Typisch Nederlands?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Typisch Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 10:57

Aangezien iemand die ik ken, een nicht in Amerika heeft, en haar iets typisch nederlands wil sturen, is mijn vraag:

Wat vinden jullie typisch nederlands?

Ik dacht zelf aan drop, mini klompen, en verder?

Het moet verstuurbaar zijn naar Amerika, dus niet te groot.
Het is dus een soort suprise pakket, met een hoop nederlandse spullen er in.
Heeft iemand suggesties?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:59

hagelslag krakelingen, hopjes, een pak vla Haha! Knipoog

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:04

Bij iets typisch Nederlands zou ik niet de cliché-dingen uitzoeken zoals klompjes of molentjes.
Drop is wel een goed idee. Dat kennen ze geloof ik niet echt in Amerika, nou ja anders.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:04

Stroopwafels... Drop beviel me idd trouwens ook erg goed toen ik in Ierland woonde en ook idd hagelslag... Maar dan moet je er wel bij zeggen dat dat voor op het brood is.

Mijn Ierse vriendje was op een gegeven moment compleet drop verslaafd P

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:06

Rookworst Haha!
Ontbijtkoek misschien ook

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:06

Toen ik vorig jaar met mijn vriend naar Engelse vrienden ging, heb ik ook een pakket gemaakt. Er zat o.a. hetvolgende in:

Leerdammer (rond) kaasje
KAASSCHAAF (vinden ze erg leuk daar!)
Pindakaas
Penotti
Drop
Rookworst

Verder weet ik het even niet meer, maar dat waren de meest Hollandse dingen die ik zo erin had gestopt.

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 11:09

Alvast bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:25

roze koeken

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:58

hagelslag e.d vinden ze helemaal geweldig daar.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:59

Wel uitkijken met wat je stuurt. Kaas moet bijvoorbeeld vacuum verpakt zijn. Anders wordt het uitgepakt en genieten de douaniers ervan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:07

Fasel schreef:
Wel uitkijken met wat je stuurt. Kaas moet bijvoorbeeld vacuum verpakt zijn. Anders wordt het uitgepakt en genieten de douaniers ervan.


Wij hadden het spul gewoon achter in de bak van de jeep liggen tijdens de overtocht en zijn er niet uitgepikt door de douane, gelukkig!

Ik was idd de hagelslag en vlokken vergeten. Misschien is gestampte muisjes ook wel leuk om te geven en Zaanse mayonaise.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:09

Pindakaas hebben ze daar ook wel hoor. Maar hagelslag. speculaas en stroopwafels waren altijd erg populair als ik in Londen een pakketje van thuis kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:23

Nederweed Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:31

Drop
Jonge Kaas
Stroopwafels

Enola

Berichten: 212
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:45

Hollandser kan bijna niet: Tulpenbollen!
Die kosten daar een godsvermogen dus met gebruiksaanwijzing zijn ze er vast blij mee! Lachen

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:57

Ilindra schreef:
Nederweed Haha!


*LOL* Inderdaad.. *LOL* Er is mij al meerdere malen gevraagd of ik niet wat kon verzorgen. Haha!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:58

Drop
Een Edamer kaasje(iid zo'n ronde)
Kaasschaaf
Stroopwafels
Wilhelmina peperemunt(uit een mooi blik).

Dit zijn de dingen die wij meestal naar het buitenland sturen.

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:07

Er staan twee klompen op de mat bij de voordeur van het huis van de familie Brinkman - Hansen -De Jong - Van der Molen. In de achtertuin staat een fiets en in de plantenbakken staan tulpen te bloeien. In de woonkamer hangt Frans Hals aan de muur, naast een portret van Willem van Oranje. In de gang hangen Delftsblauwe bordjes. Er ligt een kleedje op de bijzettafel. De koffie is net klaar, op het fornuis staat een pan met hutspot. Op de televisie zien we beelden van het Nederlands voetbalelftal. Uit de boxen klinkt het Wilhelmus. Het is gezellig. We zijn thuis. Dit is typisch Nederlands. Of niet? Het modelhuis van de familie Brinkman - Hansen -De Jong - Van der Molen is onderdeel van de tentoonstelling Typisch Nederlands? die vandaag wordt geopend in het auditorium van de Technische Universiteit Eindhoven. Voor wie denkt dat het Nederlandse volkje een nijver volkje is dat geheel op eigen kracht en dankzij de onbegrensde dadendrang groot is geworden, moet een bezoek aan de tentoonstelling een onthutsende ervaring zijn.
Het begint al bij de klompen. 'De eerste klompen zijn waarschijnlijk in Frankrijk of Spanje gemaakt', staat er bij te lezen. De Fransen ontwikkelden begin deze eeuw zelfs al de eerste machine voor de klompenproductie.
De fiets dan. 'De Egyptenaren en de Romeinen experimenteerden al met loopfietsen. De eerste fiets met trappers werd in 1867 ontwikkeld door een Fransman.' De tulp? 'De tulp groeit in de vrije natuur van Marokko tot in het oosten van Mongolië. Vijfhonderd jaar geleden was het al de favoriete bloem van de sultan van Mongolië. De tulp werd aan zijn hof gekweekt en pas in 1550 door een Vlaamse ambassadeur vanuit Mongolië naar West-Europa gestuurd.'
Frans Hals? Geboren in Antwerpen.
De Oranjes? Duitsers.
Delfstblauw is door Nederlandse pottenbakkers afgekeken van Chinese porseleindecorateurs.
De karakteristieke Nederlandse tafelkleedjes die het nog altijd goed doen in bruine café's, lagen al veel eerder in Turkse huizen op de vloer.
Koffie werd voor het eerst gezet door de Arabieren. Pas in dezeventiende eeuw kwamen de koffiebonen naar Europa.
De aardappel was het basisvoedsel van de Inca's. Soortgelijke gerechten als hutspot heten in Engeland hot pot en in Frankrijk pot-au-eu. In Ierland eten de boeren al sinds vierhonderd jaar eenpansgerechten met stukgekookte aardappels.
In de basis van het Nederlands elftal dat in actie komt op televisie staan Rijkaard, Van Gobbel, Taument, en Roy.
De melodie van het Wilhelmus is afkomstig van een oud soldatenliedje uit Frankrijk.
Een familie ten slotte met een naam als Brinkman - Hansen -De Jong - Van der Molen bestaat naar alle waarschijnlijk uit louter afstammelingen van Duitse trekarbeiders en Franse hugenoten.
Typisch Nederlands is een reizende tentoonstelling van het Verzetsmuseum Zuid-Holland. Typisch Nederlandse dingen zijn er bijna niet, wil het museum duidelijk maken. En het kan geen kwaad om de voorbeelden waar Nederlanders meestal mee aankomen nog eens tot de grond toe af te breken. Het zijn volgens het museum namelijk 'de al te starre opvattingen en voorbeelden hieromtrent' die aan de basis staan van extreem nationalisme en racisme. 'Misschien moeten we wel tot de conclusie komen dat als de Nederlandse cultuur één typisch kenmerk heeft, het wel het overnemen van vreemde invloeden is.'
Hoewel. Bedenk maar eens iets typisch Nederlands, daagt het museum de bezoeker uit. Het origineelste voorbeeld wordt beloond met 250 gulden. Om aan te geven dat het heus wel kan, wijst het museum zelf al op de la in het keukenkastje van de familie Brinkman - Hansen -De Jong - Van der Molen. Eén ding is zeker: instrumenten als de flessenlikker, de dunschiller en de kaasschaaf komen we in de buitenlandse keukens nog weinig tegen. Het zijn instrumenten van de zuinigheid. Typisch Nederlands.
de Volkskrant, 14.9.1998

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:53

Ik wilde zeggen, stroopwafels en bloembollen, maar die staan er al. Verder dacht ik nog aan ontbijtkoek. Volgens mij is dat ook behoorlijk nederlands. En als je alcohol kunt/mag versturen, een (kleintje) jenefer?

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:55

oeps zie net dat ik het topic verkeerd heb begrepen.

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 20:58

Haha, toch bedaankt voor je verhaal!
Hier staan toch ook dingen in, die je kan sturen?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:03

Ik vond jouw bijdrage anders heel leuk om te lezen Lobje en toch best wel toepasselijk?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:11

Het is niet slim om eten naar Amerika te sturen, die doen daar zo panisch over en wordt streng op gecontroleerd dus grote kans dat het nooit aankomt.
Helaas...

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:44

Lobje schreef:
oeps zie net dat ik het topic verkeerd heb begrepen.

Ik vind het wel heel grappig om te lezen, hoor! De Hollanders zijn altijd een handelsvolk geweest en dat kun je goed terug zien in jouw verhaal.

Ik kan verder weinig toevoegen aan de lijst met "Hollandse" produkten, drop lijkt me nog het meest typisch.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:41

Kaas
stroopwafels
Molens (een beeldje of zo) Haha!:D:D:D:D