Hoe bereiden jullie je voor op de hittegolf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Hoe bereiden jullie je voor op de hittegolf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 11:00

Getsie, is het net een paar weekjes lekker zomerweer, komt er weer zo'n hittegolf aan. Wij zitten er over te denken de paarden 's nachts buiten te zetten. 's Morgens vroeg even wat rijden dan overdag maar op stal. Overal waar schaduw is in de wei stikt het ook van de steek vliegen, dus dat wordt toch weer gedonder. Ja, ik denk dat ik ze maar 's nachts buiten ga zetten.


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:04

Heb ik dus ook aan zitten denken om de paarden 's nachts buiten te zetten i.p.v. overdag. We hebben geen bomen in het land (bijna nergens hier in de omgeving trouwens) en als het echt bloedheet wordt ben ik bang dat ze een zonnesteek oplopen ofzo Verward Nu heb ik wel een woestijnpaardje Haha! (arabier) maar weet niet of hij hier ook tegen bestand is Verward

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:05

onze paarden gaan idd 's nachts naar buiten (nu ook al) , en verder doen we niets bijzonders.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:07

Ik heb echt nog geen flauw idee hoe ik dit ga doen. Weet wel dat hij altijd mega traag wordt van het warme weer..... ga in ieder geval wel pas in de avond rijden, maar wat ik ga doen met de wei..... Verward

Misschien ook overdag op stal en 's avond buiten.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:15

Ik doe helemaal niets bijzonders, behalve dat hij denk ik snachts de wei op gaat ipv overdag. IK kan ook gewoon rijden, hij word hooguit wat sneller! Raar paard! Maar ik rijd zelf liever als het wat koeler is;-) Maar mijn pony heeft er iig geen last van!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:17

weet iemand hoe het de week erna wordt? Dan zit ik nl in Ermelo voor de SGW week, hoop dat het dan niet al te warm is!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:20

Ik rijd al 3 maanden de paarden NA 21.30 als de zon onder is. Mooi stil weer en met de verlichting aan waan je je in een stadion.
En inderdaad wordt het wel wat later maar dat maakt me niks uit.

Is trouwens wel leuk: komen er elke avond wel een aantal vakantiegangers langs wandelen en gaan dan even op een bankje zitten kijken........ geeft best voldoening.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 11:22

CGJ12 schreef:
Ik rijd al 3 maanden de paarden NA 21.30 als de zon onder is. Mooi stil weer en met de verlichting aan waan je je in een stadion.
En inderdaad wordt het wel wat later maar dat maakt me niks uit.

Is trouwens wel leuk: komen er elke avond wel een aantal vakantiegangers langs wandelen en gaan dan even op een bankje zitten kijken........ geeft best voldoening.


Anky gevoel Haha! Haha! ?


Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:25

in de ochtend rijden, van 7 tot 8, dan op stal na een wasbeurt en in de avond nog de wei op of in de paddock. toch weet ik niet of skippie het erg vindt in de hitte buiten. hij gaat altijd lang uit in het zand liggen. soms op een erg onvoordelige manier (hihi). er is wel water aanwezig. ik zie het wel.

het moment maakt de man, de eeuw de vrouw!!!

leer de schone kunst van het elegant te laat komen!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:31

Mijn paard heft overdag de mogelijkheid om naar binnen te gaan en heeft een vliegen masker aan. Verder zorg ik voor voldoende vaak ververst water. Ik rij in de avonduren en in de ochtend uren (vaak 2 keer per dag). Snachts gaat hij soms een wei in waar hij niet naar binnen kan maar ook dan heeft hij het vliegen masker aan.
over dag eens lekker onder de tuinslang en een keer borstelen vind ie ook wel fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:33

Ik weet nog wel dat een aantal ruiters vorig jaar voor ze naar Jerez gingen hun paarden hier onder dikke staldekens zetten. Zodat als ze daar in de hitte zouden komen het fris aan zou voelen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:39

Imker gaat nu ook 's nachts naar buiten, om een uur of 9 zet mijn schoonmoeder hem binnen. Dan voert ze nog om 12 uur een plak hooi en ik kom dan om 5 uur thuis.
Zo rond een uur of 9 rijden en als Imker weer opgedroogd is, gaat hij weer naar buiten.

Toos paardloos

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:46

Kendra"]
[quote="CGJ12 schreef:
Ik rijd al 3 maanden de paarden NA 21.30 als de zon onder is. Mooi stil weer en met de verlichting aan waan je je in een stadion.
En inderdaad wordt het wel wat later maar dat maakt me niks uit.

Is trouwens wel leuk: komen er elke avond wel een aantal vakantiegangers langs wandelen en gaan dan even op een bankje zitten kijken........ geeft best voldoening.


Anky gevoel Haha! Haha! ?
[/quote]

*LOL*

muziekje erbij op Haha!
spotlichten fel op jouw *LOL*

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:48

niets, ik rijd eigenlijk altijd al 's avonds. alleen doe ik dat nu ook in het weekend

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:49

Mijn paarden staan nu 24/7 buiten, maar dan gewoon met een inloop stal. Overdag staan ze dus altijd uit zichzelf binnen Haha!

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:54

Als het echt heet wordt dan zet ik m'n 2 horses op stal voor een paar uur
rond de middag zodat ze schaduw hebben en geen last hebben van dazen enzo. Dan tegen dat het wat begint af te koelen mogen ze weer buiten in de wei en zijn de dazen gaan slapen Slapen Pling

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:00

niks speciaals, behalve dat ik haar overdag gewoon met rust laat nu. ik ga 's avonds rijden of 's ochtends vroeg, als het echt heel heet is laat ik haar helemaal staan.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:01

Het is bij ons op stal warmer dan buiten. Dus ik wil het haar niet aandoen om de hele dag op stal te staan. Ze loopt lekker in de wei en 's avonds ga ik wel rijden. Half negen, negen uur 's avonds is het wel weer te doen.

Waar ik wel van baal is dat ik morgen wedstrijd heb en ongeveer om een uur of drie moet starten. Ben bang dat dat afzien wordt voor ons beiden.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:08

's nachts buiten, zo rond een uur of 10 ' s morgens naar binnen.. Dan niks doen, als het echt boven de 30 graden is, haal ik mijn dieren nog even uit de stal om ze een keer af te spuiten met lauw water en dan weer naar binnen. Ik rij m dan na 20.30 en daarna kan ie weer lekker de wei op!
Maar afzien is het wel, de staltemperatuur is ook erg hoog.....

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:11

Kendra schreef:

Anky gevoel Haha! Haha! ?


neuuuuuu.
Sjef gevoel.

........wie dat gevoel deelt weet wat WAAR GELUK is. Dat is niet in geld uit te drukken.

Tancreda4

Berichten: 24015
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 09:47

Mmm, overdag binnen en snachts buiten is natuurlijk ook een idee. Maar of het ook zo goed is voor een merrie met veulen? Wat denken jullie? Ik zal de boer trouwens ook wel vragen of ze in het weitje met de bomen mogen. Dat is namelijk wel wat lekkerder. Vandaag wordt het ook al bloed heet. Enne even uti de wei halen en een koude douche bezorgen is ook heerlijk voor zo'n beest toch?!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 09:57

De paarden gaan s'nachts naar buiten in plaats van overdag, verder niet zoveel bijzonders eigenlijk..
Ik koop een heleboel ventilators

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:14

Rijden in de ochtend of avonduren. Yorghos staat 24/7 buiten, maar gaat met dit warme weer overdag in de boomgaard zodat hij meer schaduw heeft. En natuurlijk zorgen voor voldoende vers drinkwater...

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:35

Lielle schreef:
onze paarden gaan idd 's nachts naar buiten (nu ook al) , en verder doen we niets bijzonders.

Dit is hier ook al een hele tijd zo.
Dit niet alleen door de hitte, maar vooral door de dazen.
Overdag staan ze op stal en daar is het vrij koel.

Ze staan nu ongeveer van 's avonds een uur of 9 Half 10 buiten tot
‘s morgens een uur of 8 half 9, dan willen ze weer graag naar binnen.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:44

Ik rijd 'smorgens al vroeg en dan kunnen ze evt nog een uurtje in de wei, want dan is er nog schaduw (wel met vliegenmasker en anti-vliegenspray). Douchen vinden ze ook heerlijk met dit weer.
Ik geef ze wel extra electrolyten omdat ze meer zweten als het zo heet is !
Het anti-vliegenspray is trouwens 1/2 liter natuurazijn plus halve liter zwarte thee en citronella toevoegen; heb ik vorige keer hier op bokt gelezen en werkt uitstekend

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Groetje, MyrtheJ, Sophie_ en 74 bezoekers