Stijf of knie op slot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Stijf of knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 12:03

Hallo,

Nu heb ik 3 weken mijn nieuwe paard valt toch een en ander op. Ik wilde zijn hoeven uitkrabben en toen bleef 1 been gestrekt staan, na een paar rare bewegingen kon hij hem weer buigen. Gisteren haalde ik hem uit zijn stal en wilde hem om zetten en weer dat been stijf.. Wat kan dit zijn stijf of knie op slot.. (tijdens het rijden is er niets aan de hand en is hij eenmaal bezig gaat het goed) na het rijden tijdens het afspuiten heeft hij het ook. Net of hij even wacht en dan pas de pas zet. gisteren gelongeerd nou zag ik dat hij linksachter toch echt moeite heeft met aanspringen aan het been... Wat zal dit zijn en wat kan je doen tegen stijve spieren en knie op slot, masseren etc. etc. Ik bel ook de DA hoor. Ik snap niet hij is pas gekeurd dat dit niet op een keuring naar buiten komt.

Graag jullie reacties

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:03

denk dat zijn knie op slot slaat, dit is geen stijfigheid... Vaak kan je het door trainen wel beter maken. succes

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:03

Ik heb momenteel een nieuw paard die eveneens als mijn oude paard dat probleem heeft.
Alleen ik lig er dus niet wakker van, heeft te maken met kniebanden die niet helemaal sterk zijn.
Mijn homeopaath heeft mijn vorige paard in de banden gespoten 2x met een homeopatisch middel, nooit meer een probleem geweest.
Dit paard is nu voor de 2de keer gespoten en ook hier is het probleem dus helemaal weg.
Als je het telefoonnr. van mijn homeopaath wil, mag je me een pebe sturen.

Belangrijk is wel, dat je als hij gespoten is, elke dag gaat rijden, zoveel mogelijk overgangen om de achterhand er goed onder te rijden, zodat de kniebanden ook van zichzelf sterker worden.

succes Haha!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:39

heb precies hetzelfde probleem.Vorige week 's ochtends van stal af zet ze 1 been stijf naar achteren en is op dat moment niet meer voor of achteruit te krijgen. Ben er mee naar de dierenarts geweest. Diagnose: knie staat op slot. Bij de merrie gebeurt dat als ze gaat liggen in de stal. Overdag heeft ze er weinig last van, al zie je wel af en toe dat in haar beweging iets blijft haken. Als de knie op slot staat :het been opnemen en iets naar buiten draaien. Of een keertje achteruit lopen. Goed blijven trainen: cavaletti's en het allerbelangrijkste: de hoefsmid. Hij moet de ijzers achter anders onder zetten. Kans is dan groot dat de knie nooit meer op slot slaat. Nu moet bij mij de hoefsmid nog komen (heeft het druk, druk en druk) en kan ik je vertellen of dit de remedie is. ( Deze week heeft 's nachts de merrie buiten gestaan en dan slaat de knie niet op slot ). Scheve mond

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:10

paard wat ik dus momenteel heb, heeft 4 jaar achter op ijzers gelopen, bij de vorige eigenaar.
Ik heb in principe een hekel aan beslag als het niet beslist nodig is.

Ik had gezien dat ze een knieprobleem heeft, ondanks de aangepaste ijzers zie je de knie wat vreemd doen. Had dus bij de aankoop ernaar gevraagd en wist dus wat het probleem was.

Paard is keurig netjes getrained in die 4 jaar, helaas de knieband bleef zwakjes.

Nu ze gespoten is, zie je helemaal niets meer, blijft niet meer haken en kan haar dus ook veel beter van achter naar voor rijden, zo hoort het uiteindelijk. De tussentijd van aankoop en spuiten was voor mij wel heel spannend en minder leuk om te rijden, want ze had er veel last van, zeker toen ik de ijzers eronder uit liet halen.

Maar nu, ze loopt als een zonnetje, zie helemaal niets meer en gelukkig zijn de ijzers definitief historie.
Haha!

Dus mijn mening is, aangepast beslag helpt zeker, maar resultaat na 4 jaar training dus nihil.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:03

Het klinkt inderdaad als een knie die op slot staat. Mijn merrie heeft er wel eens last van als ze net van haar box komt. Het komt wel vaker voor bij jonge paarden die nog in de groei zijn en bij Shetlanders. Beweging is de beste remedie om te voorkomen dat hij op slot slaat, dus stapmolen/paddock/weiland etc..

Het kan liggen aan de banden en/of de spieren die het kniegewricht bedienen. De banden kunnen te ruim zijn (ook door het op slot staan zelf kunnen ze uitrekken) of de spier die de knieschijf van slot moet trekken kan nog niet sterk genoeg zijn.
Veelal is het een kwestie van het geheel sterker maken door training (balkjes lopen, goed ruggebruik). In de tussentijd kun je dan de knie helpen door het been door bekappen of aangepast beslag iets binnendoor te zetten.
Laat ook vooral de rug van je paard na kijken, een scheef bekken of vastzittende rug (onderste deel naar het kruis toe) kunnen ook parten spelen.

Bij inspuiten, spuiten ze een zuur o.i.d. in waardoor plaatselijk een onsteking bestaat. De banden komen daardoor wat strakker te staan en dat moet de werking bevorderen. In hele extreme gevallen snijd men één van de banden door. De knie wordt dan wat instabieler, maar het paard kan er gewoon mee 'omgaan'.
Probeer eerst al het andere zou ik zeggen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:52

Het kapsel rond de knie van een paard heeft naast de banden die de botten van de knie bijeen houden een extra lus, die kan over een botstuk gezet worden waardoor de knie op slot staat.
Deze extra lus wordt doorgehaald. Dat doet dus niets af aan de stabiliteit van de knie, in het lopen is niets veranderd, alleen kan de knie niet meer op slot gezet worden.

Ik ben het er wel mee eens dat je eerst alle andere moet proberen (dwz combinatie beslag/trainen) voordat je gaat inspuiten of opereren.