Hoe een paard je kan verassen...!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Hoe een paard je kan verassen...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 12:48

Tja zoals enkele van jullie misschien wel wisten heb ik een 3 jarige peterpan op stal staan, tinkerbell genaamd. We hebben haar zelf gefokt en in eerste instantie vond ik het wel een leuk paardje maar over haar zusjes ben ik altijd enthausiaster geweest. Hoewel ze als veulen door de selectie van een veulenveilig was gekomen hebben we er voor gekozen haar niet aan te bieden. Tja meestal zijn het dan toch wel goede paarden.... Maar eigenlijk viel het mij een beetje tegen, vond haar lastig in de omgang etc en niet geweldig lopen. Nu had ik het erg druk met school en het rijden van de andere paarden dat ik haar niet zadelmak kon laten maken. Nu heb ik een goede kennis die dat dagelijks doet en had met hem afgesproken dat hij een tijdje met haar aan de slag zou gaan. Natuurlijk zorg ik er eerst wel voor dat een paard "gebruiks" klaar is voordat ze weg gaat. Dus ik longeren, zadel op etc. En dat ging tot mijn verbazing allemaal super makkelijk. En bleek dat ze het wel leuk vond al die aandacht en dat werk. Dus met volle moed naar Erik.
Volgens mijn vader ging ze nu naar de basisschool. (vond ik wel leuke uitdrukking Haha! Haha! ). Nu is hij de eerste week eerst kennis gaan maken met het paard en dat ging heel goed. Gewoon longeren, los maken en beetje freestylen ala emile voest. Na een week issie erop gestapt en heeft er in die 2 weken een aantal keer opgezeten. Toen ik belde om te vragen hoe het ging zei die dat ik maar eens langs moest komen.
Dat hebben we gisteren dus gedaan...

En het was FANTASTISCH! Ik herkende het hele paard niet meer terug. Hij haalde haar uit de stal, tja ik had haar mooi getoileteerd en daar lag het echt niet aan. Maar mooi oortjes in de lucht, heel vriendelijk en echt gegroeid. Ze was niet zo groot maar nu is ze al zeker 1.60, haar grasbuikje weg en zo mak als een lammetje. Ze heeft in al die tijd nog geen een keer gebokt en was zeldzaam braaf. Hier thuis vonden we haar niet geweldig in de beweging maar toen ze in de bak kwam!!! Tja ze bleek stijf te zijn geweest en door het werk kwam ze veel losser. Haar achterhand is heel sterk waardoor ze voor ook meer omhoog komt en ruimte krijgt. Ik had mijn rijkleding maar aangedaan, tja ach ik dacht als het goed gaat kan ik er ook wel keertje op. Dus wat zegt erik: "stap er maar op!" Niemand hoefde haar vast te houden of wat dan ook. Geen longeerlijn etc. Terwijl erik net de 2 dagen ervoor niet op had gezeten omdat ze op vakantie waren. Dus ik stap op met zweepje in de hand en ze blijft net zo netjes staan. En toen aanrijden, was wel grappig want ik kon zo weg rijden. In stap, draf en galop. Mooi nageefelijk aan het bit en heel fijn aan de hulpen. Ik kan je vertellen dat geeft je echt een super gevoel. Wat een paard in een maand tijd kan veranderen, dat is echt ongeloofelijk. Omdat de accomodatie daar nog niet helemaal af is hoor je ook constant machines, traktoren etc. maar ook dat was geen probleem ze kijkt een keer en loopt er dan zo langs.

Aangezien ze spring gefokt is wordt ze nu ook getraind in het los springen en ze vertoond al heel veel talent en aanleg op de sprong. Ik ben dan wel geen springruiter maar vind het toch een goede eigenschap dat een paard een goede sprong kan maken.
Volgende week ga ik nog een paar keer daar rijden en dan komt ze weer naar huis waar ze doorgetraind kan worden. Dan komen er vast en zeker ook foto's (als ik een fotograaf kan vinden). Want ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ik ben iig in de wolken en heb toch weer gezien dat je een paard altijd de kans moet gunnen. Hoewel je soms denkt dit is het toch niet zie je maar dat je met de juiste begeleiding en de juiste middelen een heel eind komt.
Als je paard maar een kans en tijd krijgt, kun je soms echt versteld staan!


Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:26

Oh wat leuk zeg.
Hopen dat ze zich dan nog veder positief gaat ontwikkelen.
En wat is er dan met dat zusje gebeurt als ik vragen mag?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 13:58

Roxxie schreef:
Oh wat leuk zeg.
Hopen dat ze zich dan nog veder positief gaat ontwikkelen.
En wat is er dan met dat zusje gebeurt als ik vragen mag?

Ze heeft 3 zusjes. Eentje is z2 dressuur. De andere is nu net een half jaar zadelmak heeft in de B alles gewonnen en mag nu naar de provinciale kampioenschappen in de L. Dan hebben we nog een 2 jarig zusje. De oudste twee zijn verkocht en de twee jongste hebben we nog.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:00

Echt gaaf ja! Ik kom haar zeker bewonderen en de digi gaat dan ook mee Knipoog.

Orion heeft me ook verbaasd............ik heb altijd gedacht pf dit is hem niet, kan geen Z aan en zijn beweging was maar gewoontjes........ Maar na een jaar begon ie van de grond te komen en werd ie stoer....(zegt men).

Dus ik ben blij dat ik hem de kans ook gegeven heb!! Haha!.

Tot straks!!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:02

hey wat fijnn joh! dus nu ga je er zelf maar mee dressuren?? Haha!:D
doe erik maar een keer de groeten van me, das toch van rixtel he??
toen hun nog varkens hadden hebk daar vaak biggen en zeugen geladen nl Haha!

succes met het beestje iig!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:10

Fijn dat ze zo meevalt! Zo zie je maar dat je het niet altijd vantevoren allemaal kan inschatten hoe een paard zal zijn als ze eenmaal onder het zadel zijn! Nou nog een paar cm groeien en dan komt het helemaal goed!


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 14:11

crossmonster schreef:
hey wat fijnn joh! dus nu ga je er zelf maar mee dressuren?? Haha!:D
doe erik maar een keer de groeten van me, das toch van rixtel he??
toen hun nog varkens hadden hebk daar vaak biggen en zeugen geladen nl Haha!

succes met het beestje iig!

Jep, ik train haar nu zo lang door maar ik ben nog niet zo happig op wedstrijden eerst maar spieren kweken en rustig aan doen. Eigenlijk heb ik het veel te druk want ik rijd nu 3 paarden. Ik zoek nu dus iemand die bij ons wil komen rijden of ik moet er een of twee verkopen.
Enne ik zal erik de groeten doen, moet je maar eens keertje kijken als je er langs komt, wordt echt een super accomodatie!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:41

jah ik kom wel vaak in die buurt, alleen niet langs hem, jah het bedrijf wat langs hem zit, van van de weijer,daar laaien wij oowk, kzal een keer stiekum over de schutting kijken Haha!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 15:16

wat een leuk bericht, kan niet wachten op de foto´s Haha!

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 17:17

crossmonster schreef:
jah ik kom wel vaak in die buurt, alleen niet langs hem, jah het bedrijf wat langs hem zit, van van de weijer,daar laaien wij oowk, kzal een keer stiekum over de schutting kijken Haha!

Haha dat is ook een manier. Ze hebben nu een binnebak 20 x 40 Daarbij staan ca. 10 stallen, spuitplaats, kantine, zadelkamer etc. Daarnaast buitenbak 20 x 40 heel mooi gelegen omringd door een dijk met planten en bomen. Dan komt er nog een stapmolen, wat paddocs en verschillende paardenweitjes. En dan is er ook nog het oude stallencomplex. Ca. 8 a 10 stallen met spuitplaats en zadelkamer. Dus dat wordt echt super lux Haha! Tja we willen natuurlijk wel het allerbeste voor onze paardjes, niet waar! Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 17:51

Super dat het zo goed gaat
Wij hebben een halfbroertje van haar op stal staan (is niet van mij), ook een beestje met goed karakter. Alleen komt dat er IMO door gebrek aan aandacht niet echt uit.
Waar woon je trouwens (wil wel een keer foto's komen maken als het niet te ver is Haha!)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:26

Wat leuk dat het zo goed gaat !
Zo zie je maar weer...... stel dat je haar verkocht had en na een tijdje zo teruggezien had zoals ze nu is, dan had je waarschijnlijk ook de haren uit je hoofd kunnen plukken.
Wel regelmatig foto's maken hoor, dat is zo ontzettend leuk voor later om terug te zien hoeveel progressie ze gemaakt heeft !
Nog veel succes verder !

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:30

Wat gaaf zeg, ook ik ben erg benieuwd naar foto's! Ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 18:39

Richtje schreef:
Super dat het zo goed gaat
Wij hebben een halfbroertje van haar op stal staan (is niet van mij), ook een beestje met goed karakter. Alleen komt dat er IMO door gebrek aan aandacht niet echt uit.
Waar woon je trouwens (wil wel een keer foto's komen maken als het niet te ver is Haha!)
Bedankt voor het aanbod maar ik woon in brabant niet zo ver van nijmegen vandaan en volgens mij is dat niet echt in de buurt Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 18:44

Oscar schreef:
Wat leuk dat het zo goed gaat !
Zo zie je maar weer...... stel dat je haar verkocht had en na een tijdje zo teruggezien had zoals ze nu is, dan had je waarschijnlijk ook de haren uit je hoofd kunnen plukken.
Wel regelmatig foto's maken hoor, dat is zo ontzettend leuk voor later om terug te zien hoeveel progressie ze gemaakt heeft !
Nog veel succes verder !

Hahaha jep, zo is dit hier al vaker gegaan. Ik denk toch dat ik haar over een tijdje moet verkopen maar ik probeer haar nog een tijdje door te rijden. Tenzij ik een goede ruiter/amazone vindt die bij ons op stal de paarden wil gaan rijden. hoe vervelend het ook is, ik wil graag mijn school halen. En 3 paarden rijden en autorijbewijs halen, het huishouden doen, de paarden onderhouden en dan ook nog naar school gaan is denk ik iets te veel van het goede. Een paard is niet van mezelf en rijd ik tijdelijk, wel jammer als ik tijd had gehad kon ik haar ook in het z uitbrengen. Maar ik moet dus nog een oplossing zien te vinden.
En idd is het leuk om regelmatig foto's te maken. Ik heb van bijna alle paarden die we hier gehad hebben vrijwel geen foto's of foto's ruiter. Aangezien ik geen fotograaf tot mijn beschikking heb. Is wel jammer want het is altijd leuk om naar terug te kijken.

En idd Jurga ik ben ook heel benieuwd hoe ze het over een tijdje doet. Als ze het zo snel blijft oppakken zij we zo een eind op weg. Al ben ik niet van plan voor haar 4e een wedstrijd te rijden. (mocht ze dan nog hier staan).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:55

Ook al zou je haar t.z.t. moeten verkopen, dan kun je haar in elk geval met een ander gevoel wegdoen.
Het lijkt me toch fijner om een goed en talentvol sportpaard te kunnen verkopen dan een "net niet" paard waar je weinig goede herrinneringen aan hebt.
En als je haar dan ook nog een tijdje later in de sport tegenkomt waar ze een superprestatie neerzet, dan blijf je helemaal met een kater achter.
Jammer dat je haar zelf waarschijnlijk niet kunt blijven rijden, maar zo is het leven helaas..... je kunt niet alles, soms moet je een keuze maken.
Gelukkig dat ze het zo goed doet, een goed en lief paard heeft imo. een grote kans om een leuke toekomst tegemoet te gaan !

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 20:58

Oscar schreef:
Ook al zou je haar t.z.t. moeten verkopen, dan kun je haar in elk geval met een ander gevoel wegdoen.
Het lijkt me toch fijner om een goed en talentvol sportpaard te kunnen verkopen dan een "net niet" paard waar je weinig goede herrinneringen aan hebt.
En als je haar dan ook nog een tijdje later in de sport tegenkomt waar ze een superprestatie neerzet, dan blijf je helemaal met een kater achter.
Jammer dat je haar zelf waarschijnlijk niet kunt blijven rijden, maar zo is het leven helaas..... je kunt niet alles, soms moet je een keuze maken.
Gelukkig dat ze het zo goed doet, een goed en lief paard heeft imo. een grote kans om een leuke toekomst tegemoet te gaan !

jep, nu nog een leuke nieuwe eigenaar zoeken. Vindt ik geen geschikt persoon dan gaat ze ook niet weg. Dan fok ik er nog liever een veulentje ofzo bij. Ben niet van plan haar aan een handelaar ofzo te verkopen.
En idd het gevoel is nu echt veel beter, ben heel blij dat ze nog niet weg is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mooney, Vagabondo en 105 bezoekers