hoe moet ik haar nu verder les geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

hoe moet ik haar nu verder les geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 12:40

Mijn nichtje van 14 vind paarden helemaal geweldig, maar wegens geldgebrek kan ze niet naar een manege.
Nou mag ze af en toe op mijn verzorgpaard en dan geef ik haar wat aanwijzingen/ les, maar bij dit paard kom je dan op twee problemen.
1: Ik kan haar wel aan de longe lesgeven, maar het paard heeft een draf die erg lastig is door te zitten. Lichtrijden kan ze nu wel aardig, maar op dit punt durft ze nog niet met losse handen te draven. Dan zal ze er ook echt zo afstuiteren. Bijna niemand kan fatsoenlijk op het paard doorzitten als hij niet verzameld loopt, dus ik kan ook moeilijk verwachten dat een beginner er dan fatsoenlijk op kan lichtrijden zonder zich vast te houden.
2: Ze is ook al een paar keer van de longe af geweest, zodat ze kan leren sturen, maar het paard begrijpt bochten alleen maar als je het helemaal volgens de regeltjes doet, dus niet alleen aan de linker teugel trekken als je linksaf wil, maar ook buiten teugel benen enzovoorts moeten er aan te pas komen. Best lastig om dat allemaal te onthouden als je voor het eerst paardrijdt en af en toe lukt het ook niet.
Ik wil haar wat meer afwisseling geven tijdens de lessen, om het natuurlijk ook leuk te houden. En in stap raak ik een beetje uitgekeken. We oefenen natuurlijk bochtjes rijden, maar zo goed gaat dit dus nog niet en ze heeft nou ook een paar keer dingen gedaan als achterstevoren gaan zitten en nog meer dingen om het evenwicht enzo te verbeteren, maar hoe nu verder???
Er is niet de mogelijkheid om haar op een ander paard te zetten, zodat we verder kunnen, maar er moet toch wel wat te verzinnen zijn om het leuk te houden? Ik kan haar moeilijk de hele tijd bochten in stap laten oefenen, zou ik ook saai gaan vinden
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo. Wie kan mij tips geven???

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:12

Trekken aan de binnenteugel om de hoek om te sturen daar zou ik het gewoon niet over hebben! Dat doen mensen uit zichzelf al wel... Probeer haar te laten sturen door middel van haar gewicht en gebruik van het buitenbeen, zonder die teugels te gebruiken. Van tevoren is het handig als je zelf even controleert hoe goed je verzorgpaard daarop reageert, dan weet je ook wat je kan verwachten wat hij zal doen met je nichtje op zijn rug.

Voordeel als hij reageert op enkel gewichts- en beenhulpen is, dat je haar met een halsring (klinkt heel gewichtig, maar gewoon een halstertouw in een lus om de hals is eigenlijk genoeg) kan laten rijden. Wel natuurlijk een hoofdstel met bit voor de eventueel benodigde rem als het mis gaat, maar ook halthouden kan in feite via druk op die halsring. Voordeel is, dat ze kan draven, aan die halsring een beetje steun kan vinden en toch kan oefenen met sturen, zonder dat het paard daar een vreselijk pijnlijke mond aan overhoudt.

Hoe vaak heeft ze het lichtrijden al geoefend? Als ze daarin inmiddels echt haar balans gevonden heeft, dan zou ze dit enkele passen ook met losse handen moeten kunnen, ook al gooit het paard hoog op. Het hoeft geen 6 rondjes! Laat haar eventueel tijdens het lichtrijden de ogen eens sluiten, dan kan ze zich veel en veel beter concentreren en zal het uiteindelijk gemakkelijker gaan.

Simpel bochtjes rijden kan je ten slotte leuker maken door wat "doelen" in de bak neer te zetten: balken, staanders, pilonnen, een stoel, een autoband. Stuur er maar omheen, tussendoor, precies voor- of achterlangs, verzin het maar. Daarmee maak je het leren sturen spannender en omdat er gelet wordt op dat "doel" zijn mensen minder krampachtig bezig met "doe ik het wel goed". Dat komt het leren van iets vaak ten goede!

Succes ermee!