Hoofd niet stil.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Hoofd niet stil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 13:26

Een vriendin van mij is bezig met het rijden van een nog hele groene andalusier. Dit paard is heel erg onrustig met het hoofd. Ze doet net alsof ze continu vliegen weg moet schudden. De eigenaar van het paard heeft als advies langere teugel gegeven en dan zou het vanzelf weer overgaan.
Is er iemand die nog een tip heeft voor haar?


Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:05

handen stilhouden! en maar een klein beetje meer teugel geven, niet veel. probeer je handen niet mee te laten bewegen.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:25

K zou niet teveel extra teugel geven, anders blijft ie het straks doen. Dan denkt ie als k dat doe krijg k een langere teugel.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 08:14

Ze heeft haar handen redelijk stil. De vorige berijdster die dus als eerst op haar is gestapt heeft hier nooit problemen mee gehad.

Onderschriftloos.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:42

dus dit is de 2e ruiter die erop zit?
welk bit gebruik je als ik vragen mag?

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 13:55

Ja dit is de 2de amazone die erop zit. De 1ste is helemaal vanaf het begin begonnen. Dus leren longeren, zadeltje erop, hangen zitten etc. Uiteindelijk reed zij ook gewoon in de buitenbak. Dit ging goed geen probleem. Ze liep netjes met haar hoofd en zelfs een beetje richting de aanleuning. Daarna is ze naar de hengst gegaan waar ze dik 2 maand is geweest. De 1ste amazone heeft toen vanwege afstand en drukte besloten om te stoppen. Daarna is de huidige amazone gekomen. Zij heeft eerst een paar keer gepoetst en gewandeld. Daarna heeft ze een paar keer gelongeerd om het paard te leren kennen. Sinds een maand is begonnen met rijden. Sindsdien is dit probleem er ook. Daarnaast is er nog een ander probleem tijdens het opstijgen begonnen. Zodra je opstijgt lijkt ze te gaan zitten.
Ze wordt gereden met een dubbel gebroken watertrensje van aurgentaan.

Onderschriftloos.

Mies_oud
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:56

Probeer het paard goed voorwaarts te rijden. Ik denk namelijk dat dit meer een aanleuningprobleem is, wat vaak vanuit het achterbeen komt. Door het paard te blijven activeren (en dat kan, ondanks dat het paard nog groen is!!!) zal de aanleuning verbeteren. Hand niet vastzetten, dus eigenlijk zorgen dat je de beweging van de mond blijft volgen met de hand (mee zijn met de mond). Als het paard goed actief is, zal de hals ook iets langer worden en de rug meer mee gaan veren. Het paard hoeft hierbij helemaal niet op de achetrhand te lopen, maar zal horizontaal evenwicht ontwikkelen. Door een betere balans zal ook de aanleuning verbeteren en het hoofd dus stiller worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:53

Je ziet op de wedstrijden wel paarden, die krikken heel erg (teugelkreupel.) Op schudden met het hoofd, of pakken het bit contstant vast. Ik denk, dat als het bij de vorige ruiter goed ging, het nu toch echt aan de ruiter ligt. Veel overgangen rijden, je hand stil houden en niet vastzetten (lees ook het vorige berichtje, heel nuttig!), en ook niet alle pogingen doen om een paard aan de teugel te krijgen! Als het niet lukt, dan vraag je een andere ruiter die er eens op wil stappen, of evt. een tijdje erop wil rijden! Dan kan je ook zien aan wie het ligt.

YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:22

Ik neem even aan dat de amazone die er nu op rijd goed rijd en dat de oorzaak bij het paard gezocht moet worden.
Dan denk ik in de eerste plaats aan de gezondheid van het paard. Is die helemaal in orde? Geen haken of moeite met wisselen in de mond? Geen rugprobleem? Je vertelde dat ze naar de hengst is geweest, is ze natuurlijk gedekt en heeft ze een trap op haar rug gehad? dat zou nl ook het zitten kunnen verklaren bij het opstijgen.
Laat haar eens nakijken door de da en ga dan verder rijtechnisch aanpakken
Succes

Yo, het zit zo!!!

Gigondas

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 08:56

Ben het eens met YOYO dat er misschien een lichamelijk probleem bij het paard zit. Mijn merrie van 11 was altijd erg onrustig in de aanleiding een keer goed naar de tandarts hielp al. maar toen kwamen er andere problemen staken en steigeren. het bleek dat ze last van haar rug had waardoor het allemaal niet ging. Ze is nu een half jaar in behandeling bij een therapeute en er is verschil!!!! Het schudden met het hoofd is nu hellemaal over en ik heb weer het paardje terug zoals ik haar gekocht heb. Het werd veroorzaakt doordat ze was gevallen in de wei wat ik pas veel te laat hoorde. ik zou haar zeker na laten kijken voor rugproblemen wat dat bijna gaan zitten met opstappen is ook niet goed en ik zou vragen wat er bij de hengstenhouder gebeurd is.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 12:28

Ze is al gecontroleerd op haken en ze is ook nog niet echt aan het wisselen dus dat kan het hoofdschud probleem niet veroorzaken.
Wel is ze toen ze voor het eerst een longeersingel met staartstuk voor het bijzetten, op kreeg en er aangesingeld werd bijna gevallen. Onze instructrice denkt aan singeldrang veroorzaakt door dit ongelukje. De eigenaar doet de problemen af als niet aan de orde.

Onderschriftloos.

blufy00
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:06

Je zou moeten kijken of je alletwee je teugels op 1 maat hebt en je handen gewoon stil houden. Als je dit allemaal al gewoon doet probeer dn een een kneveltrens dit bit heeft aan alletwee de kanten scharen die de mond stilhouden word heel erg vaak gebruikt bij Andalusier !

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:03

Het lijkt mij niet verstandig om een kneveltrens te gebruiken bij een paard waarmee net is begonnen met inrijden.
Zodra ze gaat schudden: benen eraan en veel overgangen gaan rijden.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:03

Ik weet niet hoe oud ze is, maar het kan ook iets met de tanden zijn. Wisselen kan ook voor paarden heel onprettig zijn, en een haak op de kiezen heb je zo. Baduh gaat er ook van schudden als ie last van zijn gebit heeft.

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:38

Mies heeft een erg goed antwoord. Het lijkt een aanleuningsprobleem, voorwaarts naar de hand toerijden dus!!!

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:54

ik ga volledig akkoord met aimee en mies

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:03

Ik ga ook accoord met het antwoord van Mies.
Je kunt verder jezelf ook nog afvragen op wat voor soort bitje de vorige eigenaresse reed. Het bit wat je nu gebruikt is niet verkeerd, maar misschien heeft jouw paard daar nog weinig ervaring mee, als deze bijvoorbeeld altijd op een stangetje gereden is.
Toch denk ik ook dat je niet teveel moet gaan "klooien" en eerst maar eens voorwaarts neerwaarts moet gaan rijden.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:29

Het antwoord van Mies is denk ik degene waar je het meest aan hebt.

Mij is ook altijd geleerd, da als een paard onrustig is met het hoofd, dat het probleem eigenlijk altijd bij de ruiter ligt en dat het een aanleuningsprobleem is. Voorwaarts rijden, helpt nog bijna altijd het beste Lachen

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:14

het lijkt idd een aanleuningsprobleem, ik heb het zelfde gehad, het was uit eindelijk het zadel Scheve mond , dus kijk er even naar of het goed past

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:47

ik heb ook een tijd een paard gehad met een schuddend hoofd en dat kwam ook vanuit de rug, het is verstandig om er eens naar te laten kijken. een paard kan zich makkelijk verdraaien in de rug waar ze veel last van kunnen hebben. mijn paard is gekraakt in de rug en dit heeft goed geholpen.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:18

ja paardentandarts er bij halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:31

Als hij het bij de 1e ruiter niet deed en bij de 2e wel, dan is het voor mij erg duidelijk waar het aan ligt.

Dus handen meegaan met de mond en niet vastzetten.
En goed voorwaarts houden.


Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:52

Ik denk dat er misschien iets is gebeurt bij de hengst. Vraag daar eens naar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 15 bezoekers