[LO] pessoateugel, hoe strak/los?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

[LO] pessoateugel, hoe strak/los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 13:28

Ik longeer rap tegenwoordig met de pessoateugel omdat van rijden weinig komt(terrein niet af ivm droes, megazware bak enz)
Ik longeer hem gewoon in de wei, en met het in elkaarzetten van de teugel had ik niet zo'n moeite. Optuigen ook niet, maar toen stond ik met het volgende probleem want hoe strak moeten de touwtjes nou Verward
Ik heb hem gewoon op stand 1, laag dus, en af en toe loopt hij ook wel met zn hoofd naar beneden(neus richting grond bedoel ik dan)
Maar meestal loopt hij gewoon zoals hij altijd doet, naar mijn idee stijf, gehaast en niet los door zn lijf(alsof hij continu onder druk staat/gespannen is).
Kortom, voor de ervaren slingeraars, hoe gebruik ik op een goede manier de pessoa(eventueel met voorbeeld Haha! )

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:30

ik ga is kijken of ik een foto heb

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:36

je kan het niet zo goed zien hoe strak ik hem heb maargoed
Afbeelding
en hier nog een foto
Afbeelding

het licht eraan hoe strak je hem kan doen als een paard snel nageeft en lekker met zijn hoofd naar benden komt hoef je hem niet zo strak te doen. heb je er geen gebruikaanwijzing bij meestal zit dat erbij

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 23:48

thanx, maar ik kan hier nog niet goed uit opmaken hoe strak ik hem moet zetten(al ziet het er wel goed uit)
in de gebruiksaanwijzing staat alleen maar hoe je hem op de verschillende standen moet zetten, dus welke ringen je moet gebruiken en waar je de haken aan bevestigd, niet hoe strak ze moeten

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:23

Ik heb het op maat maak probleem ook al. Hij zat al in elkaar toen ik hem kocht, maar ik heb maar een klein paardje, dus moet ik dat ding helemaal uit elkaar halen om te verstellen of kan dat anders?

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:33

Jurga schreef:
Ik heb het op maat maak probleem ook al. Hij zat al in elkaar toen ik hem kocht, maar ik heb maar een klein paardje, dus moet ik dat ding helemaal uit elkaar halen om te verstellen of kan dat anders?

je hoef hem niet helemaal uit elkaar te halen als je hem op je pony/paard zit dan zit achter bij het bontje toch 2 van die touwen dan moet je de onderste touw strakker zette en is die dan nog te groot dat doe je de bovenste touw ook strakker.want je verstelt hem met de voorste touwtjes bij je paard ze borst zeg maar.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:56

Niet te strak doen, de bewegingen moeten wel vanuit het paard kunnen blijven komen. Als je hem te strak doet, dwing je het paard in een houding en dat roept spanning op. Vervolgens kan zo'n dier dan niet ontspannen en train je dus de goede spieren niet. In iedergeval moet het hoofd op of iets voor de loodlijn blijven.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:06

Hallo! Nu ik eindelijk foto's up aant loaden bent zal ik deze maar even hier neer zetten. Dit is mijn paard Suevo aan de longe met pessoa, zoals je ziet heb ik hem helemaal niet strak (ben er niet voor een paard strakker te zetten dan nodig is) maar omdat hij het zelf goed oppakt, ontspant en de beweging volgt die aan wordt gegeven door de touwtjes (VWNW) gaat hij uit zichzelf erg los door zijn lijf lopen, ook in de galop. Als het paard het niet accepteerd en er tegenin gaat zou IK hem niet gebruiken want dan zul je hem wel erg strak moeten doen, pak dan liever een andere hulpteugel waarbij hij iig geen bontje achter zijn kont heeft.

Afbeelding

Verder is deze foto iets wat tussen de makkelijkste en tweede iets moeilijkere stand in genomen is, ik wilde wat meer oprichting dus heb ik hem van voren hier ietsje strakker gedaan. Normaal gesproken (als je net begint of je paard een tijdje niet zo gewerkt heeft) doe je hem van voren langer zodat er meer lengte in de nek komt en je die hele bovenlijn eerst oprekt en traint, voordat je verder kan gaan met de moeilijkere standen.
Deze stand gaat door de laagste ringen van de longeersingel (is altijd bij de makkelijkste), de musketonhaken die aan de catrollen zitten maak je aan het bit en de musketonhaken aan het einde van de touwtjes maak je tussen zijn voorbenen door aan de onderkant van je longeersingel. Bij deze musketonhaken kun je ook het makkelijkste te lengte van de touwtjes bepalen die de lengte van de bovenlijn van je paard bepalen: je maakt hem daar korter voor wat meer opgericht zoals op deze foto, of helemaal lang als je een zo lang mogelijke bovelijn wilt.
Dit kan je ook instellen idd zoals hierboven al gezegd is, bij de billen, de onderste touwtjes zijn dezelfde als die je aan de voorkant korter maakt. Het maakt in principe niet veel uit waar je ze versteld, ik vind het makkelijker aan de voorkant.
Het bovenste touwtje bij de bit is het touwtje waarmee het bontje achter de billen van je paard gehangen wordt. Als je paard er niet aan gewend is, zou ik die niet te strak doen om gekke capriolen en daarmee vallen te voorkomen. Meestal bokken ze er een paar keer na en dan is het klaar.
Is jou paardje kort in zijn lijf, dan zal dit touwtje korter moeten als wanneer je een langlijvig beestje hebt. Ikzelf heb hem op deze hoogte (broekhoogte, net als bij een mentuig) hangen en dat werkt prima. Ik heb hem dus niet strak, omdat ik vind dat zodra mijn paard nageeft dat bontje los moet komen zodat hij geen druk meer van achteren voelt. Zo kan het paard zelf voelen hoe hij wel en niet moet lopen. Zodra hij met zijn hoofd in de lucht de andere kant opkijkt naar een paar merries Schijnheilig komt dat ding WEL strak tegen zijn kont te staan en komt er druk in de mond, waarop hij dan weer moet nageven. En dan komt alles weer slap te hangen. Ik hoop dat ik je hiermee wat verder geholpen heb, ik zelf vind het een superding!