[JV]Welke fouten zwaarder aangerekend zijgangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

[JV]Welke fouten zwaarder aangerekend zijgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 12:09

In de travers, schouderbinnenwaarts, appuyementen en keertwendingen kunnen veel fouten voorkomen.
Welke fouten worden zwaar aangerekend en welke minder zwaar?

Bij de keertwending lijkt me het laten staan van spilbeen en de keertwending om de middenhand een vrij grove fout.
Verder kan ik me nog bedenken impulsverlies, te weinig buiging, tegen de hand, achter de loodlijn, te groot, SB niet op drie sporen, travers niet op vier sporen, achterhand voor voorhand bij appuyement...
Pfft... meer fouten kan ik zo even niet bedenken.

Wat zijn kleine fouten en wat zijn grotere fouten?



CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:25

Veel reacties krijg je nog niet maar ik wel wel even een voorzetje doen.

HET VERSCHILT NOGAL PER JURY;

JURY X (waar ik me aan erger)
* k.w. iets groot, buiging en tact keurig = 3
* s.b.w op vier sporen ipv drie, met keurige tact en buiging = 4
* travers: op drie sporen ipv vier met keurige buiging en tact = 4
* app: achterhand fractie voor, rest keurig = 4 of lager

JURY CGJ (LOL Knipoog )
*k.w. mag iets groter. Buiging, tact, nageeflijkheid en IMPULS meest belangrijk. Vlot doordraaien.
*s.b.w. op 3 sporen is niet heilig. Liever op vier dan op twee sporen. Niet verbuigen
*travers: buiging en voorwaartse impuls zijn het belangrijkst
*app: liever iets te scherp dan onvoldoende scherp

Maar ik neem aan dat er jury's zijn die zich niet in één van de profielen herkennen. Wellicht een idee om dat hier even te posten zodat de ruiters er dan rekening mee kunnen houden! (:D )

.........en ik hoop dat ik hier niet teveel jury X-en tegenkom. In de praktijk val je er soms nog over........

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 13:39

Volgens mij heb ik X wel eens als jury gehad.... Knipoog

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:40

........meen je niet!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:41

Ik ga voor een groot deel met jury CGJ mee Haha! , alleen moet de travers toch wel op ruim 3 sporen zijn hoor, maar anders heb je ook gewoon te weinig buiging.
Fouten in de tact en impuls reken ik vrij streng aan (hoewel ik bijna nooit op een 3 kom, behalve bij verzet).
Spilbeen laten staan is standaard een 4 (dus hoe sommige juryleden aan een 3 komen, terwijl het paard/pony doorloopt snap ik niet) Spilbeen laten staan = 4 hebben we op cursus geleerd, dus toen tijdens het examen de ene na de ander het spilbeen liet staan hoorde je alle kandidaten opgelucht ademhalen, in ieder geval 1 cijfer goed, dwz op 1 lijn met hoofdjury, dus meer kans om te slagen. Nu zie ik liever een goede natuurlijk, maar op het examen waren die mislukte KW heel fijn. Haha!
SBW, grote fouten: impuls/tact verlies, verbuigen, verkantelen. Minder grote fouten: geen strakke (rechte) lijn, slordige inzet, niet van bordje tot bordje, tenzij je duidelijk ziet dat iemand hem expres korter maakt om het zich makkelijker te maken, dan reken ik dat wel strenger aan. Ik ben wel goed, maar niet gek. (hoop ik Knipoog )

Travers eigenlijk hetzelfde als SBW

KW ben ik met CGJ eens.

Appuyementen mag ik nog niet beoordelen Verdrietig Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:44

Ik ben dan wel geen jury maar in de lessen zie ik ook dingen die fout gaan.
Zoals boven genoemde.
Wat vele ruiters vergeten,fout doen,niet opletten,en dat begint al in de L met het wijken,is het zo ontzettend bezig zijn met de juiste schuinheid dat er niet op word gelet dat het tempo terug valt.
Daarnaast het voorbereiden.
Je valt niet in een oefening maar bent al even daarvoor bezig zodat de oefening vloeiend kan verlopen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:37

En gaan dan de keertwendingen wel goed (spilbeen keurig opgetild, niet te haastig en niet tegen de hand,)krijg je alsnog een 6 omdat de stappen niet helemaal in regelmaat (takt) zouden zijn. Boos!
Als een jury geen zin heeft om behoorlijke punten te geven is er altijd wel wat Verdrietig


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:43

ja maar tactfouten zijn wel essentiele fouten, dus een 6 is dan nog niet zo verkeerd. Het geeft ook aan dat de impuls niet voldoende is.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:52

Jasmijn schreef:
Ik ga voor een groot deel met jury CGJ mee Haha! , alleen moet de travers toch wel op ruim 3 sporen zijn hoor, maar anders heb je ook gewoon te weinig buiging.


Bedoel je niet -ruim op 4 sporen-? (travers = 4 sporen Knipoog ).

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:55

ik denk het niet Eyes. Volgens mij bedoelt Jasmijn dat het toch minimaal op ruim drie sporen moet zijn om nog een redelijk punt te halen. 4 is de bedoeling maar ruim drie kan dan nog acceptabel zijn voor een zes als de rest (buiging impuls, inzet) goed voor elkaar is.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:31

Lielle schreef:
4 is de bedoeling maar ruim drie kan dan nog acceptabel zijn voor een zes als de rest (buiging impuls, inzet) goed voor elkaar is.


Zeker in de M1 en M2. Voor die arme stakkers is dat over het algemeen al een hele klus!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:34

Lielle schreef:
ik denk het niet Eyes. Volgens mij bedoelt Jasmijn dat het toch minimaal op ruim drie sporen moet zijn om nog een redelijk punt te halen. 4 is de bedoeling maar ruim drie kan dan nog acceptabel zijn voor een zes als de rest (buiging impuls, inzet) goed voor elkaar is.


Lielle snapt mij. Afbeelding
Als je alleen voldoendes geeft bij een travers die echt op 4 sporen gereden wordt kan je die voldoendes beter thuis laten, met een ruime 3 sporen mag je je handjes al dichtknijpen.

Maar iets zegt mij dat Eyes dat ook wel snapte, maar mij op de kast wilde hebben. Knipoog Haha!
Hij zag vast mijn travers even voor zich en dacht daarom dat ik vond dat het op 3 sporen hoorde. Maar gelukkig kunnen Jep en ik hem inmiddels ook gewoon netjes op 4 sporen. *LOL*

Navragen is beter dan afvragen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:38

dan is er toch iig iemand die je begrijpt Extreme duivel

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 16:41

CGJ12"]
[quote="Lielle schreef:
4 is de bedoeling maar ruim drie kan dan nog acceptabel zijn voor een zes als de rest (buiging impuls, inzet) goed voor elkaar is.


Zeker in de M1 en M2. Voor die arme stakkers is dat over het algemeen al een hele klus!
[/quote]
In de M1 is travers op vier sporen inderdaad een hele klus van volgens mij wordt er namelijk geen travers in de M1 gevraagd. Toch?

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:14

Jasmijn schreef:

Maar iets zegt mij dat Eyes dat ook wel snapte, maar mij op de kast wilde hebben. Knipoog Haha!
Hij zag vast mijn travers even voor zich en dacht daarom dat ik vond dat het op 3 sporen hoorde. Maar gelukkig kunnen Jep en ik hem inmiddels ook gewoon netjes op 4 sporen. *LOL*


Nou nou nou Jasmijn toch, ik jaag jou toch nooit op de kast?? Schijnheilig Nagelbijten / Gniffelen
Oké, nuance verschillen tussen een ruime 3-sporen, een krappe 4-sporen of een ruime 4-sporen.
Wat ik er mee aan wil geven is dat het voor een jury m.i. moeilijk te zien is als een travers op de laatste delen van de hoefslag richting C of deze echt correct gereden worden ( i.v.m. de gezichtshoek). Van de jury af lijkt mij beter zichtbaar. Toch???
Of niet?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:33

Eeuhm dan ook ff een vraagje:
Als de travers echt héél ruim op vier sporen is, en de stelling en alles gewoon goed is, is dat dan juist goed dat hij zo ver kan buigen of is het dan fout?

Want bij schouderbinnenwaarts is het niet hoe ruimer hoe beter, ik had nl. heel vaak 'te dwars', en nou heb ik er een tijdje erg op gelet en nou neigt hij naar te krap, en en ik háát het onderhand terwijl het op zich zo simpel is... maar als er geen omheining is, zoals in de zomer en er alleen maar bakbordjes staan, zie je (zonder naar achter te kijken) niet hoe dwars hij is (toch?) want hij kan dan wel keurig het juiste stukje van de hoefslag af zijn met de voorbenen, maar voor je het weet heeft hij zijn achterbenen al naar buiten uitgezwaaid, en mn buitenbeen durf ik er ter voorkoming ook weer niet teveel aan te houden, want voor je het weet is hij weer te krap Ziek
Dat moet je aanvoelen zou je zeggen, maar elke dag moet je weer een andere hoeveelheid hulpen geven, afhankelijk van hoe gevoelig hij op dat moment is.

En nog een:
Is het een grove fout als de schouderbinnenwaarts wordt ingezet door de achterhand naar buiten te plaatsen in plaats van de voorhand naar binnen? Want voor de schouderbinnenwaarts zelf geeft het geen verschil.. toch? Ja niet dat dat goed is ofzo..

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:31

Lielle"]
dan is er toch iig iemand die je begrijpt Extreme duivel
[/quote]

Pffff, gelukkig wel, als ik jou toch niet had!! Haha! OK dan!

[quote="Eyes"]
Nou nou nou Jasmijn toch, ik jaag jou toch nooit op de kast?? Schijnheilig Nagelbijten / Gniffelen
[/quote]

Nee, dat is waar, hoe kan ik dat ook denken, stom van me, sorry. *LOL*

[quote="Eyes"]
Oké, nuance verschillen tussen een ruime 3-sporen, een krappe 4-sporen of een ruime 4-sporen.
Wat ik er mee aan wil geven is dat het voor een jury m.i. moeilijk te zien is als een travers op de laatste delen van de hoefslag richting C of deze echt correct gereden worden ( i.v.m. de gezichtshoek). Van de jury af lijkt mij beter zichtbaar. Toch???
Of niet?
[/quote]

Van de jury af is het aantal sporen idd makelijker te zien, maar de stelling en in lichte mate ook de buiging moeilijker, dus ik kies toch voor naar de jury toe, als ik in de auto zit, als ik zelf rij natuurlijk niet. Knipoog

[quote="Kitty"]
In de M1 is travers op vier sporen inderdaad een hele klus van volgens mij wordt er namelijk geen travers in de M1 gevraagd. Toch?
[/quote]

Sinds de nieuwe proeven is de travers weer uit de M1 vandaan inderdaad. Vorige proeven zat hij er nog wel in.

[quote="Lenn schreef:
Eeuhm dan ook ff een vraagje:
Als de travers echt héél ruim op vier sporen is, en de stelling en alles gewoon goed is, is dat dan juist goed dat hij zo ver kan buigen of is het dan fout?


Nee travers kan in principe niet schuin genoeg zijn, 5 of 6 sporen mag ook (Oke, zoveel benen heeft een paard niet, maar ik denkt dat iedereen wel snapt wat ik bedoel en anders roep ik heel hard om Lielle Haha! ), maar denk erom dat je wel voldoende buiging houdt en niet gewoon dwars gaat lopen. Die kans wordt namelijk wel groot als je hem zo schuin zet.

Citaat:
En nog een:
Is het een grove fout als de schouderbinnenwaarts wordt ingezet door de achterhand naar buiten te plaatsen in plaats van de voorhand naar binnen? Want voor de schouderbinnenwaarts zelf geeft het geen verschil.. toch? Ja niet dat dat goed is ofzo..


Ja dat is een hele grote fout. Het geeft wel degelijk verschil, want als je je paard/pony de achterhand naar buiten laat plaatsen is er geen sprake van lengtebuiging, maar van simpelweg uitzwaaien met een recht lijf.
Je krijgt dan het bekende wijken voor de kuit langs de hoefslag, wat je trouwens heel erg veel ziet hoor.

Navragen is beter dan afvragen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:00

Ja die fout is dan inderdaad ook zo gemaakt... maar ik dacht eigenlijk dat het voor het 'eindresultaat' geen verschil maakte, want hij kan bij dat 'achterhand-naar-buiten-waarts' toch nog wel stelling hebben? --> toch nog lengtebuiging?

Citaat:
Nee travers kan in principe niet schuin genoeg zijn, 5 of 6 sporen mag ook (Oke, zoveel benen heeft een paard niet, maar ik denkt dat iedereen wel snapt wat ik bedoel


Hmm dat is wel mooi!! Hoefk daar al niet meer op te letten Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:34

Jasmijn: dan kom ik graag nog een keertje bij je rijden *LOL*

Quote van mijn vorige instructeur: wat ben jij nou aan het doen? Wil het een beetje lukken? Je vouwt je paard dubbel!! Haha!

Ook van mijn huidige instructrice krijg ik regelmatig te horen dat het wat minder scherp mag Schijnheilig
Magic is dol op zijgangen en hoe schuiner hoe beter. Zullen we es kijken hoever ze kan Knipoog
(goh wat raar dat het paard steeds kreupel is Haha! )

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:43

Kitty schreef:
In de M1 is travers op vier sporen inderdaad een hele klus van volgens mij wordt er namelijk geen travers in de M1 gevraagd. Toch?


Ik dacht dat jij ook nog van de generatie was Kitty dat in de M1 ooit eens travers is gevraagd. Volgens mij in het vorige boekje. Volgens mij moest je schuin van A naar E (of B) wenden en langs de hoefslag travers uitvoeren.......maar inderdaad, ik kan me vergissen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 09:18

Oh, dat zou best kunnen. Ik heb het Anky-boekje en het blauwe boekje nog wel ergens liggen. Ik zal eens kijken. (de boekjes voor de blauwe heb ik niet wedstrijdrijdend meegemaakt....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:21

Ooow, ik al wel. Jeemig ik word echt oud Haha! Daarvoor had je een grijs boekje trouwens.

Wat ik niet helemaal begrijp hoe in jullie ogen een travers die op 3 sporen word uitgevoerd nog een voldoende kan scoren. Dat hoort gewoon op 4 sporen te worden uitgevoerd, punt. Je hebt gelijk waar je zegt dat 3 sporen met voldoende buiging meer aan te moedigen is dan 4 sporen zonder enige vorm van buiging, maar meer dan een 6 kan het toch niet zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:26

Ben de laatste week weer heel veel met appuyementen bezig geweest en hoor dan telkens mijn trainer door mijn hoofd galmen "minder achterhand, meer buiging" maar het lijkt bij dit paard af en toe wel of dat met elkaar verbonden is. Ik krijg het iig niet voor elkaar zoals ik het hebben wel, dan stort hij namelijk ter aarde binnendoor de binnenschouder. Balansprobleempje Schijnheilig

Hoe zien volgens jullie een geaccepteerd, een voldoende, en een goed appuyement er dan

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:32

Zep schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp hoe in jullie ogen een travers die op 3 sporen word uitgevoerd
nog een voldoende
kan scoren. Dat hoort gewoon op 4 sporen te worden uitgevoerd, punt. Je hebt gelijk waar je zegt dat 3 sporen met voldoende buiging meer aan te moedigen is dan 4 sporen zonder enige vorm van buiging, maar meer dan een 6 kan het toch niet zijn?


5 = voldoende
6 = ruim voldoende

(.......geloof ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:35

Ja, als je het zo gaat bekijken... maar als je allemaal 5-en scoort heb je 50% en dat is echt niet voldoende te noemen.... (sterker nog, da's er eentje in het kader van "let's go and shoot ourselves" Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-03 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers