Barokke paarden met maat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Barokke paarden met maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 17:35

Ik geef het toe - ik ben helemaal weg van barokke paarden zoals andalusiers! Maar het grote probleem met dit ras/type is dat ze nogal klein zijn.
Ik ben zelf 1.83m en geen tenger ding, dus ik wil eigenlijk geen paard onder de 1.70m stokmaat. Ik rijd eigenlijk zolang ik mij kan herinneren al op van die lekkere grote paarden en vind paarden van onder de 1.70m al bijna pony's ! Knipoog

Nu vraag ik mij af of iemand weleens barokke paarden met flinke stokmaat heeft gezien, of dat ik lekker mag blijven dromen en ik gewoon een shire moet aanschaffen Haha!


Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:38

1.70cm, dat gaat niet lukken denk ik. Maar ik denk dat je op een stevige Andalusier best een steviger iemand kan zetten.

XANTHA

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 17:45

Het gaat nog geeneens om de stevigheid van mijn figuur, het gaat om mijn lengte met name! 1.83 m is natuurlijk best een hele lengte, en mijn benen zijn behoorlijk lang!
"Vroegah" toen ik nog op de manege stond, reed ik soms weleens een haflinger een lesje mee, omdat die dan weer eens teveel kinderen afgegooid had, en dat kon qua gewicht echt nog prima! Maar als ik wilde aandrijven, moest ik eerst mijn benen optrekken!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:48

ik denk dat een andalusiƫr van 1.70 niet echt rastypisch meer is

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:15

nee dat denk ik ook niet.

Maar waarom probeer je het niet eens gewoon?
Meestal als je erop zit valt het wel mee.

Een dier van 1.65 moet zeker niet misstaan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:20

Ja hoor, ik heb vooral onder de Lusitano's best wat paarden gezien die een vrij hoge stokmaat hebben. Daarmee bedoel ik tegen de 1.70 aan en da's voor een Lusitano vrij groot Lipizzaners schommelen zo rond de 1.56 maar daar zijn ook uitzonderingen in, heb net een foto van een merrie gekregen en die is nu 3 jaar en heeft een stokmaat van 1.62, dat groeit nog wel een paar centimeters door.

Ik ben zelf 1.76 en rij op een Lipizzaner van 1.58. Toch staat het niet raar al zeg ik het zelf. Mijn Lip toont over het algemeen wat groter en zelfs mijn bijrijdster die een KWPNer gewent is van 1.72 vind het niet meer storend Haha! (mede ook omdat hij totaal niet loopt als een pony...... lekker ruim en grote passen) Veel mensen vragen altijd aanmij hoe hoog Nap is omdat ze denken dat het een paard is Verward *LOL*

Ga gewoon goed rondkijken als je iets baroks zou willen hebben, ze bestaan echt wel hoor, de wat grotere Barokke paarden Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 18:26

Cowgirl schreef:
nee dat denk ik ook niet.

Maar waarom probeer je het niet eens gewoon?
Meestal als je erop zit valt het wel mee.

Een dier van 1.65 moet zeker niet misstaan.


Ik denk ook niet dat je moet praten over al dan niet misstaan....

Ik heb een keertje op Kawa van Runningkawa gezeten, en die zei toen ook dat het helemaal niet misstond (en Kawa is zo'n 1.65m als ik het goed heb) maar ik had echt zo'n gevoel van "veel te lang menspersoon rijd op pony".
Het is misschien ook wel iets tussen mijn oren, want eigenlijk is 1.65m helemaal niet zo klein.

Voordeel van de barokke paarden is wel dat die vaak ruimere gangen hebben, dus lijkt het al wel veel meer dan bij zo'n tussenmaatje van 1.58 met ieniemienie-pasjes!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:02

Ik heb een Fries van 1.56 m hoog en ben zelf 1.79 m lang. Ik vind het niet lelijk staan en degene die dat wel vinden daar trek ik me eigenlijk weinig van aan.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:25

Ik weet van een fries die rond de 1.75 Pling of misschien iets groter is maar dit was een soort van foutje van de fokker. Om het moment van de dekking was de merrie nog niet zo groot maar die is later nog wat door gegroeid (1.65) en de hengst die ze had gebruikt was zelf ook niet al te klein (teunis)
Dus er zijn wel grotere paarden maar dat zijn volgens mij ook wel uitzonderingen want deze is echt een joekel (voor een fries dan) Ik heb ze nog niet groter gezien.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:26

napoleon schreef:
Ja hoor, ik heb vooral onder de Lusitano's best wat paarden gezien die een vrij hoge stokmaat hebben. Daarmee bedoel ik tegen de 1.70 aan en da's voor een Lusitano vrij groot


Dat is voor een Lusitano extreem groot, het officiele gemiddelde voor een Lusitano is nog altijd 1.55 voor merries en 1.60 voor hengsten. In Nederland lopen er een hoop die wat groter zijn (mede door beter krachtvoer), maar de meeste schommelen nogsteeds rond de 1.60. Boven de 1.65 zie ik er maar erg weinig en de kans op gebreken is bij die schoftmaat ook een stuk groter.

Zelf rijd ik op een merrie die nu rond de 1.58 is maar uiteindelijk iets van 1.60 zal halen (in het zesde/zevende levensjaar) en ik ben een man van 1.80. Ik vind het zelf niet lelijk (kijk maar in mijn profiel dan kun je zelf beoordelen wat je van het beeld vindt), maar het beeld is natuurlijk wel anders als bij een WPN'er van 1.70+ en je moet wat dat betreft ook geen vergelijking willen maken.

Als je een echt Barok paard wilt dan zul je moeten accepteren dat die wat kleiner zijn, als je per se iets van 1.70 met megaruime gangen wilt hebben koop dan gewoon een WPN'er o.i.d.!


mallaslover

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:33

hihihihi anders meot je toch maar een shire kopen, jah ik weet het, het is geen barok paard, maar oke. shires zijn wel lekker groot!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:42

Moet je eens kijken onder de topic sjamaan
hij is 159 ongeveer en robust dat helpt ook al

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:44

is trouwens een fries/andalusier en zo barok als wat
ik wil trouwens dat mijn barokke paarden niet te groot worden inderdaad voor het type

heb momenteel een jaarling lopen die te groot gaat worden
momenteel schimmel aan het worden lijkt op haar vader
maar zo te zien iets meer friese invloeden

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:53

Friezen heb je toch best flinke uitschieters tussen? Ik heb een tijdje een friese ruin gereden, hij staat hier tegenover mijn huis, die is nu 5 en maar liefst 1.78 hoog. Nu is dat wel extreem volgens mij, maar ik zie ze toch wel vaker boven de 1.65.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:03

Wij hebben op stal ook wel wat Friezen die behoorlijk aan de maat zijn, en dan ook nog enorm fors zijn.
Bij de Spaanse en Portugese paarden vind ik te ze smal worden als ze boven de 165 gaan komen.
Ze zijn er wel hoor, maar dat wat ik juist zo mooi vind is dan helemaal weg.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:18

Dan weet ik een heel fijn paard voor je te koop staan, in Spanje dan...

Kijk eens hier, bij de mensen waar Licor vandaan komt staat een superbarokke Anda van 1m71!!

Afbeelding

Meisje is veel te klein voor hem...

Afbeelding

Afbeelding

Een ander paard op de site, Caramelo, hier met mij erop, is een schimmel zonder papieren, van 4 jaar die nu al 1m67 is. Leuke prijs trouwens ook.

Afbeelding

Het is wel zo dat dit een uitzondering is.
Ikzelf wou geen Andalusier onder de 1m60 (ben zelf 1m73), Licor is 1m63 en dat is voor mij ideaal. Maar ik denk dat je een KWPN'er van 1m63 niet kan vergelijken met een Anda van 1m63, aangezien (de meeste)Andalusiers lekker breed zijn, en hierdoor veel groter tonen. Op mijn haflinger van 1m48 stond ik ook niet mis.

Dinkeygirl heeft trouwens ook jouw lengte, en Suevo is ook ongeveer 1m63. Ik vind haar er niet op misstaan!

Wat nog werd gezegd: vanaf Andalusiers wat te groot worden, stijgt de kans op beengebreken.[/img]

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:26

Je hebt idd uitschieters. Bij ons op stal staat een jonge anda die nu al wel 1.70 meet. Overigens zijn de rastypische kenmerken bij hem nog steeds aanwezig! Maar goed, misschien uitzondering.

Maar nog anders wat. Bij de meeste pre's moet je niet zondermeer uitgaan van alleen de stokmaat; velen dragen namelijk veel hoger. Dus zodra je erop zit, lijken ze groter dan dat ze zijn!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:28

......kruisen met een shire........???

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:36

aiko schreef:
Ik weet van een fries die rond de 1.75 Pling .......
Dus er zijn wel grotere paarden maar dat zijn volgens mij ook wel uitzonderingen want deze is echt een joekel (voor een fries dan) Ik heb ze nog niet groter gezien.


Bij ons op stal staat een fries van boven de 1.80m. Ook wat doorgeschoten Lachen . Het zijn idd uitzonderingen, maar het komt wel voor *LOL* .

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:59

Lusitano's worden de laatste tijd ook steeds groter gefokt. Ik hou er niet van, omdat de kans op beengebreken (OCD) fors toeneemt.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:03

Wat hier al eerder is gezegd: door het groter doorfokken neemt de kans op rug- en beenproblemen toe.
Mijn ega is 1.90 en zijn paard, een Lusitanoruin is 1.53. Als hij erop rijdt is het geen gek gezicht hoor!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:13

Ik ben 1.77 met lange benen en mijn Lipizzaner merrie is 1.56 en het valt me altijd mee als ik foto's van ons zie. De meeste barokke paarden zijn namelijk best stevig gebouwd en dat scheelt enorm met het 'benen optrekken' want het is nogal een rond ding waar je je benen om heen hebt hangen!

Een barok paard word meestal niet veel groter dan 1.60, daar is het ook een barok paard voor. Je hebt sommige uitschieters, maar dit zijn echt uitzonderingen. De meeste barokkies worden gebruikt voor de klassieke rijkunst en een wat kleiner kort paard krijg je makkelijker op en tot verzameld voor een sprong op de achterbenen dan een grote lange van 1.70. Daarnaast haal je het rastypische weg is mijn persoonlijke mening.

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 21:01

ik heb een welsh cob (hihi is toch ook barokke type) en die is 165 en toont ook vrij groot
maarre hij is niet te koop hoor maar ik denk dat als je goed gaat zoeken dat je best een barok paard kan vinden die groot aan de maat is

ONDERSCHRIFTLOOS

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 16:43

Vaak is het ook een kwestie van wennen dat je paard wat kleiner is.

De eerste dat ik op ijslanders reed kon ik helemaal niet lichtrijden en voelden ze aan als shetlanders.

Inmiddels ben ik er aan gewend en rijd met elke ijslander zo weg.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:12

Zoals al vaker gezegd er zijn wel grote Barokke paarden hoor!

Op stal waar mijn Xen vandaan komt staat een Lusitano merrie van 1.70m, haar vader is 1.73m.

En de Lusi waar Micheal Whitaker mee reed, die was volgens mij ook niet zo heel klein.
iemand?


[edit] Merrie is overigens te koop, haar veulen van dit jaar ook wegens stopzetting fokkerij [/edit]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers