(AR)hoezo verkeerd beleerd???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

(AR)hoezo verkeerd beleerd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 14:22

toen ik vertelde hoe we Belle voor de kar hebben beleerd reageerde die persoon nogal gek. We hadden het helemaal fout gedaan volgens haar enzenz.

Ik zal even uitleggen hoe we het dan precies gedaan hebben:
Belle is van zichzelf heel rustig en vertrouwt mij heel goed. Ze is 1,17m dus niet groot.
We hebben haar gewoon meteen de eerste keer al het tuig opgedaan en ik ben er achteraan gaan lopen...omdat ze al heel goed naar mijn stem luistert had ze al snel door wat de bedoeling was en luisterde ze heel goed naar de teugel en stemhulpen.
Na een paar weken gingn we kijken hoe ze erop reageerde als de broek of het borststuk aangetrokken werd dus telkens als ze aan moest lopen hiled iemand het borststuk wat tegen en als ze moest stoppen hield iemand de broek at strakker.
Deed ze allemaa lzonder problemen dus hebben we er de kar achter gehangen, het ging allemaal meteen goed! Ze liep zo aan! ik heb er toen de eerste ritjes nogf gewoon langs gelopen en na een paar keer kon ze het al alleen.

Ik weet niet wat hier nou zo verkeerd aan is? Verward


Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:19

Volgens mij is er niets verkeerd. Als je pony er goed op gereageerd heeft maakt het niets uit. Ze heeft toch geen verkeerde dingen aangeleerd.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:07

Het enige wat ik verkeerd vind is dat ze nooit geleerd heeft ECHT zware dingen te trekken (een kar vast in de muk ofzo).
Hoe je dit had kunnen leren? Een band met zand gevuld en dan laten slepen.
Verder lijkt het mij prima gedaan.
Helaas deden wij hetzelfde bij mysty. Ging ook net zo goed als bij jou. En op de 6e a 7e toch schrikt ze ergens van, begint te bokken, naait eruit en knalt tegen een lantaarnpaal... Dag menpony.....

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 08:02

Ik men nu alweer meer dan een jaar met haar en er is nog niks gebeurd! Ze is dan ook helemaal verkeersmak en schrikt niet vaak.
Maar bedankt dat jullie hebben gereageerd!

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:28

Ik beleerde mijn pony´s ook op deze manier. Het gaat vriendelijk en met rust. Wat is hier verkeerd aan?

Het uiteindelijke doel ik veilig en betrouwbaar voor de kar toch!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 11:22

Jurenko schreef:
Ik beleerde mijn pony´s ook op deze manier. Het gaat vriendelijk en met rust. Wat is hier verkeerd aan?

Het uiteindelijke doel ik veilig en betrouwbaar voor de kar toch!


inderdaad! Hyper!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:58

Ook wij beleren de pony's zo.
We zijn altijd met zijn tweeen, mijn kennis stuurt, en ik ga aan de borst hangen voor het gewicht. En dan een tweewieler erachter.
Zo hebben wij een merrie beleerd binnen een maand.
En laatst een hengst, die in november uit Wales is gehaald. En dus nog geen mensen kende. In februari stond hij voor de wagen. Alles ging en gaat prima.
Dus niets verkeerds aan hoor.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:13

Pinky_girl schreef:


Helaas deden wij hetzelfde bij mysty. Ging ook net zo goed als bij jou. En op de 6e a 7e toch schrikt ze ergens van, begint te bokken, naait eruit en knalt tegen een lantaarnpaal... Dag menpony.....

ik moet eerlijk zeggen dat dat helemaal niet aan de manier van beleren hoeft te liggen maar eerder aan de aard van de pony dat ie op dat moment in paniek raakt.zoiets kún je namelijk niet leren.een pony reageert 'koel' of het reageert met paniek.zelfs na twee jaar mennen zou zoiets nog kunnen gebeuren want het is en blijft een vluchtdier....

soms is het beter om te zwijgen

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:43

ik heb het 1 keertje met mijn shet geprobeerd
ik deed het tuig bij hem om
en ging er achter lopen
hij werd helemaal gek hij wilde omkeren
ging steiger bokken en zelfs met vierbenen de lucht in Boos!
ik vraag me ook wel af wat ik verkeerd heb gedaan
toen het tuig af was had ik het op het hek gelegt
en hij heeft gelijk de riem van het borst tuig door gebeten
slechte kwaliteit??
of gewoon dom van mij

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:30

sanderijn"]
[quote="Pinky_girl schreef:


Helaas deden wij hetzelfde bij mysty. Ging ook net zo goed als bij jou. En op de 6e a 7e toch schrikt ze ergens van, begint te bokken, naait eruit en knalt tegen een lantaarnpaal... Dag menpony.....

ik moet eerlijk zeggen dat dat helemaal niet aan de manier van beleren hoeft te liggen maar eerder aan de aard van de pony dat ie op dat moment in paniek raakt.zoiets kún je namelijk niet leren.een pony reageert 'koel' of het reageert met paniek.zelfs na twee jaar mennen zou zoiets nog kunnen gebeuren want het is en blijft een vluchtdier....
[/quote]

Dat bedoelde ik er ook niet mee hoor Lachen
Ik vond het zelf ook een hele vriendelijke en fijne methode om een pony te beleren, zeker. Helaas moest ik erbij vermelden dat het bij ons iets minder goed ging Scheve mond (en dat lag idd aan Mysty hoor, als die iets engs ziet vlucht ze ipv van dat ze stil gaat staan (wat pinky doet...)).

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:37

Heb je ook gevraagd hoe het volgens die persoon wel moet? Mensen hebben vaak overal commentaar op, maar kunnen neit uitleggen wat er fout aan is... Heeft die persoon verteld hoe het wel moest?
Naar mij idee heb je het prima gedaan...

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 10:51

wenny schreef:
ik heb het 1 keertje met mijn shet geprobeerd
ik deed het tuig bij hem om
en ging er achter lopen
hij werd helemaal gek hij wilde omkeren
ging steiger bokken en zelfs met vierbenen de lucht in Boos!
ik vraag me ook wel af wat ik verkeerd heb gedaan
toen het tuig af was had ik het op het hek gelegt
en hij heeft gelijk de riem van het borst tuig door gebeten
slechte kwaliteit??
of gewoon dom van mij


Waarom ga je dan niet naast hem lopen, als hij bang wordt en om wil keren.
Je hebt gewoon een te grote stap genomen door direct alle tuig op te doen en erachter te lopen.
Als je je pony iets nieuws wil leren moet je het in kleine stapjes opbouwen en steeds zorgen dat je pony ontspannen blijft.
En zeker met zoiets zorg je dat je met 2 personen bent: 1 ervoor lopen en 1 erachter.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:16

Idd, het verhaal van wenny. Dat is gewoon fout, beleren moet je met twee mensen zijn. Eentje ernaast en eentje erachter. En geen stappen overslaan.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:01

Pinky_girl"]
[quote="sanderijn"][quote="Pinky_girl schreef:


Helaas deden wij hetzelfde bij mysty. Ging ook net zo goed als bij jou. En op de 6e a 7e toch schrikt ze ergens van, begint te bokken, naait eruit en knalt tegen een lantaarnpaal... Dag menpony.....

ik moet eerlijk zeggen dat dat helemaal niet aan de manier van beleren hoeft te liggen maar eerder aan de aard van de pony dat ie op dat moment in paniek raakt.zoiets kún je namelijk niet leren.een pony reageert 'koel' of het reageert met paniek.zelfs na twee jaar mennen zou zoiets nog kunnen gebeuren want het is en blijft een vluchtdier....
[/quote]

Dat bedoelde ik er ook niet mee hoor Lachen
Ik vond het zelf ook een hele vriendelijke en fijne methode om een pony te beleren, zeker. Helaas moest ik erbij vermelden dat het bij ons iets minder goed ging Scheve mond (en dat lag idd aan Mysty hoor, als die iets engs ziet vlucht ze ipv van dat ze stil gaat staan (wat pinky doet...)).
[/quote]
Dag menpony... Hoezo dat?? Hoeft helemaal niet hoor. Wacht een half jaar en begin weer van voor af aan. Bij mij ging het ook fout en nou na een jaar ben ik weer met de band bezig en dat gaat tot nu toe gewoon weer goed. De mijne vind alleen de burry tegen zn bil eng terwijl de strengen met wat meer druk tegen zn bil niets deden. Nou gewoon overnieuw met wat meer tussenstappjes. burrys erachter zonder kar en wenden maar.... Je ken het altijd nog proberen. zo zie ik het tenminste.

_______ Roos Koeter _______
Osteopathie voor Paard en Hond
http://www.rooskoeter.nl


AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 00:18

Essie schreef:
Heb je ook gevraagd hoe het volgens die persoon wel moet? Mensen hebben vaak overal commentaar op, maar kunnen neit uitleggen wat er fout aan is... Heeft die persoon verteld hoe het wel moest?
Naar mij idee heb je het prima gedaan...


idd dat vraag ik me ook af! Wat is er dan zo fout aan?
Volgens mij heb je het namelijk wel goed gedaan, behalve misschien wat pinky idd zei, dat je hem moet leren iets zwaars te trekken voordat je hem voor de kar zet.
Het is idd maar net hoe je pony reageert, daar kun je je dan aan aanpassen!

Laat die vrouw maar lekker zeuren hoor! Het gaat toch allemaal goed? Ik vind het juist knap van je dat je het hem hebt geleerd! OK dan!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 16:49

Ik vroeg me inderdaad hetzelfde af, maar hoe weet AnnaBabs eigenlijk dat het hier een vrouw betrof ?? Verward

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 16:53

Volgens mij is het prima zo!

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:36

Ja, ik wordt nou ook wel erg nieuwsgierig naar wat je nou verkeerd gedaan hebt want wij doen het ook zo, behalve dat ik er meestal ook nog een bandje achter hang voordat ik ze voor de wagen doe.

Timing is alles!!

ik ga proberen terug te keren naar Zen :-)

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:41

lageveld schreef:
Ik vroeg me inderdaad hetzelfde af, maar hoe weet AnnaBabs eigenlijk dat het hier een vrouw betrof ?? Verward

We hadden het helemaal fout gedaan volgens haar enzenz.


Omdat haar meestal een vrouw betreft Knipoog

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 02:01

lageveld schreef:
Ik vroeg me inderdaad hetzelfde af, maar hoe weet AnnaBabs eigenlijk dat het hier een vrouw betrof ?? Verward


Oops, ja dat wist ik eigenlijk niet, beetje overheen gelezen denk ik...ik dacht dat dat in het bericht stond, maar het betreft een "persoon".


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 24 bezoekers