P&S: gedurfde mening over KWPN tuigpaardfokkerij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

P&S: gedurfde mening over KWPN tuigpaardfokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-03 22:20

Ik zat vanmiddag even in de Paard en Sport het stukje op pagina 4 over Beekbergen te lezen en wat me meteen opviel was dit:

" Tuigers
Vierde werd zeer verrrassend in de Portugese Ana Christina Guerreiro, al jaren gast in Beekbergen. Ze rijdt twee machtige Nederlandse tuigers (v. Fabricius), die op Portugese wijze gesoigneerd en gepresenteerd worden. En over die tuigers gesproken: waar de Nederlandse rijders op nationaal niveau deze paarden vrijwel allemaal links laten liggen (vierspanrijder Koos de Ronde is een van de weinige uitzonderingen) zijn buitenlanders in toenemende mate enthousiast over onze klassiekers! Als de Australische vierspanrijder Boyd Exell met twee tuigers in zijn span Aken wint heeft dat toch een leuk oranje tintje. De goede zijn niet aan te slepen, voor landen als Engeland, Duitsland, Zwitserland. En met goede bedoelt men paarden met weinig hackneybloed en een beste stap. En helaas is dat laatste nu juist het onderdeel waar de hengstenkeuringscommissie bij de selectie in Zwolle niet naar kijkt, waardoor veel tuigers amper meer vooruit kunnen in deze gang en zeker geen 8 km per uur meer halen. Voor de mensport en ook voor de recreatie is dat funest, waarmee het KWPN een grote markt negeert."

Ik vond zelf dat daar eigenlijk zeer veel waarheid inzit. Mijn tuiger heeft ook geen (in mijn ogen) bar beste stap. Galop is helemaal een gang waarin heel veel moeite gestoken moet worden bij tuigers. En dan is mijn paard al 12. Wat ik me dus afvraag is:

Wat vinden jullie van deze bewering en is dit iets van de laatste jaren of is het al veel langer het geval?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:52

Boyd Exell rijdt met drie tuigpaarden van Fabricius, er is vanuit het buitenland, met name de V.S. grote belangstelling voor tuigpaarden met een minimum percentage Hackneybloed. Dit is op zich een mooie ontwikkeling, maar hiermee dreigen wel de kippen met gouden eieren geslacht te worden. Ze komen met zoveel geld aan dat het beste fokmateriaal naar de V.S. dreigt te verdwijnen. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Hierin heeft het KWPN een heel belangrijke taak, daar moeten ze wel een beetje haast mee maken, anders hoeft het niet meer.
Overigens is de stap 7 km/u.
Het is ook mij opgevallen dat de Nederlandse vierspanrijders kiezen voor rijpaarden met vooral veel Duits en Engels bloed. Dat moeten zij zelf weten, maar ik vind het er vaak niet uit zien, die galoppeurs. Een paard in het tuig moet ook gang kunnen maken in draf en dat kunnen die dressuurpaarden niet. De ouderwetse Geldersen kunnen dat wel en dat hebben ze in het buitenland goed gezien.

Voor ik afgeschoten wordt door rijpaardliefhebbers: sneldraf voor de kar is heel wat anders dan strekken in een dressuurproef, stappen voor de kar is niet te vergelijken met stap onder de man, de meeste rijpaarden halen de 7 km/u bij lange na niet.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:14

Albert nog even ter aanvulling; Freundt heeft op dit moment 4 Klassieke Oud-Oldenburgers in 1 van zijn wereld vierspannen lopen t.w. 2 Morritzburgers, iets meer bloed (Engels) dan de twee IHWers die 100% en 93.75% Klassiek bloed hebben, 1 zoon van de Silezier Lix en onze oud dekhengst Grumus, gedeeltelijk Oud-Gronings gefokt van de Poolse hengst Grusus uit de Groningermoederlijn OrbaldoxBaldewijn.

Maar even reageren op jullie posting, 100% mee eens, zelfs hier het gezegde; Als het kalf.....
Wel wil ik nog even opmerken wat voor alle oude rassen geld, men laat ze uitsterven tot een paar om er dan weer miljoenen in te steken om ze te redden. En het ministerie en de Stichting Zeldzame Huisdierrassen staan erbij en kijken er na. Allemaal eigen belang, eigen knip, eigen ideeen als die maar geprofillerd worden naar het PAARD zelf, word niet naar om gekeken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:56

In Nederland worden tuigers voornamelijk gefokt voor gebruik voor de showwagen.
Daar wordt uitsluitend draf gevraagd dus het is niet zo raar dat de fokkers en de stamboekleiding daarop selekteert.
Ondanks dat iedere fokker van welk paard dan ook heel goed weet dat zijn/haar paard geen Grand Prix paard of goedgekeurde hengst wordt, is het wel iets waar iedere fokker eigenlijk op hoopt, hoe irrelevant ook.
Zolang de tuigpaardfokkers alleen maar fokken voor een open klasse showtuiger, zal een andere weg dan de slager voor de meer dan 90% tuigers die overblijft gevonden moeten worden.
Daar wordt al jaren geen rekening mee gehouden, ook omdat de fokkers dat zelf niet willen.
Open Klasse is het doel, de rest is bijzaak, leuk meegenomen, maar word niet echt als succes gezien door de ware tuigpaardfokker.

Ik zie de fokkers nog niet enthousiast staan stampen voor een tuiger die goed kan stappen of galloperen op de tuigpaardendag.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 10:54

Een goede stap eruit fokken, lijkt mij net zo waardeloos als een lichamelijk gebrek erin fokken. Dat is allebei NOT DONE!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:45

Jurga schreef:
Voor de mensport en ook voor de recreatie is dat funest, waarmee het KWPN een grote markt negeert."


En die markt ligt er dus wel in het buitenland, van alle nakomelingen van Ilindra staat alleen Ustinov nog in Nederland.
2 merrie´s lopen in Frankrijk samen in een span en de andere lopen in Engeland in een SGW mensport.
Ook Ilindra zelf hebben we al div. keren goed kunnen verkopen.
Ustinov hield Ilindra als veulen van 4 maanden al bij in een stap van 8 km

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 19:57

Lia, jullie fokken ook bewust HET PAARD ZELF, niet het geld wat hij opbrengt!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:58

Ik ken mensen die met een volledig tuigpaardgefokte paarden op m en z niveau wedstrijden reden dus het zou best kunnen waarom nie? Knipoog

Wat alleen wel een probleem wordt in de tuigpaard fokkerij is lijkt wel het gebrek aan ander bloed dan dat van renovo, fabricius en manno. Kijk maar eens naar de uitslagen, hoewel het goede paarden brengt is het zonde als veel paarden manno x fabricius zijn. Daar gaat de fokkerij toch op den duur ook aan kapot? Scheve mond

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 09:28

Ja, daar gaat de fokkerij zeker aan kapot. De bloedspreiding gaat zo volledig verloren. En de mindere eigenschappen blijven daardoor steeds sterker terugkomen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:38

Jurga schreef:
Ja, daar gaat de fokkerij zeker aan kapot. De bloedspreiding gaat zo volledig verloren. En de mindere eigenschappen blijven daardoor steeds sterker terugkomen.


Is oud verhaal binnen deze fokkerij sinds het tuigpaardenfokkerij geworden is.
Eerst was er bijna geen Oregon vrij bloed, nu Renovo.
Je ontkomt binnen zo'n kleine populatie er niet aan dat te veel mensen de beste (op dat moment) kiezen.

Of ze moeten limieten gaan stellen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 10:17

Dat lijkt me al een klein beetje een oplossing, maar of je dan nog matchende combinaties aan hengsten en merries uit kunt zoeken is probleem twee.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:32

Jurga schreef:
Dat lijkt me al een klein beetje een oplossing, maar of je dan nog matchende combinaties aan hengsten en merries uit kunt zoeken is probleem twee.


Dat is geen oplossing, is onuitvoerbaar.
Dat is dwang en dat laten die fokkers nooit toe .

Geld, dus subsidies op bepaalde hengsten, zou wel aanvaard worden
Maar wie stopt daar geld in Verward

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 11:08

Ik bedoel het ook niet zo letterlijk, maar ik bedoel meer: bij het Friese Paard is er voor jonge hengsten ook een limiet. Zo voorkom je dat iedereen met de kampioenen gaat dekken. Bij het KWPN is dat in de rijpaardrichting ook niet nodig, de fokkers kiezen vaak toch eerder voor de bewezen hengsten imo. Ik doelde er meer op dat dat een optie zou kunnen zijn (sorrie, gebruik weer eens foute woorden), maar idd, dat laten de fokkers nooit toe en terecht. Er zit veel verschil tussen tuiger en tuiger, persoonlijke smaak doet ook in deze fokrichting veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:42

sarabande schreef:
Geld, dus subsidies op bepaalde hengsten, zou wel aanvaard worden
Maar wie stopt daar geld in Verward


Die subsidie is er dus al voor Gelderse (dus ook Gelderse tuigpaarden zonder Hackney/Saddlebred) en Groningers.
Is aan te vragen bij buro Laser in Deventer.
Valt onder de regeling voor het zeldzame landbouwhuisdier.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:10

Ilindra schreef:
Die subsidie is er dus al voor Gelderse (dus ook Gelderse tuigpaarden zonder Hackney/Saddlebred) en Groningers.
Is aan te vragen bij buro Laser in Deventer.
Valt onder de regeling voor het zeldzame landbouwhuisdier.


Illindra ik reageerde op een vraag over tuigpaardenfokkerij, vandaar mijn antwoorden.

Overigens als de zorg voor gehandicapte kinderen onder dit kabinet niet meer gesusidieerd wordt vraag ik me af of die subsidie voor zeldzame huisdieren nog lang stand zal houden. Een nieuwe subsidie om het tuigpaard te verbeteren lijkt me niet reeel.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 13:11

Nee, idd, nu het nog KAN, moet het KWPN zelf ingrijpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:12

sarabande"]
[quote="Ilindra schreef:
Die subsidie is er dus al voor Gelderse (dus ook Gelderse tuigpaarden zonder Hackney/Saddlebred) en Groningers.
Is aan te vragen bij buro Laser in Deventer.
Valt onder de regeling voor het zeldzame landbouwhuisdier.


Illindra ik reageerde op een vraag over tuigpaardenfokkerij, vandaar mijn antwoorden.
[/quote]

Zo als je ziet heb ik het daar ook over.
Misschien dat er fokkers zijn die door deze subsidie toch bijv. voor Fortissimo kiezen ipv van Manno voor hun klassieke tuigpaardmerrie.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:33

Jmaaar ja dat zijn dan geen liefhebbers meer.Merk het in onze vereniging dat er echt nog voorstanders zijn vannhet klassieke paard die voor hun eigen fokken.Verder ben ik het ewrmee eens dat het mooie belod verloren gaat en dat men er pas weer achter komt als het helaaam weg is.
Eeeuweig zonde dat zo bepaalde rassen een mengelmoes worden van verschillende bloedlijnen.Maar ja mijn visie van een ras in stand houdne is een ras zuiver houden dus terug naar de basis

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:10

gabrycha schreef:


Wat alleen wel een probleem wordt in de tuigpaard fokkerij is lijkt wel het gebrek aan ander bloed dan dat van renovo, fabricius en manno. Kijk maar eens naar de uitslagen, hoewel het goede paarden brengt is het zonde als veel paarden manno x fabricius zijn. Daar gaat de fokkerij toch op den duur ook aan kapot? Scheve mond


Idd!!! Het is jammer maar waar en het is ook alleen maar donker wat de klok slaat prachtig hoor een zwarte tuiger ...maar waar haal ik een schimmel hengst (goedgekeurd) vandaan...?
Neem nou Irava schitterend gewoon maar niet goed gekeurd dus geruind en kijk nou wat een kanjer OK dan! , doodzonde !

FF of topic , gaan jullie ook kijken/meedoen 16 augustus?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:16

Albert schreef:
Boyd Exell rijdt met drie tuigpaarden van Fabricius,


Hij wil ze allemaal van Fabricius hebben. Vorig jaar heeft hij er nog 2 meegenomen maar bleken nietgoed genoeg te zijn. Hij had er deze keer 5 mee en volgens mij 4 van Fanricius en Cambridge Cole.
Ze logeren altijd bij ons op stal zijn echt super toffe mensen.

Tja de discussie of er nog ander bloed in moet is er al lang. Alleen ze missen gewoon de kwaliteit die ze zoeken bij het KWPN. Ze werd er vorig jaar 3 jong hengsten met apart bloed aangewezen en eentje ging door naar Ermelo waar hij na een week opgehaald mocht worden omdat hij niet het kwaliteit had. Ik had nog wel zo gehoopt dat hij mocht blijven.

De Fabricius X Manno´s die je ziet hebben niet echt fok waarde maar meer Sportwaarde vooral op de concoursen zie je die paarden het erg goed doen. Net zoals Renovo het zijn geen makkelijke paarden maar kunnen wel lopen en daar gaat het om.

Als je een paard wil fokken wil je een topper fokken dus zoek je ook een topper en op dit moment is dat Manno, Fabricius en Renovo bloed. Maar er zijn nog genoeg andere hengsten maar waarom worden die niet geplakt???? Misschien omdat ze niet voldoende kwaliteit hebben die de fokkers zoeken.

PLUS wat je ziet is dat de paarden die concoursen lopen meer dekken dan degene de niet lopen. En er zijn er een hoop die niet meelopen dit is toch een stukje reclame die ze nodig hebben.

Over een paar jaar hebben we nog 3 grote stallen over die heersen op tuigpaarden gebied omdat die het doen zoals hetbij de rijpaarden ook gaat met KI. In iedergeval HBC stal en Hengstenhouderij Zilfia´s Hoeve.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:20

Cittemee schreef:

Idd!!! Het is jammer maar waar en het is ook alleen maar donker wat de klok slaat prachtig hoor een zwarte tuiger ...maar waar haal ik een schimmel hengst (goedgekeurd) vandaan...?
Neem nou Irava schitterend gewoon maar niet goed gekeurd dus geruind en kijk nou wat een kanjer OK dan! , doodzonde !

FF of topic , gaan jullie ook kijken/meedoen 16 augustus?


Sorry wil wil er nu met een schimmel tuiger fokken????? NIEMAND ja jij misschien maar de vraag blijft: Vos, donkerbruin en bruin.

Er zijn ook bijna geen schimmels bij de tuigers. Er loopt er een op de concoursen en je hbet/had Modern en die was niet zo populair. Dus dat zegt genoeg.

Maare hetzelfde kan ik van de rijpaarden zeggen?. Iedereen wil een donkerbruin paard hebben en niet anders dus wat gebeurt er er wordt naar gefokt klaar.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 09:44

En daar gaan we alweer: als we op kleurtjes gaan fokken, kun je er weer negatieve eigenschappen bijin krijgen, je verliest de diversiteit. Waar gaat het heen met het tuigpaard tegenwoordig? Wat is er mis met een keurig voorgestelde schimmel die gruwelijk over de benen kan gaan?

offtopic: ik zit er wel over te denken om de 16e naar de Tuigpaardendag te gaan, ben er nog nooit geweest!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:10

Modern is een palomino.
Er zijn wel degelijk heel goede schimmeltuigpaarden; een voorbeeld:
Zilverster ereklasse en ook onder de man Lichte tour met Aad van Essen.
Nog een: Batello.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 10:13

Ja en Batello is de vader van Irava toch? Maar ja, wanneer zie je die twee nog ITP? Ik heb ook weleens een schimmel van Cambridge Cole zien lopen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:19

Nou nou dat zijn dan 3 schimmels in het hele veld van vele tuigpaarden. Simpel er is geen vraag naar. Ik zou ook nooit een schimmeltuigpaard nemen puur omdat ik ze NIET mooi vind.
Ik noemde Modern omdat hij ook apart van kleur is en bijzonder.

Plus net zoals met bont als de bouw niet mooi/correct is vallen alle lelijke dingen extra op.

Jurga deze dicussie kan je ook doen bij de rijpaarden omdat alles wat d klok slaat Ferro, Jazz, Flemmingh of Gribaldi is. Ene die kan ingrijpen is het KWPN zelf. Zolang zijn geen paarden met apart bloed goedkeuren zal er voorlopig niets veranderen.

Jurga je kan beter naar een leuk tuigpaarden concours gaan dan naar de tuigpaardendag. Bijvoorbeeld is in Hagestein dit weekend een wedstrijd daar zullen alle hengsten van ZH meelopen. En natuurlijk is de UPD ofwel UTV er leuk om heen te gaan. De Hackney moet dan misschien ook lopen *bibber ik in die grote hal met dat kleine hengstje*.