wat is ringworm ?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

wat is ringworm ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-03 17:08

is het een soort schimmel of echt wormen??? Haha!
en wat moet je er aan doen ?

groetjes van mij


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:11

het is een vorm van "schimmel" en je kan gewoon behandelen met imaverol, alles goed ontsmetten, het is namelijk erg besmettelijk, ook voor jezelf. Het ziet eruit als een O <= vandaar RINGworm.

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:11

Oja je heb er ook een enting tegen... kom alleen ff niet meer op de naam.

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:26

het is een vorm van schurft,die is wat agressiever als schimmel.bij een boer scabisix halen, is nu niet meer te koop,maar dat spul werkt GEWELDIG!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:31

Het is geen echte worm Mensen kunnen het ook krijgen en ik geloof inderdaad dat het besmettelijk is. Het is een soort van schimmel en moet ook behandeld worden anders wordt het nog erger. Ik geloof ook dat het erg jeukt. Het zijn plekken in de O vorm. DA bellen en ik denk dat je dan zalf of iets degelijks moet gebruiken.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:04

beste anneomie, tuurlijk is het besmettelijk, je zegt het zelf al, "mensen kunnen het ook krijgen" "het is een soort van schimmel" schimmel =besmettelijk. beetje dubbel op allemaal.

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:06

shaneen schreef:
beste anneomie, tuurlijk is het besmettelijk, je zegt het zelf al, "mensen kunnen het ook krijgen" "het is een soort van schimmel" schimmel =besmettelijk. beetje dubbel op allemaal.


Neem mij vooral niet kwalijk hoor Rolleyes
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 29-07-03 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:06

oke dan

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:13

Niet alles wat voor dieren (onderling) besmettelijk is, is ook voor mensen besmettelijk, dus dat is best handig om te weten. Maar ringworm/ringschruft/dubbeltjesschurft etc (er zijn heel veel streeknamen voor) is inderdaad een zoönose. Ook is het makkelijk over te dragen van dier op dier.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:20

Nou ik heb het zelf Huilen Het is echt geen pretje vooral als de zalf niet werkt.Het jeukt verschrikkelijk.Maar ik heb eht nu al bijna een half jaar en me paardje heeft het nog niet gehad,dus zo besmetelijk zal het wel niet zijn.
De eerste keer dat ik het hoorde dacht ik ook zitten er wormen onder me arm Verward maar is idd gewoon een schimmelinfectie.Alleen de zalf helpt bij mij niet Boos!

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 18:57

nogmaals,ringworm oftewel ringvuur is een schurft vorm, die zijn hardnekkiger als schimmels.
en idd je moet zelf heel goed oppassen dat je het niet krijgt, eik zou je een overall en een pet op moeten doen , die je steeds wast nadat je bij dat paard bent geweest.
en bij jezelf kun je ook oa imaverol gebruiken, gewoon in je badwater doen, alleen uitkijken met je ogen, verder kan het geen kwaad.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:56

crossmonster schreef:
nogmaals,ringworm oftewel ringvuur is een schurft vorm, die zijn hardnekkiger als schimmels.


Helaas, ringworm/-schurft wordt door een schimmel veroorzaakt. Een infectie met Trichophyton of Microsporum veroorzaakt de mooie ronde plekken, die grijzige schubjes of korsten hebben en waar haaruitval op die plekken is. Bij paarden geeft een schimmelinfectie meestal geen jeuk.

Schurft wordt veroorzaakt door mijten, niet door een schimmel. Het geeft ook niet die mooie ronde plekken.
Bij het paard zijn dat vooral Chorioptes bovis en soms Demodex equi. De Chorioptes-schurft speelt bij mok nog wel eens een rol en geeft naast haaruitval en korsten ook jeuk. Bij Demodex equi heeft het paard weinig jeuk. Wat je dan ziet zijn dikke ontstoken haarfollikels, waardoor de vacht er wat raar uitziet en je bobbeltjes voelt wanneer je er overheen gaat met je hand.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:08

Verder is het zo dat je paard/pony besmet kan zijn met ringworm terwijl het niet uitbreekt
Bij een verminderde weerstand/slechte conditie/langdurig nat weer, kan het uitbreken.
Dus je paard/pony kan het al lang onder de leden hebben voordat het uitbreekt.
Het is gedrag en besmetting is te vergelijken met de beruchte koortslip die wij bv hebben.

Eenmaal drager en dan blijf je het ook bij je houden.

Wel is het zo dat als je een land vol paarden hebt dat ze dus allemaal drager zijn maar het hoeft dus niet uit te breken bij elk paard
(uit eigen ervaring)

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 08:31

crossmonster schreef:
nogmaals,ringworm oftewel ringvuur is een schurft vorm, die zijn hardnekkiger als schimmels.
en idd je moet zelf heel goed oppassen dat je het niet krijgt, eik zou je een overall en een pet op moeten doen , die je steeds wast nadat je bij dat paard bent geweest.
en bij jezelf kun je ook oa imaverol gebruiken, gewoon in je badwater doen, alleen uitkijken met je ogen, verder kan het geen kwaad.


Je kan het nu allemaal wel zo mooi zeggen, maar eigenlijk alles wat je zegt is fout Bloos!

Ringworm is een schimmelsoort! Mijn huisarts heeft het zelf gezegd.

En zoals ik al in mijn verhaal vertelde,het is nog niet zo besmetelijk!
Ik loop nu in t-shirts en loop nu al zoon half jaar met ringworm en mijn paard heeft er nog helemaal geen last van gehad.Dus ik denk zelfs dat het van mens op dier niet eens besmetelijk is.En van dier op dier wel en van mens op mens ook (want mijn broertje heeft het namelijk ook gekregen nadat ik het kreeg) En zo erg besmetelijk is het nou ook weer niet hoor dat je een overal aanmoet Verward

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:02

Miro heeft op het moment ook last van "schimmel" Scheve mond Om de dag wassen met Detol og Imaverol en je schabrakken elke dag verschonen en ook je borstels/halster en hoofdtel ff in een emmer met Detol/Imaverol dompelen. Miro heeft het vooral op zijn hoofd maar het is zo weg zolang je het maar goed blijft behandelen.

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:00

hoe ken je dan bij een paard ring worm herken. okay zijn conditie verslechterd maar nog meer of niet om het te herkenen?

[size=9]'''Van het edele paard dat je wilt rijden, moet je de gedachten leren aanvoelen en vooral niets onlogisch van hem verlangen''.Wees rechtvaardig en je hebt zijn vertrouwen verdiend. Wees zachtaardig en je vindt een vriend.


Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:49

Ik heb het zelf ook, gehad, maar ja, als mijn weerstand laag is komt het terug. Het is echter wel besmettelijk, ook van mens op dier, maar dit is op bepaalde momenten..... Je paard moet net een wond hebben en de schimmel op jouw arm moet ook in een bepaalde fase zijn.
Ik heb het zelf in Kenia opgelopen van een aap.

Wat je kunt doen is ( heb ik zelf ook gedaan) even naar een boer gaan ( toevallig heb ik ze in de vriendenkring zitten) en vragen of die er niet wat voor heeft. Imaverol kun je idd ook proberen! Veel medicijnen wat voor dieren werkt is 10 keer beter als wat de dokter in dit soort gevallen voorschrijft! Wel even goed lezen of het voor mensen geschikt is!

Wat dit aangaat ben ik al vaker met zoönoses in aanraking geweest, zo ben ik namelijk ook drager van bekschurft Boos!
En weer hielpen de medicijnen voor de koeien 10 keer beter als een dokter die niet wist wat hij er mee aan moest!

Succes ermee!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:52

bekschurft??? is dat schurft in je mond??? ieuw daar heb ik nl nog nooit van gehoord.
maar idd boeren hebben vaak goeie middeltjes ervoor.vraag anders maar eens naar scabisix,dat werkt ook fantastisch

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:21

okay, mijn shetland had begin vorig jaar ook een soort luisjes. in zijn manen en staart. toen gingen we ook naar me neef toe en gaaf middeltjes en ja hor het was weg

[size=9]'''Van het edele paard dat je wilt rijden, moet je de gedachten leren aanvoelen en vooral niets onlogisch van hem verlangen''.Wees rechtvaardig en je hebt zijn vertrouwen verdiend. Wees zachtaardig en je vindt een vriend.

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:45

Bekschurft is een schurft die zich normaal bij beesten rond de bek uit, ook wel bij de spenen. Vandaar de naam.
Bij mij zat het gewoon op mijn arm hoor!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:34

Quest schreef:
Bekschurft is een schurft die zich normaal bij beesten rond de bek uit, ook wel bij de spenen. Vandaar de naam.
Bij mij zat het gewoon op mijn arm hoor!


fieuw, jij blij! Haha!
nou een vriendin van me heeft dat dus ook gehad, die hond had allemaal pusbulten in zijn bek, en hij had haar aan d'r arm gelikt en zij kreeg het dus op haar arm!
ik zei al tegen d'r dat het wel iets van schimmel of schurft geweest zou kunnen zijn ....maar idd .....wees blij dat het bij mensen ook nie in de bek en rond de tepels komt Bloos whaha
nee maar die tepels zijn natuurlijk door het drinken eraan ,besmet.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:02

Er zijn vele soorten ringworm.
Een paard is niet vatbaar voor alle soorten (wel voor heel veel), een mens is vatbaar voor zomaar een aantal soorten (minder als een paard).
Je paard hoeft geen wondje te hebben om het op te lopen, ringworm wordt overgedragen door (huid)contact met besmette dieren of dragende dieren, door mensen of door spullen die voor een besmet dier gebruikt zijn.
De behandeling bestaat uit 3 a 4 keer wassen met imaverol, steeds met 3 a 4 dagen tussen de wasbeurten.
Belangrijk is dat je de imaverol niet uitspoelt, dit verminderd de werking.
Ook moet je je spullen regelmatig ontsmetten.
Als je paard eenmaal van een bepaalde soort genezen is kan hij die niet meer krijgen, maar blijft wel drager.
Natuurlijk kan hij de andere soorten ringworm nog wel krijgen.
Zorg ook dat je zelf vaak genoeg onder de douche gaat en schone kleren aan trekt.
Dit is de uitleg die ik van mijn dierenarts kreeg toen mijn paard ringworm had.
Zelf heb ik ook al eens ringworm gehad en kreeg toen een zalfje van de huisarts.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:58

Ok, ik heb hier al eerder een topic over gemaakt, maar die was nog ouder dan deze vandaar deze maar.

Nu heeft het veulentje het, en de moeder was schoon.
Het veulentje heeft het 10 x zo erg als dat de merrie het had.
Het veulen heeft het overal, nu denk ik dat de kans dat ik het krijg ook groter is.

Ik wil hem dolgraag wassen met Imverol en ik heb gevraagt om een grote bus.
Wat zegt die boer, hij gaat er heus niet dood aan dus zo erg is het niet.

Hoe kan ik hem overhalen??? Om wel imaverol te kopen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 15:45

Dit is een heel oud topic, gelieve geen oude koeien uit de sloot te halen. Start dan graag een nieuw topic.
Deze gaat dus wel op slot. De vraag in het nieuwe bericht sluit niet echt aan op de vorige berichten (behalve dat het over ringworm gaat).

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Doppers, Earth, fique, karlli, Murloc, nadcha, Nicollevs, pyrrhus, saltshaker23 en 22 bezoekers