Les met 3 jarige volbloed arabier van Antoine de B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Les met 3 jarige volbloed arabier van Antoine de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 15:07

Afgelopen zondag ben ik met een drie jarige volbloed arabier die ik aan het inrijden ben, bij Antoine de Bodt wezen lessen.
Vond het ontzettend spannend zat pas voor de vierde keer op dit paardje en was de derde keer dat ik hem los in de bak reed. Maar nu op een vreemd terrein, vreemde bak, publiek erbij. De keren ervoor dat ik hem eerst even aan de longe gedaan om hem weer even aan het tuig te laten wennen.
Maar heb hem nu even gestapt aan de hand en ben er gewoon opgestapt. Hij was echt super braaf stapte braaf weg alsof hij zijn hele leven niks anders heeft gedaan.
Sommige mensen vragen zich nu natuurlijk af wat moet je met een zo goed als onbeleerd paard in een les van AdB. Paardje heeft als jaarling zijn hoefbeen gebroken, de breuk is goed geheeld maar op de laatste foto was er een klein braampje te zien. Daardoor liep het paardje in het verleden niet altijd 100% zuiver. Nu we met hem aan het werk zijn gegaan hebben we nog geen onzuiverheid geconstateerd, maar het is wel belangrijk dat we met het rijden in de toekomst ook geen problemen krijgen.
AdB was zeer te spreken op de manier waarop ik hem reed en kreeg alleen maar complimenten van hem. Pling OK dan!
Ik kreeg van hem wat tips over hoe ik hem het beste kon sturen en beide handen in de richting brengen van de kant waar je heen wil. Dat wist ik wel maar door de spanningen rij je toch net ander dan thuis, daardoor nam ik in het begin ook net iets te veel druk in de mond ondanks dat hij braaf was hij in het begin wel gespannen. En bij zo'n jong paard kan je dan van alles verwachten.
Wat ik ook een goede tip vond die hij mij gaf over het aansingelen, ik moest wachten tot het paard uit ademde dan voorzichtig singel vaster maken net zolang dat je hem in het volgende gaatje kan wast maken.
Hiermee voorkom dat het paard leert zijn spieren aan te spannen bij het aansingelen, en het voor een paard voelt dit een stuk aangenamer. Hij merkt er bijna niks van.
Zijn tips van hoe nu verder, moest doorgaan op de manier waarop ik bezig was goed naar voren rijden lekker op zijn eigen benen laten lopen.
Minimale teugeldruk gebruiken hoofd niet naar beneden willen rijden maar eerst leren op zijn eigen benen lopen.
Dus zoveel mogelijk met lang contact teugeltje mijn gewicht correct leren dragen, paard met natuurlijke hoofdhouding laten lopen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:15

Nou fijn dat je er wat aan gehad hebt.

Ik snap eigenlijk niet dat mensen zeggen waarom je met zo'n jong paard daarheen gaat.
Tis toch belangrijk dat je een goede instructeur hebt die je begeleid zelfs als is het dan nu toevallig bij adb voor een keertje.

succes verder met inrijden .

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 15:34

Cowgirl schreef:
Nou fijn dat je er wat aan gehad hebt.

Ik snap eigenlijk niet dat mensen zeggen waarom je met zo'n jong paard daarheen gaat.
Tis toch belangrijk dat je een goede instructeur hebt die je begeleid zelfs


Ik vind zelf ook het inrijden van het paard één van de belangrijkste fases in een paarden leven.
Een goede basis is het halve werk en iets afleren in moeilijker dan aanleren.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:43

Daarom had ik ook gelijk les genomen met mijn fjord.

Ik hoop ook dat ik snel weer kan rijden en weer een keertje naar Antoine toe kan.

sasjuh
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:53

ik ben ook vande week voor het eerst met mij pony naar les geweest die is ook drie ajar en heet chibra kizies sasje

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:26

shasta schreef:
Ik vind zelf ook het inrijden van het paard één van de belangrijkste fases in een paarden leven.
Een goede basis is het halve werk en iets afleren in moeilijker dan aanleren.

Ben ik helemaal mee eens.
Goede basis is het hele werk.

Gaaf trouwens dat je zo zonder problemen met at paardje weg kan rijden
Dat is niet bij elk paard het geval.