onderbijt bij veulen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

onderbijt bij veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 12:09

Myst heeft dus een onderbijt. Zeker een halve cm, dus een flinke. Voor zover ik kan voelen staan haar kiezen wel recht op elkaar, maar de onderkaak staat zeg maar naar voren (tanden staan wel recht)
Het opvallende is dat ze wel recht geboren is.
Ze is nu bijna 4 mnd oud. Hoe groot is de kans dat het nog bij trekt?


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:09

ik zou er even met een da overleg over plege want als ze recht geboren zijn en nu steeds erger word lijkt het mij niet dat het nog bij trekt, misschien met een soort van beugeltje dat je er nou nog wat aan kan doen, succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:13

Volgens mij heb ik al twee keer de moeite genomen antwoord op je vraag te geven in eerdere topics die je hierover geopend hebt. Maar blijkbaar niet wat je wilt horen Verward
Nog maar een keer dan.
De kans dat het bijtrekt is klein, maar op zich wel aanwezig.
Dat kan over een paar maanden zijn, maar kan ook pas zijn als ze klaar is met wisselen, dus over een paar jaar. Of helemaal niet. Of het wordt nog erger. Helaas geen voorspellingen te doen, ook niet op basis van wel of niet aanwezig bij de geboorte, en wel of niet goed aansluiten van de kiezen.
Als de kiezen goed op elkaar staan zal ze er weinig hinder van ondervinden, als je maar goed in de gaten houdt bij volledige weidegang of ze kort gras goed genoeg kan 'snijden'.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 21:19

yep, maar in het oude topic was het nog heel pril en net ontdekt. Toen wist ik nog niet van de kiezen enzo.
Ze staat nu op een wei met nauwelijks gras, en ze staat wel te grazen, maar of ze ook daadwerkelijk wat binnen krijgt weet ik niet (lijkt me wel, anders zal ze wel heel gefrustreerd worden).

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:54

Ik zou gewoon even contact op nemen met een paarden tandarts en het aan hem/haar vragen.
Als er iets is kan hij/zij misschien gelijk helpen omdat ze nu nog jong en in de groei is. En misschien zegt hij/zij wel dat het gewoon bij trekt naar mate ze groter wordt.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 13:27

heb ik inmiddels al gehad, kan niks aan gedaan worden. Het enige wat ik kan is hopen dat het bijtrekt....

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:30

Karina schreef:
Volgens mij heb ik al twee keer de moeite genomen antwoord op je vraag te geven in eerdere topics die je hierover geopend hebt. Maar blijkbaar niet wat je wilt horen Verward
Nog maar een keer dan.

Als het zoveel moeite is, reageer je toch gewoon niet meer?
Ze heeft niet je naam in de titel gezet of zo Scheve mond
Ik kan me voorstellen dat Stef graag informatie wil over de ontwikkeling van haar veulen.
Jammer genoeg heb ik er geen bal verstand van. Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:38

Mijn oude verzorgshetje had dat ook.

DA bijgehaald maar die zij niet op de kort gras zetten en in de gaten houden.
Hij is nu 3 1/2 en heeft nergens last van.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:49

Billy schreef:
Jammer genoeg heb ik er geen bal verstand van. Haha!


Dat is de beste reden om niet te reageren.

Ik heb er behoorlijk veel ervaring mee, en ben heus niet te beroerd om die ervaring te delen, dus daarom reageer ik.

Ik snap niet waarom er dan een derde topic geopend moet worden met dezelfde vraag, dat is alles. Een update in 1 van de eerdere topics lijkt me logischer.
Dan kan ik daar weer in reageren op het kiezen-verhaal.

Maar mij maakt het niet uit hoor, no hard feelings hier Haha!
Mijn part is Stef van harte welkom om een middagje bekkies te kijken bij ons, zodat ik verschillende voorbeelden kan laten zien van hoe een bepaald gebit geworden is nadat het paardje veulentje-af is, en hoe verschillend ze zich ontwikkelen.

Ik zie het nut ook niet in van de geheimzinnige waas die mini-fokkers nogal eens om die gebitten heen hangen... het gebeurt bij iedereen, en op veel verschillende manieren. Hoe meer je ziet, hoe meer je wellicht kunt leren over hoe zich iets gaat ontwikkelen.

Maar om op jou reactie terug te komen: Ben blij dat ik zelf niet zoveel last van de warmte heb Haha!
Beetje overtrokken, vind je zelf ook niet?

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:52

Nee, ik heb geen last van de warmte, en ik vind niet dat ik overtrokken reageer.
Ik vond alleen de aanhef van je berichtje erg zielig, als je geen zin hebt om te reageren, doe het dan niet. En misschien hoopte Stef dat er ook andere mensen hun mening zouden geven? Misschien worden die nu afgeschrikt door jouw alwetende reactie?

Goedgekeurd onderschrift :)

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:56

dola schreef:
Mijn oude verzorgshetje had dat ook.

DA bijgehaald maar die zij niet op de kort gras zetten en in de gaten houden.
Hij is nu 3 1/2 en heeft nergens last van.


Waar je inderdaad goed op moet letten bij kort gras is of ze niet teveel zand binnenkrijgen. Het gras is het probleem namenlijk niet zo, dat krijgen ze er hoe dan ook wel uit, maar bij een onderbeet gaan ze eerder wat 'scheppen' ipv snijden.
Waar je ook op moet letten is, als de snijtanden totaal niet met elkaar in slijting komen, dus bij een ernstige onderbeet, of dat doorgroeien daarvan weer geen problemen bij de mogelijkheid van aansluiten van de kiezen gaat veroorzaken. Dan krijg je namenlijk wel een voeropname-probleem.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:05

Ik ben niet alwetend maar heb wel ervaring met het onderwerp. Om die ervaringen vraagt Stef. Zullen we het daarbij laten?
Ik discussieer dan liever verder met iemand die inhoudelijk wil reageren op het onderwerp. Kan ik er misschien ook nog wat van leren.
Ik heb blijkbaar nog steeds zin, in dit geval wegens interesse in het onderwerp.
Verdere reacties, ook als die verschillen met mijn ervaringen, juich ik dan ook van harte toe.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 17:41

Karina"]

Waar je ook op moet letten is, als de snijtanden totaal niet met elkaar in slijting komen, dus bij een ernstige onderbeet, of dat doorgroeien daarvan weer geen problemen bij de mogelijkheid van aansluiten van de kiezen gaat veroorzaken. Dan krijg je namenlijk wel een voeropname-probleem.
[/quote]

Hmmz, mij is juist weer verteld dat de tanden niet doorgroeien als er niks tegenover staat, de kiezen echter wel, en daardoor zou de kaak kunnen blokkeren

[quote="Karina schreef:
Ik zie het nut ook niet in van de geheimzinnige waas die mini-fokkers nogal eens om die gebitten heen hangen... het gebeurt bij iedereen, en op veel verschillende manieren. Hoe meer je ziet, hoe meer je wellicht kunt leren over hoe zich iets gaat ontwikkelen.


Tja, het is natuurlijk een erfelijke kwestie. Bij de mini's zijn ze er behoorlijk streng op. Overbijt max 3 mm, onderbijt totaal niet toegestaan.
Laatst stond ik met een andere fokker te praten (de fokwereld is nog nieuw voor mij) die gelijk op een totaal niet leuke manier begon te vragen wie de vader van het veulen was, terwijl hij 4 generaties vrij is. Ik snap niet dat er zo weinig info over beschikbaar is.
Dat is ook waarom ik een ander topic heb gestart, in de hoop meer reacties te krijgen dan alleen de jouwe, maar kennelijk is het voor de rest van bokt net als voor mij een hoop abracadabra

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:55

stef schreef:
Hmmz, mij is juist weer verteld dat de tanden niet doorgroeien als er niks tegenover staat, de kiezen echter wel, en daardoor zou de kaak kunnen blokkeren

Peanuts van mij Afbeelding
heeft een fikse ondervoorbeet bijvoorbeeld. Zijn snijtanden raken elkaar niet, komen dus niet in slijting, maar groeien toch gewoon door. Misschien minder snel? Dat zou kunnen. Komische is dat dat in een soort "punt" gebeurt. Die punt laat ik er dan ongeveer eens in de twee jaar afslijpen, grof gezegd. Anders gaan met name de bovensnijtanden in het vlees achter zijn ondersnijtanden drukken. Zijn kiezen sluiten goed en daar is tot op heden (hij is nu 11) nog nooit wat aan gedaan moeten worden.
Citaat:
Ik snap niet dat er zo weinig info over beschikbaar is.
Dat is ook waarom ik een ander topic heb gestart, in de hoop meer reacties te krijgen dan alleen de jouwe, maar kennelijk is het voor de rest van bokt net als voor mij een hoop abracadabra

Ach... het is niet zo zeer abacadabra denk ik... maar meer iets waar een fokker het liever niet over wil hebben. Terwijl daar de ervaringen liggen. Dat zijn nou precies de mensen die het meemaken van de geboorte af (hoe ziet het gebit, nouja, de kaakjes, er op dat moment uit?). En hoe heeft het zich daarna ontwikkeld? Maar het schijnt nogal 'not done' te zijn daar openheid over te geven.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de hengst die jij gekozen had (prachtig beest trouwens), wie zegt me dat er tussen zijn halfbroers of zusters of neefjes/nichtjes niet ook onderbeten gezeten hebben? Dat weet je gewoon niet. Stel dat dat zo is, dan moet het toch in de lijn zitten, al is het dan niet bij alle nakomelingen daaruit zichtbaar. Want niet zichtbaar, wil niet zeggen: geen 'drager', om het maar eens zwaar uit te drukken. Het zelfde geld dan natuurlijk ook voor Hon.
En wat moet je? Voor de zekerheid maar niet meer met haar fokken? Misschien is zij juist wel degene die helemaal vrij is! Dus een hengst kiezen die niet verwant is aan de hengst die je nu gebruikt hebt, en gewoon nog een keer proberen.
Het selecteren op gebitten op de keuringen is maar een begin eigenlijk. Daarmee schakel je alleen bewezen dragers van deze afwijking uit.
Blijft moeilijk verhaal denk ik.
Probleem is hoogstwaarschijnlijk ontstaan door te snel te willen verkleinen. Ligt op hetzelfde vlak als dwerggroei, of in de volksmond "krommen". Daar loopt ook zelden iemand mee te koop, en toch komt het veel meer voor dan het zo lijkt. Alleen komen ze ALS ze al niet ingeslapen worden, nooit op een keuring of in de 'presentatie-wei' van een fokker.
Daarover heel veel goede informatie te vinden op
http://home.pacifier.com/~lizmc/dwarf.html, ook over de relatie tussen dwerggroei en gebitsfouten.

Mocht jij er zelf ook nog meer informatie over vinden dan hou ik me aanbevolen!

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:16

Ow jah, je moet idd goed op de tanden en kiezen letten.
Want ze kunnen idd de kaak gaan blokeren,of krijgen snijtanden.
Er komt ook regelmatig een paardentandarts bij.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:41

Citaat:
Laatst stond ik met een andere fokker te praten (de fokwereld is nog nieuw voor mij) die gelijk op een totaal niet leuke manier begon te vragen wie de vader van het veulen was, terwijl hij 4 generaties vrij is. Ik snap niet dat er zo weinig info over beschikbaar is.


wat ik niet snap is dat zulke mensen altijd naar de vader vragen.
Alsof moeders niets meer te vertellen heeft bij de ontwikkeling.

Het kan dus goed zijn dat jou merrie de veroorzaker is.

Kan ook zijn dat je volgende veulen (desnoods met dezelfde hengst) een perfect exemplaar wordt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 17:31

Cowgirl schreef:
Citaat:
Laatst stond ik met een andere fokker te praten (de fokwereld is nog nieuw voor mij) die gelijk op een totaal niet leuke manier begon te vragen wie de vader van het veulen was, terwijl hij 4 generaties vrij is. Ik snap niet dat er zo weinig info over beschikbaar is.


wat ik niet snap is dat zulke mensen altijd naar de vader vragen.
Alsof moeders niets meer te vertellen heeft bij de ontwikkeling.

Het kan dus goed zijn dat jou merrie de veroorzaker is.

Kan ook zijn dat je volgende veulen (desnoods met dezelfde hengst) een perfect exemplaar wordt.


Klopt. Raja is iig 4 generaties vrij. Uit Shadow (vader raja) is uit de vele veulens 1x een veulen met 2 mm onderbijt geboren, maar wie zegt dat dat in de vaderlijn zit?
Hon's Vader is Hassan van bunswaard, een voor het leven goedgekeurde NSPS hengst, dus ik mag aannemen dat die vaderlijn ook vrij is. Hon's moederlijn is echter onbekend, dus best kans dat het daar in zit....

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:43

Ik zit me net te bedenken dat Greg z'n kiezen schuin staan. (bovenkaak beter gezegd)
Zijn bovenkaak staat verder naar voor waardoor z'n 2 bovenste voorste kiezen niet afslijten op de onderste en hij dus vast kan groeien in z'n kaken.
Is toch een soort overbeet dan?

Hij heeft dit niet aan z'n tanden, enkel aan z'n kiezen, nou is hij ook wel al heel oud en staan z'n tanden een halve meter schuin naar voor (passen ze ook vrij mooi op elkaar) , maar goeie kans dat aangezien zijn kiezen overbeet hebben zijn tanden dan vroeger ook hadden.
Niet? (ik heb hem nooit als veulen gehad dus heb geen idee verder)

In dat geval lijkt me het met ouder worden misschien wel weg te trekken, als de tanden schuiner gaan staan/wisselen.

Kleine theorie hoor, ik heb geen idee verder ...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:31

Ga je nu nog wel naar de keuring?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 21:44

nee, nouja, ze is wel mee geweest, maar heb haar teruggetrokken.
Why?

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:48

stef schreef:
nee, nouja, ze is wel mee geweest, maar heb haar teruggetrokken.
Why?


Als ze wel meegeweest is voor het chippen, is het eigenlijk zonde dat je haar niet hebt voorgebracht op de eigenlijke keuring. Daar wordt het gebit van paardjes t/m 2 jaar namenlijk niet beoordeeld.
Dus kun je haar gewoon voorbrengen tot ze 2 jaar is, vanaf 3 jaar moet ze eerst naar de stamboekopname, en daar met correct gebit doorkomen om door te mogen naar de premiekeuring.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 22:56

nop, gebit wordt bij veulens wel degelijk gecontroleerd. De vetarinair zei nog dat ie het zo zonde vond. Eerste wat ie deed was in haar bekkie kijken. Ook veulens worden gewoon afgekeurd en krijgen een D in hun paspoort. Mocht het gebrek bij stamboekopname weggetrokken zijn, kan die D ook gewoon verwijdert worden.
Ik heb me hier door stamboek en fokkers ruim over in laten lichten over wat wijsheid was

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:36

Het ging om de keuring zelf. Daarbij worden de gebitten dus niet gecontroleerd, bij de veterinair voor het chippen wel ja.
De jury kijkt niet in bekkies, en je gaat pas NA het beoordelen van je veulen door de jury door naar de chipper.
Vandaar dat je gerust had kunnen voorbrengen voor de keuring. Had je wel geweten wat ze van de rest van je beessie vinden. Zijn genoeg mensen die dat wel doen, omdat het interessant is om te weten hoe je veulen afgezien van dat gebit scoort.
Natuurlijk is het een beetje krom dat op die manier in principe een veulen met gebitsafwijking een rubriek zou kunnen winnen, maar zo werkt het wel.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bambolina, carineken, Keizerinnnn, XladyX en 30 bezoekers