Weiland naast de openbare weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Weiland naast de openbare weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 10:55

Wij hebben een stuk land wat voor een deel aan de openbare weg ligt. Een gedeelte met een redelijk brede berm maar ook een stuk wat meteen aan de weg grenst (1 meter binnen de grens van onze grond). Geen drukke weg (onverhard) maar in de zomer wel druk met fietsers.
Er komt een omheining van hout met bovenaan een schriklintje, dus stevig zat.
Maar het "probleem"... Ik wil daar ook mijn hengst weiden. En die wil nog wel eens wat bijterig zijn Scheve mond

Wat als er nu fietsers stoppen om "de paardjes te aaien"?
Er komt om de 50 meter een bord met "pas op, schrikdraad" maar als ik zie hoe brutaal die toeristen hier zijn, denk ik niet dat ze daar erg van onder de indruk zijn...
Ik heb zo iets van die mensen moeten niet aan mijn paarden komen, maar de toeristen denken dat het hele buitengebied een soort openlucht museum is waar je overal aan mag zitten Boos!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:02

Dat probleem klinkt mij bekend in de oren. Eén van mijn weides grenst voor de helft aan de openbare weg. 1 stuk is doodlopend en het andere stuk is een polderweg, waar in de zomer veel fietsers langs komen. Er is een soort inham, waar normaliter trekkers in- en uit je land rijden, maar die is nu niet in gebruik.

Een bordje met schrikdraad heeft echt weinig nut: jongelui kruipen tussen de draden door en hobbelen zo naar mijn paard toe. Ik heb het een paar keer zien gebeuren en ben er kwaad opaf gegaan: Dat lint dient om mijn paard IN de wei te houden en jullie UIT de wei... En een onbegrip dat je dan krijgt. Die jongelui waren trouwens Imker eerst aan het aaien en toen dat niet meer leuk was, gaven ze hem tikken, zodat hij zou gaan rennen (maar dat doet hij niet).

Flinke stroom erop helpt ook niet, want van die leuke passanten jatten gewoon je stroomklok mee, de klojoos... Boos!

Wellicht helpt het als je voor je afrastering, nog een afrastering zet, op laten we zeggen anderhalve meter ervoor?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:08

Citaat:
Wellicht helpt het als je voor je afrastering, nog een afrastering zet, op laten we zeggen anderhalve meter ervoor?


Dit wilde ik net gaan zeggen, dat is waarschijnlijk het enige dat helpt...ook i.v. m. 'voeren' je wilt niet weten wat al die 'leuke voorbijgangers' allemaal in je paard proberen te proppen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:09

Ja, wat imker zegt wilde ik ook al zeggen. Dan kunnen ze er niet vanaf de weg bij.
Maar dan moeten ze wel nog daar blijven staan. Niet dat ze tussen allebei doorkruipen...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 11:17

Ik ben niet zozeer bang dat mensen het land in komen. Voordat ze zich tussen de houten planken door hebben gekregen, heeft die hengst ze echt al wel gebeten Haha!

Er komt nu een gigantisch dure houten omheining te staan en ik heb er weinig zin in om daar nog een extra stroomdraad bij te moeten gaan zetten voor andere mensen. Buiten dat we kiezen voor een houten omheining om van die stroomdraadjes af te zijn.
Ik wil er de komende tijd mijn hengst + de drachtige merries zetten maar het kan best zijn dat er volgend jaar merries met veulens lopen. Dan heb ik geen zin in ongelukken met een ruimte tussen stroomdraad en een vast hek...

Ik ben eigenlijk benieuwd wie er fout zit als mijn hengst iemand zou bijten. Ik als eigenaar of mensen die ongevraagd aan mijn paarden zitten.
Je wilt niet weten hoe raar mensen kunnen reageren.
We hebben al eens een boze man IN huis gehad, onze hond had al blaffend zijn dochtertje omver gelopen. Tja, waarom denk je dat we een hek om het erf hebben? Om de hond binnen te houden en nieuwsgierige mensen zoals zij BUITEN te houden Boos!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:19

Als jij nu een bordje op de wei hangt met iets van: Pas op! paard bijt ofzo, dan heb je gewaarschuwd. Als hun er dan toch aankomen zijn ze het zelf schuld toch? Of heb ik dat verkeerd?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:29

Gelukkig interesseert michelle het niet als er iemand bij de wei staat en eet ze gewoon door Tong uitsteken

Maar als je nou een hek hebt en dan net ietsje daarvoor(zon 20/30 cm)(de wei in zeg maar) een schrikdraadje spant(en dan net iets hoger dan het hek), daar kan geen paard tussenkomen en mensen durven hun arm niet uit te steken of er uberhaubt overheen te gaan.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:31

Of een bord met daarop iets als: Verboden toegang, strafbaar volgens wettelijk artikel nr. ........ Dan heb je hun in iedergeval gewaarschuwd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:32

gewoon een bordje, pas op, hengst bijt, aaien is voor eigen risico

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:41

Die van mij staat ook aan de weg.
2 lagen lint met flink stroom erop.
Ik heb geen bordjes met pasop schrikdraad , dat merken ze vanzelf wel.
Voor het land is een redelijk brede berm waar ook wel eens in gepiknickt word.
de hengst komt er dan gezellig bij staan.
Soms aaien mensen 'm soms helemaal niet soms geven ze hem brood maar hij is gelukkig kieskeuring. boter op het brood? mooi niet dat ie het eet.De linten zitten dicht genoeg bij elkaar dat je er niet onbder,over of tussendoor kunt zonder een optater te krijgen.
Behalve soms een hond loopt er dus niets in het weiland.

Orbaldo heeft nog niemand gebeten, zou hij dat wel doen is het eigenschuld dikke bult het blijft een paard op mijn terrein daar heeft niemand wat te zoeken.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:26

mijn weiland / bak is door nieuwbouw nu ook aan de rand van de openbare weg komen te liggen, wij niet blij, maar goed het is zo.
Wij hebben de projectontwikkelaar zo gek gekregen dat hij een Heras hekwerk heeft neergezet, 1.80 hoog.
Voorlangs aan de wei/bak kant, staat nu 2 draden schriklint op afstandisolatoren. Geen mens die aan mijn paarden kan komen, geen paard die aan een mens kan komen.
Wij vinden deze oplossing briljant en verder hebben wij de nieuwe bewoners vriendelijk verzocht de paarden niet te voeren.
Het gaat goed Haha!

Dus een Heras hekwerk lijkt mij ook geschikt Haha! niet goedkoop maar wel heel erg duurzaam Haha!