onder algehele verdoving koker schoonmaken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

onder algehele verdoving koker schoonmaken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-03 17:34

N.a.v. een vraag bij "Medisch" (over het schoonmaken van de penis en koker) wil ik vragen wie er ervaring heeft met het schoonmaken van de koker etc. onder algehele verdoving??? Verward

De da stelde dit voor, omdat we met geen enkele mogelijkheid de koker van pepsi aan mogen raken, hij wordt echt helemaal gek!! Frusty
We hebben het zelfs geprobeerd onder plaatselijke verdoving toen hij bij de paardentandarts geholpen moest worden.....maar zelfs toen stond hij het niet toe!! Stond te wankelen op zijn benen, maar probeerde nog te vluchten...waarbij hij een risico zou lopen zichzelf te blesseren!

Nu kreeg ik dus advies om het onder algehele verdoving te doen, het is n.l. erg hard nodig! (hij is inmiddels 19 jaar en wij hebben hem 3 jaar, ik denk dat hij nooit is schoongemaakt daar!)

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 17:37

als ik jou was zou ik het gewoon eens proberen, het moet tochooit schoongemaakt worden. want anders heeft hij dadelijk een infectie eraan en dan ben je verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:17

Zolang hij geen problemen heeft zou ik er lekker af blijven. Als hij serieuze problemen heeft kun je er over nadenken. Maar algehele narcose brengt, zeker voor zo'n oud paard, ook nog heel wat risico's met zich mee. Zolang hij dus geen problemen heeft zou ik er lekker afblijven!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-03 18:24

Daar zit ik dus zelf ook mee, in hoeverre neem je een risico, terwijl er op dit moment geen infectie is, om Peps toch onder narcose te brengen , zo'n zelfde als ze krijgen wanneer ze gecastreerd worden......het kan gewoon op stal/weiland gedaan worden.....maar toch??? Verward
Volgens de da loop je een klein risico met een koker die nooit schoongemaakt wordt, dat daar kanker kan optreden!!
Risico is wel heel klein maar toch toen ik dat hoorde, had ik wel zoiets van...toch maar verdoving??? Moeilijk om in te schatten welk risico groter is!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:28

Het kokertje van mijn paard is ook al jaren niet schoongemaakt, maar gewoon omdat het niet nodig is. Hij is gewoon een hele schone man! We zetten wel eens de waterslang erop als ie wordt afgespoten, maar verder ook niet hoor.

Zolang het er schoon uitziet, niet pussig / vellerig is en niet stinkt, kan het volgens mij helemaal geen kwaad hoor!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:30

Zo'n ramp zal het niet zijn. Ik heb mijn paard ook nooit echt schoongemaakt, heb m al 8 jaar en laatst heb ik m eens opgevoeld (hij laat m gewoon binnen) en het is bij hem ook echt niet nodig. Andere paard wat wij al 3 jaar hebben is ook absoluut niet nodig. Er hangen bij mijnes overigens wel vellen aan, maar er zitten geen klonters in/aan. Hij heeft laatst een keer een klonter gehad en die heb ik eraf gehaald, maar dat vond hij niet grappig (hij schacht altijd gelijk in en hij moest uitgeschacht blijven, dan pas kon ik erbij).
Onze hengst echter heeft wel veel klonters in zijn koker die er niet uitkomen met het uitschachten. Ik heb eerst tig pogingen gewaagd om te zien of het los kwam. Niks. Ik had het al opgegeven, maar van de week heb ik het nog 1 keer geprobeerd en toen bleef hij ook netjes stilstaan en kon ik alles op m'n gemak losweken. Bij hem is het dus wel nodig, maar ik ga er echt niets aan doen als het hem niet in de weg zit (hij had er geen last van) en hij het schoonmaken wel vervelend vindt.
Ik denk dat het risico van algehele verdoving groter is dan die kanker. Verdoving is namelijk ontzettend gevaarlijk en doen ze liever niet (in Utrecht op de faculteit raden ze het je altijd af, zelfs voor een castratie). Omdat een liggend paard niet goed kan ademen moet hij beademd worden en met zo'n groot beest is dat gewoon een erg groot risico. Zeker met een oudje zou ik er niet al te moeilijk over doen. Natuurlijk is het rot als je hem verliest aan bijv. kanker, maar ik denk dat je hem niet in de weg moet zitten. Heb je enig idee van hoe vies zijn penis en koker zijn? Als de uitgeschachte penis schoon is en niet veel vellen en klonters heeft zou ik me er helemaal geen zorgen om maken. Zitten er wel vellen, maar geen klonters, dan zou ik er ook niet moeilijk over doen. Die vellen gaan kennelijk vanzelf weg, anders zouden er nu echt wel klonters zitten.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-03 18:42

er zitten wel veel harde (opgedroogde) velletjes aan zijn penis en die laten ook wel eens los, maar wat bedoel je met klonters?? hoe zien die er uit??

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:18

Als het goed is werkt het allemaal erg goed bij je paardje en zal hij voor een groot gedeelte zijn eigen penis schoonhouden (don't ask me how Haha!) ik richt af en toe de straal met het wassen van mijn paarden gewoon even op de koker maar denk dat ze toch het meeste zelf moeten doen...
Tuurlijk zitten er velletjes aan maar als het niet ontstoken is lekker laten zitten!
Persoonlijk denk ik dat juist wanneer je dit eraf gaat trekken het misschien wel gaat ontsteken...
Dus lekker laten zitten..!!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:20

Niet doen hoor, het risico van de narcose is veel te groot, zeker bij een paard op leeftijd. Die velletjes kunnen geen kwaad, en het risico op kanker is echt miniem hoor. Mocht hij er ooit onstekingen gaan krijgen (al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk), kun je altijd nog maatregelen nemen, tot die tijd zou ik er lekker afblijven, je haalt je een hoop ellende op de hals om niks.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:44

Otto is nu 7 jaar, is op 3 jarige leeftijf gecastreerd dus toen is alles schoongemaakt, maar in die 4 jaar daarna is zijn piepje nog nooit schoongemaakt naar mijn weten! Af en toe even een spuit in die richting, maar dat is het. Ik zou het gewoon zo laten. Als hij er geen last van heeft, het er nog redelijk schoon uit ziet, zo ik het niet doen. ALs de vellen en de prut vreselijk zijn opgehoopt en dergelijke is het mischien wel beter. Maar bedenk wel dat een verdoving ook risicos met zich mee brengt!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:48

Stephany schreef:
Daar zit ik dus zelf ook mee, in hoeverre neem je een risico, terwijl er op dit moment geen infectie is, om Peps toch onder narcose te brengen , zo'n zelfde als ze krijgen wanneer ze gecastreerd worden......het kan gewoon op stal/weiland gedaan worden.....maar toch??? Verward
Volgens de da loop je een klein risico met een koker die nooit schoongemaakt wordt, dat daar kanker kan optreden!!
Risico is wel heel klein maar toch toen ik dat hoorde, had ik wel zoiets van...toch maar verdoving??? Moeilijk om in te schatten welk risico groter is!!


Probeer er eens wat babyolie op te spuiten als hij hem er eens uit heeft hangen!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:20

Waarom onder narcose als het geen haast heeft?
Zolang hij geen last heeft van een infectie ofzo, heb jij toch alle tijd om hem rustig aan te laten wennen aan aanrakingen in zijn persoonlijke zone.
kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl hoe je zoiets kan aanpakken.
In elk geval heel wat paardvriendelijker dan onder narcose!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:18

Ook ik denk dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken over zijn pieppie.
Ik heb ook een paard gehad waar je er niet eens naar mocht kijken.
In de natuur maken ze hem ook niet even schoon , de velletjes en andere dingen zijn vaak natuurlijk en schoonmaken is dus ook niet altijd goed.
Wij als mens vinden dat ie schoongemaakt moet worden maar denk dat het paard daar heel anders over denkt.
Zou hem er zeker niet voor onder narcose laten brengen tenzij het echt noodzakelijk is.

gr nadezda

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:12

nou in de natuur leven veel paarden ook minderlang dus..Boos!
maar ik zou wel pas gaan schoonmaken als het erg nodig is, vaak is het niet zo nodig ken genoeg paarden die daar nooit schoongemaakt worden. Om een gehele verdoving te doen is namelijk gevaarlijker dan een iet wat vieze koker.

nou succes er mee
Klaas

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:05

Zoals veel mensen al zeggen. Als er niets aan de hand is, gewoon laten zoals het is. Ik heb Lars nu al 10 jaar, maar nog nooit heb ik het voor elkaar gekregen om het zaakje schoon te maken.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:47

Tuurlijk leven paarden in het wild minder lang maar dat is niet zozeer omdat zijn koker vies is !

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 17:37

In de natuur dekken hengsten en maken op die manier hun zaakje schoon, of houden de boel zo schoner iig.
Klonters daarmee bedoel ik harde vastgekoekte klonten ter grootte van een walnoot, had ik ook nog nooit gezien en dat is eigenlijk de enige reden dat ik nu echt wel aan de grote schoonmaak ben gegaan...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:30

ja als ik over klonters spreek heb ik het over grote kleffe roodbruine kluiten die aan zijn koker hangen. Grote opgedroogde hoeveelheid smeer.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:04

Hoi, over de tip van babyolie: NIET DOEN. Als je pech hebt, kan je paard er niet tegen en krijgt hij een hele opgezwollen zak....
Een pony bij ons had een ontsteking en daar kregen ze het eerst ook niet voor elkaar. Later hebben ze hem met een ander middeltje verdoofd en toen schachtte hij wel uit (hij bleef dus gewoon staan). Ik weet niet hoe het heet, maar het was wel een stuk duurder. Misschien zou je dat kunnen proberen? Onder narcose zou ik idd niet doen ivm de risico's.