\Bijvoeren,mineralen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

\Bijvoeren,mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 13:55

Mijn fjord staat heel de dag (en in de zomer nacht) op de wei.
Als ze snachts binnenstaat krijgt ze hooi.
Verders geen brok oid.
Toen ik haar ging voeren werd ze best druk dus ben er mee gestopt.

Komt ze nu iets tekort?
Wat kan ik geven waar weinig tot geen energie in zit maar wel de mineralen en vitaminen die ze nodig heeft?
Of is dat niet nodig.

Brabantse Fries ;)


Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:03

gras heeft, naarmate het seizoen vordert steeds minder belangrijke voedingsstoffen, zodat een mineralenblok op zijn plaats is in de wei.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 14:35

Oke.
Zou dat genoeg zijn?

Brabantse Fries ;)

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:36

Hier is dat meestal wel voldoende ja....

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 14:41

Bedankt amu Schijnheilig

Brabantse Fries ;)

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:25

Mineralenblok is op zich een goede oplossing, moet je wel opletten dat deze niet onder invloed van het weer komt te staan anders is hij zo weg. Mag ook niet wanneer er schapen in het weiland lopen. Schaapies schijnen er niet tegen te kunnen maar er dus wel stiekem van te likken, en dat is niet best.

Storm in mijn profiel!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:26

Zie net dat het een beetje kromme zin is.. met het weer bedoel ik gewoon regen!

Storm in mijn profiel!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:37

ik heb ook zo'n rood mineraalblok in de wei gezet omdat mijn Gam erg aan het zoutblok op stal begon te likken toen hij daar één tel in de box stond.

Alle paardje genieten nu van het blok, dus ik denk dat ze het best nodig hebben en wat er teveel in zit wordt wel weer uitgepiest.

Oh en een regenbui kunnen die blokken goed hebben, het wordt anders als het blok in de sloot valt... Bloos

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-03 19:36

Oke, maar eens een blok aanschaffen.
Een rode of witte?
Wit is toch met veel zout?

Brabantse Fries ;)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:52

wit is meer zout, rood zit van alles en nog wat in. Lachen lees de etiketjes en je weet het.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:20

Je kunt ook i.p.v. basisbrok vitamine brokje geven. Daar hoef je veel minder van te geven. Of als het gras minder wordt een vitaminepastaspuit (maar dat is gelijk zo drastisch) In een mineralenblok zitten wel mineralen, maar geen vitaminen. Zolang je pony er goed uitziet soepel is en zin heeft om te werken zal er niet snel iets aan de hand zijn.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 20:17

Oke, zal er eens naar opzoek gaan Lachen

Brabantse Fries ;)

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:06

Pellie schreef:
Oh en een regenbui kunnen die blokken goed hebben, het wordt anders als het blok in de sloot valt... Bloos


Hier waren meerdere regenbuien niet echt bevorderlijk voor de grootte van het blok hoor Haha!
Volledig weggeregend omdat ik vergeten was hem in de andere wei te hangen OK dan! Clown

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:11

Pavo heeft een supplement speciaal voor paarden die geen/ weinig krachtvoer krijgen. Het is aan de prijs maar alles zit er in en je doet er vrij lang mee, ik heb het ook gevoerd, maar kan zo snel niet op de naam komen. Ik strooide het gewoon over het kuigras.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:53

zeewier kan je ook voeren. zitten meer dan 60 vitamines en mineralen in, die aanvullen wat ze tekort binnen krijgen. ik ben ook daar ook weer mee begonnen omdat sharir ook haast niet meer krijgt en hij daardoor denk ook bepaalde vitamines en mineralen tekort komt (in de wei staat alleen nog maar kort dor gras).
maargoed, ik doe dus altijd 3 eetlepels van dat zeewier door pulp heen.
maar als je hem verder niets voer zou ik niet weten waar je het doorheen moet roeren (ze eten het meestal niet zo los op Haha! ). door zemelen zou het ook kunnen denk ik...

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 10:35

Heb net even bij de paardendrogist gekeken.
En zeewier is idd ook wel wat.

Brabantse Fries ;)

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:55

Mijn verzorgpony voer ik ook niks bij hoor, ze haalt nu voldoende voedingsstoffen uit het gras, maar ik rij haar alleen recratief.
En in de winter voer ik haar museli bij.

groetjes kim

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:21

ReBaTi schreef:
Heb net even bij de paardendrogist gekeken.
En zeewier is idd ook wel wat.


.......en zo spek je de kas van de Paardendrogist. Als je paard goed gezond is, lekker in d'r vel zit en het werk goed aankan, waarom zou je d'r wat bijgeven?

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:44

ReBaTi schreef:
Heb net even bij de paardendrogist gekeken.
En zeewier is idd ook wel wat.


al daty soort onzin is gewoon niet nodig, een paard eet in de natuur ook geen zeewier. De paardendrogist speeld in op de soort mensen die paarden hebben (rijke mensen die hen paard het liefst een stal op kamer themperatuur geven en als het kan er ook een bed in)
Je moet zorgen dat je een weide hebt die een voldoende gevarieerde flora heeft dus veel verschillende (on)kruiden. daarnaast kan je een liksteen gebruiken.
als je paard zich daarbij fit gedraagt hoef je niets bij te voeren ook geen mineraal brok, maar dat moet je wel in de gaten houden, je kan voor de zekerheid wel eeen mineraal brokje geven, maar daarvoor moet je wel even advies vragen bij je voer leverancier....


succes Klaas

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:28

klaasfeuth schreef:
Je moet zorgen dat je een weide hebt die een voldoende gevarieerde flora heeft dus veel verschillende (on)kruiden. daarnaast kan je een liksteen gebruiken.


ja dat is dus niet zo makkelijk als het klinkt...
sharir loopt toch op een vrij grote weide, maar het enige wat er nu nog staat zijn wat dorre grasstoppeltjes Scheve mond
gewoon voer krijgt hij amper, aangezien hij nu op lucht lijkt te leven en elke korrel biks meer hem het figuur van een hangbuikzwijn geeft

dus ik voer nu wel zeewier om mineralen en vitamines op pijl te houden, en niet om de paardendrogist te spekken, ik koop het geneens bij de paardendrogist >;)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:18

klaasfeuth"]
[quote="ReBaTi schreef:
Heb net even bij de paardendrogist gekeken.
En zeewier is idd ook wel wat.


al daty soort onzin is gewoon niet nodig, een paard eet in de natuur ook geen zeewier.
[/quote]

Jaja, maar wij rijden er ook op... Is ook niet natuurlijk! En het voer dat we geven bevat ook ingrediënten die een paard van nature niet eet...
Als in zo'n product wel alle mineralen en sporenelementen en vitamines zitten die een paard nodig heeft, waarom zou je dat dan niet geven? Beter dan al die kuntsmatige troep. En zeker een paard dat wordt bereden en in een zo goed als kaal weiland staat heeft wel wat extra's nodig.
Citaat:
De paardendrogist speeld in op de soort mensen die paarden hebben (rijke mensen die hen paard het liefst een stal op kamer themperatuur geven en als het kan er ook een bed in)

Ik ben niet zo iemand (mijn paard staat nu dag en nacht buiten en `s winters alleen `s nachts binnen in een buitenstal), maar ook ik koop wel eens wat bij de paardendrogist. Een supplement daar is nl goedkoper dan bij de dierenarts!
Citaat:
Je moet zorgen dat je een weide hebt die een voldoende gevarieerde flora heeft dus veel verschillende (on)kruiden. Daarnaast kan je een liksteen gebruiken.
Als je paard zich daarbij fit gedraagt hoef je niets bij te voeren ook geen mineraal brok, maar dat moet je wel in de gaten houden, je kan voor de zekerheid wel een mineraal brokje geven, maar daarvoor moet je wel even advies vragen bij je voer leverancier....

Aan een mineralen steen heeft ook niet ieder paard genoeg. Zeewier oid lijkt me in dit geval wel een goed oplossing!
Laatst bijgewerkt door Djilna op 03-08-03 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:19

klaasfeuth schreef:
Een paard eet in de natuur ook geen zeewier.

Ik heb me ook wel af zitten vragen wie er in hemelsnaam op de onzalige gedachte is gekomen dat zeewier goed is voor paarden.........vind ik idd een vreemd iets om aan paarden te geven.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:29

Kendra"]
[quote="klaasfeuth schreef:
Een paard eet in de natuur ook geen zeewier.

Ik heb me ook wel af zitten vragen wie er in hemelsnaam op de onzalige gedachte is gekomen dat zeewier goed is voor paarden.........vind ik idd een vreemd iets om aan paarden te geven.
[/quote]

in biks wordt vast ook van alles gestopt wat paarden niet in het wild eten.

paarden eten in het wild ook geen knoflook, en dat wordt toch fanatiek gevoerd door menig paardeneigenaar. natuurlijk verse knoflook van de markt/super/groenteboer, want met knoflookpoeder of snippers spek je de paardendrogist Knipoog

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:10

Kendra"]
[quote="klaasfeuth schreef:
Een paard eet in de natuur ook geen zeewier.

Ik heb me ook wel af zitten vragen wie er in hemelsnaam op de onzalige gedachte is gekomen dat zeewier goed is voor paarden.........vind ik idd een vreemd iets om aan paarden te geven.
[/quote]

De Ijslander in Ijsland eten zeewier hoor, er groeit haast niks daar.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0laura0, ComscoreBot, Cookie2222, Dries1990, lazy, Loe_Loe, Myrkvi, Nicky1963, Niika, Oehlala, senna21, shaddy82 en 64 bezoekers