Wie kan ons helpen aan een "geschikt paard".

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-01 17:50

Niet zo lang geleden heeft een stalgenoot zijn haflinger in moeten laten slapen. Hij is echter op een punt aangekomen dat hij zich toch wil gaan orienteren op een ander paard. Een haflinger wil hij niet meer hebben (bang dat hij ze gaat vergelijken). Zelf zou hij nu graag een wat grotere maat willen hebben, zo tussen de 1.50 en 1.60. Waar het paard voor gebruikt gaat worden: vooral in de wei lopen en af en toe moet het dier voor een karretje lopen. Het gaat om een oudere man dus een paard met het karakter van een haflinger zou geweldig zijn.
Wie kan mij zeggen welke paardenrassen hiervoor geschikt zouden kunnen zijn, eventueel verwijzingen naar site's waar we achtergrond informatie kunnen lezen. Zelf zat ik aan een Groninger te denken, maar heb echter helemaal geen ervaring met dit ras.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 17:53

tinkers. http://www.tinkerstamboek.nl
tinkers zijn uitermate geschikt om voor de wagen te lopen. ze zijn lief en rustig. hebben een stokmaat van 1.35 tot 1.70m (dacht ik zo ff snel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 18:03

Bij mij op stal staat iemand met een Merens, die paardjes lijken het meest op mini Friesjes. Ze zijn bijzonder sober en zeer veelzijdig in hun gebruik.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 18:08

De tinker. meestal iets rustiger in karakter dan haffies maar ligt eraan wat voor eentje je er treft.
en ook tinkers worden vaak vergeleken met friezen alleen dan vaak in de bonte uitvoering.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 19:30

Fjorden zijn ook leuk, alleen die worden niet zo groot, geloof ik. Een kleine KWPNer (tuigpaard) is ook leuk.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 19:58

Een Welsh Cob lijkt me ook wel leuk, misschien wel net zo eigenwijs en slim als een haflinger haha.
Verder weet ik het eigenlijk niet. Kijk eens wat er allemaal te koop staat op internet, wie weet loop je zo tegen een pony die precies is wat je zoekt.
Heel veel succes en neem er lekker de tijd voor!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 21:52

Ik zou dan niet voor een vol tuigpaard gaan maar voor een basis paard dit is tuigpaard X rijpaard. Verward Wij hadden een leuek staan op de manege nou weet ik niet of hij er nog is. Is een super leuk dier. Party!!

Of iets van Gelders of zo *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 09:25

inderdaad, paarden die daar allemaal aan voldoen zijn fjorden, tinkers, friezen en groningers (hoewel lg. iets groter is maar ook veelzijdiger!)

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 12:52

Groninger!!!!!!!!!
geweldig paarden ras ik heb er nu 2 super tussen de oren en onwijs veelzijdig!
Ik weet er een aantal te koop en heb er ook een boel ervaring mee.
Ik sta bij een fokker van dit ras op stal en ga al jaren naar keuringen etc.
Het zijn hele fijne paarden om mee te werken ze gaan door het vuur voor je.
Omdat ze zo rustig van karakter zijn hoef je niet dagelijks te rijden. Toch zijn ze totaal niet sloom.
Zowel aangespannen als in de dressuur of springsport komen ze aardig mee al zijn het geen superdressuurpaarden maar de Z red je er zeker mee.

Ze kunnen vrij sober gehouden worden en hebben erg goed beenwerk. hoefkatrol en ocd komen zelden tot niet voor bij dit ras.Ze zijn wel redelijk aan de maat de gemiddelde stokmaat is zo'n 1.63 maar er zijn er zat die kleiner zijn 9en ook groter)
Als recreatiepaard zijn zo ook super ze hebben herlijke ruime gangen en zijn aardig breed waardoor je net op een luie stoel zit ook is hun uithoudingsvermogen goed.
meer informatie vind je in mijn profiel(1 van de knopjes onder dit berichtje) en op hun homepage http://www.szh.nl/~groningerpaard

succes en mocht het een groninger worden PB dan want ik weet er een aantal te koop

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 22:05

Merens of Tinker!
Hoewel ik ook Tinkers ken die dus helemaal coco loco zijn, heb ik met een merens nog niet mee gemaakt en die zijn zoooo mooooii!!!
Maar moet het perse een beestje zijn met een beetje maat? kan een Shet niet gewoon? aangezien hij alleen op het land gaat en af en toe voor een karretje, daar is een Shet natuurlijk ook buitengewoon geschikt voor. Maar ja, die is te klein, hoewel ik ook niet weet hoe groot een merens wordt, die red denk ik net de 1.50?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: T@nj@ op 2001-09-11 22:07 ]</font>