aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-03 19:20

hoi mijn pony macho is normaal niet echt een paardje dat ui zichzelf gaat afbuigen Scheve mond
maar vandaag had ik zijn elastische hulpteugel eens omgedaan onder het rijden. (normaal heb ik als ik longeer ook zijn elastische hulpteugel om en dat gaat ook best netjes)ik dacht > hij zal dr niet echt speciaal op reageren, maar het tegendeel was waar Bloos hij liep echt helemaal perfect, normaal is hij heel voorwaarts en dat is niet altijd leuk maar nu moest ik hem drijven alles ging zooo soepel, terwijl ik de hulpteugel niet eens strak had staan en als hij afboog of zelfs een beetje mee zou geven, dan had hij al meteen meer ruimte voor zijn hals. Pling het verbaasde me zoo he! Pling
mijn macho loopt dan eindelijk netjes aan de teugel en luistert dan eindelijk onder het zadel zonder al te veel hulpen ??? Schijnheilig
wow ik ben echt helemaal in de zevende hemel!
elastische teugel rules!!!

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 19:48

Kun je het ook zonder hulpteugel?
Daar gaat het om hè Lachen

Brabantse Fries ;)

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:23

lekker gevoel is dat he, als je pony luistert
maar dat afbuigen is niet zo belangrijk, het gaat erom dat je paard van achter naar voren loopt, dat ie rond wordt in zijn bovenlijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 21:02

ja die hulpteugel is er niet voor niks maar doe hem nmaar snel af want hij zal er snel aan kunnen wennen en dan kan je er helemaal niks meer mee beginnen, en je moet het ook zonder kunnen....

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:28

Misschien kun je proberen om het alletwee te doen? Bijvoorbeeld, eerst een kwartier met rijden, en dan de rest van de tijd zonder, misschien blijft hij op dat moment wel soepel... het ging nu misschien wel goed, maar eigenlijk moet je het inderdaad ook zonder kunnen. En ook nog eens is afbuigen niet het belangrijkste...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:59

De volgorde is totaal verkeerd. Je zit niet op de goede weg.
Jij moet nu meer drijven, omdat je paard afbuigt. Oftewel je rijdt z'n neus richting z'n kont en moet nu werken om''m ook nog voorwaarts te houden.

Het is juist de bedoeling dat je je paard van achter naar voren drijft, waardoor je de kont richting de neus rijdt.

Lijkt een kleinigheid, maar is een groot verschil.

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:59

hoi

je hebt er nu een elastische hulp teugel aan als je hier bijv een wweek mee hebt gereden dan doe je de slof eraan als je daar een week ofzo mee hebt gereden doe je de martingaal eraan en dan probeer je een keer zonder en het werkt echt. *LOL*

en het is ook goed als je je macho 1 of 2 keer in de week longeert daar worden ze heel fijn van dan ijv met touwtjes of iets dergelijks

veel succes OK dan! OK dan! OK dan!

groettejs suzanne en mijn pony dylan's oberon , danny en bronko

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:49

Ik denk dat het inderdaad een goed idee van Shiloh is. Als je bijvoorbeeld een uur rijdt het eerste kwartier tot half uur met rijden en daarna zonder. En dan steeds meer afbouwen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:04

Hoihoi,

ik ben absoluut niet voor het gebruik van allerlei hulpmiddeltjes om je paard te dwingen tot iets. Maar ondanks mijn tegenzin heb ik zondag en maandag toch met (losse) bijzet gereden.

Anderhalve maand geleden was Chubby prima te rijden: netjes voorwaarts, goed aan 't been en keurig rond. Na een poosje ging het wat minder en dacht ik dat ik haar wat had overvraagd (ze is tenslotte nog erg jong). We hebben 't toen lekker rustig aan gedaan, ben zelf een weekje op vakantie geweest (waarbij ze "relaxed" werd gereden door iemand anders) en 2en een halve week geleden zijn we weer rustig begonnen met het opbouwen van de training.

We waren echter zo'n 6 maanden terug in tijd. Racen of schuifelen, moeilijk halt houden, absoluut niet aan 't been en met de neus in de lucht. Afgelopen zaterdag betrapte ik mezelf erop dat ik boos werd hierom. Gewoon gefrustreerd. Ik ben afgestapt en heb eventjes heel goed nagedacht over wat te doen.

Heb toen besloten om de bijzet te gebruiken, daarmee longeerde ik Chubby af en toe al en daar reageert ze altijd keurig en ontspannen op. Zo ook met rijden. Die bijzet geeft haar net een steuntje extra. Terwijl hij absoluut niet inwerkt, want daarvoor zit 'ie eigenlijk te los. Het idee is schijnbaar voldoende. Ze is goed aan 't been, goed voorwaarts en loopt lekker te kauwen en schuimen.

Vanavond proberen we het dus weer eens zonder bijzet. Kijken of ze het weer te pakken heeft, kijken of het kwartje is gevallen...

Groetjes,
Jacqueline


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:27

suzie66 schreef:
hoi

je hebt er nu een elastische hulp teugel aan als je hier bijv een wweek mee hebt gereden dan doe je de slof eraan als je daar een week ofzo mee hebt gereden doe je de martingaal eraan en dan probeer je een keer zonder en het werkt echt. *LOL*

en het is ook goed als je je macho 1 of 2 keer in de week longeert daar worden ze heel fijn van dan ijv met touwtjes of iets dergelijks

veel succes OK dan! OK dan! OK dan!

groettejs suzanne en mijn pony dylan's oberon , danny en bronko


ahum,eerst de elastische,dan de slof dan een martingaal?
ja hang er ook nog even een pelham of hackamore in,en doe je daar een slof bij?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:32

Sonja schreef:
De volgorde is totaal verkeerd. Je zit niet op de goede weg.
Jij moet nu meer drijven, omdat je paard afbuigt. Oftewel je rijdt z'n neus richting z'n kont en moet nu werken om''m ook nog voorwaarts te houden.

Het is juist de bedoeling dat je je paard van achter naar voren drijft, waardoor je de kont richting de neus rijdt.

Lijkt een kleinigheid, maar is een groot verschil.


Jij verwoord precies wat ik dacht Haha! Helemaal met Sonja eens.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:37

beautyfull_mickey"]
[quote="suzie66 schreef:
hoi

je hebt er nu een elastische hulp teugel aan als je hier bijv een wweek mee hebt gereden dan doe je de slof eraan als je daar een week ofzo mee hebt gereden doe je de martingaal eraan en dan probeer je een keer zonder en het werkt echt. *LOL*

en het is ook goed als je je macho 1 of 2 keer in de week longeert daar worden ze heel fijn van dan ijv met touwtjes of iets dergelijks

veel succes OK dan! OK dan! OK dan!

groettejs suzanne en mijn pony dylan's oberon , danny en bronko


ahum,eerst de elastische,dan de slof dan een martingaal?
ja hang er ook nog even een pelham of hackamore in,en doe je daar een slof bij?
[/quote]

Haha ik dacht dat dat van Suzie een grap was maar niet dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:44

Haha! Ik dacht ook dat dat een geintje was. Ik vond 'm wel lollig.... Haha! (Nu niet meer)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:35

hmm suzzie was het toch een grapje?
als het zo was sorry dan Vriendjes zijn? Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:20

ja denk je dat je dat moet doen
dan rij je je paard helemaal de vernieling in
nee ik rij met slof of martingaal mijn pony is ook heel moeilijk naar beneden te krijgen en de slof was voor mij een uitkomst
moet nu al naar de L1 zonder rijden met slof was dat mij noit gelukt maar ja ik zat eerts in de 148 tot de 154 en nu heb ik zowat elke keer wel 2 of 3 winstpunten alleen afgelopen zaterdag had ik 173 en 170 punten en mag door naar de overijselse kampioenschappen dus de slof en heel veel lessen heeft bij mij echt geholpen

succes verder met rijden

groetjtes suzanne en mijn pony's oberon en danny en bronko

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:34

suzie66 schreef:
ja denk je dat je dat moet doen
dan rij je je paard helemaal de vernieling in
nee ik rij met slof of martingaal mijn pony is ook heel moeilijk naar beneden te krijgen en de slof was voor mij een uitkomst
moet nu al naar de L1 zonder rijden met slof was dat mij noit gelukt maar ja ik zat eerts in de 148 tot de 154 en nu heb ik zowat elke keer wel 2 of 3 winstpunten alleen afgelopen zaterdag had ik 173 en 170 punten en mag door naar de overijselse kampioenschappen dus de slof en heel veel lessen heeft bij mij echt geholpen

succes verder met rijden

groetjtes suzanne en mijn pony's oberon en danny en bronko


Ik ga nu toch echt denken dat je het serieus meent... Hoop t niet voor je pony!! Denk jij echt dat je met slof je pony niet de vernieling in rijd??? Lips are sealed
Dat mensen denken dat het een grap is zegt wel weer genoeg als je dit dus wel meent

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:33

suzie66 schreef:
ja denk je dat je dat moet doen
dan rij je je paard helemaal de vernieling in
nee ik rij met slof of martingaal mijn pony is ook heel moeilijk naar beneden te krijgen en de slof was voor mij een uitkomst
moet nu al naar de L1 zonder rijden met slof was dat mij noit gelukt maar ja ik zat eerts in de 148 tot de 154 en nu heb ik zowat elke keer wel 2 of 3 winstpunten alleen afgelopen zaterdag had ik 173 en 170 punten en mag door naar de overijselse kampioenschappen dus de slof en heel veel lessen heeft bij mij echt geholpen

succes verder met rijden

groetjtes suzanne en mijn pony's oberon en danny en bronko


dus je meende het verhaal hierboven net wel.
maar als ze op wedstrijd aan de teugel loopt zal ze dat thuis toch ook moeten doen Verward

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 17:04

doet hij ook alleen hij heeft een moelikije hals een onder als jammer genoeg weet ik niet hoe je er een ftot op moet zetten anders zal ik mijn pony eens aan jullie zien en ik krijg ook elkedag les dus ik doe alleen maar wat mijn instructi ofzo iets zegt en trouwens ik heb nog veel contact met het oude baasje van mijn pony dylan's oberon en die komt vaak bij mij logeren en die vindt dat ik hem superrrrrrrrr goed verzorg ze mag er zelf ook nog op rijden

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:52

Wil je aub leestekens gebruiken?En hoofdletters...

Brabantse Fries ;)

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 08:09

oke

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:17

suzie, je zegt het zelf al; hij heeft een onderhals! Goh, hoe zou dat nou komen, die slof misschien?
Elk paard geeft na, als je hem maar van achter naar voren rijdt! Ik ben geen voorstander van hulpteugels, maar als het moet dan zeker geen elastische halsverlenger!!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:21

AAn de teugel gaan komt niet van voren, maar van achter.
Als jij haar goed aan het been hebt komt ze vanzelf aan de teugel.
Als je er een elastiek (of wat voor andere teugel) aanzet heb je gewoon een paard dat met zijn hoofd in die positie is getrokken, maar dat heeft niks met aan de teugel te maken.

voorbeeld erbij:
Neem eens een zweep in je hand.
Je linkerhand aan het ene uiteinde, je rechter aan het andere.
Stel je nu voor dat je linkerhand de teugels zijn, je rechterhand je benen.

Duw nu alleen met je rechterhand naar links
Als het ware drijf je, maar er gebeurt niks.
Duw nu je linkerhand naar rechts
Je trekt nu alleen aan de teugels, maar ook nu gebeurt er niks.

Duw nu je beide handen naar elkaar toe
Je drijft dus, plus je houd hem voor tegen
en warempel hij bolt.

Zo is het ff simpel uitgelegd wat aan de teugel rijden is.

(dit is een quote van mezelf die ik al vaker hier heb gebruikt )

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:49

ik heb hem pas gore trut

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:57

SLOTJE!! Doe normaal zeg!! suzie kun je mischien even normaal doen zeg!!

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:43

nee als jullie eerst normaal doen sletje

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers

cron