Ik werd af en toe gek van...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Ik werd af en toe gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 00:16

mensen die denken dat met sporen rijden zielig is.
Laatst weer, ik reed op een paard die vrij pittig van zichzelf is met sporen. krijg ik gezeik dat ze zonder sporen ook wel doorloopt Verward
Ik ben toen in een soort van discussie gegaan dat ik die sporen alleen maar om had om mijn hulpen te verfijnen. Ik heb vrij korte benen en op een paard van 1.70 gaat het dan wat moeilijker.
Ook had ik ze om omdat ik wilde oefenen voor wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaards, enz.. En tja, dan vind ik het gewoon makkelijk om met sporen te rijden want dan begrijpt het paard mij gewoon beter.
Wat vinden jullue er nou van? Ben ik nou echt zo 'gemeen' dat ik met banketstaaf knopspoortjes rijd van 1 cm lang en dat ik ze maar af moet gooien, of zijn jullie het gewoon met mij eens en dat ze bedoelt zijn om de hulpen te verfijnen? Verward


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 00:23

Als je ze goed gebruikt heb ik er niets op tegen.
Ik heb het zelf ook gehoord, van mijn oude instructeur. We hadden een na laatste keer oefenen voor de carrousel en de wedstrijd was met sporten, dus had ik mijn sporen om. Krijg ik als opmekringen: laat volgende keer je sporen maar af want ze is voorwaarts zat...
*tsja*

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 00:23

ik vind dat je het zelf moet weten als je zelf denk dat het goed gaat moet je dat doen.
ik zou me er niks van aantrekken zolang jou paard met of zonder sporen naar jou hulpen luistert is het toch goed.
gewoon doen wat je zelf wilt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 08:24

Als jij weet dat je sporen eerlijk gebruikt, heb je niets met een ander te maken die zonder onderbouwde argumeten jou benaderd. Je kan natuurlijk open staan voor dingen maar daarna doen wat jou goed doet. Een advies hoort vrijbijvend te zijn en is geen bevel! Rijden met sporen is niet erg, mits je ze eerlijk gebruikt.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:41

Rijden met sporen is niet erg, mits je ze eerlijk gebruikt.

Precies, ik ben zelf zoals veel mensen noemen een anti-spoor ruiter. Ik rij zelf haast nooit met sporen en al zeker niet om een paard aan het been te krijgen. Mocht ik ze gebruiken dan is dit idd om de hulpen te verfijnen tijdens dressuuroefeningen. Zover zijn we momenteel nog niet, maar dat even terzijde. Knipoog
Ik vindt zelf dat ik niet anti-spoor ben, ik rij er zelf alleen niet veel mee en ik heb nog wel eens opbouwende kritiek Schijnheilig op ruiters en ruitertjes die moeite hebben met het in het zadel blijven, de benen alle kanten opwiebelen en met elke stap die sporen erin zetten, maar ja, als je kan rijden draag je sporen, hoor je dan. Vindt het alleen altijd zo jammer dat er steeds meer mensen denken : Als ik sporen draag geloven mensen vast dat ik kan rijden.
Denk dat men meer moet nadenken over het nut van de spoor en de reden van gebruik voordat de eerste de beste leek ze omhangt omdat het zo mooi staat.

Veni, vidi, vici

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:49

iemand die meent dat een spoor is om het paard naar vooooooren te krijgen weet niet waar die het over heeft! Een spoor gebruik je enkel en alleen om je hulpen duidelijker over te kunnen brengen...........zo simpel is het

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:04

Hoe komen jullie daar nou bij? Sporen zijn om een sloom paard mee naar voren te schoppen en omdat het stoer staat. Clown

Tong uitsteken

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:30

ja joh! lindy heeft gelijk! lekker trappen! spoor erin!!! super! nee hoor! ik rijd zelf met knopspoortjes. een keer was ik op een manege en daar droegen kinderen van acht sporen! nou, sorry maar dat vind ik echt te ver gaan! echt peuters nog, allemaal een eigen pony, en maar prikken hooor!


ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:14

idd,ben het helemaal met gijsenkim eens

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 16:56

Een spoortje is gewoon een van de hulpmiddel die je op een paard kan gebruiken.

Je moet echter stil liggende benen hebben. En je mag niet met je voet te ver in de beugel, want dan blijf je hem prikken in de buik. Je benen moeten dus zo liggen dat de spoortje uit de buik blijven.
En sommigen die gebruiken sporen gewoon als strafmiddel! Dit moet je niet doen. Want je zal zien dat ie zo wondjes krijgt. Ik heb zelfs eens gelezen dat een paard door al dat geprik gewoon koliek heeft gekregen. Die is dan wel heel erg ver gegaan.

Sporen zijn een hulpmiddel, en geen strafmiddel. En dat word helaas nog wel eens anders gezien!

Groetjes BounceBabe

p.s bij vavola gebruik ik ook spoortjes, om net ff wat meer te helpen met de moeilijke oefeningen!

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:58

Als je ze goed gebruikt en weet hoe je er mee om moet gaan heb ik er niets op tegen maar hoe sommig mensen rijden met sporen die niet weten hoe je moet gebruiken dat is gewoon zielig.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:09

Een spoor is toch een hulpmiddel?? Geen dwangmiddel?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:21

hmmm, ik rijd in de les ook met sporen, mijn instructeur heeft liever dat ik hem af en toe een flinke por geef, dan dat ik hem steeds een tik met de zweep moet geven als hij in een luie bui is. Dan ben je namelijk gelijk je aanleuning kwijt... Mijn pony is type: geen zin? dan doe ik het lekker rustig aan Knipoog Is ook niet lang onder de indruk van een tik... (hoogstens paar passen of een half rondje) Dus voor mij is het nog geen gebruik van spoor om hulpen te verfijnen, of wel... ik hoef minder hard te schoppen als hij eens niet wil... (krijg ik nu een boos bokt over me heen? *LOL* )
Je mag in mijn ogen pas met sporen rijden als je zo rijd dat je ze niet gebruikt als het niet nodig is... En je ze niet misbruikt!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:28

Ik heb een paard dat nogal lui op het been is, en mijn eerste instructeur heeft toen aangeraden met sporen te gaan rijden.
Maar diezelfde instructeur vond elke keer dat ik maar wat brutaler moet gaan rijden.
Heb vrij stille benen en dergelijke en drijf met mijn kuiten, alleen voor echte impuls gebruik ik die dingen dus wel eens..
Ik heb vrij lange sporen, 20 mm dacht ik, maar als je je paard er niet steeds mee lastig valt is er niets mis mee, kan zelfs alleen maar helpen dan.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:37

zielig die mensen weten niet waar ze over praten.. ik ga er al niet eens meer op in..

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:02

joyce B schreef:
hmmm, ik rijd in de les ook met sporen, mijn instructeur heeft liever dat ik hem af en toe een flinke por geef, dan dat ik hem steeds een tik met de zweep moet geven als hij in een luie bui is. Dan ben je namelijk gelijk je aanleuning kwijt... Mijn pony is type: geen zin? dan doe ik het lekker rustig aan Knipoog Is ook niet lang onder de indruk van een tik... (hoogstens paar passen of een half rondje) Dus voor mij is het nog geen gebruik van spoor om hulpen te verfijnen, of wel... ik hoef minder hard te schoppen als hij eens niet wil... (krijg ik nu een boos bokt over me heen? *LOL* )
Je mag in mijn ogen pas met sporen rijden als je zo rijd dat je ze niet gebruikt als het niet nodig is... En je ze niet misbruikt!


Dat bedoel ik eigenlijk ook.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:12

pearl_tje schreef:
zielig die mensen weten niet waar ze over praten.. ik ga er al niet eens meer op in..


Over wie heb je het nu? De mensen waarover de topicstarter het heeft, of de mensen die hier reageren?

Ik ben niet tegen het gebruik van sporen, wel tegen het onrechtmatig gebruik van sporen.
Hier op stal is iemand haar paard aan het inrijden, paard reageert nog niet goed op het been, dus hup sporen erin en vooruit (paard is net zadelmak).

Ik rijd zelf niet met sporen op Jordy, gewoonweg omdat ik ze (nog) niet nodig heb. Simpele oefeningen als wijken, schouderbinnenwaarts, etc. heb ik ze niet voor nodig, misschien als we ooit nog eens verder komen dat ik ze dan wel nodig zal hebben.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:10

Toen ik vroeger nog op de manege reed werd er door de instructeur bepaald wanneer je met sporen mocht rijden. Ik vind ook dat er tegenwoordig te snel met een spoor gereden wordt.

Mijn paard was verschrikkelijk benauwd voor de zweep toen ik haar net kreeg en daarbij ook nog totaal niet aan de hulpen. Om haar toch duidelijke hulpen te kunnen geven ben ik met sporen gaan rijden.

En wanneer je je hakken laag houdt en de spoor alleen gebruikt op momenten dat je het nodig hebt heeft je paard er geen enkele last van.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:40

Ik ben wel benieuwd wie je dat commentaar gaf en op wie je toen reed. Als je dat commentaar kreeg op de manege waarvan ik denk dat je het kreeg, zal ik verder maar zwijgen.....
Je weet wel wat ik bedoel Lachen

...

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:59

Ik vind sporen zielig als ze fout gebruikt worden
Veel mensen gebruiken ze als aandrijfmiddel. Daar zijn ze niet voor, ze zijn voor versterking van de hulpen (en alleen als dat nodig is, dus niet bij voorbaat al sporen pakken )
Als je je paard vooruittrapt met sporen luistert ie natuurlijk niet meer naar benen. Hij is namelijk iets anders gewent.

Ik heb mijn pony dingen aangeleerd zonder sporen en zonder zweep. Er is dus niks wat ze alleen met kan. (niet dat ze zo heel veel kan maar daar gaat het nou niet over he Knipoog )
Nu rijd ik eigelijk altijd zonder sporen. Ze zijn gewoon niet nodig. Ook niet in de bak. Wijken en alles kan ze net zo goed zonder sporen. Ikzelf vind het trouwens ook een fijner idee. Stel dat ik haar per ongeluk prik... Vind ik zielig voor haar en ik wil dr geen pijn doen.
Dus als je er mee om kan gaan kan het geen kwaad, maar trek ze alsjeblieft uit als je ze aan hebt om je paard vooruit te schoppen of alleen hebt om stoer te doen.

dit is dus mijn mening en ik weet dat niet iedereen het daar mee eens is maar goed

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:17

Ik denk dat het oijn doen met prikken op zich wel mee zal vallen hoor Knipoog Je geeft alleen een hardere hulp dan nodig is en dat vind ik compleet onnodig. Echt pijn doe je m pas als je echt hard gaat schoppen met je sporen of als je scherpe sporen neemt (of natuurlijk als je hele lange hebt en die totaal in zijn buik prikt enzo)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:17

Waar ik me wel aan kan ergeren zijn mensen die met steeds scherpere sporen gaan rijden omdat het paard niet reageert. Wanneer je paard niet reageert is er daarvoor al iets niet goed gegaan en is je paard ongevoelig geworden. Sporen met wieltjes e.d. vind ik totaal onnodig.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:21

Lientie schreef:
Waar ik me wel aan kan ergeren zijn mensen die met steeds scherpere sporen gaan rijden omdat het paard niet reageert. Wanneer je paard niet reageert is er daarvoor al iets niet goed gegaan en is je paard ongevoelig geworden. Sporen met wieltjes e.d. vind ik totaal onnodig.


een kennis van mij heeft daarmee dr pony kapotgereden. Die reed altijd al met sporen van 4 cm of mss nog wel langer, echt van die hele lange. (vorige eigenaar met korte)
en toen die moeder naar haar toekwam van: ik vind dat je kleinere sporen moet aandoen heeft ze daarmee proberen te rijden (omdat haar moeder zo aandrong) en ging het helemaal fout.
Pony luisterde niet en meisje heeft dus weer dr lange sporen ondertussen...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:51

Zo lang je ze goed gebruikt kan het geen kwaat, sporen dienen inderdaad om je hulpen te verfijnen. Ik ben zelf ook heel klein en rijd op een manege, ik heb er een tijdje gereden met sporen omdat het zo slecht ging met mijn rug. Wanneer ik veel moest drijven (wat bij manege pony's en ook een paar paarden echt moet) knelde de zenuwen af en kon ik niet fijn meer rijden. Sporen waren dus de oplossing en de paarden liepen tig keer beter. en je hoeft niet hard te zijn met sporen, maar gebruik ze goed!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers