Vitame E tekort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Vitame E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 23:28

Na een bloedonderzoek heeft de DA vastgesteld dat m'n jaarling quarter een tekort aan vitamine E heeft. Hij zou sneller stijf worden na inspanningen.

Heeft iemand van jullie hier al mee te maken gehad? In welk soort voedsel vind je dergelijke vitaminen?

bedankt,

groeten,

Seppe


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:47

Vitamine E vind je vooral in bladgroente en in vers gras. Wordt gras bewerkt (tot hooi/kuil oid) dan neemt het gehalte vitamine E weer af.
In lijnzaad zit ook veel vit E.
Veel krachtvoeders hebben extra vit E toegevoegd en het is ook als los supplement te verkrijgen.

In dit topic is ook al over vitamine E gebrek gesproken, er zijn er wel meer te vinden met de zoekfunctie:
[MD] Vitamine E tekort

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:56

Bij de paardedrogist verkopen ze verschillende voedingssup. waar vitamine E inzit! kijk eens op:
http://www.paardendrogist.nl/ en dan op zoekfunctie vitamine E intypen, dan zie je vanzelf waar dat inzit!
Succes ermee!


Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:22

hoi je paard heeft dan hetzelfde probleem als die van mij. idd een gebrek aan vit e zorgt er voor dat de spieren niet voldoende rusten na inspanning, dit komt doordat vitamine e oa melkzuur afvoert. ik ben over gegaan op het supplement pavo d'elyte + vitamine e. eerst voerde ik pavo gold of 1000 maar uit onderzoek is gebleken dat in havens draversbrok of prestatiebrok meer in zit dan in de pavo. dus nu maar over op havens. in 1 voersoort van haven zit ook extra elyte en vitamine e. ik moet nog even uitzoeken welke dit is. kijk ook even op de site van havens.

het moment maakt de man, de eeuw de vrouw!!!

leer de schone kunst van het elegant te laat komen!

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 11:44

Bedankt voor de reacties. Ik ga jullie raad zeker opvolgen!

groeten,

Seppe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:32

Mijn paard heeft ook een flink vitamine E tekort. Via de dierenarts heb ik een vloeibare vitamine E gekocht, die door het drinkwater heen moet. Hij is er echt enorm mee vooruit gegaan!

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:10

Vitamine E is van belang voor de energievoorziening van de spieren.
Deze vitamine zit in alle voedinsstoffen die ook vet bevatten.

groetjes kim

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:13

zonnebloemolie, lijnzaadolie en alle andere olieën zijn allemaal 100% vitamine E. dus gewoon elke dag een hoeveelheid olie door het voer en je bespaart een hoop kosten aan middeltjes!

paardrijden is simpel, maar het is zo moeilijk om simpel paard te rijden (vrij naar Cruyf)

KNHS Federatievertegenwoordiger
KNHS Dressuurjury B L
FNRS jurylid t/m F20

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:01

Is een teveel aan vit e niet slecht?

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:08

amanda2 schreef:
zonnebloemolie, lijnzaadolie en alle andere olieën zijn allemaal 100% vitamine E. dus gewoon elke dag een hoeveelheid olie door het voer en je bespaart een hoop kosten aan middeltjes!



Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward
Ik bepaald geen voedingsdeskundige, maar hier begint een heeeeeeele grote alarmbel bij me te rinkelen.....
Verklaar je eens nader????

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:12

Je kunt vitamine E gewoon kopen bij de ruitersportzaak of bij de paardendrogist.

Bij een tekort aan vitamine E kan je paard spierverzuring en spierstijfheid krijgen en uiteindelijk ook maandagziekte/spierbevangen.

Mijn paard is spierbevangen geweest en krijgt nu dagelijks vitamine E en Selium op DA advies door zijn voer.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:13

odje schreef:
Is een teveel aan vit e niet slecht?


Overal waar je TE voor zet is slecht Schijnheilig Te veel = slecht en Te weinig = ook slecht.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:55

Sonja"]
[quote="amanda2 schreef:
zonnebloemolie, lijnzaadolie en alle andere olieën zijn allemaal 100% vitamine E. dus gewoon elke dag een hoeveelheid olie door het voer en je bespaart een hoop kosten aan middeltjes!



Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward
Ik bepaald geen voedingsdeskundige, maar hier begint een heeeeeeele grote alarmbel bij me te rinkelen.....
Verklaar je eens nader????
[/quote]

Inderdaad, dat is geen juiste voorstelling.
Vitamine E moet met vet worden opgenomen, anders komt het 't lichaam niet in.
De olies zijn vooral gewoon vet. Om onverzadigde vetzuren niet verzadigd te laten worden (= ranzig worden) moeten er anti-oxidanten bij. Vitamine E is zo'n anti-oxidant. Maar om dan te zeggen dat al deze olies een goede methode zijn om vitamine E aan te vullen??

Zoals ik eerder al zei: Vitamine E zit vooral in verse bladgroentes en gras. Verder in lijnzaad en als los supplement.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marus, Oehlala, springzeker, xAnthea en 76 bezoekers