Wat zijn jullie trucjes om je paard knap te maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Wat zijn jullie trucjes om je paard knap te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 22:32

Wat zijn jullie dingentjes die jullie doen om je paard knap te maken voor een wedstrijd?
Mijne zijn:
baby-olie op de neus, en bocen en onder de ogen.
Mn neusriem inspuiten met hairspray (gaat KEI erg glanzen!!)
En, van die speciale hoef vernis, zodat er geen zand op je hoeven blijft plakken, en dat je hoeven blijven glanzen, behalve als je door water heen rijdt.
En, als Padij de trailer op gaat, eerst haar staart inspuiten met equistar, en dan uitborstelen, en dan een vlecht erin.
Op concours de vlecht eruit halen, en hairspray erin doen. Dan krijg je echt een MEGA volle staart!
En, mn laarzen insmeren met Kiwi-schoenpoets, en dan met een panty uitwrijven. dan zijn ze net een spiegel.
En, grote dikke knotten in de manen (wel met draad vlechten) en dan aan de manenkam van je paard, en bovenkant van de knot, iets bol maken.
Zodat het lijkt dat je paard een mooiere nek heeft.
Dat doe ik als ik op concours ga.
Wat doen jullie?


Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 22:34

En natuurlijk ook de staartwortel scheren, en de oren uitscheren, en de plukken onderaan de voeten en aan de kroonranden weghalen.
En ik haal ook regelmatig een stuk van de staart af, want dan groeien er weer afgebroken stukjes bij, en dan krijg je een nog vollere staart.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:37

Als finishing touch even zo'n doekje Zwitsal babyolie over het paard Lachen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 22:39

Gaat hij dan ook glanzen?
Om padij te laten glanzen doen ik altijd eerst equi shine over haar lijf, en dan met schapenwol eroverheen.
(maar niet over de plek waar je zadel ligt, want strax glijd je zadel van links naar rechts)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:45

euh naast invlechten Verward

niks bijzonders sjaak is al knap van zichzelf Schijnheilig

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:50

Ik doe naast gewoon goed poetsen en vlechten met naald en draad ook niets bijzonders.
Of ja zijn staart met equishine bepuiten om het daarna uit te pluizen.

Maar verder gloanst Laiser al vanzichzelf, zelf als ik hem niet eens gepoetst heb.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:50

Alles wat hier opgenoemt is geloof Schijnheilig ik moet alleen nog even leren met naald en draad te vlechten maar daar was laats ook een tropic over en heb onthouden hoe het moet dus nu ga ik het uit proberen. '
en ik knip zijn/haar baardharen.

Oh alleen ik scheer geen staart maar vlecht ze. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 02:21

zie ook topic:

[WD] handige tips voor de verzorging op wedstrijden?

Met shampoo wassen doe je beter net niet de dag vantevoren, maar liever nog 1 of 2 dagen eerder. Het haar glimt dan vaak net niet zo mooi omdat het dan net niet helemaal plat ligt. Elke dag heel erg goed poetsen met een zachte borstel (en elke slag afstrijken op een rosborstel om je borstel schoon te krijgen) blijft het beste om hem echt aan het glimmen te krijgen. Hetzelfde geldt voor de hoeven, als je die dagelijks schoonmaakt na het rijden hoef je er voor een wedstrijd niet zo op te boenen.

Aan de staarten doe ik nooit iets, ik pluk alleen met de hand het ergste stro eruit. Voor concours helemaal wassen, inspuiten met maan- en staartspul van Carr Day & Martin (witte fles met roze etiket) <-met dank aan Marjolein. en dan heel voorzichtig van onderuit uitborstelen met een gewone "mensen"haarborstel.

Benen krijg je het beste wit gewassen met gewoon afwasmiddel, of met Badedas.

Om ze op het laatste moment echt te laten glimmen spuit je glansspray op een droge handdoek, en dan pas neem je er je paard mee af. Als je het direct op je paard spuit krijg je altijd strepen. Cowboy Magic heeft de beste spullen naar mijn mening. De glansspray is een beetje vettig (en dus minder geschikt voor in de staart) en daar krijgen ze een hele mooie, diepe glans van die ook lang aanblijft.

Het hoofd echt goed schoonmaken en dan baby-olie of quick shade van Exhibitor's.

Zwarte benen voor je de ring ingaat even afnemen met een droge handdoek om het stof eraf te krijgen (m.n. op indoorconcoursen)

Olie op de hoeven

Manen vlechten met naald en draad.

Neus en evt frontriem kun je inspuiten met haarlak om het heel erg te laten glimmen. Dit moet even drogen, dus kun je het beste thuis al doen. Na afloop van je wedstrijd meteen heel erg goed schoonmaken met zadelzeep, anders bijt het leer helemaal uit. Zwart leer word er groen van. Sommige dressuurruiters spuiten ook de achterkant van het zadel ermee in, en je kunt het zelfs bij wijze van hoeflak op zwarte hoeven spuiten. Maar ook dan geldt weer: niet te lang laten zitten en goed eraf wassen want het bijt helemaal uit.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 09:47

* ik was mijn pony met Zwitsal zeepvrije shampoo. (en glanzen maar!!! niet te zuinig Lachen )
* ik doe 1dag van tevoren vlechten in zijn staart, hairspray erover, en de net voor ik de ring in ga weer uitkammen, lijkt ie 10x voller.
* ik doe net voor ik de ring in ga wat Kiwi (dat schoenspulmerk) over mijn laarzen. (*blink*)

:)

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 10:23

bij mij op stal doen ze een dag voor de wedstrijd (springen en dressuur) brandspiritus op het paard. eerst natuurlijk op een doek en dan op je paard uitsmeren. niet te veel,maar genoeg dat de stof eraf gaat. je kan ook schapenwol gebruiken. vlak voor de wedstrijd nog even wat brandspiritus en klaar. de paarden hebben nog nooit last van uitslag gehad of haaruitval.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:17

Met brandspiritus haal je wel de natuurlijke behoefte van vet uit de haren. Lijkt mij geen goed idee! Er gaat niets boven een goede poetsbeurt en als je daar de tijd voor neemt, moet je eens kijken, wat je zonder die foefjes kan bereiken.

I love my Arabian horses

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:05

Nou als ik dit zo lees heb ik wel een heel onverzorgt paard op wedstrijd.
Tuurlijk zorg ik wel dat ze wat getoiletteerd is. Maar scheer niet, oren, benen knip ik. Staart wordt gevlochten ipv geschoren.
Natuurlijk wel witte benen wassen, gele vlekken zien er niet uit Knipoog

Verder vlecht ik haar manen gewoon met elastiek. Tuurlijk zorg ik voor een gewassen staart en nog even uitpluizen. Maar haar staart vlechten kan niet eens, dan is ze panisch van haar eigen staart Haha!

Goed poetsen en wat equi over haar lijf, terwijl ze eigenlijk al van zichzelf glimt.
Zadel, hoofdstel en laarzen schoonmaken en invetten.

Verder geen poespas, en mijn punten zijn er nooit minder om geweest Pling

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 14:42

Skippie schreef:
bij mij op stal doen ze een dag voor de wedstrijd (springen en dressuur) brandspiritus op het paard. eerst natuurlijk op een doek en dan op je paard uitsmeren. niet te veel,maar genoeg dat de stof eraf gaat. je kan ook schapenwol gebruiken. vlak voor de wedstrijd nog even wat brandspiritus en klaar. de paarden hebben nog nooit last van uitslag gehad of haaruitval.


Doen ze bij Coby v Baalen ook allemaal

She's my lady Lovers

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:06

Na het wassen van Anouar z'n staart doeik hem nog twee keer met creme spoeling. Veel goedkoper als al die antieklit spulletjes. Hij gaat er heel mooi door glansen, lijkt veel voller en is super doorkambaar.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 20:16

Fabienne was ik nooit voor een wedstrijd.
Ze zweet als een otter, dus dan gaat ze vanzelf blinken Haha!
Verder is ze gewoon knap van huisuit Haha!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 08:32

Ik spuit 's zomers mijn paard nooit in met glansspray. Ik voer lijnzaad door het eten en daar gaan ze al mooi van glimmen. Ik heb gehoord van paarden die compleet verbrandden door het antiklit-/glansspulspray, dus daar kijk ik met mooi weer goed mee uit.

Verder nog een tip: de staart wordt er wel baggervet van, maar voor de wedstrijddag eerst wassen, dan meerdere vlechten erin, samenvoegen in 1 grote vlecht. Op wedstrijddag (ochtend) vlechten uithalen, insmeren met hoefvet of zadelvet, goed doorkammen (wordt het ook klitvrij van); 1 grote vlecht erin voor op trailer en op wedstrijd uithalen. Gaat de staart gigantisch van glimmen en blijft klitvrij (maar wordt wel vrij vet ervan).

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

blufy00
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:36

Nog 2 tips: Ik doe op de hoeven babyolie gewoon van de drogist dan blijven ze glimmen en komt er geen zand op.... Ook gebruik ik Bright Eye om het hoofd te laten glimmen vooral bij de neus en ogen helpt echt goed en is ook nog eens goed voor het paard *LOL*

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:35

en nog een tip:
Voor de staart gebruik ik altijd een hondenborstel, daar zitten van die varkensharen in en van die plastic haren in. Daar borstel je de staart vrij makkelijk mee uit (ik kan het weten, want prakkie heeft echt een superdikke staart..) en je breekt er maar weinig haren mee af...

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

memiro

Berichten: 459
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:02

even een tip voor de extra witte rijbroek was hem / haar met een bruistablet er bij !!

DELGRANGE zadels/ beenbescherming te koop
PB voor info

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:49

Ik heb geen trucjes...mijn paard is knap van haarzelf...

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:53

Ik was gewoon mijn paard haar benen en hoeven maak ik schoon en vet ik in, verder ga ik op de dag van de wedstrijd even met een babydoekje over haar hoofd en spuit ik equishine in haar staart en pluis ik hem uit en dan nog een beetje equishine erin en dan klaar!

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:56

memiro schreef:
even een tip voor de extra witte rijbroek was hem / haar met een bruistablet er bij !!

Wat voro bruistablet?? Ik heb een nieuwe witte rijbroek gekocht en slechts 1 x aangehad. Nu krijg ik het zwarte er al niet meer uit.
Hoe doen jullie dat??
Daarnaast wordt er op de meeste grote stallen gebruik gemaakt van brandspiritus! Daar gaat je paard mega van blinken maar dat is ook logisch het haalt alle vetten uit de vacht. Regelmatig gebruik is dan ook niet aan te raden.


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 01:41

Ik vond zelf dat de haren van de spiritus heel lelijk werden. Er echt aangetast uitzagen. Bovendien glanst vet haar beter dan 'droog' haar. Daarom is anti-klit ook vaak vet (duh, echt zo'n late-avond-ik-ben-moe-taal Dromen )

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:48

Misschien wordt het op grote stallen vooral gebruikt vanwege de prijs. Spiritus is goedkoop. Daarnaast kun je anti klit beste op natte haren spuiten. En kun je ook (sla, olijf, zonnebloem-) olie op de (natte) hoeven smeren.

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:38

ik vlecht gewoon in staart en manen, en wat antiklit in de staart, van leovet, en gewoon goed poetsen en met glansborstel eroverheen. Ik vet de hoeven niet, want dat is slecht volgens de hoefsmid, ik was z+n kleine witte sokje en thats it


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers