Hoe achterhand sterker krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Hoe achterhand sterker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 12:59

Hoi,

Mijn paard glijd met zijn linkerachterbeen naar buiten in de sliding stop. En toen kreeg ik een PB'tje van Jos dat ik zijn achterhand sterker moest maken. Hebben jullie daar nog goede oefeningen voor?

groetjes
celinde

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:34

Is er bij jou in de buurt een zware buitenbak? In het begin is dat heel vermoeiend maar na een maand merk je het resultaat. Die van mij is een halve tuiger en iedereen zei dat ze nooit heel gespierd kon worden maar als je haar nu ziet is er niks tuigerigs meer aan behalve haar aftekeningen. Ze heeft een hele gespierde achterhand en een ijzeren conditie.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:26

Ja, wat wij vaak doen is bij hellingen op gaan, moeten ze hun achterhand ook goed gebruiken en het is nog leuk ook. (wel zorgen dat als het steil is dat het niet glad is want je wilt niet weer naar beneden glijden Knipoog)

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:31

veel overgangen maken, heuveltjes nemen, balkjes lopen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:23

Achteruit laten lopen, veel tempo-overgangen (ook 'in' een gang), en heuveltjeswerk.

Jojanneke
Berichten: 26
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:20

Overgangen, overgangen en nog eens overgangen. Door veel te schakelen krijg je het achterbeen actiever en gaan ze meer stuwen. Dit is wel iets dat je maanden moet trainen, verwacht niet binnen 2 weken resultaat.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:11

*volcano* schreef:
Ja, wat wij vaak doen is bij hellingen op gaan, moeten ze hun achterhand ook goed gebruiken en het is nog leuk ook. (wel zorgen dat als het steil is dat het niet glad is want je wilt niet weer naar beneden glijden Knipoog)


Ik ook, gaan we een berg op galloperen . Dat vind Racer echt fantastisch (wetend dat als hij boven is hij gras mag eten Schijnheilig ) .

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:23

net las wat arwenlune zegt, lekker veel achteruit laten lopen, niet toty vervelens toe van het paard natuurlijk, maar gewoon tijdens het oefenen door, of bij het ophalen uit de weide ofzo, als ze daarop staat, daar krijgen ze heel snel een sterke achterhand van.
succes

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:03

Ook mijn idee, veel overgangen rijden, of heuvels etc. Zware bak is misschien wel wat, maar schijnt juist ook weer slecht te zijn voor de pezen van een paard.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:39

idd veel overgangen en heuvels. Iemand heeft mij ook ooit eens verteld dat het goed voor de achterhand is om het paard voor de kar te laten lopen...maar ik weet niet zeker of dit waar is.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:45

hoi
veel balkjes,volte's, cavelletjes rijden
dat help veel om de achterhand sterker te maken *LOL*
gr sharona Cool

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:24

idd overgangen,niet alleen stap-draf of andersom of galop-draf of anders om. Ook in een gang zelf, bijv. verzamelde galop. terugzitten, been er aan houden en binnenhand ontspannen. Dan weer wegrijden en rijd een midden galop en daarna weer naar verzameld toe. Idem dito bij de draf.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:38

Je paard er goed onder rijden, zowel in stap als in draf. Longeren met een bijzet teugel. Alles voorzichtig opbouwend. Je paard moet ook goed zijn rug leren geven, dan komt de achterhand vanzelf. Let ook goed op de stand van je hoeven; merentijds gaat een paard compensatoir lopen en gaat dikwijls meer zijn voorhand gebruiken. Je ziet het, er is veel om op te letten. Ben het niet eens met de zware bak opzoeken en achteruit etc. Een paard bestaat uit meer dan spieren alleen! Blijf voorzichtig in je opbouw.(geen extreme boddy building)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:54

Op een kleine cirkel (lees: klein) overgangen stap-draf maken. Door de cirkel wordt het binnenachterbeen nog meer gestimuleerd om onder te treden maar wederom door de cirkel kan je paard niet supersterk worden en zich door de overgang heen drukken. Uiteraard is het hier ook niet de bedoeling van om uren te doen, even 2 a 3 keer, dan weer lekker vooruit rijden etc en dan nog eens een keer. En ook kritisch zijn op je overgang, scherp aan de hulpen, op eigen benen etc.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 01:32

Ik weet niet of er wat aan hebt, maar de paarden (vooral spring) train ik aan de longeerlijn altijd met een pessotuigje.

De paarden verbeteren daar enorm van, de achterhand wordt sterker en soepeler. En blijven mooier op de achterhand galopperen.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:27

jah zo pessoatuig help echt dat heb ik ook je ziet gewoon dat ze steeds sterker worden in de achterhand ,

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 17:49

Jojanneke schreef:
Overgangen, overgangen en nog eens overgangen. Door veel te schakelen krijg je het achterbeen actiever en gaan ze meer stuwen. Dit is wel iets dat je maanden moet trainen, verwacht niet binnen 2 weken resultaat.


Ik mag toch hopen dat een paard dan maar gaat dragen, anders gaat er iets mis Knipoog

Pessoatuigje vind ik niet fijn werken, maar ik zie er wel regelmatig goede resultaten van

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:30

Ik ga met Lientie mee gewoon door een zware buitenbak gaan rijden dat helpt echt!! Succes ermee!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 14:48

je kunt ook longeren met elastiek en zo'n ding voor achter zn benen, op een kleine volte, dan moeten ze hun achterbenen erg gebruiken

succes ermee!!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:49

Margon schreef:
Ik ga met Lientie mee gewoon door een zware buitenbak gaan rijden dat helpt echt!! Succes ermee!


Kijk maar uit, een zware bak kan erg belastend werken... er kan heel snel verzuring optreden en daar heb je dus niets aan.
Doe het dan liever met veel overgangen en schakelingen in een gang.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:29

Als je paard maar één achterbeen niet juist gebruikt, betekent dat hij scheef is in zijn bespiering.
Om te leren dat hij zijn achterbeen goed gaat onder brengen helpt het om het paard op de volte in contra stelling te rijden zodat hij leerd beide benen even ver onder te brengen. Zodra hij dit doet zal hij in een sliding stop ook beide benen even ver onder brengen.
Als je slinding ijzers heb moet je ook even kijken of de beide takken van het ijzer wel goed staan. Met de takken van het ijzer kan je het been gebruik ook beïnvloeden.