m'n paard laat manen niet trekken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

m'n paard laat manen niet trekken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 10:48

ik heb ,sinds 3 maanden ,een kwpn-merrie van 9 jaar oud.
ze is braaf,ook met poetsen,afspuiten,etc.
ook als ik haar manen kam,is er geen probleem.
maar zodra ik met een hand een pluk manen vastpak om ze te trekken,begint ze met haar hoofd te slaan,en als ik doorpak,steigert ze!
het haar laat echt heel makkelijk los,ik hoef echt niet venijnig te trekken.,en ik doe het bewust na het rijden,zodat ze al wat moe is!

ik hou al niet van dat gefrutsel,ben niet zoiemand,die uren aan d'r paard kan poetsen!

nu is mijn vraag:hoe leer ik dit haar af!,anders moet ik haar in de "opvoelbox" gaan zetten of de praam er op,en ik doe het liever wat vriendelijker ,maar als het niet anders kan?!

ik rijd graag dressuurmatig,en als we straks,mee gaan doen aan wedtrijdjes,zal het toch getrokken moeten worden!

iemand,nog een idee?!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!


yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:59

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn pony plet me dus gewoon helemaal zodra ik een plukje vastpak! Laatst kreeg ik het gewoon benauwd, omdat hij zolang door bleef drukken. Op de wasplaats heeft ook geen zin, want dan weet ie me zelfs nog te pletten tussen de kettingen waar hij mee vaststaat. Na veel wikken en wegen heb ik er toch een keer een praam omgedaan en hij heeft nog nooit zulke mooie maantjes gehad. Maar omdat ik zelf niet zo'n voorstander ben van de praam, doe ik het liever niet weer.
Je kan een trekkam met mesjes gebruiken, maar daar wordt het niet veel beter van. Wat wel helpt, maar waar je wat langer mee bezig bent is je paard te lijf gaan met een uitdunschaar. Geeft bijna hetzelfde effect als trekken! Jij krijgt dan tenminste niet van die rechte manen zoals bij een gewone schaar.
Ik vond laatst een soort trimschaar voor onze hond, die ik binnenkort even wil gebruiken. als je in het handvat knijpt gaan de mesjes heel snel langs elkaar (zeg maar het effect van een scheerapparaat, maar dan langzaam, of je moet wel heel snel kunnen knijpen Tong uitsteken ) In ieder geval succes!

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:10

Ik heb ook hetzelfde probleem. En ik begin er niet eens meer aan, gebruik gewoon de uitdunschaar. Dat scheelt een heleboel ruzie! Knipoog Ik doe het trouwens tegenwoordig bij elk paard zo, vind het zelf wel zo makkelijk en voor de paarden is het ook fijner!

puntje puntje puntje

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:10

Paar mogelijke oplossingen:

Knippen (vaak wat minder mooi)

Of snijden . Er zijn speciale manensnijmesjes. Dit is een soort kammetje met een scheermesje erin (verkrijgbaar bij vrijwel elke ruitersport zaak). Heel gemakkelijk en je krijgt een mooi effect. De manen zien er uiteindelijk getrokken uit en je bent een fractie van de tijd bezig als dat je echt gaat trekken.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:16

Weet je hoe pijnlijk het trekken van de manen is / kan zijn? Geen wonder dat je paard zo reageert, misschien is het trekken van de manen voor haar ooit een zeer pijnlijke ervaring geweest. Als ze het verder toelaat dat je haar manen kamt of pluist, dan zou je het met een uitdunschaar kunnen proberen of anders met een gewone schaar. Een eenvoudiger en -in mijn ogen (ik houd absoluut niet van die manen op 1 handbreedte) - mooiere oplossing is de manen gewoon te laten groeien en een hengstenvlecht te maken met een mooi knotje aan het einde als je op wedstrijd gaat.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:12

Beste oplossing: gewoon niks aan doen. Geef eens tien goede redenen waarom je het zou doen. Die manen zijn er niet voor niks. Wat zou jij ervan vinden als het barst van de vliegen en ze pakken je de vliegenmepper af, leuk hoor. Ook van lange manen zijn vlechtjes te maken, bovendien wil ik meemaken dat een jury je de ring uitstuurt als je zonder vlechten binnenkomt Extreme duivel

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:20

Knippen of snijden
Werkt perfect

Zelf snijd ik met een simpel aardappelschil mesje
Ik haal de manen omhoog, net als met trekken, en de haren die ik dan nog in mijn hand heb snij ik af.

Maar als je paard erg veel manen heeft, zal het op die manier wel minder goed gaan.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:20

Hoe kan een paard anders aangeven dat je hem pijn doet?

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 12:39

Odi schreef:
Hoe kan een paard anders aangeven dat je hem pijn doet?
i
DUH!!!!! Rolleyes

ik probeer juist een oplossing te vinden,zodat ik haar geen pijn hoef te doen,of voldoende vertrouwen erin te krijgen,dat ik haar geen pijn doe!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:42

Ik knip ze gewoon!!

En ik vind het erg mooi en netjes staan.

Ze vragen me zelfs hoe ik de manen doe omdat de andere mensen het erg mooi vinden.
Ze willen het dan ook doen!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:45

pak gewoon een uitdun schaartje en doe het daar mee krijg je het zelfde resutaat dus waarom moeilijk doen als het makelijk kan..


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:04

mijn pony kan er ook niet tegen,en dus knip ik het gewoon,zit even netjes uit,en zoveel verschil zie je niet eens.
mischien ga ik het hierna eens proberen met een mesje (schilmesje ofzo)

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:33

Gebruik een praam anders. De plek waarop de praam drukt geeft een rustgevend stofje af waardoor het paard helemaal kalmeerd. Je kunt ook proberen met kleinere plukjes te trekken.

Manen trekken doet trouwens geen pijn want paarden hebben geen pijnzenuwuiteinden (wat een woord) bij de haarzakjes van de manen.

ikke: Het is een kwestie van smaak, trekken of niet. Zij wil de manen van haar paard trekken, dan doet ze dat toch. Het is toch niet aan ons om daar wat van te zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:38

Sorry, maar dat het niet zeer doet, maak je mij niet wijs
Ik ben helemaal geen penny muts, maar aan de reacties van veel paarden te zien, doet het wel degelijk pijn.
Alleen is het ene paard wat meer onder de indruk van zijn baas en zal blijven staan en de ander niet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:40

Ik zelf vind altijd, zolang je niet start moet je ook de manen niet trekken als het paard het zo erg vind.........Waarom zou je het dier pijnigen als het niet functioneel is?

Maargoed moet je het persee wel willen, dan kan je ze snijden of je doet een praam op


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, grace1989, s1993 en 36 bezoekers