Wat voor soort omheining hebben jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Wat voor soort omheining hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 08:42

Naar aanleding van dit topic :

[VvdD] Rot avond! Shamila ernstige wond aan been....Boos!

Ben ik heel benieuwd wat voor soort omheiningen jullie hebben, en wat vinden jullie de veiligste omheiningen?

Wij hebben bijna alles in het heras hekwerk, daardoor hebben we 4 grote weilanden en die weilanden hebben we met van dat witte stroom koord weer onderverdeelt in kleinere stukken. Ik dacht altijd dat koord en lint mindern wonden veroorzaakten en redelijk veilig waren, maar als ik nu op stal kijk weet ik wel beter......

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 08:46

Mijn weides zijn omheind met houten palen en dan op ca. 80 cm van de grond een lint van 2 cm breed en op 120 cm hoogte lint van 4 cm. breed.

Toos paardloos

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:07

Houten palen en schriklint van ong. 5 cm breed. Er hangt 1 schriklint dicht bij de grond en 1 wat hoger. In totaal ong. 1 m. hoog?

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:21

houten palen en schriklint (5cm breed ongeveer) op ongeveer 120 hoog, op 60cm schrikkoord

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:07

Een combinatie van beoband, (breed kunstof band), en dik schrikkoord.
Speciaal 3 lagen genomen zodat de kleintjes er niet doorheen proberen te kruipen.
Op deze manier:
Afbeelding

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:40

Ik heb tennisdraad van 1.5m en 2m hoog, met aan de binnenkant schrikdraad op1.2 hoog (dus niet aan de onderkant) verder heb ik voor het schrikdraad rope'o'cut doosjes hangen die het draad doorsnijden als er een paard met zijn been in komt, zie http://www.horsesupply.nl/

Veel sterkte met je paard trouwens, ik hoop dat het helemaal goedkomt.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:58

Wij hebben hout, schrikdraad en hek (K weet niet hoe je zo'n hek noemt :P ) Het is ijzer, met een groen laagje eromheen met van die kleine gaatjes.
Om het stuk land heen is het dus hout en op 1 stuk dat hek. De weitjes die daarin verdeeld zijn, zijn met schrikdraad afgezet. Schrikdraad is op sommige stukken bevestigt aan houten paaltjes en op andere stukken aan van die plastic paaltjes. Van schrikdraad hebben we overal 4 rijen.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 08-03-22 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:03

Geen enkele omheining is 100% veilig , er zullen altijd situaties voor kunnen komen waar er ongelukken gebeuren.
Persoonlijk ben ik niet weg van stroomdraad laag bij de grond. Ik heb ook een ervaring van een paard dat ging rollen met haar achterbeen in het draad kwam en haar ondervoet werd afgesneden (helaas met fatale afloop).
Zelf zie ik het liefst een omheining op schofthoofte, met tot minimaal 1 meter gaas (5x5) en hierboven houten latten of ijzeren stangen.
Op 80 cm een stroomdraad tegen het schuren en bovenop de bovenkant nog een stroomdraad tegen het knabbelen/hangen.
Ik zou zeker gebruik maken van die breekdoosjes.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 11:07

Ik begrijp wel dat het draad eigenlijk niet te laag mag, maar gezien het feit dat we mini paardjes fokken, moeten bij ons de draden laag hangen, anders wandelen met name de veulens zo de wei uit......
De laagste draad zit denk ik op ongeveer40 a 45 cm de bovenste draad op 80 cm....

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:10

Natuurlijk kun je de hoogte van de draden aanpassen op de grootte van je paardjes, het gaat er mij meer om dat zeker de onderste draad zo hoog moet zitten dat ze er niet tegen gaan kontschuren Lachen
Mocht je toch een lagere draad willen zet er dan geen stroom op.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:28

Bij ons moet er ook laag een draad, shetlanders hè Tong uitsteken
En ik vrees dat als er geen stroom op zou staan en toch geprobeerd wordt eronderdoor te kruipen.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:31

Wij hebben hier aan de ene kant houten palen met wit schrikdraad en aan de andere kant hebben we staaldraad. Dit bevalt zeer goed. Ik heb al een keer meegemaakt dat een paard idd ging rollen en achter het draad bleef hangen en dat er een door de draad heen ging, maar in beide gevallen brak de draad en had het paard niets. Dus ik vind het een superomheining!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:42

Knollebol staat nu op een weiland met rondom sloten en twee hekken. Toch een veilig gevoel, dat er helemaal nergens draad te bekennen is .

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:17

houten palen en schriklint

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:22

De bak met kunststof palen en houten planken, met 2 schrikdraden. Een ertussen en een erboven. Het andere deel is afgezet met kunststof palen en drie schrikdreden boven elkaar.

Onze omheining is in zoverre veilig dat als wij er goed mee omgaan, het een goede omheining is. Twee jaar terug heeft iemand anders Pris binnengezet. Pris stond op het achterste van drie delen. Normaal als iemand de paarden binnenzet, doe je helemaal vooraan de bakpoort dicht (die ligt ervoor) en daar stoppen de paarden en kun je ze pakken en binnenzetten. De andere manier is halen met een halstertouw. Nog meer opties zijn ze eigenlijk niet gewend. Het was donker en Pris werd op het achterste stuk losgeglaten. Die dacht in een keer door te kunnen stormen tot de bakrand... nee dus. Dat meisje dat haar ging halen had de tussendraden dichtgelaten. Bloos! Ze wilde Pris stuk voor stuk meenemen. Pris vloog daardoor vol in galop in de schrikdraad. Gelukkig heeft ze zich op de grond laten vallen en is blijven liggen. Er was maar een klein stukje huid afgeschaafd. Het had een drama kunnen worden. Ik schrok wel toen ik het hoorde, moet ik toegeven. Ik zag haar al helemaal liggen...

Wat ik hier maar mee wil zeggen is dat je goed om moet gaan met wat je hebt. Anders kun je goede omheining nog onveilig maken.


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:34

Ik heb een weiland met op ongeveer 90 cm breed wit lint van zo'n 4 cm breed.Ik heb lint dat rekt en bij heel veel druk heb ik isalatoren die snijden.
Laatst sloeg lodewijk of Hinke in het draad (denk zelf lodewijk)zodra ze dus naar achter vliegen dan rekt het lint mee komt op de grond en ze stappen er zo uit.
Stroom eraf en opnieuw spannen, niets aan de hand.
Enige risico is dat een paard er na het uitrekken misschien in zou kunnen stappen en het om het been gewikkeld kan krijgen.
Nou durven die van mij er echt niet bij ind ebuurt te komen als het op de grons ligt dus dat is dan wel een geluk.

De hengst staat achter dubbel draad 1 op 1 mtr en 1 op zo'n 50 a 60 cm.
Hij staat aan de weg en ik heb liever geen kids die onder het draad door het weiland in gaan.
Daarnaastgaat hij flink aan het showen als er andere paarden langs komen en je weet nooit of ie er een keer onder door duikt.

Ik heb vanwege de zichtbaarheid voor het brede witte lint gekozen.
Bij mij staat er veel stroom op.
Ik heb van mijn vorige stal meegekregen dat zelfds wanneer er paniek is (er lande een luchtballon bij de paarden in het weiland) ze echt dondersgoed weten dat er flink stroom op staat en ze bij het draad uit de buurt blijven.
Zelfs de hengsten lopen daar achter een enkel dun stroomdraadje maar merrie's of niet ze komen er niet bij in de buurt.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:41

wij hebben voor 3 witte draden van (ik geloof) 2 of 2.5 cm. (daaromheen nog van dat schapengaas, maar dat gaat weg)
Achter hebben we 3 ijzerdraden en daarboven nog een 2witte draad ook van 2 of 2.5 cm.
Ik wilde niet alleen ijzer hebben vandaar die extra draad, maar ik wil eigelijk de bovenste ijzeren vervangen door de witte. Dit staat nogal rommelig namelijk.

oja en om de grote en kleine wei te scheiden hebben we gewoon 1 draad. Ze gaat er niet onder door en al zou ze dat doen is nog niet zo erg. Dan staat ze gewoon in de andere wei.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:56

Bij Nico en Lucky is er rondom een sloot, een wit kunststof hek en een stuk met prikkeldraad. De kleinere stukjes waar ze in staan is ook weer afgezet met schrikdraad (1 dun lint iets onder hun borst, denk ik) en houten paaltjes met prikkeldraad... Dat van dat prikkeldraad is wel jammer. Toen Lucky laatst opgejaagd werd is hij er uit paniek ook overheen gesprongen waarbij hij bijna bleef hangen...

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:01

houten palen met dikke planken(schaaldelen heten die dingen geloof ik) alleen aan de andere kant van de wei zitten dunnere planken(10/15 cm. dik ongeveer) en aan de zijkant van de paddock zit lint(schrikdraad)
lint en klein stukje schaaldelen: http://communities.zeelandnet.nl/data/u ... C-012F.JPG

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:14

Houten palen, met stroomdraad erop, met van die oogjes, en van dat lage gaas, waar ze niet met haar hoef in kan komen.!!!!
Met 2 draden, 1tje op hoogte van waar haar bovenbeen ophoud, en 1tje bovenop de palen, tegen luchtzuigen, en eronder dat gaas.
Dan zijnd at 2 kanten van de wei, de andere 2 katen zijn hekken met van die buizen, met hetzelfde gaas als de andere kanten zodat de kippjes niet weg kennen, ze kan niet vast komen te zitten erin, en dan erboven ook nog een stroomdraad.
We hebben overal stroomdraad zitten.
En het prikkeldraad wat er eerst altidj zat, hebben we verwijderd en vervangen door stroomdraad, waar geen stroom op staat, maar wat die knollie van me wel denkt Haha!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:48

buitenkant schapengaas en binnenin schriklint
planken in combinatie met schriklint

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:22

1 kant is afgemaakt met heras hekwerk, dat is een stuk van bonnie's wei, de andere 3 kanten zijn afgemaakt met kippengaas van 100 meter hoog en middenin van dat weitje hebben we nog een afscheiding (die nu altijd open staat) voor evt. veuletjes te spenen enzo.)
De wei van Belle en apollon is afgemaakt met 5 schrikdraden tot 1,20 hoog.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:36

smiley schreef:
Houten palen en schriklint van ong. 5 cm breed. Er hangt 1 schriklint dicht bij de grond en 1 wat hoger. In totaal ong. 1 m. hoog?


hebben wij ook.
en bij sommige weien van dat witte schriklint maar dan rond.

.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:09

gewoon 1 wit draad.Met natuurlijk paaltjes.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:33

wij hebben op de hoeken stevige houten palen en daartussen kunststof.
Met 2 draden, het is heel elastisch spul en is ook speciaal voor paardenweides, het is van gallagher.
Onze is er al een keer doorheen gevlogen, en t rekte echt heel ver mee....Geen wonden of wat aan overgehouden, hij lag wel in t weiland naast ons Lachen want t draad brak.
Zou er bv. prikkeldraad omheen gezeten hebben dan lag ie nu bij de slager.
Er staat ook goed veel stroom op.
Het is geen lint ofzo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers