van gras niet groeien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

van gras niet groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-03 20:46

Mijn 2-jarige Tinker blijft erg klein (nu 1.35), eerst kreeg ze brok bijgevoerd maar ze begon veel te dik te worden en zodoende hebben we dat helemaal afgebouwd en staat ze nu alleen op gras.
Het probleem is alleen dat ze alleen maar de breedte in gaat, en ze volgens mij (bijna?) niks meer groeit.
Nu sprak m'n vader laatst de trainer van de ponyclub, en toen mijn vader vertelde dat onze Tinker niet echt groeide zei hij dat we hem perse brok moeten voeren omdat ie anders de hoogte niet ingaat.
Klopt dit? ..want het lijkt me dat ze van gras ook wel groeien?
Alvast bedankt!

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 21:21

Een 2-jarig paard heeft zeker krachtvoer nodig!!
Voor van alles, niet alleen voor de groei.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 21:34

Nou, of ze perse brok nodig hebben vraag ik me af. Wel weet ik dat onze Hollandse weides veel te eenzijdig zijn en er dus op een andere manier aanvulling nodig is. Waarom vraag je niet eens advies aan je dierenarts?

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:59

Ik dacht dat er speciale brokken bestonden voor jonge paarden. Dat kan je best ook eens navragen bij de plaats waar je je paardenbrokken koopt. Ik weet in ieder geval dat er van Cavalor zo verschillende soorten brokken bestaan, ook voor jonge paarden in de groei . Wij geven bij ons de jaarlingen ook zo'n juniormix.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:42

Ik heb ook een twee jarige tinkermerrie. Ze staat nu op het land, en krijgt ongeveer om de dag een paar handjes muesli met olie en knoflook. Naar mijn idee groeit ze wel, maar ook zeker in de breedte! Ik zou haar nu echt niet dezelfde hoeveelheid krachtvoer durven geven als dat ze in de winter krijgt. Dan wordt ze volgens mij echt veel te dik.
Terwijl ze op een vrij kaal landje staat.
Ik en nu wel benieuwd of ik haar echt te kort doe.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 02:30

Er is een bepaald trucje met een centimeter waaruit je kunt opmaken hoe groot ze uiteindelijk zullen worden. Misschien dat iemand hier op bokt het trucje kent. Zou trouwens wel even info halen bij je voerleverancier om toch wat aanvullend te kunnen voeren.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:37

een paard heeft verschillende voerbehoeftes waar allemaal aan voldaan moet worden

1 onderhouds behoefte
2 toeslag voor de groei
3 arbeids toeslag

1 heeft dus ieder paard nodig 2 een paard in de groei en 3 een paard dat bereden word. afhankelijk van leeftijd zwaarheid van de arbeit etc kan je een rantsoen berekening maken. Krijgt een poaard te weinig dan vallen de toeslagen weg en wordt alles gebruikt voor het onderhoud.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:44

als je een wei heb met voldoende gras, en het beste is dan dat je elke dag een stuk gras erbij geeft (wij geven over de gehele breedte van de wei, elke dag een meter xtra gras erbij door middel van de draad te verzetten.
op die manier krijgt een (jong) paard binnen wat ie nodig heeft.op school heb ik geleerd dat een paard heel goed zonder brok kan.een paard wat te snel groeit heeft ook veel meer kans op oc en ocd!!
het kan gewoon best zijn dat je paard momenteel ff in de breedte groeit, en dat ie dalijk weer een spurt in de hoogte maakt!
ik zou iig niet aan allerlei poedertjes en muesli enzo beginnen, dat is heel onnatuurlijk en absoluut niet nodig.
als je brok bij wilt voeren, bel dan de voederleverancier voor een gepast voedingsadvies

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:15

Er zitten ook vitamines, mineralen en bouwstoffen in die nodig zijn voor de botten van een jong paard! Dus ik zou zeker wat bijvoeren van brokken.

Zoveel zet je paard ook niet aan van brok dus dan misschien op een iets kaler weitje?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:33

In de opfok krijgen de paarden als ze in de zomermaanden op de wei staan dag en nacht ook gen brok gevoerd, en dat gaat prima, die groeien ook goed op... Als er maar voldoende goed gras staat! In de winter krijgen ze naast kuil wel brok bijgevoerd. Op de stal waar ik het over heb staan paarden van ook grotere fokkers en ze hebben een goede naam.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:24

joyce B schreef:
In de opfok krijgen de paarden als ze in de zomermaanden op de wei staan dag en nacht ook gen brok gevoerd, en dat gaat prima, die groeien ook goed op... Als er maar voldoende goed gras staat! In de winter krijgen ze naast kuil wel brok bijgevoerd. Op de stal waar ik het over heb staan paarden van ook grotere fokkers en ze hebben een goede naam.


precies,op alle stallen waar ik heb gewerkt of heb stage gelopen werd in de zomer echt niets aandie jonge knollen bijgevoerd!
het groeiproces gaat bij elk paard gewoon anders.ik ben er een voorstander van dat paarden met een groep van hun eigen leeftijd opgroeid op de wei, okej een beetje in de hand is natuurlijk wel nodig, maar verder vvind ik dat ze tot hun 2,5 a 3 jaar lekker in de groep moeten lopen op een grote wei met veel gras.al dat getuttel met brokjes en snoepjes , zorgt ervoor dat een paard ook nog eens verwend word, alls ie dalijk aan het werk moet denkt ie bij zijn eigen , bekijk het maar! sja als je maanden lang alleen heb mogen luieren en je werd nog gevoerd ook, dan ben je het er nie mee eens als je ineens moet werken!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 14:23

Als je een goede weide hebt met mooi gras, dan heeft een normale twee jarige niet veel nodig.
Als de winter inzet en het gras op is/ minder wordt, begin ik weer langzaam een beetje bij te voeren. Gewone basisbrok, niet te veel in en in combinatie met veel ruwvoer zodat ze de hele dag door kan knabbelen.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:12

Ik voer Veerle ook niet bij, omdat ze anders te dik word. Heb het idee dat ze aan gras genoeg heeft, er staan ook andere dingen die ze graag eet (brandnetels, riet, ed). Ze groeit aardig heb ik het idee (ook breedte, maar ook in de hoogte wel Lachen )

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:38

Als je paard dag en nacht buiten staat heeft ie geen krachtvoer nodig, groeien doen ze het meeste zolang ze buiten staan. Als het paard ('s nachts) op stal staat moet je hem juist wel krachtvoer bijvoeren, paarden van die leftijd hebben best veel nodig om te kunnen groeien!