[NH] Vraagje loswerken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

[NH] Vraagje loswerken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 17:46

Ik heb vraagje over het loswerken. Ik zet zelf een stuk af van 15 bij 15 met lint en weidepaaltjes Het probleem is dat mijn tinker dwars door het lint dendert als ik los met hem wil werken. Rechtsom is geen probleem Maar linksom geeft de problemen Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 17:54

meer paaltjes gebruiken... das een goedde tip zijn het van die duidelijke paaltjes, je kan er ook eens stroom op zette, of je maakt je lijn linksom aan het halster, en zorg er dan voor dat het niet weer gebeurd....
wel een heel vervelend probleem, anders moet je toch aan een andere omheining gaan denken

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 18:02

klaasfeuth schreef:
meer paaltjes gebruiken... das een goedde tip zijn het van die duidelijke paaltjes, je kan er ook eens stroom op zette, of je maakt je lijn linksom aan het halster, en zorg er dan voor dat het niet weer gebeurd....
wel een heel vervelend probleem, anders moet je toch aan een andere omheining gaan denken


Bedankt voor je antwoord.

Het zijn van die witte weidepaaltjes. Ik zal zeker proberen of het werkt als ik wat meer paaltjes gebruik Stroom heb ik ook wel aangedacht maar gaat hij dat dan niet asosiëren met mij? Zodat hij bang voor mij wordt? Andere omheining word moeilijk Ben afhankelijk van de mensen waar hij op stal staat in dit geval.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 18:29

kun je niet iemand vragen die er gaan staan met een touw om weg te ajgen als hij weer het idee heeft om er dwars door heen te gaan?
en anders is misschien stroom een idee..
maar misschien moet je kinglover even een pb'tje sturen, haar paard had ook van die manieren en zij heeft het wel opgelost met hem misschien kan ze jou helpen...

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 18:34

Oké bedankt! Pb is al naar haar onderweg!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:25

stroom gaat ie zeker niet met jou associeren, als hij ergens doorheen gaat (zelf een beslissing maakt) tegen het iedee van zijn leider in, moet het paard erachter komen dat het beter was om naar jou beslissingen te luisteren. volgende keer zal ie bij jou blijven, het kan je zelfs helpen natuurlijk leider te worden

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 19:41

klaasfeuth schreef:
stroom gaat ie zeker niet met jou associeren, als hij ergens doorheen gaat (zelf een beslissing maakt) tegen het iedee van zijn leider in, moet het paard erachter komen dat het beter was om naar jou beslissingen te luisteren. volgende keer zal ie bij jou blijven, het kan je zelfs helpen natuurlijk leider te worden


Okidoki! Dan zal ik dit zeker proberen! Ik had er zelf ook wel aan gedacht maar ik wilde wel zeker weten dat hij dan niet angstig voor mij wordt. Maar zoals jij het uitlegt klinkt het eigenlijk heel logisch.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:47

waarom zet je geen bakje af met stroom, dan laat je hem er een paar keer in, om te laten weten dat hij er niet doorheen kan. En als je dan gaat loswerken doe je de stroom uit

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 19:52

Heeeeyyy dat is ook een goed idee!! OK dan! Denk dat ik dat eerst eens ga proberen Bedankt voor de tip!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:26

inderdaad, ik zou er ook stroom op zetten, je kunt er eventueel ook een lange lijn aan doen, dat deed ik bij mijn tinker ook, om telkens als hij er dwars door heen wilde, oren en ogen te vragen, dus zijn kunt laten wegdraaien zeg maar, en als ie weer kalm was weer verder gaan,
ik denk dat jouw tinker getraumatiseerd is als ik het zo hoor, dat hij op 1 kant wilt vluchten, dat had mijn tinker dus ook heel lang, hij zit aan die kant ook onder de littekens, ik heb hem dus ook heel veel gemasseerd aan die kant, zodat hij mij met comfort zou vergelijken zeg maar, en denk maar niet dat het er in een weekje uit is, dat kan wel,
maar ik heb er een half jaar over gedaan, en nu gaat alles goed, maar zijn hersenen kunnen zo weer de andere kant op vliegen zeg maar, en dan word hij helemaal gestoord, als je dan in zn ogen kijkt krijg je echt kippenvel, zo hard en koud als ze worden, maarja dat weet ik niet zeker of de jouwe dat heeft,
succes in ieder geval

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 20:59

Getraumatiseerd kan hij niet zijn Hij kent nl nog helemaal niks Hij heeft voordat ik hem kocht altijd tussen een kudde merries gelopen. Hij had gelijk van het begin af aan moeite met linksom. Ik heb altijd begrepen dat paarden (net als mensen) een goede en een slechte kant hebben Dus van nature de ene kant makkelijker oplopen als de andere kant. Ik zelf denk echt dat hij probeert om onder mijn leiderschap uit te komen Zijn hele lichaamshouding geeft dat ook aan. Hij is ook absoluut niet bang Bedankt voor je antwoord.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:36

JokeG schreef:
Getraumatiseerd kan hij niet zijn Hij kent nl nog helemaal niks Hij heeft voordat ik hem kocht altijd tussen een kudde merries gelopen. Hij had gelijk van het begin af aan moeite met linksom. Ik heb altijd begrepen dat paarden (net als mensen) een goede en een slechte kant hebben Dus van nature de ene kant makkelijker oplopen als de andere kant. Ik zelf denk echt dat hij probeert om onder mijn leiderschap uit te komen Zijn hele lichaamshouding geeft dat ook aan. Hij is ook absoluut niet bang Bedankt voor je antwoord.



waar komt jou tinker dan vandaan? en als een dier tussen een kudde heeftr gelopen wil niet zeggen dat het niet getaumatiseerd kan zijn...

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 09:22

getaumatiseerd is een heel groot woord en kan verschillend worden opgevat. ik vind onder getaumatiseerd vallen een ernstig gedrags probleem als gevolg van een erg slechte ervaring.
mensen roepen te snel dat een paard getaumatiseerd is, bij mensen hoor je t heel weinig..... maar in een kudde kan je zeker ook een trouma oplopen jah, dat heeft nix met mensen te maken

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:14

Het kan zijn dat jouw paard stijf is en daarom met linksom moeite heeft, probeer de bak eens groter te maken 18 bij 18.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 10:52

Morrin komt bij de Bonte Parels vandaan een goede en betrouwbare stal dus. De man waar hun hem van gekocht hebben heeft hem strontverwend. Dat merkte je aan alles. Ik denk dat daar ook het 'probleem' zit Meneertje heeft iets te vaak zijn zin gehad denk ik. Hij had ook weinig respect voor je in het begin. Sneed ons de pas af, kwam zowat bovenop je staan, zat continu aan te zakken te trekken of er wat inzat en liep dwars door je heen als je niet uitkeek.

Ik heb vanochtend stroom op het draad gezet en het ging een stuk beter. Hij was wel even schichtig omdat hij flink was geschrokken toen hij tegen het draad op liep Maar toen hij daar doorheen was ging het eigenlijk hartstikke goed. Kreeg hem zelf weer los van de rechterhand op de linkerhand en hij bleef lekker ontspannen linksom lopen.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 10:55

Odi schreef:
Het kan zijn dat jouw paard stijf is en daarom met linksom moeite heeft, probeer de bak eens groter te maken 18 bij 18.


Dat denk ik zelf ook hoor. En dan komt dat eigenwijze koppie er nog bij. Knipoog Doordat ik vandaag los met hem kon werken, omdat hij niet meer door het draad kon, ging het een stuk beter. Hij heeft dan net wat meer bewegingsvrijheid als aan de lange lijn. Bedankt voor het meedenken Knipoog

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:20

hij kon er niet meer door? hoe heb ie dat gedaan dan?

iig fijn te horen dat het is gelukt

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:25

fijn om te horen dat het bij jou beter gaat,
king was vanochtend weer helemaal teruggevallen in zijn oude gedrag, dan kan hij niet stil staan, schrikt van alles, en dan met dit weer, maarja heb hem even goed duidelijk gemaakt dat hij voor mij niet bang hoeft te zijn en dat ik zn leider wil zijn, en dan gaat het na een half uur weer goed, dat terugvallen bij hem word gelukkig wel steeds minder.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 11:25

klaasfeuth schreef:
hij kon er niet meer door? hoe heb ie dat gedaan dan?

iig fijn te horen dat het is gelukt


Staat in het berichtje erboven Klaas Haha! Ik heb stroom op het draad gezet.

En het ging eigenlijk hartstikke goed vandaag. Beetje bravourgedrag dat wel maar verder ben ik dik tevreden en heeft hij goed zijn best gedaan. Hartstikke bedankt voor het meedenken en de adviezen.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:28


JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 11:31

kinglover schreef:
fijn om te horen dat het bij jou beter gaat,
king was vanochtend weer helemaal teruggevallen in zijn oude gedrag, dan kan hij niet stil staan, schrikt van alles, en dan met dit weer, maarja heb hem even goed duidelijk gemaakt dat hij voor mij niet bang hoeft te zijn en dat ik zn leider wil zijn, en dan gaat het na een half uur weer goed, dat terugvallen bij hem word gelukkig wel steeds minder.


Ja dat is inderdaad altijd even slikken hè? Ik heb hier ook een paardje staan met een niet al te leuk verleden. Een 3/4 arabiertje Ze is nu inmiddels 28. Ook zij heeft heel lang gehad dat ze ineens weer vreselijk bang was Dan stond ze echt te trillen als een rietje. Maar die terugvallen worden inderdaad steeds minder hoor Ryan heeft gelukkig nu alle vertrouwen in mij en ze heeft nu al jaren geen terugval meer gehad. Volhouden en dan komt King er ook Zeker weten!!

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 11:32


klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:39

JokeG"]
[quote="klaasfeuth schreef:
dit soort vragen zijn altijd welkom, ook via http://www.natuurlijkruiterschap.nl


Reken erop dat ik nog regelmatig bij je aan zal kloppen hoor! Haha!
[/quote]
je bent welkom

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:54

ja, king heeft ook al 3 keer bachbloesems gehad, en dan knapt hij elke keer stukken verder op, maar nu is het geoon een kwestie van doorpakken bij hem en gewoon een hele duidelijke leider zijn, het rare is dat hij op de wei wel de leider is, en dat over mij nu dus ook wilt zijn, ben dus echt blij dat ik Nh doe want dan weet ik nu hoe ik het op moet lossen,