[JV] stijlbeoordeling in de B (springen ;))

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

[JV] stijlbeoordeling in de B (springen ;))

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 14:35

volgens mij lopen hier geen springjuryleden rond Verdrietig maar dan maar voor het handjevol springruiters. Wat doen jullie voor een goede stijlbeoordeling (althans wat voor publicatie geschikt is Extreme duivel)?

- ik vlecht zelden in, zorg wel dat ze er netjes uitzien, net als ikzelf. Dus gepoetst, uitgeplozen staart, verzorgd harnachement, gepoetste laarzen.
- binnenkomen in draf, eventueel strategisch langs een enge sprong Knipoog, nette overgang voor de jury naar het halthouden. Groeten zoals in de dressuurring, en naam noemen. Dan aangalopperen, meestal een grote volte of royale wending naar de eerste hindernis.

wat betreft houding en zit en wijze van rijden, ik probeer mijn parcours met dezelfde rust en ritme te rijden als thuis in de training, en als dat lukt zitten die punten wel goed.


Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:01

Ik vlecht ook bijna nooit in (of het moet in combinatie met dressuurwedstrijd zijn), maar paard en ik zien er dan wel verzorgd uit.
Binnenkomen doe ik in galop, inderdaad even snel door het parcours langs "enge" hindernissen.
Netjes halthouden, groeten en naam noemen.

Tijdens het parcours: netjes aanrijden, niet te hoog tempo.

NoireIdylle

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:08

Als het even kan, vlecht ik Noire wel in, vind het zelf gewoon net even beter staan. Zelfs nu ik in het M zit en er toch geen punten voor krijg. Verder ook netjes gepoetst en staart uitgeplozen, tuig blinkend etc etc..
In de B wordt verder net als in de dressuur de laatste punten in een proef, ook gekeken naar binnenkomen, halthouden (4-kant STIL-staan) en rijden in het algemeen. Aangezien het je dan toch plaatsingspunten kan schelen, heb ik er toendertijd ook erg opgelet. Probeer echter in het M het rijden in het algemeen ook erg in de gaten te houden, anders passen de afstanden natuurlijk niet.. Voor mij en Noire betekent dat; wachten, wachten, wachten (heethoofdje Noire), zitten, handen laag, adem in adem uit (vergat vroeger nogal eens adem te halen tijdens de rit) en galopsprongen tellen tijdens de lijntjes.
Maar ben blij dat stijlpunten alleen in de B zitten. Geef mij maar barrage op tijd..hehehe

[url]Kringkampioen 2014 ZZL met Zhivago!![/url]
Orun niveau 2 allround instructeur! IM/jurylid KNHS

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:12

ik let vooral op het netjes binnenkomen. goed hh en je naam zeggen. verder het parcour netjes rijden. wordt met die van mijn af en toe nogal moeilijk omdat die heel fel op het hout is en er echt op af trekt.

verder vlecht ik hem wel in. heb wel eens geschreven bij springwedstrijden en dan kan je toch wel degelijk de eerste plaats kosten als je hem niet ingevlochten hebt.

Love the life that you live, live the life that you love

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:17

ingrid schreef:
heb wel eens geschreven bij springwedstrijden en dan kan je toch wel degelijk de eerste plaats kosten als je hem niet ingevlochten hebt.


Wat ontzettend stom!!!!! Daar gaat het toch absoluut niet om!! Djees

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:39

ik hoef lekker niet te vlechten...Tong uitsteken (fjord..Haha! )
ikkom meestal in draf/galop binnen,vierkant hh,naam zeggen+groeten,volte door parcours(het liefst langs hindernissen die ze nog nooit gezien heeft) en dan gewoon hoe ik altijd spring..Haha!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:59

Zolang het om stijlpunten gaat inderdaad wel invlechten. Ook verder harnachement ed gewoon netjes (ik zou er ook een dressuurring mee binnen kunnen komen, behalve dan beenbeschermers en evt hulpteugel).
Dan binnenkomen in galop (vind ik netter dan draf, geen idee waarom), ook evt langs een enge sprong, netjes halthouden en groeten+naam noemen.
Dan in galop, met een hele grote boog (je hebt immers een minuut de tijd) en starten.

In het parcour let ik op een goed, constant grondtempo en liefst landen in goede galop, anders een nette wissel maken (niet overkruist en zo je halve parcour rijden).

Maar ik moet zeggen dat ik geen jury ben, en het ook al lang geleden is dat ik in de B sprong, maar dit is wel waar ik aan dacht/zou denken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

XxJade
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:53

Kom eerst in stap binnen en na 10 meter ofzo aandraven en dan naar de jury toe en groeten.. Dat ziet er rustig uit en het scoort altijd!! Tenminste bij mij wel!! Ik had dan bijna altijd een 8 of 9 op binnenkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:19

Ik vlocht de paarden wel altijd braaf in.
En dekje en peesbeschermers paste ook bij elkaar Lachen

dressuurspring muts misschien ? Lachen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:49

Ik heb voor het springen nooit speciaal gevlochten Dat doet niemand hier volgens mij, dan valt het ook niet op

Mijn tuig en kleding etc zijn wel verzorgd en mijn paard is ook altijd netjes getoiletteerd. Maar dat is hij eigenlijk altijd, niet speciaal voor concours

Ik kom meestal in draf binnen en groet netjes. Daarna rijd ik via een strategische lijn naar 1 en probeer ik tijdens het parcours net zo te rijden als in de trainingen de laatste tijd gaat dat aardig, jammer dat het niet meer op stijl is...Knipoog

Hier krijg je tegenwoordig vaak de bel al als je net de ring in bent. Dan wil ik nog weleens wat vlotter groeten, maar ik zet hem praktisch altijd stil. die 45 seconden schieten dan trouwens wel snel op Bloos

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:55

ligt eraan, of ik er zin in heb! heb meestal ook wel dressuur hoor!
maar met naald en draad is tobias ff wat chiquer(tis al een boerenknol)
maar ik spring nu Z, maar ik denk wel dat ik hem gewoon invlecht!
tja losse manen vind ik trouwens ook wel cool hoor!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:38

Lenn"]
[quote="ingrid schreef:
heb wel eens geschreven bij springwedstrijden en dan kan je toch wel degelijk de eerste plaats kosten als je hem niet ingevlochten hebt.


Wat ontzettend stom!!!!! Daar gaat het toch absoluut niet om!! Djees
[/quote]

nee hoor is helemaal niet stom. het gaat toch om stijlpunten?
het is een verschil of je nou helemaal netjes ingevlochten en al in het parcour komt of dat je hem bij wijze van spreken gewoon uit de stal heb getrokken. hier in deze regio kijken ze er heel erg na

Love the life that you live, live the life that you love

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 01:15

Lielle schreef:
volgens mij lopen hier geen springjuryleden rond Verdrietig maar dan maar voor het handjevol springruiters. Wat doen jullie voor een goede stijlbeoordeling (althans wat voor publicatie geschikt is Extreme duivel)?

- ik vlecht zelden in, zorg wel dat ze er netjes uitzien, net als ikzelf. Dus gepoetst, uitgeplozen staart, verzorgd harnachement, gepoetste laarzen.
- binnenkomen in draf, eventueel strategisch langs een enge sprong Knipoog, nette overgang voor de jury naar het halthouden. Groeten zoals in de dressuurring, en naam noemen. Dan aangalopperen, meestal een grote volte of royale wending naar de eerste hindernis.

wat betreft houding en zit en wijze van rijden, ik probeer mijn parcours met dezelfde rust en ritme te rijden als thuis in de training, en als dat lukt zitten die punten wel goed.


Bijna pcies hetzelfde Lachen

Alleen vlecht ik ze wel altijd in, gewoon omdat ik het een kleine moeite vind en gewoon netjes vind staan
Al denk ik niet dat het (erg) scheelt in de punten, knotjes reden je niet als je rijstijl niet goed is Knipoog


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 08:16

nee, maar een puntje meer is altijd meegenomen. Misschien vlecht ik zondag eens in Haha!
Tja, waarom kom ik in draf binnen? Ik vind het zelf altijd wel lekker rustig, ze kunnen wat langer naar die enge sprong kijken Knipoog en de overgang gaat beter (uiteindelijk hoef je in de dressuur ook pas in het Z in galop binnen te komen).

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:01

Ik vlecht ook nooit in, eerlijk gezegd KAN ik het niet eens. Zorg wel voor een glimmend paard en schoon tuig. Verder bij het B springen rij ik net zoals anders. Ik draaf meestal naar de jury, zet het paard meestal wel stil (maar of deze vierkant staat maakt mij niet echt uit), daarna stap, draaf of galopeer ik rustig weg en begin aan mijn parcours. Ik moet zeggen dat ik in het B niet anders rij dan dat ik in de L, M of Z deed. De B is voor de punten en ervaring, prijsje is leuk, maar in de B geen hoofdzaak.

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:10

Ik vlecht alleen in als ik een gecombineerde wedstrijd heb, dat ik ook moet dressuren. Anders niet. Meestal kom ik in galop binnen, dat vind k net iets fijner dan draf, en dan mooi halthouden, mn naam zeggen, groeten en vertrekken. En dan heel netjes en vooral ontspannen rijden.

*geen onderschrift*

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:19

Gewoon zorgen dat alles er netjes uitziet. Het is echt jaren geleden dat ik B mocht rijden maar ik heb wel wat ervaring met rijstijlcompetitie en dat komt op hetzelfde neer. Persoonlijk zou ik wel vlechten omdat het gewoon nog iets verzorgder staat. Verder telt officiel ook het parcourslopen mee maar er zijn niet veel juryleden die daar echt op letten. Gewoon netjes in tenue lopen (is tenslotte verplicht) En verder in een mooi ritme je parcours rijden.
Of je in draf op galop binnen komt is denk ik een beetje afhankelijk van je paard in mijn ogen beter netjes in draf dan rommelig in galop maar als het in ggalop kan is dat wel netter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Marije112 en 42 bezoekers