vraag over singel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

vraag over singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 06:51

ik rij met een Westernzadel op een koudbloed, recreatief door het bos enzo.
Ik weet dat jullie een hekel aan recreantjes hebben, maar hoop dat jullie mijn vraag serieus willen beantwoorden.

Ik maakte eerst van de singel een stropdasknoop, maar door mijn gebrekkige rijkunst, zat ik er steeds met mijn knie tegenaan. Nu heeft een westernruiter die toevallig even een uurtje bij ons op stal was, de singel anders vastgemaakt: geen knoop meer bij mijn knie.

Ik houd nu een flapje over, die ik naar onder weg wil steken in de singelhoes, maar gisteren zei iemand dat dat gevaarlijk was dat ik dat flapje naar boven weg moest schuiven tussen de singel. Het flapje is te kort om door het ervoor bestemde gleufje te halen (langere singel is in bestelling bij Divoza).

Mijn vraag: is het echt gevaarlijk om het naar onderen weg te steken, in mijn ogen schiet het veels sneller uit de pen als ik het naar boven trek?????

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:38

Ten eerste hebben 'we' geen hekel aan recreantjes, 'we' zijn er zelf ook één Clown
Wat me wel verbaast is dat je het hebt over een knoop en verderop over de pen Verward
Nu maak je een singel vast OF dmv een knoop OF met de pen. Waarbij ik aan het laatste de voorkeur geef.

Als je de singel vastmaakt met de pen dan moet je idd het 'flapje' niet naar beneden wegwerken want idd dan kan de pen loskomen. Is je singelriem (tiestrap) zo kort dat je niet het 'gleufje' kunt gebruiken? Of doe je hem te vaak eerst door de gesp? Natuurlijk kan ook je eigenlijke singel te kort zijn, of aan de andere kant te hoog zitten.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 12:44

ik deed eerst een stropdasknoop maar die zat precies tegen mijn knie, nu doe ik de singel door de gesp, maar de singel is veel te kort (langere is in bestelling bij Divoza) dus kan ik het uiteinde niet door het "gleufje" halen.

De westernruiter die me heeft geholpen met het zadel goed in elkaar steken zei al dat je het uiteinde niet naar beneden mocht wegwerken, maar als ik het omhoog trek, lijkt het mij dat het veel eerder uit de gestp floept.

De andere kan van de singel zit wel gewoon in de pen en dat hangt gewoon naar beneden.

Ik hoop dat de langste singel van Divoza lang genoeg is, ik heb namelijk een koudbloed, nogal fors paard.....

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:59

Tja moeilijk op papier uit te leggen waarom. Haha!
Aan de rechterkant zit een andere riem dan aan de linkerkant. Die aan de rechterkant (off-billet) is kort en vaak dubbel gevouwen. Deze riem hangt in het verlengde van de singel (hji komt vanm boven af). Hierdoor rust de druk op de gesp van de singel.
Aan de linkerkant (tiestrap) wordt de leren riem eerst onder de singelgesp doorgehaald (2 a 3x) en gaat dan weer omhoog. De druk komt dus van onderen. Als je dus het overgebleven uiteinde naar beneden wegstopt kan het pennetje de kans krijgen om ook naar beneden te gaan en los te raken. Als je de riem omhoog wegdoet kan dit dus niet.

Pfft...ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, anders mag iemand anders een gooi wagen Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 17:10

ik heb het ff hardop voorgelezen aan iemand en die zei meteen OHHHHH JAAAA, dus zei snapt het, mijn hersens zijn wat verweekt door de hitte, ik zal het vanavond weer eens proberen.

Stuurt Divoza me netjes een pakje met de verkeerde singel erin, moet ik nog met die veel te korte blijven rijden, pakje terugsturen, wachten op ander pakje *zucht*

In ieder geval bedankt voor de uitleg OK dan! wie weet kom ik nog wel meer dingen tegen die ik niet snap....(hoe je je voeten in vredesnaam in die beugels kan houden, ik heb er gewoon Engelse beugels aan gehangen b.v.)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:22

Las ik op een site om de juiste singellengte te bepalen:
Omtrek van je paard waar de singel zit (in inches)
delen door 2
plus 3
= inch maat singel

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:35

smurf schreef:
... ik heb er gewoon Engelse beugels aan gehangen b.v.)

Als het een nieuw zadel is dan hebt je dat probleem altijd. Je moet de binnenkant van de fenders nat maken en dan een stok door de beugels doen die de beugels in de positie houden zoals je voeten ook zitten.
Met rijden zul je voorlopig nog wel last van je kniëen houden, of je moet voorgedraaide beugels nemen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 17:58

ha Cornelie, dat mailtje kreeg ik net van je binnen n.a.v. mijn bestelling! Ik kan de uitslag van mijn sommetje dus ook hier posten vanavond! Haha!

Wat een gedoe met die beugels, eentje is ook veel kleiner dan de andere, daaar pas ik niet eens in met mijn gewone jodhpur met stalen neuzen Verward
Ik heb nog een paar van die dingen van mijn stockzadel, die had ik er ook al afgenaald en er "normale" beugels aan gedaan.

Iedereen vindt overigens mijn stockzadel zo hard aan z'n gat, maar ik vind het westernzadel ook behoorlijk hard hoor aan mijn tere achterwerk..... Bloos! zal ook wel een kwestie van wennen zijn!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:08

Of vet kweken Lachen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 18:10

kep vet zat Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:14

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 18:57

Afbeelding

en dat was nog met een veelzijdigheidszadeltje!!!!! Tong uitsteken Haha!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:01

smurf schreef:
kep vet zat Haha!

Ik neem aan om te onderstrepen wat bovenstaande foto meent te moeten zeggen Lachen

Overigens zijn er voor tere billen in westernzadels 'seatsavers' te koop Lachen
Maar we dwalen wat af; het ging over singels geloof ik Schijnheilig

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:04

smurf, ik denk dat ik een deeltje van je probleem nog even kan toelichten, want ik had bij het voor het eerst aansingelen van een westernzadel ook het gevoel (en niet alleen het gevoel, het gebeurde ook....) dat die pen weer uit zichzelf uit het singelgaatje wou, en niemand snapte mijn geklungel....
als we gewoon uitgaan van de korrekte maat singel (die je nog niet hebt, maar wel krijgt), heb je dus idd een eind over die terug naar boven moet. alleen moet je, als je naar je gevoel de singel voldoende hebt aangetrokken, en hij in het juiste gaatje zit, nog even het buikdeel van de singel (dus ónder de gesp) terug naar beneden trekken, dan zal je zien dat de pen netjes op haar plaats komt en klemt zoals ze moet, en de spanning in de singel idd van onderaan komt. je zal het even moeten uitproberen om te zien wat ik bedoel, maar toen iemand met die tip mijn probleem toendertijd oploste dacht ik ook jaaaaaah, zó simpel!!! *LOL* *LOL*

Signe

Berichten: 5810
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:35

TINKER! hah.. koudbloed, ik dacht aan shire of belg of clydesdale, maar het is een tinker!

Singel... ik heb ook gehad dat als ik de tiestrap met gesp en pen door gat vatsmaak en dan de rest ( ik houd meters over) door het houdertje doe en dan te strak daardoor de pen uit het gaatje schiet. Dus losjes door houdertje halen ( ik doe twee keer want houdertje is oud en wijd en dan valt de tiestrap weer op de grond) Ik heb ook de stropdasknoop op verschillende manieren gezien en er is een vrij platte variant op.

Wat ingeo zegt is zo obvious dat het idd wel eens vergeten wordt te vermelden...slim!

Beugels...schoeisel wil ook helpen. Ik rijd met jodhpurs..die willen nog wel eens een beetje te glad zijn ( geen profielzool) waardoor ik eruit glijd. Gelukkig staan mijn fenders al in de goede stand. Bovendien heb je een westernbeugel wat verder onder je voet staan dan bij een engelse beugel. Misschien glijd je er daardoor uit?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 23:05

TINKER....... kijk es in mijn profiel zeg!!! Knipoog

Ik heb een Noriker! Dat is een heel ander verhaal Ziek

Goeie tip van die singel Ingeo, ga ik morgen meteen doen!

Ik rij met jodhpurs met stalen neuzen, i.v.m. mijn kleine elegante paardje die nogal eens over mijn voeten heen walst Bloos! hij is pas 4 en 1/2 en nog volop aan het puberen, en een puber van dik 600 kilo op je blote tenen is niet plezant!

Maar, donderdag heb ik de goede maat singel in huis, we hebben hem opgemeten en kwam op 134 inch uit, dus 3,5 meter in de rondte, hij is wel dik, maar zoooooo dik Schijnheilig Haha! Morgen maar ff opnieuw meten dus en nu bij de inches kijken

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:03

smurf schreef:
8)7 TINKER....... kijk es in mijn profiel zeg!!! Knipoog

Ik heb een Noriker! Dat is een heel ander verhaal Ziek



huh? Verward ik dacht, laat ik ook es even naar die noriker kijken in het profiel, en wat zie ik ? niets!! (behalve de basisgegevens dan).

spookt het op het forum? >;)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 11:15

sh*t zeg, mij hele profiel is pleite, hoe kan dat nou weer?????

je kan ook kijken op http://www.moritz.nl.nu daar staat ie zeker op!

ik heb jouw profiel ff bekeken Ingeo, voor jou is het beroepsmatig een interessant paard, het zit namelijk w.b. botstructuur wat antiek in elkaar, mijn veearts schrok zich rot toen ze de benen een keer afvoelde Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:46

smurf schreef:
sh*t zeg, mij hele profiel is pleite, hoe kan dat nou weer?????

je kan ook kijken op http://www.moritz.nl.nu daar staat ie zeker op!

ik heb jouw profiel ff bekeken Ingeo, voor jou is het beroepsmatig een interessant paard, het zit namelijk w.b. botstructuur wat antiek in elkaar, mijn veearts schrok zich rot toen ze de benen een keer afvoelde Haha!


ja, die site had ik al een keer gezien (ivm. mogelijke vakantie ooit), het lijkt me idd. wel heel wat paard! ik stond vroeger zelf op het punt om een belg te nemen (ook om te rijden), maar heb het dan toch niet gedaan. maar vind al die 'stevigerds' wel hele leuke paarden. ja, en wel niet zo'n 'droge benen' zeker......?!(zoals dat dan heet in het jargon) Haha!

Signe

Berichten: 5810
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:04

Smurfje.. foei Scheve mond kijk zelf in je profiel! dapperdier ook foei, had niet gekeken. Bloos! Whahahahahaha Haha!

Je bent je avatar ook kwijt.. ik wist meteen weer dat jij een noriker hebt toen ik de eerste foto zag. Die herkende ik van het trekpaarden forum.

Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:21

Uuuhhhh het ging over singels.... Lachen
On topic please Schijnheilig