Echt palomino , regels ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:05

Peterina schreef:
Het is een niet veel voorkomend kleur en ook niet makkelijk te fokken. Sommige palo merries geven iedere keer hun creme gene door met gevolg dat je bijna iedere keer een palo veulen hebt maar in de meeste gevallen is dit niet het geval want het blijft een recessive gene.

In de hele wereld zijn er maar 4 goedgekeurde (duits) warmbloed hengsten met de palomino kleur : 2 in DL, 1 in USA en 1 in IRE !!

Zelfzaamheid heeft ook zijn prijs. Maar zoals U zei, conformatie en karakter gaan ALTIJD voor en als je hier op kan troeven met daarbij een 'gouden' jasje mag er m.i. voor betaald worden.


Het creme gen is dominant. Als het paard het heeft en hij geeft het door, laat het paard het ALTIJD zien. De kans dat je een Palomino krijgt als je een Palomino met een niet-palomino kruist is 50% volgens de regels van Mendel. Als je een cremello (dubbele cremefactor) hebt en je gaat daar verder mee fokken heb je 100% kans op kleur.

Palomino's zijn zeer beslist niet zeldzaam. De reden dat het bij het Warmbloed maar zeer zelden voorkomt is omdat men veredeld met het Arabische volbloed, of het Engelse volbloed en daar van nature geen Palomino voorkomt. Kijk even verder naar het Quarter ras, en je zult ze veel vaker zien opduiken. Maar aangezien een warmbloed met een Quarter gekruist geen papieren oplevert, zal deze combinatie niet zo vaak gemaakt worden...of wordt wel gemaakt, maar zal niet verder voor de fok kunnen worden gebruikt.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:17

Eh Cassidy, Champagne is wel degelijk dominant, en eigenlijk ook erg makkelijk te herkennen. Dit staat op de link die jij gaf:

This is because champagne is a DOMINANT gene. It cannot "hide" and "pop out" later like a recessive gene can.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:22

Bloos! Oeps, niet goed gelezen. Dat krijg je als je diagonaal gaat lezen. Maar er is nog geen test voor het champagne gen, voor het creme gen intussen wel....
Het probleem is meer het herkennen of het nu het Champagne gen is of het creme gen waar je mee te maken krijgt....

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:24

Haha! Geeft niet, kan de beste overkomen...

Er is nog geen test voor, maar aangezien het best duidelijk is, of je moet een cremello champagne hebben, dan wordt het moeilijker, zal die niet echt nodig zijn.

Champagnes hebben trouwens een hele aparte glans, kun je niet missen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:30

Ik moet zeggen dat ik op de foto's van de Gold Champagnes het allemaal niet zo duidelijk kan zien hoor....

Moet er ook nog bij vertellen dat ik er nog geen enkele "in real life" ben tegengekomen....jij wel? Staan er Champagne paarden in Nederland?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:34

Ik heb er een irl gezien. Echt super gaaf, die glans!!! Zelfs na het rollen in het zand bleef het glimmen!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:34

http://members.aol.com/cinderelic/chmpart1.html

Champagne Myths

Some erroneous ideas exist about these colors. The most deeply entrenched is the "shine test". While many Champagne horses have an amazing, metallic sheen to their coats, many non-Champagne horses do as well; and there are Champagne horses that do not have any unusual amount of shininess.

Ook dat met die glans gaat dus blijkbaar niet altijd op...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:36

Nog een tip om een champagne te herkennen:

If someone tells you that they have a Champagne horse because of its shine, the way the sun reflects off its coat, or its light skin, ask about the "real" Champagne characteristics, described above. Pink, freckled skin. Eyes born blue, maybe turning green, then amber. Dilution of all hair color (no true black, including manes and tails.) Darker foal coat color. At least one Champagne parent.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:36

Nee, dat klopt, dat wist ik, maar de pigment vlekjes dat wel... In elk geval onder de staart.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 07:54

Het valt me ook wel op dat ze erg roze billetjes en neusjes enzo hebben ,
doet een beetje denken aan iets tussen palomino maar dan een stapje richting ''albino'' - achtig zeg maar Lachen

Rena heeft overigens ook een heel vlekkerig / stippelig grijs-roze huidje
onder haar vacht. Maar ik neem aan dat dat niks aparts is ofzo.

Ziet er wel raar uit als je haar onder de slang hebt gezet , dan schemeren al die vlekken en grillige stipjes door , net of ze een enge huidziekte heeft Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:25

Misschien is Marena wel een Champagne?
En albino komt bij paarden niet voor. Cremello wel...

En een Ivory Champagne kan verdacht veel op een Albino lijken...

Afbeelding


En ik kwam de volgende pagina tegen die ik ook nog heel erg interessant vond:

http://www.syberfox.com/mustang/Horse%2 ... /white.htm

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:28

pmarena schreef:
Het valt me ook wel op dat ze erg roze billetjes en neusjes enzo hebben ,
doet een beetje denken aan iets tussen palomino maar dan een stapje richting ''albino'' - achtig zeg maar Lachen

Rena heeft overigens ook een heel vlekkerig / stippelig grijs-roze huidje
onder haar vacht. Maar ik neem aan dat dat niks aparts is ofzo.

Ziet er wel raar uit als je haar onder de slang hebt gezet , dan schemeren al die vlekken en grillige stipjes door , net of ze een enge huidziekte heeft Tong uitsteken


Dat zie je wel meer, ook bij lichte vossen als je zo onder de kraan houdt.
De champagnes hebben donekere stippjes op een lichte huid rond de ogen, neus en geslachtsdelen. Heeft ze daar ook stipjes?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:53

De creme gene is inderdaad niet zeldzaam ... het was er al 4000 jaar geleden ! Maar bij de Warmbloeden is het wel een zeldzame kleur. Het is ook een kleur dat bij de Volbloeden voorkomt (in de USA tenminste) maar niet in Europa (er is pas een jonge hengst geimporteerd vanuit USA naar DL ... moet nog gekeurd worden). Bij de ARABIER komt de creme gene NIET voor en is ook niet erkend ... dus je kan niet een volbloed palomino gekleurde arabier hebben!
De creme gene werking is inderdaad 'dominant' ... dat wil zeggen als paard de gene erft dat toont het de kleur ... MAAR de GENE wordt aangeschreven als een recessive gene (waarom weet ik ook niet Verward het klinkt dubbelzijdig).
Hetzelfde is waar voor de champagne gene ... heeft paard de gene erft dan 'toont' hij de kleur.
Een paard met creme gene is palomino , een paard met champagne gene (zoals uitgelegd) is Gold Champagne. Maar een paard kan ook beide, creme en champagne, genes erven ! De twee sluiten elkaar niet uit!
Albino komt wel degelijk voor bij paarden !!!!!!!!!! Maar is een echte zeldzaamheid, en ja, die paarden zijn wel levensvatbaar, en nee, het heeft niets met Lethal White te maken (andere gene).
Nog een andere goede informatie site is www.doubledilute.com ; hier staat heel veel informatie over de creme gene.
Zo ver als ik weet staat er maar EEN GOLD CHAMPAGNE AQHA ( ) hengst in europa ... in Nederland en pas (dit jaar) geimporteerd. Ik heb hem zelf nog niet gezien maar ben wel van plan hem een bezoekje te brengen Vingers aflikken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:19

Op bovengenoemde site, en op alle andere sites word gezegd dat Albino bij paarden niet voorkomt.
Peterina, kun jij een bron aangeven die officieel kan bevestigen dat albino bij paarden bestaat?


SM:Tikfoutje aangepast

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:50

Ik heb zelf een albino gezien maar dan wel meer dan 30 jaar geleden (in Australië): wit haar , roze huid EN ROZE OGEN ! De pony was toen 4 jaar !

Buiten die feit ( ik geloof wat ik zelf zie ) is er een artikel geschreven door
R. Pascoe & D. Knottenbelt in 1999 Manual of Equine Dermatology (met foto's).

Men moet wel rekening mee houden dat albinism een genetische afwijking van pigmenten cellen is en NIET EEN KLEUR GENE ! Het kan in alle zoogdieren, dus ook mensen EN paarden, voorkomen! Om te zeggen dat het niet bestaat in paarden is een onjuistheid maar om een te vinden zal bijna onmogelijk zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:17

Ik heb ook een geheel wit paard gezien met rode ogen, en weliswaar in Nederland ( ook een kleine 20 jaar geleden). Dit paard bleek een extreme sabino te zijn....

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:22

Er staat bij mij in de buurt een wit paard met haast doorzichtige blauwe ogen. Merk onbekend Lachen
Overigens is één zwarte haar c.q. stukje huid voldoende voor een kleurgen.
Ik heb thuis een artikel over 'witte' paarden, even geduld dus Lachen

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:20

Cassidy schreef:
Palomino's zijn zeer beslist niet zeldzaam. De reden dat het bij het Warmbloed maar zeer zelden voorkomt is omdat men veredeld met het Arabische volbloed, of het Engelse volbloed en daar van nature geen Palomino voorkomt. Kijk even verder naar het Quarter ras, en je zult ze veel vaker zien opduiken. Maar aangezien een warmbloed met een Quarter gekruist geen papieren oplevert, zal deze combinatie niet zo vaak gemaakt worden...of wordt wel gemaakt, maar zal niet verder voor de fok kunnen worden gebruikt.

Ik geloof niet dat het mogelijk is en was een kruising quarter/arabier in te schrijven bij de AQHA. Wel kruising quarter/TB. Dus ik twijfel of deze theorie op gaat, maar misschien heb ik het mis Knipoog .
Holly bv. is voor 92% foundation gefokt, en een palomino. En ik heb door de tijd al heel wat pedigrees hier en op andere sites langs zien komen, maar nergens ooit een arabier gezien op het papier.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:34

He? Waar staat dan dat Quarter met Arabier gekruist wordt?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:55


Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:55

Hmmm, ik geloof dat ik toch eens beter moet gaan lezen Bloos Ik dacht dat ze bedoelde dat door de arabier er meer palominos voorkwamen bij de quarters ipv dat wpn´ers met arabieren gekruisd worden. Knipoog

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-03 16:42

jeddah"]
[quote="pmarena schreef:
Het valt me ook wel op dat ze erg roze billetjes en neusjes enzo hebben ,
doet een beetje denken aan iets tussen palomino maar dan een stapje richting ''albino'' - achtig zeg maar Lachen

Rena heeft overigens ook een heel vlekkerig / stippelig grijs-roze huidje
onder haar vacht. Maar ik neem aan dat dat niks aparts is ofzo.

Ziet er wel raar uit als je haar onder de slang hebt gezet , dan schemeren al die vlekken en grillige stipjes door , net of ze een enge huidziekte heeft Tong uitsteken


Dat zie je wel meer, ook bij lichte vossen als je zo onder de kraan houdt.
De champagnes hebben donekere stippjes op een lichte huid rond de ogen, neus en geslachtsdelen. Heeft ze daar ook stipjes?
[/quote]

Nee , niet echt Lachen

Ze heeft overal haar zitten zeg maar , wel in het gebied tussen haar uiers-billen-liezen als je van dichtbij kijkt , donkergrijs met rozige stipjes eroverheen kriebelelend.

Neus en mond wel grijs / roze gevlekt , maar dat is meer het grove werk , zie profiel.

Om haar ogen is ze onder het haar gewoon donkergrijs van huid volgens
mij.

En die glans zit er (helaas Haha! ) ook al niet op Clown

Onder haar witte sokjes is ze ook gevlekt en gestippeld , dat wel Tong uitsteken

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:23

Nee, dan is ze "gewoon" Knipoog palomino. Een Champagne heeft juist op een lichte huid donkere stipjes, tegenovergesteld van een appaloosa die weer lichte stipjes op een donkere huid hebben.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-03 18:42

Hihi , dus nu is ze ineens weer Appaloosa *grapje* Haha!

Dat vind ik trouwens ook wel wat hebben hoor , een palomino met witte vlekken bovenop die billen..... mocht ik nog eens een leuke boer tegenkomen Knipoog , dan zou ik wel eens willen proberen om een kleine Rena met die Appaloosa-vlekken te fokken .... als dat een beetje haalbaar is