Kan ik veilig mijn paard laten chippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Kan ik veilig mijn paard laten chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 08:12

Ik wil wedstrijden gaan rijden en dus een startkaart aanvragen en nu heb ik begrepen dat ik mijn paard moet laten chippen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor dat er veel mensen zijn met bezwaren tegen het chippen vanwege de gezondheid. Moet ik me hier zorgen over maken, of gewoon laten doen? Ik heb net een paar weken geleden mijn paard gekocht en ik vind het heel moeilijk om hier een beslissing over te nemen.

En waar kan ik dat laten doen, gebeurt dat door de dierenarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:39

Er zijn diverse argumenten voor of tegen te verzinnen. Chippen is iig de makkelijkste en de goedkoopste weg. Je kunt het bij de dierenarts laten doen. (Lijkt mij in alle gevallen meer aan te raden dan door zo'n loslopende chipper)

Er is een alternatief via DNA-onderzoek. De kosten hiervan zijn iets hoger maar je houd je paard dus wel chip-vrij. Dit is door de rechtszaak van de Nijhoff-groep een officiele "B-route" geworden maar de KNHS maakt het je het liefst zo moeilijk mogelijk. Je moet er dus een beetje een lange adem voor hebben Knipoog

zie ook:

[WD] De gang van zaken rond wel en niet chippen

[MD] Chippen, hoe lang niet rijden

[VMR] gechipt en naar de slacht?

[FA] kwpn paspoort/chippen

[VMR] Paardenpaspoort aanvragen: Hoe? Kosten?

[PP] Chippen- mijn bezwaarschrift is afgewezen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:24

Bij het fjordenpaardenstamboek worden de paarden al 5 jaar gechipt en er is er nog nooit 1 met problemen geweest. Ze hebben er geen last van, lopen er niet minder om enz enz.... (mijn pony heeft er zelfs 2 omdat de eerste niet goed werkte).

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:42

Vippie, oogkleppen voornamelijk maar op blijven houden. Hoe weet jij nou hoe alle paarden van jullie stamboek hierop reageren??? En dat jij er al twee hebt omdat er een niet werkt is al absurt! Virbac zei toch dat ze absoluut altijd werken???? Bewijs heb jij nu al geleverd, plus dat je nu een dubbel risico loopt. Hindert niet hoor, toch jou paard en jij voelt het zelf niet..... best

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:43

bij ons op de manege en bij mijn eigen pony heb ik nog nooit gemerkt dat een paard er echt last van had ofzow... Maar als je wil starten moet j het gewoon laten doen, je hebt geen andere keuze.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:10

Bij geen van mijn paarden heb ik ooit problemen gehad. Zolang je ze maar voldoende tijd gunt om de chip te laten inkapselen. Ik vind het overigens een humanere manier dan het tatoeren van bijvoorbeeld de shetlanders. Als je dat gezien hebt heb je geen probleem met chippen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:58

Eleonoor schreef:
Vippie, oogkleppen voornamelijk maar op blijven houden. Hoe weet jij nou hoe alle paarden van jullie stamboek hierop reageren??? En dat jij er al twee hebt omdat er een niet werkt is al absurt! Virbac zei toch dat ze absoluut altijd werken???? Bewijs heb jij nu al geleverd, plus dat je nu een dubbel risico loopt. Hindert niet hoor, toch jou paard en jij voelt het zelf niet..... best


HALLOO MIJN PONY WAS AL 2XGECHIPT TOEN IK HAAR KOCHT. Dit heb ik geloof ik al 1000x uitgelegd hier op bokt. Wat moet ik dan chip eruit laten snijden? Ze heeft er geen last van dus waarom zou ik (ze is kerngezond op alle fronten).
Vergeet niet de eerste chip was 5 jaar geleden toen die dingen net uit waren, ze dachten dattie eruit was en vorig jaar pas deed hij het weer. Ik weet niet of de eerste bij Vibrac vandaan komt.
Dus tsja ik loop misschien dubbel risico (geen idee waarmee maargoed) dus als je een oplossing hebt om dat ene mini-chipje te verwijderen be my guest! Veroordelen is makkelijk, met een oplossing komen blijkbaar stukken moeiliker.

Maar bedenk wel dat we onze paarden halfjaarlijks inspuiten of volstoppen met niet lichaamseigen stoffen of materialen (entingen, KI-inseminatie, hoefijzers en nagels) of pezen doorsnijden om maar te kunnen blijven rijden, dus ik zie nog steeds het probleem van die chip niet. Idd dan maar oogkleppen Cool , ik heb er geen last van hoor.
En die laatste zin van je: GGAAAPPPPP.... OK dan! echt wat een inzicht! Wat een beoordelingsvermogen hoe iemand met zijn paard omgaat terwijl je hem/haar niet kent, echt klasse!

En wat het stamboek betreft die honderden paarden per jaar chippen, denk je dat ze dat echt hadden doorgezet als er major problemen waren ontstaan met de chips? Destijds was het nog niet verplicht dus ze hadden er zo mee kunnen stoppen.

Maargoed nu zal ik wel weer de enige boosdoener zijn in Nl die een paard heeft gekocht wat ook nog eens 2x gechipt is: foei, hup achter de tralies ~~}> .

Dat iemand zijn paard niet wenst te chippen zal ik me niet druk om maken, mag iedereen voor zich weten. Maar ik vraag me af waarom telkens dezelfde mensen MIJ aanvallen omdat ik een paard heb wat wel gechipt is en kern gezond is????? Ik mag toch wel zeggen wat mijn ervaring is? Hellaas voor jullie positief dus.

Blech.......

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:16

Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Als het onveilig was had de KNHS wel iets anders bedacht.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:51

Emeraldo, KNHS dacht nl dat de omringende landen het ook wel zouden doen. Echter, niemand doet het. Plus dat het in Amerika al is afgeschaft omdat het toch niet zo fraudebestendig was plus dan DNA veel beter was. In Duitsland is het niet doorgegeaan omdat studies hadden uitgewezen dat brandmerken zelfs minder pijnlijker is en minder risico's gaven voor paarden. Virbac, de leverancier van de chips, is hoofdsponsor van de KNHS..... Plus, dat in de reglementen van het chippen staat vermeld dat als het paard tgv de chip ongeschikt is voor de sport of zelfs dood gaat de eigenaar van het paard verantwoordelijk is, KNHS niet!

Vippie, je hebt gelijk. Mijn reactie was niet netjes. Tuurlijk mag jij je mening verkondingen en zelf bepalen of jij je paard wel of niet wilt chippen en of je een paard/pony koopt met twee chips. Echter, ik heb jou er nog nooit eerder op aangevallen, dus beschuldig mij hiervan liever niet!
Chippen heeft absoluut geen een enkele bevorderende werking op de gezondheid van het paard zelf!!!! Enten, hoefsmeden en alle andere medische ingrepen bij paarden hebben eveneens risico's. Echter, deze activiteiten zijn er om om het leven van het paard te verbeteren. Net als enten, het enten op zich geeft risico's en die weeg je weer af tegen het voordeel van het enten voor het paard. Omdat de voordelen duidelijk beter zijn dan het risico van enten laat jij je paard enten. (ps, ik ent daarom niet voor rhino omdat er daaraan al teveel paarden aan de enting is doodgegaan of chronisch ziek zijn geworden terwijl nog niet is bewezen dat de enting daadwerkelijk het paard voldoende beschermd, ff een voorbeeld). Het is net als de ingrepen bij jezelf. Je zal wel een pin in je arm laten plaatsen als je arm is gebroken omdat zonder de pin je arm krom blijft staan. De pin is dus noodzakelijk om jou levensgenot te bevorderen. Een chip implanteren in jou nek zodat je werkgever je kan registreren op werk heeft absoluut geen voordeel voor jou. Sterker nog, zou jij een chip in jou halsspier willen!!! Het is voor mij puur een overweging of het paard er van beter wordt en wat de risico's zijn. In deze overweging hoort bij mij een chip niet in een paard, net zo min als in mijn eigen halsspier.

Waarom ik zo fel was, omdat ik merk dat er nog zoveel mensen zijn die ooit eens hun paard/pony hebben laten chippen en daarbij nog nooit hebben nagedacht. Wil je chippen, prima, zolang je maar goed van de risico's op de hoogte bent, maar ik niet!

Verder zijn er genoeg topic geweest over chippen op bokt. Dus Linda_K, met de zoekfunctie op chippen goed zoeken en je vindt voldoende info. Succes.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:32

Eleonoor schreef:
Vippie, je hebt gelijk. Mijn reactie was niet netjes. Tuurlijk mag jij je mening verkondingen en zelf bepalen of jij je paard wel of niet wilt chippen en of je een paard/pony koopt met twee chips. Echter, ik heb jou er nog nooit eerder op aangevallen, dus beschuldig mij hiervan liever niet!


Dat heb je wel en niet alleen hier maar ook op horses.nl maargoed einde discussie.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:22

mijn pony is ook gechipt, ik moest hem een dagje rust geven en mocht lekker de wei in om de spierpijn te voorkomen, hij heeft nog nooit ergens last van gehad... en voor wedstrijden moet ik een chip hebben, hij is er niet slechter op gaan lopen enz enz...

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 17:50

Ik heb Marena ook gekocht met een Chip erin , die was er door de vorige eigenaresse ook in laten spuiten voor wedstrijden.

Het is dat ik het weet dat hij er zit , anders had het me nooit opgevallen hoor. Als zo'n ding echt stevig ingekapselt wordt in een spier dan vind ik het ook geen probleem , maar ik had het zelf niet zo gauw gedaan omdat het toch een onnatuurlijk dingetje is wat je daar maar in je paard stopt , het hoort er niet en wie weet waar het heengaat als hij niet goed ''verwerkt'' wordt....

Nu hij erin zit is het ergens toch wel prettig , stel dat ze gestolen wordt ofzo dan heb ik iig nog die chip achter de hand , is beter dan niks Lachen

Dat is het enige eventueel mogelijke voordeel wat ik er aan heb....