HELP.. konijn heeft maden..!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

HELP.. konijn heeft maden..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 22:01

Z'n kont was al vies, dus ik kijk net.. allemaal maden..!!
M'n ouders zijn nu die maden proberen weg te halen met een pincet, weten jullie misschien nog om te doen..??

We kunnen morgen pas naar de dierenarts.. Verdrietig


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:05


ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:16

Citaat:
Als dit geconstateerd wordt, dan onmiddellijk naar de dierenarts. Dit is een noodgeval!!! Dus ook als het avond is, of weekend. Veel dierenartsen hebben avond- of weekenddienst, en zullen je willen helpen.

Wacht je een dag met naar de dierenarts te gaan, kan dit voor het konijn dodelijke gevolgen hebben.


Van die site afgehaald!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:17

Madenziekte is zo dodelijk als wat voor konijnen.
Dikke kans dat morgen al te laat is.
Dus nu nog de telefoon pakken en een dierenarts bellen met avond/weekenddienst ( desnoods dierenambulance ).

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 22:29

M'n pa heeft alle maden weg gehaald.. (voor zo ver die kon zien..) met een pincet, en d'r kont gewassen.. ze willen niet nu nog naar de dierenarts.. Boos!

hopelijk haalt ze het tot morgen ochtend.. Nagelbijten / Gniffelen

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 01:12

Sorry dat ik het zeg maar jouw ouders zijn geen dieren waard.
Dat arme dier is vreselijk aan het lijden. Hij wordt opgevreten door de maden.
Dit is de meest gruwelijke en pijnlijke dood voor een konijn.

Ik vind dit echt te erg voor woorden..

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 08:15

Ik ben het helemaal met Inge eens Boos! ... sorry hoor, maar jouw ouders hebben voor de verantwoording van een dier gekozen... Ik vind het in en in triest dat er mensen zijn die zo'n diertje nodeloos langer laten lijden... ik doe dat ook als ik een "vreemd" dier gewond langs de weg zie liggen, laat staan als het om mijn eigen beestje gaat... Arm konijn Huilen En arme jij ook Ach gut Ik hoop dat het nog goed komt met je konijntje maar ik vrees het ergste... Scheve mond

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 09:48

Ik weet het, had het liefst ook meteen naar de dierenarts gegaan.. en ben echt super boos op m'n ouders dat ze gister avond niet gelijk wilden gaan.

Maar m'n pa had ze dus weg gehaald, en ze leeft dus nog.. vanochtend had ze er nog 1 en denet was niks meer te zien.. Ach gut
Ze ziet er trouwens niet ziek uit ofzo, ze eet ook normaal..

Hopelijk willen ze dalijk nog naar de dierenarts.. Boos!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:11

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de reactie wat overdreven vind.
Moonlovers vader heeft hetzelfde gedaan als de dierenarts ook gedaan zou hebben: maden weghalen en wassen.
Vanmorgen is het konijn gelijk weer gecontroleerd en behandeld. Als je dit goed blijft volhouden en het konijn goed op schoon stro houdt, zou dit genoeg moeten zijn.
En volgens mij was de madenbesmetting nog in een beginstadium, ze heeft er nog geen last van en eet goed.
eerlijk gezegd denk ik dat mensen soms te snel naar de da rennen, er zijn dingen die je met snel handelen en gezond verstand zelf een heel eind kunt oplossen.
Als het mijn konijn was geweest had ik net zo gehandeld.

Goedgekeurd onderschrift :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:29

ik heb jaren geleden orientage stage bij een DA (kleine huisdieren) gehad. Hier hadden we het zelfde geval, maar heet erg extreem. Konijn werd schoongemaakt met een soort melkachtig spul, maar hij heeft het niet gered, zijn kont en achterpoten waren helemaal aangevreten

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:42

Sorry, maar ik had twee jaar terug mijn konijn met maden. toen ik het ontdekte, zaten ze al in haar lichaam en ondanks dat ik het geprobeerd heb schoon te maken op advies dierenarts, is ze binnen een uur toen ik op weg was ernaar toe al in chock geraakt en met een spuitje hebben we haar in laten slapen om nog meer pijn weg te nemen. Heel zielig... Als je er op tijd bij bent, dus echt in het beginstaium kunnen ze er soms nog iets aan doen met wassen en medicijnen... Die strontvliegen (groen/blauwe glans) zijn de boosdoener en moet je bij ze vandaan houden. De kont van je konijn moet je schoon houden, want dat trekt die vliegen aan. Als je konijn al stinkt, is hij al flink ver heen... Diaree is al een teken van verminderde weerstand! Tip: klamboe over het gaas van het hok...

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:46

Ik ben zelf dierenartsassistente en ben het gedeeltelijk met Billy eens. De dierenarts zal inderdaad hetzelfde doen: maden verwijderen en wassen, wel heel nauwkeurig doen !! Er mogen echt geen maden achterblijven !! Als de maden zich al echt naar binnen gevreten hebben is het vaak al te laat. Oppervlakkige wondjes zullen evt. nog goed ontsmet worden.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:50

Ik ben het absoluut met jou oneens Billy... Ik geloof niet dat iemand makkelijk kan zien of er inwendig nog maden oid zitten (tenzij je DA oid bent) en ik vind dat als je er voor kiest om een dier te hebben dat je daar dan ook zorg voor moet dragen ... Ik heb het ook gezien dat bij een programma maden uit een dier weg werden gehaald en dat het beestje werd meerdere malen gespoeld en dat er toch steeds weer meer maden uit kwamen (de DA was daar trouwens zelf ook verwonderd over )... hoewel het leek alsof ze allemaal verwijderd waren... Ik vind de reacties dus absoluut niet overdreven... en ik geef 10 keer liever onnodig geld uit aan de DA dan dat ik het een keer niet doe en het wel nodig bleek te zijn...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:35

Meteen naar de dierenarts!
Mijn konijn heeft het ook gehad vorig jaar en die was er bijna aan onderdoor gegaan.

Eerst scheert hij de haren weg. Dan worden de maden weggehaald en in alcohol gedood (echt kapot duwen anders leven ze nog).
Dan wordt het konijn gewassen en krijgt hij/zij antibiotica en een soort zalf.

Dit moet erna elke dag schoongemaakt worden.

Vaak zijn de maden ook naar binnen gevreten en aan de buik en achterpoten kunnen hele grote wonden hierdoor ontstaan.
Ze kunnen ook aan de geslachtsdelen gaan vreten (kun je nagaan wat voor pijn dat moet doen!) waardoor het konijn dus niet meer kan plassen...

Het beste kun je als je konijn het wel nog gehaald heeft hem/haar in een kooi zetten waar geen stro in ligt maar een handdoek ofzo. Stro of zaagsel kan in de wonden gaan zitten!
Het beste is als je de kooi afdekt met een klamboe of horgaas zodat de vliegen niet weer bij het konijn kunnen komen!
Mijn konijntjes zitten nu zomer en winter met een stukje horgaas voor het "venster" in hun kooitje.

Verder ben ik het met vikki eens...
En als je ouders niet met je mee willen gaan naar de dierenarts zou ik lekker alleen gaan.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:04

Ben je al naar de DA geweest? Khoop voor jou en je konijntje dat ie het haalt. Ach gut

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:39

Mijn konijn had dat 4 jaar terug ook
Op de buik en ik ontdekte maden in het hok, op haar buik en toen een wond waar ze uitkwamen, DA gebelt kreeg ik niet te pakken, andere DA gebelt en die zei soppen in een badje met waspoeder en ze er uit halen.
Ze bleven komen en we hebben er echt veel uitgevist, je staat versteld hoeveel maden er uit zo'n beestje kunnen komen.
S'avonds naar de Da gegaan, die vroeg meteen hoe oud ze was, 2 jaar, hij vond het al wat risico vol, gaf melkachtig spul mee wat opgelost moest worden. Dat spul gebruiken ze vaak bij schapen. Heel het hok mee choongemaakt, ze kreeg een paar spuitjes tegen de pijn en tegen in infecties. Ook kregen we antibiotica mee voor in haar drinkwater en ze moest 2 weken in haar hok blijven en mocht niet de ren in. En om de 4 dagen soppen in dat spul
Ze is er helemaal van genezen, nu alweer 6 jaar en de Da vraagt elke keer naar haar omdat hij het een echt wonder vind.

Je moet zeker naar de Da gaan, ze heeft vreselijke pijn, wordt gewoon aangevreten door de maden, het is afwachten tot ze iets aanvreten wat dodelijk is, de Da kan haar pijnstillers geven en middel geven
Want met een pincet krijg je alleen de maden van buiten af weg, maar van binnen zitten de eitjes en nieuwe maden!

Ons heeft het toen bij elkaar, en vervolg bezoek 75 gulden toen gekocht.
Mijn vader zei doodleuk daar heb je 10 andere konijnen voor, maar toen ik zei dat ik het zelf wel betaalde,betaalde hij het toch.

Je kunt je konijn zo echt niet laten lijden, ga er anders zelf mee naar de Da. Want hoe langer je wacht hoe meer pijn en risicovoller het word!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:45

Vorig jaar had een buurvrou van me het met een schaap, echt hel erg vies en zó zielig, maar die was ook al heel ver heen, die hebben ze ook een spuitje moeten geven... Die maden vreten die beesten gewoon levend op!! Volgens mij is dat het ergste wat een dier kan overkomen...!
Maar goed dat het nu weer een beetje goed gaat met je knijn! En idd goed schoonhouden en ik zou ook naar de DA gaan, die heeft er waarschijnlijk ook nog wel medicijnen voor.

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 16:20

Het gaat nu gewoon goed met d'r, misschien denken jullie dat het super veel maden waren.. maar het waren er gelukkig maar een paar.
Vanochtend had ze er nog 1tje, en verder zagen we niks meer..
Ze heeft ook niet hele grote of diepe (open) wonden, meer van dat zeg maar krassen. We waren er dus gelukkig snel bij.. we zijn trouwens niet naar de DA geweest, m'n ma zegt dat het niet nodig is omdat ze alles nog gewoon doet enzo.. >;)

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 16:21

Zou dat trouwens ook bij paarden kunnen..? Heb het namelijk nog nooit gehoord, maar zou het wel is willen weten..

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 16:42

Heeft ook iemand een idee hoe het onstaat? En waarom?
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt -afkloppen-, maar kun je het voorkomen ofzo? Of is het egwoon pech hebben als de vliegjes daar eitjes gaan leggen?

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 16:48

Ik las hierboven dat het door een vlieg kwam.
Ff zoeken.
Ik denk dat ie gewoon eitjes in het hok legt ofzo? Blond

joyce B schreef:
Die strontvliegen (groen/blauwe glans) zijn de boosdoener en moet je bij ze vandaan houden.

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 18:01

Ja, ze leggen ook in het hok eitjes.

Maar dan zouden ze bij paarden toch ook moeten voorkomen..?? Ookal heb ik er nog nooit van gehoord..

Bijv. dat ze in de stal eitjes leggen, en je paard staat in de stal.. en dat ze dan op de benen van je paard kruipen en daar aan gaan beginnen als ze bijv. vieze benen hebben of een wondje.

Of heb ik nou een rijke fantasie..?? Haha!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:07

Jeps, bij paarden kunnen ze ook voorkomen.
Ik hoop voor je dat je konijn er weer helemaal bovenop komt! Ach gut

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:29

Pinky_girl schreef:
Heeft ook iemand een idee hoe het onstaat? En waarom?
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt -afkloppen-, maar kun je het voorkomen ofzo? Of is het egwoon pech hebben als de vliegjes daar eitjes gaan leggen?


Meestal is een konijn, (of ander dier), aan de diaree of heeft het poepklonten aan de kont, daar leggen die vliegen hun eitjes in, en vandaar vreten ze zich een weg naar binnen. Schapen hebben er ook snel last van, en ik denk dat elk dier dit zou kunnen krijgen als ze een erg vieze plek of wond hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:59

ja bij paarden kan het ook gebeuren heb eens een foto pasgeleden op bokt gezien op een paardewond, allemaal maden!!!

Je ziet het ook, als je paard een wond heb gaan er vliegem op zitten vreten...kunnen ze dus ook eiieren leggen gore beesten zijn het ook die vliegen!

Ik heb een electrische vliegenmepper, want ik heb een schurft hekel aan vliegen vieze dinegn gaan zo eieren op je eten leggen, en ik mepte laatst een vlieg dood ging ie uit overlevingsdrang allemaal eieren leggen goor he?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carr_friesje, dollyspikkel, GiGi_90, JitskeJeldau, jooproo, knockout1, lazy, limagirl, meintje, Meliaforever, noomie1, OmgiliBot, Pien63, Poekkie, Poety, Roadracer, Sewri, Shenavallie, Swift, Traiectum, Trendiction, xLiez, zonnebloem18 en 182 bezoekers