Hoge (Engelse) neusriem = geen rem ?¿?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Hoge (Engelse) neusriem = geen rem ?¿?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 22:25

Afbeelding

Hallo,

Ik rij af en toe dus met een hoge neusriem, ook wel Engelse neusriem genoemd. Maar vrijdagavond toen zei een meisje op de manege tegen mij dat je geen rem hebt als je met zo'n neusriem rijdt Verward
Het lijt met erg sterk, maar ik vraag jullie advies toch maar even voor de zekerheid, want ik bedoel maar met western rijden dan rijden ze ZONDER neusriem en die mensen hebben toch zeker wel een rem.

Groetjes Zilly


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:41

Natuurlijk heb je wel een rem met een hoge neusriem en anders had je nu nog op je paard gezeten, want dan was hij nog aan het rondrennen met jou op zijn rug Haha!. Even serieus, met een gecombineerde of lage neusriem heb je wel iets meer controle, omdat het paard zijn mond dan niet open kan doen. Dat zal dat meisje wel bedoeld hebben denk ik...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:43

ik ben het met het antwoord hierboven eens...

Maar even offtopic... Wat een super mooi hoofdstel! Cool

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:55

ik heb ook geen sperriem, en mijn pony heeft wel een rem. (heb alleen lang moeten zoeken Haha!)
je hebt idd wel meer controle hoor met een sperriempje of lage neusriem, maar die rem zit er wel op hoor.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:00

Ik ging laatst zonder neusriem rijden en toen had ik echt het idee dat de teugelhulpen veel beter doorkwamen, hij reageerde er veel feller op. Maar ik denk dat ze gewoon bedoeld wat hierboven staat beschreven: Dat ie zn mond met een lage of gecombineerde neusriem niet open kan doen

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:03

En ook met het Westernrijden wordt er tegenwoordig steeds meer gebruikt gemaakt van de neusriem Lachen Alleen op wedstrijden is het gebruik verboden.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:12

als het zomers warm is en ik toch ga rijden, doe ik vaak Nic zn neusriem eraf! Nic zweet redelijk snel onder zn hoofdstel, dus in het bos zonder neusriem is al een heel stuk lekkerder. Met neusriem gaat het net zo goed als zonder, merk het verschil echt niet hoor Haha!

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:21

Ehm als de rem het niet meer doet omdat je een andere neusriem hebt is dat wel erg vreemd...remmen doe je toch (of althans dat is de bedoeling dat je dat leert of probeert) met je zit.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:29

Ineke2 schreef:
Ehm als de rem het niet meer doet omdat je een andere neusriem hebt is dat wel erg vreemd...remmen doe je toch (of althans dat is de bedoeling dat je dat leert of probeert) met je zit.


met jou kan ik praten OK dan!

Dag lieve mama...

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:14

Ineke2 schreef:
Ehm als de rem het niet meer doet omdat je een andere neusriem hebt is dat wel erg vreemd...remmen doe je toch (of althans dat is de bedoeling dat je dat leert of probeert) met je zit.


Zoiets ja. Bovendien, hoe zou ik dan met halsring kunnen rijden.
Wel is het zo dt een paard iets makkelijker onder het bit uitkan met een hoge neusriem.

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:07

Ik rij: soms met bit, bijna altijd met touwhalster, soms met halsring, soms met helemaal niks om het hoofd - en de remmen doen het altijd perfect (en néé, ik rij niet op een brave kinderpony, maar op een nerveuze dravermerrie Haha!)

Extremely rare and Beyond Compare

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:09

promptertje schreef:
Ik rij: soms met bit, bijna altijd met touwhalster, soms met halsring, soms met helemaal niks om het hoofd - en de remmen doen het altijd perfect (en néé, ik rij niet op een brave kinderpony, maar op een nerveuze dravermerrie Haha!)


hoe doe je dat? Verward mag je de mijne ook eens uit komen leggen Haha! . Daar zit met touwhalster namelijk GEEN rem meer op. Ook niet met zithulpen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:17

dan zou anky ook geen rem hebben Haha!

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:22

xtostarlight"]
[quote="promptertje schreef:
Ik rij: soms met bit, bijna altijd met touwhalster, soms met halsring, soms met helemaal niks om het hoofd - en de remmen doen het altijd perfect (en néé, ik rij niet op een brave kinderpony, maar op een nerveuze dravermerrie Haha!)


hoe doe je dat? Verward mag je de mijne ook eens uit komen leggen Haha! . Daar zit met touwhalster namelijk GEEN rem meer op. Ook niet met zithulpen.
[/quote]

Oefenen?
Die van mij heeft dat vroeger ook gehad, heeft best wat tijd gekost, maar uiteindelijk is het goed gekomen en nee ook die van mij is geen mak schaap, al zijn er mensen die daar anders over denken (ja maar jouw paard......).

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:08

Neusriem=rem? Remmen doe je met je zit. Een neusriem heeft alleen als doel om de mond van het paard dicht te houden zodat ie zich niet aan de teugelhulpen kan onttrekken. Waarom doet een paard zn mond open? Om de teugeldruk te ontwijken. Waarom ontwijkt een paard die teugeldruk? Omdat je teveel met je handen rijdt. Dus als jij de teugels nodig hebt om te remmen en je doet dat zonder (of met hoge)neusriem dan doet het paard zn mond open om de teugeldruk te ontwijken. Met neusriem (vooral goed straktrekken) zie je dit haast niet en lijkt het dat je meer controle hebt over je paard. Niet dus.
Is overigens in het algemeen bedoeld dus niet op een specifiek persoon.

Vindt eigenlijk dat alleen de hoge (of nog beter geen) neusriem toegestaan zou moeten worden in de (dressuur-)sport en dus de rest van de neusriemen niet! Er is gewoon nog veel te veel trek- en rukwerk te zien en door een hoge en/of geen neusriem zou dat een stuk minder kunnen worden doordat je dan ook werkelijk kunt zien hoe er met de teugels omgegaan wordt

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:12

schaapjuh schreef:
Vindt eigenlijk dat alleen de hoge (of nog beter geen) neusriem toegestaan zou moeten worden in de (dressuur-)sport en dus de rest van de neusriemen niet! Er is gewoon nog veel te veel trek- en rukwerk te zien en door een hoge en/of geen neusriem zou dat een stuk minder kunnen worden doordat je dan ook werkelijk kunt zien hoe er met de teugels omgegaan wordt

Daarom is de neusriem op westernwedstrijden ook verboden. Een open mond is voor de jury het bewijs dat het paard niet 'aan de hulpen' is en dat de ruiter dus te veel in moet grijpen. Reden voor minpuntjes dus Lachen

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:30

Sugarmiss"]
[quote="schaapjuh schreef:
Vindt eigenlijk dat alleen de hoge (of nog beter geen) neusriem toegestaan zou moeten worden in de (dressuur-)sport en dus de rest van de neusriemen niet! Er is gewoon nog veel te veel trek- en rukwerk te zien en door een hoge en/of geen neusriem zou dat een stuk minder kunnen worden doordat je dan ook werkelijk kunt zien hoe er met de teugels omgegaan wordt

Daarom is de neusriem op westernwedstrijden ook verboden. Een open mond is voor de jury het bewijs dat het paard niet 'aan de hulpen' is en dat de ruiter dus te veel in moet grijpen. Reden voor minpuntjes dus Lachen
[/quote]

Hoop dat ook de meeste neusriemen (mss muv de hoge neusriem) verboden worden in de engelse wedstrijdsport .

Ik rijd trouwens niet voor niets western... Lachen

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:15

ikke"]
[quote="xtostarlight"][quote="promptertje schreef:
Ik rij: soms met bit, bijna altijd met touwhalster, soms met halsring, soms met helemaal niks om het hoofd - en de remmen doen het altijd perfect (en néé, ik rij niet op een brave kinderpony, maar op een nerveuze dravermerrie Haha!)


hoe doe je dat? Verward mag je de mijne ook eens uit komen leggen Haha! . Daar zit met touwhalster namelijk GEEN rem meer op. Ook niet met zithulpen.
[/quote]

Oefenen?
Die van mij heeft dat vroeger ook gehad, heeft best wat tijd gekost, maar uiteindelijk is het goed gekomen en nee ook die van mij is geen mak schaap, al zijn er mensen die daar anders over denken (ja maar jouw paard......).
[/quote]

de mijne is ook een nerveuze draver. Op zich gaat het wel goed, maar wil toch uiteindelijk met hackamore of touwhalster gaan rijden.
Vind ik toch diervriendelijker dan een bit.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:29

Remmen doe je toch vooral op je zit. En net als promptertje rij ik ook regelmatig met alleen een touwhalster, of zelfs dat niet. Dan gebruik ik een parelli-carotstick. Dan zijn er twee remmanieren: of op mijn zit, of door met het stokje te 'wiebelen' voor haar borst. Dat kan zoals promptertje zegt op ieder paard. Als je maar oefent. En verder rij ik als ik dressuur rij ook altijd met een hoge neusriem. Geen enkel probleem hoor. Dus ik zou lekker zo door blijven rijden.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 16:50

Dank jullie wel voor de reacties, natuurlijk weet ik ook wel dat je remt met je zit. Maar je gaat toch wel ff nadenken als iemand dat ff tegen je zegt, en vooral als ze zo overtuigend klinken.
Maar toch bedank, dan hobbel ik vrolijk verder met mijn hoge neusriem MET REM Haha!

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 16:50

vanda's schreef:
ik ben het met het antwoord hierboven eens...

Maar even offtopic... Wat een super mooi hoofdstel! Cool


Hihihi is niet mijn paard en ook niet mijn hoofdstel, maar die ben ik wel van plan te gaan kopen !!!


abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:18

Hij is mooi! Ik ben aan het wachten op een Kieffer Jessica Gold, ook rondgenaaid leer, gedeeld kopstuk, brede gecombineerde neusriem...
Is ook mooi, maar wachten duurt zo lang. Domme Kieffer schiet niet op...

Maar goed, weer ontopic... Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xdesix en 107 bezoekers