Wanneer is de ideale tijd om te scheren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Wanneer is de ideale tijd om te scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 13:06

Aangezien Ewald vorig jaar nog iets te wollig was en vrij veel zweette wil ik hem dit jaar laten scheren. Eerst natuurlijk aanzien hoe hij deze keer zijn wintervacht gaat ontwikkelen..

Wanneer is volgens jullie de ideale tijd ong. om te scheren??

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:11

Ik scheer meestal in oktober voor de eerste keer. Die van mij zit echter nu al zo dik in haar vacht dat ik denk dat het dit jaar stevig eerder zal worden.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:21

Sonja schreef:
Ik scheer meestal in oktober voor de eerste keer. Die van mij zit echter nu al zo dik in haar vacht dat ik denk dat het dit jaar stevig eerder zal worden.

Mijne is nog niet eens helemaal uit de wintervacht.. tis een vreemde zomer geweest..

Ik zou het even aankijken, zien hoe jouw paard in z'n vacht komt

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:34

Das bij ieder paard anders, de 1 heeft in oktober al een dikke vacht en de ander pas in december. En het hangt ook af van het stalklimaat bij jullie.
Maar als je je paard scheert, krijgt ie volgend jaar een nog dikkere vacht.
Je kan ook proberen eerder een deken op te doen, dan hoef je misschien helemaal niet te scheren.

groetjes kim

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:40

Ebene schreef:
Das bij ieder paard anders, de 1 heeft in oktober al een dikke vacht en de ander pas in december.


Maar elk paard heeft de biologische klok op groeien staan van september tot en met half november.
Als je vroeg scheert groeit het haar nog even door en moet je begin december nog een keer.
Als je geduld hebt en "even een maand aanklooit met een paard die na de training drijfnat van zweet is" hoef je maar 1 keer.

Als ie zich simpel laat scheren kan je het twee keer doen. Het meest eenvoudig is om even te wachten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:49

Ik ga scheren als ik het niet meer uithou met zijn vacht. Vorig jaar was dat half november en daarna bleef hij super kort. Mijn vorige paard kon ik al scheren in september en daarna nog twee keer (nog beter voor hem was drie keer). Maar die liet zich niet zo goed scheren, mijn huidige paard is super braaf.

Ik laat het dus afhangen van hoe lang het duurt om hem droog te krijgen. Ben benieuwd hoe het deze winter gaat. Hij krijgt nu kwalitatief beter voer, staat lang in het licht en in een binnenbox. Je zou dan denken dat hij 'de' conditites moet hebben om niet te hoeven scheren.....

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:54

Eleonoor schreef:
Hij krijgt nu kwalitatief beter voer, staat lang in het licht en in een binnenbox. Je zou dan denken dat hij 'de' conditites moet hebben om niet te hoeven scheren.....


Dat helpt wel iets, maar het grootste deel is gewoon erfelijk bepaald. Jammer voor je.......
(bij aankeuring van jonge hengsten wordt het "velletje" trouwens ook meegnomen in de beoordeling)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:21

Het verschilt zoals eerder gezegd per paard, maar ook per seizoen.
Tjo is de afgelopen jaren eind oktober begin november geschoren, dit jaar zien we wel weer. Misschien eerder ivm enduranceritten in sept en oktober.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:23

CGJ12"]
[quote="Ebene schreef:
Das bij ieder paard anders, de 1 heeft in oktober al een dikke vacht en de ander pas in december.


Maar elk paard heeft de biologische klok op groeien staan van september tot en met half november.
Als je vroeg scheert groeit het haar nog even door en moet je begin december nog een keer.
Als je geduld hebt en "even een maand aanklooit met een paard die na de training drijfnat van zweet is" hoef je maar 1 keer.

Als ie zich simpel laat scheren kan je het twee keer doen. Het meest eenvoudig is om even te wachten.
[/quote]

Precies, mijn pony is niet de makkelijkste met scheren,
als ik gewoon op tijd begin met een deken is de wachttijd nog wel te overzien


Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:13

Citaat:
Maar elk paard heeft de biologische klok op groeien staan van september tot en met half november.



Das niet bij elk paard het zelfde, het hangt ook van de temp op stal af.

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:35

hahaha ik scheer Zorro 3 à 4x per jaar....
(Had ik maar nooit aan een shet begonnen....*zucht*....gelukkig vind ie het lekker, staat altijd te slapen....)

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:41

Moet je gewoon op het moment zelf ff kijken, kan je nou nog niet bepalen, ligt aan de temperaturen enzo hè... Toen wij nog geen scheermachine hadden belde ik gewoon als ik er echt nog geen dag langer mee kon leven, echt zó'n ramp vind ik dat, en dat jeukt kei erg als hij nat is na het rijden enzo... mja nou scheer ik hem gewoon als zijn vacht niet meer op een feillooze zomervacht lijkt ~~}> Behalve 's winters, dan mag het wel wat langer, anders krijgt hij het koud, vooral de benen moeten dan wat 'behaarder' zijn anders trekt de kou omhoog vanuit de grond.. ofzoiets.. maar mijne staat dan wel ook nog in de wei 's winters (met een winterdeken of 3, kouwkleumpje)

Oh wat trouwens wel slim is... de weken voordat je hem waarschijnlijk gaat scheren geen dekens op doen, anders hebben de dekens zo weinig effect na het scheren en krijgt hij het hartstikke koud. Bovendien valt er dan meer te scheren

boemel

Berichten: 8341
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:36

Ik vind dat mijn paard wel wat wintervacht mag hebben, anders lijkt het me zo koud voor haar op haar hoofd en haar hals. Maar ze krijgt helaas een vacht zo dik dat ze echt een teddybeer lijkt

Dat is dus niet werkbaar meer, omdat ze drijfnat wordt met rijden. Vorig jaar is ze eind oktober 1x geschoren. In december had ze wel weer wat meer vacht, maar dat vond ik juist wel fijn, omdat het dan ook kouder is.

Ik denk dat ik dit jaar ook weer eind oktober laat/ga scheren. Zoals het vorig jaar gegaan is beviel het wel goed.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:57

tja, met een schimmel is het nóg een ander verhaal natuurlijk.. kleven veel meer voordelen aan scheren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee en 92 bezoekers