Met Twiggy (de shet) naar de kliniek geweest

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Met Twiggy (de shet) naar de kliniek geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 23:12

Twiggy is eigenlijk al vanaf het begin dat we hem hebben af en toe benauwd. Het wordt steeds ergens, dus is er al een aantal keer de veearts bij geweest en hebben we al verschillende medicijnen geprobeerd. Helaas hielpen ze niet en als we het niet vertrouwden moesten we met hem naar de kliniek komen. Omdat hij absoluut niet verbeterde hebben we dat afgelopen vrijdag gedaan. Dat is niet voor herhaling vatbaar, hij weigert de trailer op te gaan. 's Ochtends toen we weg ging probeerden we het met zijn 3en. Mijn moeder, mn vriend en ik. Maar natuurlijk weigerde hij. We hebben het met liefde geprobeerd, met grof geweld ( Knipoog ), met een longeerlijn, maar het lukte echt niet. Toen maar de sterkte buurman erbij gehaald en uiteindelijk hebben we hem ongeveer opgetild. Ik sleep hem zo ongeveer naar binnen en mijn vriend en de buurman tilden hem aan de achterkant op met de stang, nouja, toen moest ie wel.. *LOL* Bij de kliniek aangekomen duurde het ook een poosje totdat hij eruit was, maar dat lukte uiteindelijk met liefde.

Nou, Twiggy werd dus onderzocht, ze ging via de neus met een slangetje met daaraan een cameraatje naar binnen. Ik schrok wel een beetje van de uitslag. Bij deze kliniek hadden ze nog niet eerder meegemaakt dat een shetlander cornage had. Nou, hij dus wel. Maar wat nog erger was, hij heeft een versmalling van zijn luchtpijp. Dat verklaart dus het duidelijkst zijn benauwdheid. We vroegen de veearts wat de prognose was, en dat was gelukkig niet zo ernstig. Hij is nu 4 en kan nog prima jaren door op deze manier, zolang hij zich maar niet in hoeft te spannen. Ik had hem graag voor het karretje willen hebben, maar dat gaat dus helaas niet door, maar ik ben blij dat we nog geen afscheid van hem hoeven nemen. Pas als het voor hem niet meer normaal leven is hoeven we daar pas overna te denken, maar dat is gelukkig nog lang niet het geval. Hij heeft het prima naar zijn zin en is hartstikke vrolijk en gek. Precies zoals een shet moet zijn. Hij heeft wel medicijnen gekregen, maar het is niet zeker of het helpt, maar dat zullen we vanzelf merken.

Toen kwam het leukste van de dag, hij moest weer de trailer in.. Het trucje met de stang had hij nu door, dus daar trapte hij niet in. Hij was alleen maar aan het protesten door te steigeren en te bijten. Hij is niet bang voor de trailer zelf, maar juist voor de laadklep, en dat is dus een probleem. We hebben hulp gehad van de veearts, want het lukte ons echt niet. We hebben vanalles geprobeerd. Weer grof geweld, stang, longeerlijn, achterwaarts. Hij is zelfs geblindoekt en nog ging hij niet.. Uiteindelijk was het zo erg. Twiggy, mn vriend en de veearts met zijn 3en onderuit ( *LOL* ) en nog blijven vechten. De veearts was het zat en heeft hem plat gespoten. Na 10 minuten was Twiggy zo slapjes dat je hem om zou kunnen duwen. Dachten wij... Nog steeds gigantisch vechten.. Gelukkig is het toen na heel veel moeite gelukt en konden we naar huis. Door de inspanning had Twiggy het wel weer heel benauwd gekregen en ben ik onderweg nog even bij hem gaan kijken. Hij stond toen gelukkig heel rustig, alleen zweette hij nogal. Thuis was hij gelukkig weer redelijk opgeknapt en kwam hij ook redelijk vlot de trailer en was hij geloof ik heel blij dat hij weer in zijn landje stond.

Als gaat nu goed met hem, hij blijft wel redelijk benauwd, maar hij heeft het goed naar zijn zin. Wel hoop ik dat de medicijnen gaan werken. Hij verdoent wel wat verlichting.

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..


obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 01:25

Ach die arme Twigsel!
Gelukkig kan hij nog jaren bij je blijven, t is zon maffe shet die kan je echt niet missen!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:09

Jeetje zeg, kan me voorstellen dat je ervan geschrokken bent, maar gelukkig kan je nog jaren van hem blijven genieten! Knuffel aan Twiggy!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:12

Arme pony gelukkig is het geen wedstrijd pony en moet ie een paar keer per mand op de trailer Haha!
Ik hoop dat het snel wat beter met hem gaat misschien is ie ook extra benauwd van het warme weer?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:23

Jij hebt niet echt mazzel met je eigen paarden he.
Gelukkig dat hij bij je kan blijven!

:evaw:


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:33

Vraagje: Cornage is toch versmalling van de luchtpijp?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 11:08

griebels schreef:
Vraagje: Cornage is toch versmalling van de luchtpijp?


Zover wij begrepen van de dierenarts heeft cornage met de stembanden te maken. Ze zijn dan niet meer gelijkvormig. Bij Twiggy hangt de linker stemband lager. Hij hinnikt vaak ook nogal schor, dat heeft waarschijnlijk daarmee te maken.

Bedankt voor de lieve reacties!

Voor foto's van de knapste shet: [LK] De knapste shet van allemaal: Twiggy!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:42

Oh ja klopt, nu weet ik het weer. Ik heb een Oldenburger merrie gereden met cornage. Zij maakte tijdens het rijden een zwaar hijgerig geluid wat dus afkwam van de stembanden. Ik meen alleen dat zij ook iets aan haar luchtpijp had, maar dat weet ik niet meer zeker.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:49

Ah jakkes! Maar gelukkig dat ze bij je kan blijven! Ben altijd blij dat er dierenartsen zijn! Weet je tenminste wat er aan de hand is!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy, Vagabondo en 103 bezoekers