hoefbevangen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 21:18

Alz je met een paard naar de wei gaat, en hij gaat altijd maar een kwartier, en je gaat een keer een half uur, kan ie dan hoefbevangen raken?

Rust zacht lief vriendje, ik mis je


spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:21

Ik denk het niet...veel mensen bouwen op van een kwartier naar een halfuur naar een uur. Dus het kan wel of je paard moet echt suuuuuper gevoelig zijn voor hoefbevagen raken en bovendien zitten er nu ook niet meer zoveel eiwitten in het gras als in mei

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:24

Nee hoor.
Een paard kan alleen hoefbevangen raken als ze veel eiwitrijk, vet, jong gras krijgen, of heeeeeel veel kuilvoer. Van dat kleine beetje weidegang wordt een paard niet hoefbevangen.

Haflingers, Fjorden, shets en tinkers zijn er erg gevoelig voor. Maar elk paard kan het krijgen. Eigenlijk vind ik het heel stom dat het kan gebeuren, want het is zoooo makkelijk te herkennen. Eerst wordt het paard gewoon erg dik (grasbuik), en tja, als ie dan blijft doorvreten wordt ie hoefbevangen. Z'n benen gaat ie dan voor zich uit zetten om de pijn te ontlasten.
Toch worden elk jaar nog duizenden paarden zwaar hoefbevangen, en sterven er velen aan. Zeer onnodig als je het mij vraagt!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:55

carola schreef:
Nee hoor.
Een paard kan alleen hoefbevangen raken als ze veel eiwitrijk, vet, jong gras krijgen, of heeeeeel veel kuilvoer. Van dat kleine beetje weidegang wordt een paard niet hoefbevangen.



paarden kunnen ook hoefbevangen raken door medicijnen of door overbelasting. Ik ben het wel met je eens dat er onnodig veel paarden sterven omdat de hoefsmid of DA niet weten wat ze eraan moeten doen!!!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:50

Hoe komt het:
Verweg de meest voorkomende oorzaak is de opname van eiwitrijk voedsel door vette paarden. Minder beweging verhoogt het risico. Andere, minder voorkomende oorzaken zijn: langdurig , gespannen stilstaan, zoals bij een langdurig transport , een allergie, een pas afgeveulende merrie waar een restje nageboorte is achtergebleven in de baarmoeder

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:53

Nou Carola ik vind jouw reactie wel erg kort door de bocht!
Zoals hierboven wordt vermeld heeft hoefbevangenheid meerdere oorzaken. En het is echt niet alleen maar zo dat je een moddervet paard hebt wat dan bevangen raakt.
Mij is het vorig jaar helaas ook overkomen. En niet eens na extreme weidegang of iets dergelijks. Pony stond in hetzelfde weiland als waar hij al de hele winter in had gelopen (en ook alle voorgaande jaren) en toch gebeurde het.

Alhoewel het in het geval van dit topic idd geen kwaad zal kunnen om een keer een halfuur te weiden.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 01:27

Citaat:
een pas afgeveulende merrie waar een restje nageboorte is achtergebleven in de baarmoeder


Zo is die van mij ook hoefbevangen geraakt. Is gelukkig helemaal weer goed gekomen .

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:46

Bij 99% van de paarden komt het gewoon door eigenaren die hun paard veel te veel vet / eiwitrijk voedsel aanrijken. Een eigenaar moet altijd nagaan dat gras in het voorjaar veel en veel vetter is als in andere jaargetijden.

Ik blijf erbij dat het in 99% van de gevallen aan de eigenaar ligt, en totaal onnodig is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:00

Tja dat is jouw mening maar de feiten wijzen toch anders uit.
Als jouw paard hoefbevangen raakt door een andere oorzaak dan teveel eiwitrijk gras dan kun je daar lang niet altijd wat aan doen. En in mijn geval was het ook (moeilijk) te voorkomen geweest.
Pony loopt elk jaar zomer en winter buiten, in de winter vaak op een wat kleiner stuk zodat de overige gedeelten kunnen herstellen. Zogauw dit weer een beetje is bijgetrokken krijgt hij er weer een gedeelte bij. Dit gaat in vier gedeelten en dan loopt hij aan het eind van de zomer weer op het hele stuk. Dan voor de winter wordt het weer teruggetrokken.
Het gaat hier dan ook niet om een hele grote wei.

Zo is dit al jaren gebeurd en nooit problemen gehad. Vorig jaar echter had hij last van een nare hoest en heeft daarbij ook medicijnen gehad. Of dit invloed heeft gehad geen idee maar hij is in ieder geval bevangen geraakt.
Dit jaar hoef ik hem al helemaal niet meer op het jonge gras te zetten want als hij er alleen al naar kijkt zie je hem al stijf beginnen te lopen.
Hebben hem dus nog op het stuk staan waar hij zomer en winter loopt (en waar dus meer modder dan gras staat) en hij krijgt er hoogstens een strookje van een meter bij.

Voor dat hij bevangen raakte dacht ik ook altijd dat dat alleen die vetgemeste paarden overkwam. We hadden er ook een shet bijlopen die van mij telkens een stukje van 4 bij 4 meter kreeg en dan alleen als hier al andere beesten hadden gelopen (schapen bijv.). Hij was toch nog te rond naar mijn zin en ik lette er dus scherp op dat hij niet dikker werd. Toch is deze nooit bevangen geweest.
En mijn pony waar het veel minder speelde wel

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:03

carola schreef:
Bij 99% van de paarden komt het gewoon door eigenaren die hun paard veel te veel vet / eiwitrijk voedsel aanrijken. Een eigenaar moet altijd nagaan dat gras in het voorjaar veel en veel vetter is als in andere jaargetijden.

Ik blijf erbij dat het in 99% van de gevallen aan de eigenaar ligt, en totaal onnodig is.


Of aan de vele voorbijgangers die die paardjes wel wat (heel erg veel) brood geven. Terwijl die paarden al in hoog gras lopen in het voorjaar.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:05

spoekie"]
[quote="carola schreef:
Bij 99% van de paarden komt het gewoon door eigenaren die hun paard veel te veel vet / eiwitrijk voedsel aanrijken. Een eigenaar moet altijd nagaan dat gras in het voorjaar veel en veel vetter is als in andere jaargetijden.

Ik blijf erbij dat het in 99% van de gevallen aan de eigenaar ligt, en totaal onnodig is.


Of aan de vele voorbijgangers die die paardjes wel wat (heel erg veel) brood geven. Terwijl die paarden al in hoog gras lopen in het voorjaar.
[/quote]

Dan nog vind ik het de verantwoording van de eigenaar. Aan alles is wat te doen. Hang bordjes "verboden te voeren" op, zet een draadje neer 1 of 2 meter van het hek, zodat mensen er niet bij komen, enz...

Je ZIET dat een paard eerst dik wordt, en dan moet je al ingrijpen. Daar gaat het al fout bij velen.

En Kaj, misschien hoor jij dan bij die 1%.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:07

Carola: dat hoop ik dan maar.....
Baal er nog steeds stevig van juist omdat ik er zo oplette omdat we ook een shet erbij hadden lopen.

Maar goed gebeurd is gebeurd.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:44

Zoals boven al gezegd, er zijn nog veel meer oorzaken van hoefbevangenheid en de eigenaar kan er lang niet altijd iets aan doen!
Jumper heeft het gekregen van een koliekoperatie die hij moest ondergaan en dat schijnt regelmatig voor te komen. Komt door de gifstoffen die vrij komen in het lichaam bij zoiets. Bepaalde medicijnen kunnen ook een oorzaak zijn en zo zijn er nog veel meer dingen waar je op moet letten maar waar je niet altijd de keuze hebt!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:46

carola"]
[quote="spoekie"][quote="carola schreef:
Bij 99% van de paarden komt het gewoon door eigenaren die hun paard veel te veel vet / eiwitrijk voedsel aanrijken. Een eigenaar moet altijd nagaan dat gras in het voorjaar veel en veel vetter is als in andere jaargetijden.

Ik blijf erbij dat het in 99% van de gevallen aan de eigenaar ligt, en totaal onnodig is.


Of aan de vele voorbijgangers die die paardjes wel wat (heel erg veel) brood geven. Terwijl die paarden al in hoog gras lopen in het voorjaar.
[/quote]

Dan nog vind ik het de verantwoording van de eigenaar. Aan alles is wat te doen. Hang bordjes "verboden te voeren" op, zet een draadje neer 1 of 2 meter van het hek, zodat mensen er niet bij komen, enz...

Je ZIET dat een paard eerst dik wordt, en dan moet je al ingrijpen. Daar gaat het al fout bij velen.

En Kaj, misschien hoor jij dan bij die 1%.
[/quote]

Ja maar ide pony`s zijn niet van mij.........en die domme mensen (die man is btw. dierenarts, hoe hij het is geworden? Ik vraag het me nog af) hebben 1 pony die nog hoefbevangen was op een vollere wei gezet...hoe dom kun je zijn???

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 00:35

en dan nog carola....... denk jij er veel te gemakkelijk over.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 00:36

maar om eff on-toppic te blijven.. een kwartier of een half uur maakt niet uit hoor. zeker nu niet. zit niks meer in het gras.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 01:00

carola schreef:
Nee hoor.
Een paard kan alleen hoefbevangen raken als ze veel eiwitrijk, vet, jong gras krijgen, of heeeeeel veel kuilvoer. Van dat kleine beetje weidegang wordt een paard niet hoefbevangen.

Haflingers, Fjorden, shets en tinkers zijn er erg gevoelig voor. Maar elk paard kan het krijgen. Eigenlijk vind ik het heel stom dat het kan gebeuren, want het is zoooo makkelijk te herkennen. Eerst wordt het paard gewoon erg dik (grasbuik), en tja, als ie dan blijft doorvreten wordt ie hoefbevangen. Z'n benen gaat ie dan voor zich uit zetten om de pijn te ontlasten.
Toch worden elk jaar nog duizenden paarden zwaar hoefbevangen, en sterven er velen aan. Zeer onnodig als je het mij vraagt!



Paarden worden niet alleen hoefbevangen door te veel eiwitten,maar door een heleboel andere oorzaken.Het is daarom onzin te zeggen dat het zo makkelijk te herkennen zou zijn.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 01:03

mjet schreef:
en dan nog carola....... denk jij er veel te gemakkelijk over.




FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 01:07

mjet schreef:
maar om eff on-toppic te blijven.. een kwartier of een half uur maakt niet uit hoor. zeker nu niet. zit niks meer in het gras.



Maar let weer op in september;deze maand gaat het gras ook weer groeien nadat het vaak erg droog is geweest en het dan weer vochtiger wordt.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 01:27

Nou van een kwartiertje meer gaan ze echt niet hoefbevangen worden hoor. Sommige rassen zijn er idd gevoeliger voor. Bv shetlanders maar die moet je ook niet te rigoreus laten afvallen want dan krijg je weer heel andere problemen waar ze ook het loodje door kunnen leggen.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:59

klopt flair. ik hou dit soort zaken zelf als fjorden bezitster ook goed in de gaten want dit kan je nog een beetje in de hand houden, maar het blijft een ingewikkeld iets hoefbevangenheid en zooo veel oorzaken..

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

LiJa
Berichten: 218
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:53

Hoi

Mijn pony heb ik altijd opgebouwd op het land.Eerst een kwartiertje toen een halfuur etc en ook nog op kort gras.Toch heb ik hem moeten laten afmaken ivm hoefbevangenheid.Dit kan zoveel oorzaken hebben.
Ook gewoon door lopen op harde ondergrond.
En niet alleen maar door te eiwitvol gras.dat is mischien maar 10%
Je kan hem gewoon lekker op het land zetten

Groetjes Danielle

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 21:41

Okeey, heel erg bedankt. Het gaat om mijn verzorgpaard Duncan. Hij is best mager dus de eigenarresse zei dat hij maar een kwartier naar de wei mag, als ik langer ga en hij raakt hoefbevangen moet hij maar de slacht (hard!!!!!! Boos! Verdrietig ) Huilen

Rust zacht lief vriendje, ik mis je


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Josien_, MairiMacBran, Paardennamen, pol013, Sintara en 116 bezoekers