trekken tijdens het longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 20:31

Ik ben bezig mijn 3,5 jarige fjord aan het inrijden.
Nu longeer ik hem gewoon aan het halster maar hij trekt enorm, vooral rechtsom.
Zou een kaptoom helpen?
Hij trek zowel met als zonder bitstukje, al is het met bit stukje wel iets minder.
iemand een oplossing?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:33

ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:57

Ik weet haast wel zeker dat een kaptoom helpt! Je hebt dan gewoon veel meer te vertellen dan met alleen een halster. Bovendien heb je met een halster de kans dat het aan de buitenkant tegen z'n oog aan schuift als hij trekt, niet echt lekker! Een kaptoom blijft gewoon goed zitten en vergroot jouw invloed op hem. Een bestraffend rukje aan de longe als hij aan jou trekt (niet vasthouden want dan is hij sterker, vast en gelijk weer los, een rukje dus, werkt het beste omdat hij dan niks heeft om aan te gaan hangen) komt met een kaptoom veel beter door dan met een halster. Let wel op dat hij goed past, dit luister vrij nauw bij een kaptoom. Wat moet ik me trouwens voorstellen bij een bitstukje als je met een halster longeert? Heb je een bit aan je halster geknoopt ofzo? Dan zou ik gewoon een hoofdstel gebruiken! Ik vind die bitstukjes trouwens ondingen, je ragt net zo hard door z'n mond heen als zonder. Beter kun je de longe om de binnenste bitring heen slaan en dan vastmaken aan de buitenste. Of de longe door de binnenste heen halen, achter z'n oren langs en dan vastmaken aan de buitenste.
Of doe je het bitstukje aan je halster? Dan vind ik een beetje vreemde construktie!

Nulla tenaci invia est via

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 21:10

Ik doe het bitstukje aan de ringen die aan de buitenkant zitten van het halster.
Bij een ouder paard gaat dit gewoon goed en is makkelijk. Ik doe het alleen om beweging te geven, maar meestal longeer ik gewoon met hofdstel en bijzet(dit bij mijn haflinger)
Ik was er vandaag ook al zelf achter gekomen dat het met het halster niet werkt, dus wou ik weten of een kaptoom een goed middel zou zijn voor ik weer eens een smak geld uitgeef Haha!
Maar goed ik ga morgen dus voor een kaptoom kijken.
Die rukjes had ik ook geprobeerd maar dat ging niet echt. ik werd nog net niet meegesleurd. Dit wil ik dus absoluut anders hebben anders is er straks niks meer mee te beginnen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 21:18

Ik kan je dan toch echt een kaptoom aanraden, daarmee heb je gewoon veel meer te vertellen. Ook als je een paard 'gewoon' beweging geeft (rondslingeren noemen wij dat hier *LOL* ) , veel veiliger dan alleen een halster en ook wel zo prettig voor je paard omdat hij dus niet verschuift en tegen z'n ogen aan komt (ik zie dit echt regelmatig gebeuren bij mensen die met alleen een halster longeren!) Ik zou wel proberen er eentje van leer te kopen, die van nylon willen nog wel eens makkelijk verschuiven en minder mooi passen, maar zijn ook wel weer een stuk goedkoper. Een kaptoom is ook makkelijk om ze bitwijs te maken omdat je hem gewoon kunt combineren met een hoofdstel (eventueel zonder neusriem), je paardje kan dan al wel een bit in, maar je hoeft er nog niet aan te zitten omdat je longeert met de kaptoom, kan hij er al vast aan wennen zonder dat er iemand aan zit, wel zo fijn voor ze.
Pas trouwens goed op dat je de kaptoom niet te laag bevestigd! Iets te hoog is minder erg dan te laag, omdat te laag de ademhaling behoorlijk kan belemmeren, zeker als hij trekt (al is dat juist bij sommige paarden weer heel effectief Extreme duivel )
Suc6 ermee!

Nulla tenaci invia est via

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 21:26

waarom doe je geen bitje in?? HIj moet toch ooit wennen aan het bit en als jij niet als een gek gaat zitten rukken/trekken valt het alles mee dat zijn mond verpest word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 21:29

Het enige probleem dat jullie hebben, is dat het dier nog niet snapt dat hij moet nageven of wijken voor druk. Dat kun je aan de hand heel goed aanleren, kwestie van rustig en consequent oefenen.
Dus als jij druk geeft aan 1 kant, moet het paard daarop nageven.

Eigenlijk ben je met longeren dus al twee stappen te ver. Effe stappie terug, naar het echte grondwerk aan de hand. Eerst leren dat hij respect moet hebben voor druk, en dan verder longeren.

Ga maar eens freestylen en de Parelligames doen met zo'n dier, dan zijn je problemen zo over!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 21:53

sonja, ff off-topic maar wat zijn/is de parreli-games? Verward

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 09:19

Ik heb een kaptoom, maar ik vind het ondingen. Een halster blijft keurig zitten, maar die kaptoom gaat schuiven en in het oog zitten.

Ik zou zelf gewoon met bit gaan longeren. Rustig aan laten wennen, je hebt dan veel meer te vertellen. Zeker bij zo'n sterke Fjord! Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 09:23

Paardje raakt gewoon zijn balans kwijt op een volte en probeert daarom de volte zo groot mogelijk te maken...
Het zal dus altijd een kwestie van kracht zijn, dan maakt het niet uit wat je erin of erop hangt, 500 kilo trek jij niet terug...

Het beste is het om hem voorlopig te longeren in een special ton o.i.d.
zoiets kan je ook amateuristich in elkaar flansen met hindernisbalken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 09:29

Razinda brak steeds uit aan het halster, en trok ook af en toe. Nu ik met hoofdstel longeer is het helemaal over en hangt de lijn in een boogje. Ik kan zelfs de volte vergroten en verkleinen.

Waarom denk je dat ze hengsten vaak een hengstenbitje in doen? Juist omdat het zo'n bonk kracht is, zo'n hengst. Kijk maar in het boek van Tineke Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 09:32

een jong paard aan de halster longeren? Tja, dat is ook gekken werk he. DAt kun je wel doen bij een ervaren paard. Waarom doe je er niet gewoon een bitje in? Hij zal er toch ooit eens aan moeten wennen. EN je mag hem zelfs al bijzetten! Hoe kun jij anders straks de teugels vasthouden als hij het bit niet accepteert?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 09:33

*LOL*
Ons merrietje die ik zelf beleerd heb was voorbeeldig,
de hengst was een ramp; die kon je met welk bit dan ook flossen, niets was tegen zijn kracht bestand...
Die heb ik eerst een paar weken in een gehalveerde bak gedaan, waarbij ik de hoeken had afgezet met balken, toen hij eenmaal het ritme te pakken had kon ik hem ook zo aan een lijntje aan het halster longeren.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 09:51

Dennis veegt het liefst ook de vloer met me aan. Ook met een hoofdstel. Nu doe ik de longeerlijn door een van de bitringen en dan naar een longeer singel(oke, bij hem de singel van het tuig. Werkt het zelfde). Dat helpt goed en hij luistert nu redelijk(ik heb het nog niet zo vaak gedaan omdat ik in het ziekenhuis lag).
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 10:14

Citaat:
Op 2001-09-12 10:19, schreef Jura:
Ik heb een kaptoom, maar ik vind het ondingen. Een halster blijft keurig zitten, maar die kaptoom gaat schuiven en in het oog zitten.


Dan heb je geen goed passende kaptoom! De pasvorm bij een kaptoom is echt ontzettend belangrijk (vergelijkbaar met een zadel). Een goed passende kaptoom werkt echt 10x beter dan een halster omdat je gewoon veel meer te vertellen hebt. Ook voor een al ingereden paard is het best wel eens lekker om gewoon eens zonder bit rond te lopen (geslingerd te worden *LOL* ) maar met een kaptoom zijn ze gewoon beter te controleren. Een halster trek je ook zo over z'n hoofd als hij een beetje maf doet en dan loopt je paard los, met een kaptoom gebeurt dit veel minder snel.
Ze zou inderdaad ook best met een bitje kunnen beginnen, maar ik ben er wel voor om dit pas te doen als een paard al wat conditie heeft en zijn balans gevonden heeft op de volte, anders doe je hem onnodig pijn in z'n mond, door 'm naar binnen te houden terwijl hij dat misschien nog helemaal niet kan. Overhaast dit soort dingen alsjeblieft niet. Bijzetten lijkt me geen goed plan als hij nog niet in balans is op de volte, het risico bestaat dat hij dan steun gaat zoeken op de bijzetteugels en dan heb je later een paard dat jouw handen gebruikt om lekker op te hangen, ipv op eigen benen te lopen, zeker met een fjord lijkt me dat niet fijn! Beter niet aanleren dan afleren met dit soort gewoontes!
Bak afzetten is ook een goede, dan kan hij simpelweg niet uitbreken en ook geen nare gewoontes ontwikkelen.

_________________
Omnis nobilitas ab equo
(Alle adel stamt van het paard)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-09-12 11:17 ]</font>


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 10:17

Ik longeer mijn oudste paard inderdaad wel eens met halster, als afleiding, en dat halster blijft keurig zitten. Toen ik een kaptoom had gekocht voor mijn jonge paard, heb ik dit eerst op de oudste uitgeprobeerd en toen ging het meteen alle kanten op schuiven.

Misschien komt het omdat het eentje van nylon is en niet een luxe leren?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 10:18

ik enk id dat daar het probleem zit.

Ik heb echter een goede leren liggen maar gebruik hem ook nooit...
Ik werk liever in met dubbele lijnen op het bitje.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 10:58

Zo nu wil ik dus ook nog even reageren voor de mensen die denken dat het met een halster niet kan.
Punt 1 jullie hebben mij nog nooit aan het werk gezien.
punt 2 heb ik het longeren altijd zo gedaan met de fjord en heeft nooit problemen gegeven.
punt 3 je stopt er niet zomaar een bit in en maakt daar dan maar ff de lijn aan vast omdat je dan meer te vertellen hebt. Het was gister de eerste keer dat hij een bit inhad, ga je daar gelijkal aan lopen sjorren enzo dan kun je het wel veregtn dat je een zachte mond houd.Wil natuurlijk niet zeggen dat ik ga lopen sjorren maar het paard zal eens schrikken ofzo.
Bijzetten wou ik ook mee beginnen maar dan eind van de week ofzo. we kunnen tenslotte niet alles in ee dag doen.
punt 4 Je moet toch ergens beginnen lijkt mij.
En iedereen loopt wel eens tegen iets aan waarvan achteraf blijkt dat het toch niet zo'n goed idee was.
Dat noemen wij een leer proces.
Ik heb het al vaak genoeg gedaan zo en dit paard reageert gewoon anders dan de andere paarden dus daar moet dus ook een andere oplossing voor worden gevonden.
Omdat het gewoon altijd goed ging had ik geen kaptoom nodig maar nu lijkt dat me wel de juiste oplossing.
Longeren in een kraal lijkt me ook niet zo want dan heb je de kans dat hij blijft plakken aan de kant.
Ik vind dat hij gelijk moet leren om op zijn eigen benen te lopen.
Kijk iedereen heeft zijn eigen methode, maar om gelijk te gaan beginnen dat longeren zonder bit niet kan vind ik wel een beetje te snel beoordeeld en al zeker bij een jong paard.


_________________
**Voor een dier naar het asiel**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cowgirl op 2001-09-12 12:02 ]</font>

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 11:10

Cowgirl
Je hebt hele maal gelijk.
Ik heb mijn paard ook gewoon alles geleerd met HALSTER en het is echt geen GEKKEWERK hoor!
weet je wat wel gekkewerk is?
Om gelijk de eerste keer als je gaat longeren een bit erin te trekken!!!!!
Maar Cowgirl gewoon rustig blijven, en ik weet niet of je ook een longeer bak hebt, want dan is het veel gemakkelijker.Je paard heeft dan "steun aan de hekken
Ïk stuur je wel een pb'tje
met verdere uitleg

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 11:25

Een jong paard moet gewoon gelongeerd worden met een fatsoenlijk dik trensje. En soms gaat hij er wel eens aan hangen ja, maar zo leert hij balans te krijgen. Overigens is het wel goed om niet in een grote ruimte te longeren want dan heeft hij totaal geen houvast. Ik vind een jong paard longeren aan de halster gekkenwerk. Ik heb al verschillende kwpn-ers zadelmak gemaakt en ingereden, en dus ook voor het eerst gelongeerd. En echt, een paard krijgt niet van de een op de andere dag een harde mond hoor! Maar van al dat halve gedoe met halsters en zielige smoesjes hou je geen fatsoenlijk sportpaard over. En een jong paard mag gerust bijgezet worden als hij het longeersysteem begrijpt. maar je moet wel beginnen met een bit. als hij ook met zadel op gelongeren gewend is, zou ik hem gerust bijzetten, zodat hij went aan jouw hand. Tenslotte moet het paard leren contact in de mond te krijgen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 13:19

Desiree jij bent mij gewoon een stapje verder.
Wat jij beschrijft had ik al helemaal gepland.
Mijn paard heeft nooit een probleem gemaakt om aan het halstertje een paar rondjes te lopen.
Nu ben ik gsietr dan voor het eerst weer begonnen en een bitje ingehangen om te voelen wat het is.
Ik zie nu zelf ook in dat het nu niet meer gaat dus zoek ik naar wat anders.
Een kaptoom lijkt mij een goede oplossing omdat ik dan nog niet echt aan het bit hoef te zitten.
Loopt hij weer braaf(wat hij eigenlijk al gewoon doet op dat beetje trekken na dan hij trekt overigens niet het hele rondje maar alleen aan de kant waar de paarden staan).
De bak is al klein dus veel kanten kan hij niet op.
Dus ik ga nu een kaptoom proberen, dan zadel en dan bijzet.
Net hoe hij er allemaal op reageert.
Ik heb wel het idee dat jullie het probleem groter aanschrijven dan het in werkelijk heid is.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:45

Je moet gewoon een hoofdstel omdoen en dan de longe door de binnenste bitring naar de singel.
Werkt perfect!!!

Groetjes Jolanda

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 13:48

ook bij een jong paard dat voor het eerst een bit in heeft???

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:56

andere tip voor jou cowgirl! Ik heb voor iemand paarden zadelmak gemaakt en ingereden en wat hij met paarden deed die hij ging tuigen (dus die ik niet hoefde te rijden), die zadelde hij en die deed hij een hoofdstel aan. Hij zette het paard dan bij, dus met touwtjes door het bit, die hij vastmaakte aan de singel. Het paard stond dan niet in de krul, want dat was de bedoeling niet. hij kon gewoon met zijn hoofd omhoog staan. Maar hij voelde wel druk op het bit! En daar moeten ze gewoon aan wennen. Dat paard liet hij dan gewoon een uur of zo in de bak staan. en zo kon het rustig wennen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 14:13

ja zo kan het ook maar om dan een paard een uur zo in de bak te laten staan is nou niet bepaald mijn manier.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anomien, senna21 en 7 bezoekers