Vanaf welke leeftijd zet jij je kind op een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Vanaf welke leeftijd zet jij je kind op een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 18:03

Mijn stiefdochtertje wordt deze maand 4. Ze wil dolgraag paardrijden maar ik vind het zo eng! Mijn paard is ook 1.70 hoog! Op welke leeftijd kan een kind beginnen met paardrijden? En waar koop je een cap in die maat? Zijn er ook mini body protectors of zo? Afbeelding

In het land der blinden is eenoog koning!


Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:20

Nou persoonlijk vind ik 4 jaar een beetje te jong hoor. Ik zou niet precies een leeftijd kunnen geven, maar wat erg belangrijk is dat het kind een beetje verantwoordelijkheidsgevoel heeft, dat het kind wel weet wat hij/zij doet, en dat verschilt per leeftijd, maar ik vind 4 jaar ZEKER te JONG

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:24

Ik ben met vijf jaar beginnen rijden op een manege en dat was daar blijkbaar niet uitzonderlijk. Ik heb er ook geen problemen bij ondervonden, maar het hangt nog altijd van kind tot kind af en ook van de hoogte enz. van paard/pony!

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:26

4 is idd wel wat jong, maar misschien kan je regelen dat ze zo af en toe is op een ponytje mag rijden die braaf is. Dan kan ze toch rijden maar nog niet zo vaak. Dan kan je ook zien hoe ze met paarden is en wat ze er van vind.........
Succes

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:27

4 jaar is een goede leeftijd om onder begeleiding lekker met een betrouwbare pony te kneuteren. Wat mij betreft niet om op zo'n enorm paard te zitten, in ieder geval niet meer als het gebruikelijke rondje aan de hand. Ga maar eens op je knieen zitten en bekijk je paard eens van het kind haar hoogte - dat die is veeeel te groot om te leren beheersen.

Kan je niet in de buurt een leuke kinderpony zoeken waarmee jullie af en toe een uurtje mogen? Gewoon lekker poetsen, ermee wandelen, een beetje het paarden-gevoel kweken. Dan heeft ze ook al wat ervaring als ze toe is aan lessen. (jaar of 6 toch meestal?). Maar op jou grote paard lijkt me hoe dan ook geen goed idee.

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:33

ik heb met 6 jaar mijn b-pony gekregen, ik had goede begeleiding en ik vind dit een goede leeftijd voor een eigen pony, tuurlijk kun je al wel eerder wat ritjes maken. Maar met een paard zou ik nog niet beginnen en al helemaal niet zo jong, als er wat gebeurd kan ze het plezier van het hele paardrijden kwijtraken!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:38

Vanaf m'n 2e hobbelde ik elke dag op het paard (1.72) van de buurman naar de wei, en later op de dag weer terug naar de stal. Het was een braaf paard, maar als ik er nu over nadenk is het best wel gevaarlijk.
Ik zat er zonder zadel / hoofstel op, en m'n buurman moest 2 grote paarden vasthouden en ook nog eens op mij letten! Soms liep er nog een veulen achteraan ook! En dat op de verharde weg, het hele dorp door... Stel je voor dat ik er (uiteraard ook nog zonder cap) af was gevallen?
Ook zijn mijn hele knieen en heupen ervan vergroeid. Het ziet er niet raar uit ofzo, maar ze zijn erg zwak en dat is ook de reden waarom ik nu niet meer (pijnloos) kan paardrijden.

Bij m'n eigen kinderen zou ik het later niet doen op die manier. Ten eerste niet zo vaak (vanaf 2 jaar elke dag minimaal 30 min.), en ook niet op die manier.
Mijn kinderen zouden dus echt wel een veilige cap op krijgen, en die komen ook echt niet op zo'n groot paard. Eerder op een oude shetlander ofzo.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:39

Met 4 kun je af en toe eens een half uurtje bezig zijn, stappen misschien een beetje draven op een hele betrouwbare pony. Het liefst ook niet zo'n supergroot dier, zodat het kind 'zelf' kan poetsen en tutten.

Maar pas vanaf 7 zou ik ze op echte rijles doen (als ze het dan natuurlijk nog leuk vinden)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:53

Het liefst niet al te vroeg ivm de zwangerschap later, en de vorming van de bekken nu, 5,5-6 jaar om te beginnen op zijn vroegst. maar poetsen etc daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, en eens af en toe erop, maar er niet lang opzitten. Je botten zijhn nog vaan kraakbeen als je jong bent, kan voor kleine vergroeingen zorgen waar je pas bij zwangerschap last van krijgt

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:59

Mijn zusje is drie en die rijd zo nu en dan een keer. Maar ik geloof dat maneges vanaf 6/ 7 jaar pas kinderen laten lessen.
Informeer eens bij een manege.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:01

hangt heel erg van het paard af, en of het kind een goede fijne motoriek heeft!
Ik heb een tijdje mijn overbuurmeisje les gegelven, die was 6 jaar, en dat ging echt niet, e was telkens met de teugels etc. bezig en zat gewoon niet stil. Haar zusje van 4 die kon er veel beter opzitten, zat gewoon rustig en deed niet wild met dr handen, dus het verschilt erg per kind!!

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:05

je mag zeker niet je kind te vroeg te laten rijden, wat het kan heel slecht voor haar rug zijn. maar 4 vind ik nog te jong. 6/7 jaar misschien..

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:43

Je moet inderdaad oppassen met kinderen te vroeg laten rijden. OMdat ze nog zo hard aan het groeien zijn is op een paard zitten dan niet gezond.
Vanaf een jaar of 6 kan het volgens mij.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:00

Een rondje zitten kan natuurlijk altijd. Dat af en toe een rondje hoeft echt niet pasief hobbelen te zijn, ze mogen er ook wel wat van leren. Maar echt heel fanatiek rijden vind ik iid ook nog wat vroeg.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:23

Mijn man en ik reden allebei en ik heb eigenlijk rustig afgewacht tot ze er zelf mee kwamen,en ik had mazzel zowel bij MacivityL als bij Antoinette kwam die vraag rond hun 7e.
Eerder had ik er toch moeite mee gehad,nu wilden ze zelf en niemand kon zeggen dat ik ze heb gedwongen.
Als ze jonger zijn zien ze mijns inziens toch wat minder gevaar,en nu kon je alles goed uitleggen. Ach gut


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 20:26

Heel fanatiek rijden zou ze toch niet. Het is niet mijn eigen kind. Ze woont bij haar moeder. Ze gaat nu wel eens mee naar stal en wil dan dolgraag op Rinus. Echt rijden zou ze waarschijnlijk niet eens durfen maar ik vind aan de hand al zo eng! Als het mijn eigen dochtertje zou zijn dan regelde ik een tamme shetlander voor dr maar voor eens in de week vind ik dat ook weer een beetje overdreven. Ik heb nu een paar rijlaarsjes maat 29 staan. Ik heb haar beloofd dat ze mag beginnen met rijden als ze die past. Dat betekend dat ze nog twee maatjes moet groeien.

In het land der blinden is eenoog koning!

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:53

ik ben echt met lessen begonnen een maand voor mijn 4e verjaardag, dus ik was 3. maar heb er niks aan overgehouden hoor Verward

<3Trotse mama van Madison (14-09-09), het prinsesje en Marisol (19-01-12), ons Sumo-kindje <3
|( Papa Hendrik, vredig heengegaan op 25-04-08. Papa Richard, onverwachts overleden op 08-07-08. Uit het oog, maar nooit uit mijn hart!! |(

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:10

Bij ons mag je pas vanaf je 8ste les volgen.
Zelf zat ik al wel op mijn tweede op een paard, maar dat was met iemand erachter en gewoon stappen en beetje draven, 5 minuten per keer hoogstens.
Anders kregen ze me namelijk niet zonder verschrikkelijke jankbuien naar huis.

4 vindt ik neit te jong om afentoe eens een beetje te stappen op een pony, misschien eens een draf, maar altijd vastgehouden door iemand en dan gewoon een paar rondjes zo afentoe.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:26

Irre schreef:
dan regelde ik een tamme shetlander voor dr maar voor eens in de week vind ik dat ook weer een beetje overdreven.


Maar valt er niet in je omgeving iemand te vinden die een leuke kinderpony heeft waar je eens in de week een uurtje mee mag tutten? Dat zou natuurlijk ideaal zijn. Misschien eens een advertentie in een supermarkt hangen ofzo?

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:44

Als kinderen aangeven dat ze het willen dan zijn ze er meestal wel aan toe naar mijn mening. Maar dan wel n half uurtje per keer zodat het nog interessant blijft. Zulke jonge kinderen snappen natuurlijk nog niet zo veel over het rijden op zich, maar je moet je dan meer richten op bijv. het kennis maken met de pony (of misschien paard) . Als je het maar niet te lang achter elkaar doet en het leuk houd voor kind en pony kan het volgens mij geen kwaad. Je moet dan natuurlijk een een rustige pony hebben maar dat lijkt me wel logisch

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:14

Kleindochter van de stalhouder is 2,5 en hobbelt iedere dag op Tos van stal naar de wei en terug, Met haar op zijn rug is hij altijd een stuk voorzichtiger, natuurlijk nog niet echt 100% betrouwbaar, maar haar moeder loopt er altijd langs.
Ik zou vanaf 6 jaar laten beginnen, komen iig de voeten onder de zweetbladen uit, ivm met aansporen en meer grip op het zadel.
En dan op een pony want dat valt toch een meter minder Knipoog en dribbelt meer dus meteen een stevigere zit leren Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:28

Ik ben ook op mn 4e begonnen. Ik zal mn kind alleen niet zosenl op een paard van 1.70 planten. (je gaat een kind van 4 toch geen spagaat leren Verward hahahaha)Ik zal eerder voor een supermakke shet gaan. Die kan je ook weer makkelijk verkopen als ze het om de een of andere manier niet meer ziet zitten. Bij ons is inmiddels de regel dat je niet voor je 6e op les zou mogen, omdat dat slecht voor je heupen is. Of en toe een rondje door de wei lijkt me echt niet te hooggegrepen voor een 4 jarige!


co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:50

Ja, er zijn bodyprotectors voor kinderen. Volgens mij heeft de horselover die ook.. dacht ik Haha!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 08:30

Bedankt voor al jullie tips!

In het land der blinden is eenoog koning!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 09:35

bij ons op de manege zijn er "hobbel" lesjes. Kinderen van 4/5 jaar oud, met een begleider er naast, die spelenderwijs een half uurtje "rijden"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, TinkerTreas en 31 bezoekers