nieuw bijrijdpaard of op manege gaan werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

nieuw bijrijdpaard of op manege gaan werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 16:05

het bekende verhaal zo heb je niets en zo krijg je weer meerdere paarden aangeboden om te rijden .... wie kan mij adviseren/helpen beslissen?!

het hele verhaal; ik wou toch wel weer een bijrijdpaard aangezien ik aan die lessen op de manege een beetje uitgekeken ben en dan met name op de paarden ben uitgekeken maar ik blijf hier absoluut lessen...
Dus ik ben op zoek gegaan en ik heb een aanbod gekregen om in een dorp hier in friesland op een manege/fokkerij/handel stal te gaan werken
voordeel: veel verschillende paarden te rijden
veel ervaringen op doen
veel aardige mensen
nadeel: bijna 20 km van mijn huis (heb nog geen rijbewijs maar binnenkort wel dus kan dan pas eigenlijk erheen en dat duurt dus nog meer dan een maand)
ben het niet helemaal eens met de manier van lesgeven.

maar heb tegelijkertijd ook een aanbod gekregen om 1 paard te gaan rijden;
voordeel: maar 7 km van mijn huis af
goed te bereiken bij eventueel slecht weer (bus)
kan me concentreren op deze merrie en mag er alles mee doen
merrie heeft wedstrijden gelopen
nadeel: merrie blijkt nogal wild te zijn bij het rijden bokken/steigeren
moet extreem consequent zijn
kan geen dag over slaan omdat zij anders de volgende dag compleet niet meer te berijden is ....
zijn al verschillende berijders weggegaan omdat ze bang waren voor de merrie...

*zucht* wat moet ik nu gaan kiezen de manege moet ik zeer snel antwoord geven (deze week nog) en kan pas volgende week naar dat andere paard toe ....

help ?!


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:07

Ik zou lekker m'n tijd steken in die ene merrie. Ik denk namelijk niet dat je het volhoudt op die ene stal. Als je nu al zoiets hebt dat het te ver is en de manier van rijden je niet aanstaat.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 16:10

nee maar ja de boer waar die merrie staat heeft gezegd dat ik meteen de eerste keer dat ik erop zit er op MOET BLIJVEN zitten aangezien ze me heel erg uit gaat testen en ze erg "hard" aangepakt moet worden nou heb ik opzich wel ervaring met "rodeo rijden" maar ben toch wel een beetje huiverig voor het feit dat er al zoveel berijders weg zijn gegaan omdat ze gewoon bang voor haar waren ...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:10

Dan ga je toch eerst een paar keertjes proefrijden en dan kun je altijd nog een keuze maken.


Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 16:12

haha dat is dus mijn probleem: moet die manege deze week antwoord geven of ik kom of niet en ik kan pas volgende week bij dat paardje gaan kijken "of het wat is"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:18

Ga je officieel bij die manege werken? In dat geval heb je altijd een maand proeftijd, in die periode kun je zonder opgaaf van reden van de ene op de andere dag stoppen.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:29

ik zou het allebei gaan uitproberen misschien is de manege wel helemaal niets en dan heb je de merrie al weg gedaan
ik zou de manege gewoon doen en dan de merrie volgende week ook uitproberen enn dan een keuze maken.

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 16:58

Tessebes schreef:
Ga je officieel bij die manege werken? In dat geval heb je altijd een maand proeftijd, in die periode kun je zonder opgaaf van reden van de ene op de andere dag stoppen.


nee het is vrijwilligers werk, maar dan kan ik alsnog wel van de ene op de andere dag stoppen maar ja vind ik ook weer zo extreem banketstaaf....
dan geven ze me die kans om daar bezig te zijn maar dan stop ik zo maar weer.... wil het dan namelijk wel zeker weten als ik ja zeg ...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:01

Een proeftijd afspreken kan imo altijd. Ook als het vrijwilligerswerk is. Je weet zeker dat je niet op die stal alleen maar de "rotklusjes" hoeft te doen?

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:01

dan zou je toch een keuze moeten maken,als ik jou was zou ik de merrie doen dan kan je je op 1 paard concentreren en daar voor gaan dan dat je zo ver van huis zit niet eens bent over hoe ze daar les geven.en veel paarden rijden

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:03

Hou er ook rekening mee dat je rijbewijs langer kan duren! Je zou niet de eerste zijn die zakt!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 19:57

ja ik zit er ook richting de kant van de ene merrie te denken... mede dankzij wat Irish Lady zegt daar zat ik ook al aan te denken en dan duurt het nog een maandje of 2... en dan zit ik nog langer zonder...
maar ja het verhaal wat zij verteld over dat beestje is ook niet echt hoop gevend ...

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 20:07

Heb je ookal nagedacht om het misschien allebei niet te doen. Vrijwilligerswerk op zo'n stal bestaat inderdaad vaak uit de rotklusjes, en zo af en toe misschien een paard uitstappen.
En een merrie die al meerder berijders heeft gehad zal ook niet makkelijk zijn. Ik zou in eerste instantie voor de merrie gaan, en de eerste keer dat je erop gaat iemand meenemen in wie je vertrouwen hebt. Als alleen die boer erbij is dan voel je je al opgelaten en als er iets zou gebeuren dan ben je als je iemand meeneemt tenminste niet alleen.
Is het niets, dan ga je toch weer?? Snap dat je niet 123 een verzorgpaardje vind, maar verongelukken kun je altijd nog, en je te pleures werken voor helemaal niets vind ik echt te belachelijk voor woorden . Maar goed, dat is mijn mening... Hoop dat je eruit komt

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 20:08

ik zou voor de merrie kiezen je kan er veel ervaring opdoen denk ik en inderdaad rijbewijs kan langer duren(niet dat ik dat zo goed weet)
En staan er nog meer paarden bij die merrie misschien zit daar ook nog wel een paard tussen die nog extra verzorging nodig heeft!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 20:32

Mursey schreef:
Heb je ookal nagedacht om het misschien allebei niet te doen. Vrijwilligerswerk op zo'n stal bestaat inderdaad vaak uit de rotklusjes, en zo af en toe misschien een paard uitstappen.

nee de bedoeling was hier duidelijk om met de dekhengsten daar bezig te zijn (uiteraad wel mee helpen met uitmesten etc) de paarden die daar gebracht worden toiletteren...

En een merrie die al meerder berijders heeft gehad zal ook niet makkelijk zijn. Ik zou in eerste instantie voor de merrie gaan, en de eerste keer dat je erop gaat iemand meenemen in wie je vertrouwen hebt. Als alleen die boer erbij is dan voel je je al opgelaten en als er iets zou gebeuren dan ben je als je iemand meeneemt tenminste niet alleen.

ik ben gevraagd door een meid die haar twee paarden daar heeft te staan en telkens door de boer gevraagd werd om dat paard ook te gaan rijden maar aangezien zij haar handen vol heeft aan haar eigen twee paarden zocht ze iemand voor haar... en zij heeft ook gezegd dat ze de eerste keer sowieso wel mee gaat daar heen... zodat ik er in ieder geval niet alleen voor sta en zij mij in welk geval dan ook eventueel kan helpen

Is het niets, dan ga je toch weer??

was ik ook zeker van plan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 01:40

Ik zou het allebei proberen, maar denk dat de manege interessanter is. Daar kun je verschillende paarden rijden en daar leer je veel van. Met die merrie moet het maar net klikken, maar op zich wel de moeite van het proberen waard

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:37

Ik zou voor de manege gaan en voor de merrie.Lachen
Gewoon kijken hoe je het op de manege vind en een week later eens langs die merrie gaan.
Dan ga je het vergelijken en kies je er 1.

Ik vind zo ie zo dat je niet moet af gaan op verhalen maar dat je het zelf moet ontdekken.

Succes

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 14:28

jaja heb gisteren even gebeld met de vrouw die me gevraagd heeft voor die merrie en heb het voor elkaar gekregen dat ik vanavond even mag komen kijken/rijden... ben benieuwd ze heeft namelijk al wel bijna een jaar stil gestaan... maar ja eerst maar even kennis maken met het paardje ....
bij de manege ga ik binnen kort nog een keer langs om nog maar eens uitgebreid over de mogelijkheden te praten... ik wil denk ik dan proberen om 2x per week ofzo daar aan de slag ... maar goed eerst vanavond maar eens afwachten Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:33

Spannend zeg! Ik zou omdat de merrie een jaar niet heeft gelopen toch eerst een beetje de energie er proberen uit te krijgen. Misschien dat je haar eerst even in de bak kan zien lopen en daarna ook nog even longeren voor je erop stapt. Je moet zowiezo aan je eigen veiligheid denken! Veel succes vanavond.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 16:57

ja was ik ook wel van plan... wou haar eerst toch even wat vermoeid maken voordat ik er op stapte anders ga ik er al gespannen op en dat is ook weer niet positief... maar ben erg benieuwd of het wat is....

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:02

Als ze al bijna een jaar heeft stilgestaan kijk dan ook even of haar zadel en hoofdstel nog wel goed passen Knipoog. (voordat jij erop zit en blijkt dat het paard niet meer helemaal zadelmak is en dat het zadel pijn veroorzaakt: dan ben je zeker van een rodeo ).

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 17:05

haha ja dat is standaard... alles word ook even na gekeken maar ze is wel nog steeds 100 % zadelmak dat stond vast er was alleen al een tijd niet meer mee gereden door angstige berijders, zwangere eigenaresse, en de intresse van de eigenaresse na het bevallen lag meer bij haar andere paard ...
maar goed het zal wel flink warm zijn...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 159 bezoekers