haargroei echt te voorkomen door dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

haargroei echt te voorkomen door dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 23:39

Wat ik mij al tijden afvraag... voorkom je nu echt haargroei door je paard onder dikke dekens te zetten of is dat meer genetisch bepaald.

Mijn haar groeit ook niet minder hard als ik een mutsje opdoe. En ik zie veel verschil in vachten van paarden. Mijn eigen paard zit altijd dun in de vacht, terwijl ik niet snel ben met dekens en nooit scheer. Een quarterhorse van een vriendin staat vroeg in het jaar onder heel veel dekens en heeft een muts op. En lijkt wel een poolbeer qua vacht.

Kortom... helpen die dekens wel?



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:53

Ja, die dekens helpen een heleboel. Natuurlijk heeft het ene paard meer aanleg voor een dikkere vacht dan het andere paard, maar door tijdig te beginnen met dekens kun je een heleboel haargroei tegenhouden. De vacht van een paard past zich aan aan de temperatuur, dus als je hem warm houd met dekens, zal deze korter blijven dan wanneer je geen deken op doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:56

Anya schreef:
Mijn haar groeit ook niet minder hard als ik een mutsje opdoe.


De vacht van een paard heeft duidelijk een andere functie dan het haar op ons hoofd, paarden worden ook niet kaal en mannen wel Haha!

Paarden maken een wintervacht aan door het korter worden van de dagen en het dalen van de temperatuur.
Een deken helpt dus wel maar kan een wintervacht nooit compleet voorkomen.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:01

En er zit natuurlijk ook wel degelijk verschil in de vacht van bijv. een volbloed arabier en die van een koubloed paard. De laatste krijgt normaal gesproken (maar ik denk van ook met dekens op) flink meer haar dan een volbloedje

Ik denk ook dat hetnog wel scheelt hoe het paard zijn eerste levensjaren door is gekomen. Heeft hij het niet al te goed gehad, dan zal hij toen veel haar aangemaakt hebben en ik denk dat hij dat dan zijn hele leven in meer of mindere mate zal blijven doen.

Judith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:08

Lang het licht aanlaten helpt ook veel. Bij ons zit er een klok op de lichtschakelaar en blijft het licht tot half 10 branden.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:22

ja zeker helpt het! De haren beginnen te groeien wanneer het korter licht wordt, en wanneer de temperatuur lager wordt. Met een deken en het licht aan laten voorkom je dat.

Het is niet in de genen vastgelegd dat op bijvoorbeeld 18 september de haren van jou paard opeens gaan groeien.

Het is wel genetisch bepaald dat, als je geen deken op doet, het ene paard meer haar krijgt als een ander. Maar dat heeft ook weer te maken met de jaren ervoor (wel / geen deken of scheren).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:29

In totaliteit staan er bij mij op de stal met wedstrijdpaarden ('s winters nooit onder de 7 graden) zo'n 10 paarden. De meesten op hetzelfde voer en dezelfde dekens. En toch is er een groot verschil in vachtdiktes. Dat moet dan wel genetisch bepaald zijn.

Voorbeeld:
Ik heb een zwarte met een zo mooi velletje, die BORSTEL je niet.......die STOF JE AF........en dan maakt het geen verschil in welke richting van het haar je stoft! Al krijgt ie de hele winter geen deken op........
Een ander staat ernaast en is in oktober al een teddy. Zonder deken wordt het een bruine beer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:34

Klopt. Nescio (Trak) was volgens mij aangepast aan Poolse winters want die had in oktober al een vacht van hier tot Tokio. Die schoor ik altijd de eerste keer in de herfstvakantie. Die kreeg ook van dat hele dikke korte wollige haar, dus hij werd ook nooit echt mooi van scheren.

Sven kreeg het afgelopen jaar pas een vacht toen hij bij -20 in een buitenbox werd gezet.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:42

Zep schreef:

Sven kreeg het afgelopen jaar pas een vacht toen hij bij -20 in een buitenbox werd gezet.


je dacht: " ik wil eens kijken wanneer Sven een dikke vacht krijgt. ......en zette hem met -20 opzettelijk in een buitenbox...........

waaraan had ie die straf verdiend?...
De hoefsmid een been gebroken / de dierenarts gebeten / jou er voor de 43e keer afgelegd / je schoonmoeder onder gescheten? Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:54

Hij schopte iedere keer de voerbak eraf. Uiteindelijk hebben ze de 2 hengsten maar buiten gezet omdat echt de hele boel kort en klein ging Schijnheilig
En ik zat een maand in NL dus kon niet klagen Haha!

Eigenlijk had Nescio het verdiend }> maar die was toen al weg

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:09

Fab krijgt ook ondanks alle gehannes met dekens ieder jaar weer een dikke wintervacht, ik moet haar vaak wel 3 keer scheren in de winter.
Ik hoop dat we deze winter het eens kunnen uitproberen met het langer laten branden van de verlichting. Ik moet alleen manlief nog overtuigen, die gelooft namelijk wel dat de lengte van daglicht b.v. invloed heeft op het leggedrag van kippen, maar niet op het aanmaken van de wintervacht bij paarden.......grrrrr..........

Misschien moet ik het kippenhok in de paardenstal maken........... haha......lumineus idee..........

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:40

CGJ12"]
[quote="Zep schreef:

Sven kreeg het afgelopen jaar pas een vacht toen hij bij -20 in een buitenbox werd gezet.


je dacht: " ik wil eens kijken wanneer Sven een dikke vacht krijgt. ......en zette hem met -20 opzettelijk in een buitenbox...........

waaraan had ie die straf verdiend?...
De hoefsmid een been gebroken / de dierenarts gebeten / jou er voor de 43e keer afgelegd / je schoonmoeder onder gescheten? Haha! Haha!
[/quote]
Menig man wil dan Sven wel even lenen Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers