stalgenootjes ook niet meer terug gezien Tong uitsteken ?!!
Blijf wel gewoon met hem oefenen! Je kan proberen om in het begin steeds met iemand anders uit te rijden (iedere keer een van die andere paarden). Als dit lukt, kan je proberen of je halverwege de rit uit elkaar kan gaan (dus jij de ene kant op, de ander gaat in een andere richting). Hij leert dat het met z´n tweeen misschien wel leuker is, maar dat van de groep weggaan, niet automatisch betekent dat je ze nooit meer ziet Knipoog !!
Succes !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:24

Meteen hulp inroepen van een ervaren iemand die jou kan helpen, het probleem gaat niet uit zichzelf over en zal alleen maar erger worden als hij vaker z'n zin krijgt.
Succes!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:20

Linda250 schreef:
Ik denk dat je pony niet van zijn weidegenootjes weg wilt. Klinkt alsof hij behoorlijk aan het "kleven" is.
Wat zou kunnen helpen is om je pony ook af en toe alleen op de wei of op stal te zetten. Niet altijd met de andere pony's.


Hier dacht ik inderdaad ook meteen aan.... Wil hij het stukje terug het erf op als je terug komt wel graag?

Kleejoo

Berichten: 43
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 15:23

ja op de terug weg is er niets aan de hand, het liefst gaat ie in rengalop terug... ik denk ook dat het met zn weidegenootjes te maken heeft, maar de een is een fries van 3 die nog niet onder het zadel is, de ander een schimmeltje met bronchitis waar ze vrij weinig mee buiten rijden, en twee fjorden die zijn hoefbevangen.. dus ik kan niet met hun gaan rijden.. ik ga wel vaak rijden met mensen uit de omgeving, maar ook dan probeert die om te draaien...

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:30

Hij wil gewoon bij de kudde blijven , is logisch Lachen

Daar zul je gewoon doorheen moeten , doorzetten , duidelijk zijn , zorgen dat hij graag met je meegaat omdat je leuk aan het werk gaat en hij moet leren dat hij toch z'n zin niet krijgt Lachen

En dat er niks aan de hand is , na een fijne rit komt hij immers weer gewoon weer bij z'n maatjes terug

Er kan natuurlijk best nog iets aan de hand zijn hoor ,
maar dit is duidelijk dat hij bij de kudde wil blijven.

Heeft Rena ook een beetje sinds ze verhuist is en in een kuddetje staat ,
ze probeerd dan of ze toch niet per-se weg hoeft , maar als ik haar gewoon door laat lopen is ze wel gewillig en heeft plezier in ons ritje.

Even doorzetten dus ! Lachen
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-08-03 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:38

Ik zou het gewoon blijven doen. Hem absoluut niet zn zin geven desnoods loop je dat stuk ernaast en dan er weer op.
Mijn vroegere verzorgpaard wilde ook het terrein nooit af. Was ook elke keer een gevecht. Na honderd meter was er dan een bocht en als hij die om was deed hij alles. Er was bij hem ook niets engs en ook het zadel en hoofdstel zaten goed. En ook als ik dan afstapte liep hij (wel met moeite) wel mee. Ik ben toen het gevecht niet meer aan gegaan en heb die honderd meter toen iedere keer gelopen. Ging perfect. Toen ik na een maand of twee een keer niet afstapte liep hij zonder moeite ook die eerste honderd meter onder het zadel..
Niet alle paarden zijn natuurlijk hetzelfde maar je zou dit dus ook kunnen proberen. Gewoon lopen tot waar hij wel loopt en er dan opgaan.
Ik denk dat het bij jouw pony ook te maken heeft met dat hij van de manege weg is gegaan. Hij kende daar natuurlijk al de paarden en ineens staat hij in een andere onbekende omgeving. Ik denk dat hij hierdoor wat onzeker is geworden en daardoor aan de paarden uit zn weiland hangt.
Suc6!!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:21

Clee wat ik je dus steeds wilde zeggen! wil je niet een cursus NH gaan doen?? Ik denk dat dat bij Jer de enige oplossing kan zijn.. Doorzetten lost niks op bij m, denk niet dat ie hier ooit mee op houd die klier!! Ik had t er met lin over en die zei ook dat dat misschien wel s zou kunnen helpen! Ik wil dat ook nog steeds wel doen, moet je ff kijken op www.emielvoest.nl ofzo!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:35

Ik zou echt niet weten wat je met dat mormel aan moet....

het is ook zo raar dat die het soms heel erg doet en soms dat het wel meevalt!!
Hij is ook gewoon een etter en ik denk blijven volhouden en misschien toch een keer met een paragnost of een paardefluisteraar ofzo... ja je weet het niet misschien blok jij hem wel in iets ofzo....

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:39

het is ook trouwens niet zo dat ze niet doorzet want het gaat nou eigenlijk al maanden zo... en ze blijft doorzetten en hij blijft weigeren...

eigenlijk is ze het gevecht zat en zoekt daarom een andere oplossing..

iemand nog ideeen???

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:46

hmm ut klinkt me heel bekend in de oren, kheb der ook zo een! kheb een kwpn merrie van 15 jaar en die krijg ik ook bijna niet van het erf af sinds ze op de wei staat. Wat bij mij in ieder geval hielp was dat ik haar niet meteen sochtends van de wei haalde als ze er nog maar 2 uurtjes op stond want dan had ze zoiets van kwil nog helemaal niet. en tja verder idd gewoon maar afstappen en dan het erf aflopen, bij mij was er geen andere oplossing. De oorzaak van mijn paard was dat ze niet graag alleen wil rijden en dan een btje bang is. Dus ik rij zoveel mogelijk samen en anders maar even afstappen. iig succes ermee!!
gr Nina

Kleejoo

Berichten: 43
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 10:48

Als ik samen met iemand ga rijden gaat de heenweg precies hetzelfde..
en weer vanaf het zelfde punt doet ie alles weer...
dus ja ik stap ook maar elke keer weer af.. maar dr moet toch wel een oplossing voor zijn??? Thnx voor jullie reacties, d8 dat ik de enige was met zo'n pony..
Iemand nog andere ideeen???

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:14

niet echt geloof ik...

Kleejoo

Berichten: 43
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 20:48

beetje jammer... naja als iemand nog iets te binnen schiet..plies let me know! xx