Ben ik nu zo'n Dierenbeul?????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Ben ik nu zo'n Dierenbeul?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 10:45

Ik geef dus iemand les (ook bokker) die heeft een jong paard.

Dat paard gaat dus steeds hangen en dat heeft haar al een paar touwen gekost. Mijn paard deed dat ook en daar baalde ik van dus ik had uiteraard een oplossing. en de oplossing viel blijkbaar niet in goede aarde.

Haar paard heb ik dus met 2 slagen om de buis vastgezet gewoon met een touw niet te kort etc. Touw zat dus niet vast maar kon doorschuiven. Zodra het paard ging hangen kreeg het van mij dus een dreun op der kont met een zweep. Klaar dit heb ik 4 X moeten doen en het was over.

Ik heb een hekel aan gezeik als paarden dit soort truukjes doen dus dan is het bij mij ook gewoon afgelopen. paard liep toen als een mak hondje achter mij aan en liet zich nu makkelijk afspuiten en meenemen over al naartoe. Ze liep dus dwars over je heen en als ze vaststaat ging ze hangen.

Nu staat zij op stal met allerlei recreatie ruiters (is opzich niets mis mee) die alles graag op de allerzachste manier doen. Heb ik ook geen moeite mee, maar nu schilderen ze mij als een grote dierenbeul af en wordt er dus overal verkondigd dat het paard onder de striemen zat etc. (dit is dus belachelijk he) En tegen mij maar aardig doen.

Ik ben daar gewoon kotsmisselijk van. Ik ben gewoon heel consequent. Toen het paard braaf was heb ik dat zeker ook bevestigd en ze was zeker NIET bang voor de zweep!!!!! Paard is 3 jaar.

Dus kenners. Ben ik nu echt zo'n dierenbeul?

Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:50

Ik ben ook zo'n recreatieruiter Haha! Tong uitsteken en het motto dat wij volgen is "zo hard als nodig maar zo zacht als het kan".
Bij zulke hangers gebruik ik vaak de bezem. Paar keer flinke por met de prikharen in de kont en het hangen is al lang zo leuk niet meer.

Vind ik niet zielig.
Elke keer hangen en mogelijke blessures oplopen (halswervels, rug, vallen) DAT is zielig.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:50

Een hangend paard krijgt er bij mij ook van langs (idd consequent zijn, krijgen ze alleen maar vertrouwen in je). Ik doe dit probleem meestal niet met een zweep maar de haren van een bezem er een paar keer tegenaan werkt vaak ook wel.

:evaw:

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:59

Mja, als iemand een andere optie weet, laat maar horen.

Idd als ze gaan hangen krijgen ze een flinke tik op hun kont, niet persé met de zweep, maar wel heel consequent. Hangen kan ook voor hen verkeerd aflopen, heb een vrouw geweten wiens paard toen de koord doorbrak zich mistrapte en toch een tijdje nodig heeft gehad om te herstellen. Zij was dus ook van mening dat je ze niet zomaar een tik kon geven... uiteindelijk ingezien dat je wel IETS moest doen.

Zoals Sonja het zegt: "zo hard als nodig, maar zo zacht als het kan"

Dus nee, geen dierenbeul, ik wil eigenlijk wel eens horen hoe die mensen het zouden oplossen Lachen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:06

Ik zou elke keer als ze gaan hangen heel hard 'Foei Blacky!' roepen.. als je dan ook je kapotte halstertouw laat zien zal het paard voortaan zuiniger met je spulletjes omgaan en niet meer hangen..

Of je pakt idd gewoon de zweep Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:14

Rio hing er veel in het begin. Ik heb hem nooit geslagen, omdat hij direct begint te flippen en vervolgens alles kapot trekt. Ik weet dat hangen heel schadelijk akn zijn voor de nek en rugw ervels dus vastzetten en een tik geven vind ik zeker geen goede oplossing. ik ben zeker niet tegen straffen (mits consequent en rechtvaardig) maar ik ben wel tegen straffen als een paard geen kant op kan daar houd ik niet van. Ik heb het vaststaan op een rustige manier geoefend met die lange, dus gewoon het touw vast houden en kalmeren als ze gaan hangen en het touw meegeven.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:17

als ze het doen om gewoon te pesten,dan vind ik er niets mis mee en is het goed,alleen denk ik dan vaak,stel hij raakt in paniek,snapt niet dat die een stapje naar voren moet doen en is is over,en hij dreigt op zn rug te gaan valen want hij is helemala in paniek,wat doe je dan?dat is iets wat ik mij welles afvraag.
paarden die angst hebben om vast die staan,die zou ik het op een zachte manier leren,maar paarden die het doen om de pesten/vervelen daarbij zou ik het ook zo doen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:27

is als natuurlijk ruiterschap man wordt vaak gezien als iemand die alles met liefde doet, en alles zonder slaan probeert op te lossen. Maar dat is een FOUT beeld, kijk in een kudde, hoe gaat het daar aan toe, het eerste wat een paard vraagt van een lijder is duidelijkheid, en dan nog wat dingen als veiligheid etc.
Maar nu even over de duidelijkheid, probeer duidelijk te zijn wat je wel accepteerd en niet, die klappen op de kont waren cvolgens mij duidelijke taal, zou een paard in de kudde raar doen tegen over zijn lijder kan ie een enorme dreun verwachten, en een hoef komt hard aan hoor (heb ik zelf ervaring mee, was in de kudde de een wilde da ander een klap verkopen maar ik stond in de weg...)
ik sla zelf niet vaak met een zweep geef het paard liever een schop met mijn eigen voet, maar iig wat dus belangrijk is is duidelijkheid
dat wil niet zeggen dat je paard altijd moet straffen, neej het straffen en belonen moet in evenwicht zijn.


maar iid als een paard gaat hangen uit angst moet je het heel anders aan pakken, maar uit jou verhaal maakte ik op dat dat paard dat heel vaak doet...

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:30

als je zeker weet,dat het paard de boel gewoon loopt te flessen,en geen "echte" angst heeft,geef ik je groot gelijk!
paarden hebben uiteindelijk meer aan grenzen en een consequente opvoeding!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:31

ik ben dus een van die recreatieruiters blijkbaar Lachen
Ik sta daar ook opstal, was er niet bij, maar hoor 2 totaal verschillende verhalen, toen ik het hoorde keken ik en walter elkaar al vreemd aan, merilyn een paard verrot slaan? dat leek ons al een beetje stug..
Ik heb ook een paard dat flink gehangen heeft, ben niet iemand van de FOEI methode, en vind dat het bij ons op stal ook best meevalt
Hoop niet dat dit op bokt en op stal een grote ruzie gaat worden.
DIt zijn namelijk dingen die op elke stal gebeuren (achter je rug om)
Daar moet je leren boven te gaan staan Lachen
succes !

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:38

nee hoor merylin je hebt het kerig opgelost, ik had hetzelfde gedaan, soms moet je even hard zijn, voor het resultaat, en dat is heus niet zielig....

Tancreda4

Berichten: 24015
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:43

Ik vind je totaal geen dierenbeul hoor. Je hebt het mooi opgelost. Ik neem aan dat je daar ook niet keihard staat te rammen met de zweep, dus er is helemaal niets mis mee.
Ik heb het schrapen zo ook opgelost. Nee, plus een tikje op de borst. Binnen twee dagen was het afgeleerd en deed ze het nooit meer. Je hebt wat bereikt, en je paard hoeft niet gelijk helmeaal bang te zijn opeens.

Wel banketstaaf dat ze zo achter je rug om allerlei dingen zeggen, en tegenover jou gewoon aardig blijven. Dat is gewoon achterbaks!


Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:47

Ik vind je ook absoluut geen dierenbeul. Je moet zo hard zijn als het nodig is, als je maar consequent blijft, en ben inderdaad ook wel benieuwd hoe zij het dan hadden willen oplossen!!!!!!!!!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:48

Ik denk dat het niet bij elk paard de juiste methode is maar het is in elk geval geen dierenbeul methode.
Dat er geklets wordt op stal is helaas aan de orde van de dag probeer je daar niets van aan te trekken en sta achter je mening en laat de rest maar klesten.
Laatst bijgewerkt door Diana_Mabel op 04-08-03 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 12:05

Dit paard hangt niet uit angst. Ze doet het alleen als er een open ruimte is achter haar. Op een wasplaats doet ze niets. En Marlous ik wilde dus niet meteen de naam van de stal noemen. Haha!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:20

ligt eraan op wat voor een manier hangt. Op de manege stond dus eerst britney (dat was mijn lieveling) die stond dus in een stand, en toen die een keer werd opgezadeld en niet helemaal luisterde heeft een of andere halve zool haar echt een kei harde knal op haar neus gegeven. Daarvan is ze helemaal panisch geworden, je kon in de stand niet meer met een zadel in de buurt komen (kon je eignelijk zowiezo niet meer) en met een hoofdstel ook niet. Kwam je in de stal, dan was de kans groot dat ze ging hangen, en dan niet ligt hangen, nee kei wild trekken en doen om los te komen, maar gewoon omdat ze bang was....

Het heeft heel lang geduurd voor dit weer een beetje goed was. Ze werd altijd uit de stand gehaald aan het halster opgezadeld, maar ze wilde de teugels ook niet meer over het hoofd, met HEEEEEEL veel geduld is dit uiteindelijk toch goedgekomen, gelukkig....

Maar in zo'n geval vind ik dit dus niet kunnen. Ik denk dat je een beetje moet kijken naar wat voor paardje je hebt eigenlijk. Is het een beetje een "lomp" paardje wat zich gewoon loopt aan te stellen, dan vind ik dit een goede methode. heb je een paard dat snel ergens schrikkerig voor is, denk ik dat je beter een rustige methode kunt gebruiken zoals Mobick...

In zo'n geval van Britney, dat noem ik niet meer hangen dat moet je dus echt anders oplossen...

maar nee ik vind je dus geen dierenbeul. Ik houd ook niet van dat gemiep van sommige paarden. Dan is het gewoon duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent, is je paardje wat gevoeliger dan vind ik wel dat je hier iets voorzichtiger mee kan zijn..

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:38

Nee hoor, die van mij heeft in den beginne ook heel wat trappen onder de kont van mij gehad en zij is er ook niet slechter van geworden. Ik kan haar tenminste nu zo aan de ring laten staan en weg lopen om naar de wc te gaan, mijn zadel te pakken, of gewoon om een kop thee te gaan drinken Haha!
En blijkbaar heeft het bij dat paard geholpen wat jij hebt gedaan dus wat is nou het probleem? Die is dus juist opgelost...

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

irmalouise

Berichten: 1959
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:46

Ik sta dus ook op die stal ik ben er verder niet bij geweest, maar mijn mening is dat het paard er nog maar 5 dagen is dus alles is nieuw gun het beestje even de tijd om alle nieuwe indrukken te kunnen verwerken, ze is nog hartstikke jong, dus moet nog veel leren.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:01

ja vreselijk Knipoog
nee hoor! vind dat je duidelijk naar je apard moet zijn, en als het opgelost is en je apard en jij gaan goed samen dan kun je er toch vanuit gaan dat je juist eghadneld hebt.. en mensen banketstaaf toch wel maakt niet uit wat je doet!

Dag lieve mama...

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:11

ik heb het ook zo opgelost bij mij paard. en mensen banketstaaf toch wel over je. moet je gewoon boven staan en als het niet over dit is is het wel weer over wat anders.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:15

irmalouise schreef:
gun het beestje even de tijd om alle nieuwe indrukken te kunnen verwerken, ze is nog hartstikke jong, dus moet nog veel leren.


Ow, dus omdat ze er pas net is mag het diertje wel gaan hangen! Dan ben je toch ook niet consequent. Nu zeggen, och wat is ze zielig ze kent hier nog niks, laat haar maar hangen

en dan over een tijdje mag het ineens niet meer. Maar goed dan heeft het paard geleerd dat het niet erg was... als er iets verkeerd is dan is het wel inconsequentie bij paarden!

Het paard mag best zijn nieuwe omgeving rustig leren kennen, daar is niks mis mee. Maar aanstellerietes gedrag moet je meteen afstraffen, anders heb je een paard dat zich ALTIJD aanstelt...

en ik denk dat iedereen wel in staat is zelf te zien of een paard zich staat aan te stellen, en staat te klieren, of dat die echt bang is... en ook in hoe verre ze gestraft kunnen worden...

Zoals iemand al zei in het begin (ff geen zin om de naam op te zoeken) zo hard als het moet en zo zacht als het kan! En dat kan iedereen voor zijn eigen paard wel uitmaken!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:42

irmalouise schreef:
Ik sta dus ook op die stal ik ben er verder niet bij geweest, maar mijn mening is dat het paard er nog maar 5 dagen is dus alles is nieuw gun het beestje even de tijd om alle nieuwe indrukken te kunnen verwerken, ze is nog hartstikke jong, dus moet nog veel leren.


Daar snapt een paard dus helemaal geen hout van volgens mij.
Consequent = wat gisteren niet mocht, mag vandaag ook niet, en zal morgen ook niet mogen.
Niet iets toestaan omdat 'ie moet wennen, en dan volgende week/maand/jaar/eeuw ineens afstraffen. Want vorige keer mocht het WEL, dus nu toch ook?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:53

ik ben het idd precies met shiloh en sonja eens.
en vooral omdat het gewoon aanstellen was,is er juist gehandeld Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:02

Vind je geen dierenbeul, gewoon dat paard even duidelijk gemaakt dat hangen niet toegestaan is..
werkt veel effectiever dan er langs gaan staan en met ene lief stemmetje vragen:"lief paardje wil je daar mee stoppen?" Knipoog
Paard gaat niet dod van een paar terechte klappen, leren ze ontzag vor je te hebben

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:08

als het paard het verdient vind ik het geen afbeuelerij.
je hebt duidelijk aangegeven dat het niet mocht en als ie het dan weer doet dan weer straffen als je 1 keer straft en het paard doet het weer en je stopt omdat het anders ''zielig'' is dan wint het paard. jij geeft aan dat ie dat niet mag doen en daar heeft ie zich aan te houden. jonge paarden moet je consequent aanpakken anders worden het later rotzakken.
sipke een pony bij ons is vroeger bij de vorige eigenaar ook verwend bij het beleren hebben ze hem zijn zin gegeven en moet je kijken wat je toen had. je kon echt niks met hem doen wat hij niet wilde want dan ging hij bokken. nu weet hij dat het ook anders kan. je moet doen wat jij denkt dat goed is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LuckySeven en 121 bezoekers