kleine kinderen met eigen ponys wat vinden jullie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

kleine kinderen met eigen ponys wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 19:38

Ik werk nu alweer een weekje op een manege in de buurt van het gooi. Ik moet tog egt ff wat kwijt. op die manege staan heel veel pension ponytjes. Hele mooie beestjes. Hun eigenaartjes zijn rond de 10 en hebben ouders met een goed salaris. Die kinderen hebben totaal geen verantwoordelijkheids gevoel. De eerste maanden is het leuk maar daarna wordt het saai. En ALS ze dan al s komen galloperen ze een rondje in hun dure zadeltje en zetten ze het weer op stal. En zodra ze kreupel zijn, zijn ze in geen velde of wegen te bekennen! want dan is er al helemaal nix aan. Die arme beestjes staan maar de hele dag in hun stal zonder dat er wat met hun gedaan wordt. Wat is het soms allemaal oneerlijk! Ik heb geen klagen hoor want ik verzorg de liefste knol ter wereld waar ik alles mee mag doen ik heb alle lusten en geen lasten, maar ik vind het zo sneu voor die ponys. Die kinderen beseffen niet dat ze enorm mazzel hebben dat ze dan allemaal maar krijgen, vele moeten er hard voor werken. Ik vind als ik dat soort dingen zie niet dat zulke jonge kinderen een eigen pony mogen hebben, ze genieten er niet van, ze doen er nix mee, en gaan er niet goed mee om.


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:41

Zulke buren heb ik ook, alleen de lusten, maar niet de lasten Scheve mond
Vooral de kinderen, leuke pony, hebben ze hem 2 maanden, nee hij is niet leuk meer, ik wil een nieuwe pony! En die krijgen ze dan ook gewoon. Dus er wordt daar veel gewisseld en gegallopeerd Scheve mond

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:53

Ik vind het altijd zo zielig voor die pony's want zelf kunnen ze er niks aan doen en ze kunnen ok al niks zeggen.
Ik heb ook een hekel aan die kinderen en vooral aan de ouders want die hebben ze zo gemaakt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:55

zolang de ouders voor goede begeleiding zorgen en dat er toezicht is op het reilen en zeilen van de jonge pony eigenaar.
ook een goede voorbereiding op het eigenaarschap[ is wel handig
eventueel eerst leasen voor je tot koop van het diertje overgaat
zodat een jong kind eerst leert wat er allemaal bij komt kijken
maar ik zie genoeg voorbeelden om me heen waarbij het hartstikke goed gaat
maar helaas ook wel eens dat het niet goed gaat
maar dat alleen de lusten en niet de lasten ligt niet aan de kinderen maar aan de ouders die nog al eens geen idee hebben wat een eigen paard hebben inhoud
ik zie het juist bij volwassenen ook regelmatig fout gaan
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 30-07-03 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

hobbelheks

Berichten: 8842
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:55

ik zie dat idd ook regelmatig, jammer.
ik vind persoonlijk ook dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de pony en niet de kinderen (vooral kinderen van een jaar of tien zien de gevaren niet zo).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:57

sanne is nu vier......word binnenkort 5. Maar die zal tot dat ik haar rijp acht alleen verzorgponies hebben........Nu heeft ze Gentle en Gentle was kreupel maar mooi dat ze gewoon ging om te poetsen, wandelen......gaat goed zo.

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:00

Ik ben het wel eens met wat Roxxie zegt. Het ligt ook aan de ouders. Ouders kunnen IMO wel inzien wat voor verantwoordelijkheidsgevoel hun kinderen hebben.
En tja, voor de pony's is het ook niet leuk om steeds weer te moeten wennen aan een nieuw baasje.

Geen onderschrift.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:37

Tja, mijn buren zijn nogal verwend, ook de ouders. En ze hebben natuurlijk heel veel verstand van paarden, ahum. "Als een paard in de wei staat heeft hij een natuurlijk laagje zand over zich heen waardoor hij nooit gestoken wordt door dazen".
Yeah right. Overigens heeft zij ZZ-licht dressuur gereden, maar goed, dan denk je toch dat ze er verstand van hebben. Niet echt dus...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:45

Ik zie ze ook van een jaar of 15/16, die ineens de jongens en het uitgaan belangrijker vinden. Het arme paard komt dan dagenlang z'n box niet uit. Vind ik persoonlijk net zo paardonwaardig.

Maar in beide gevallen vind ik het de verantwoordelijkheid van de ouders om in te grijpen. Helaas zijn er een boel ouders die niet zien dat een paard de broodnodige aandacht en beweging nodig heeft, en tja, als geld toch geen rol speelt...

Een oplossing weet ik niet, ik vrees dat je dit soort dingen altijd blijft houden. Net als mensen die een ander huisdier aanschaffen en er nauwelijks naar omkijken. Als buitenstaander kun je er hooguit iets van zeggen, concreet iets ondernemen is vaak moeilijker.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:46

ik denk dat die mensen gewoon niet beter weten...ze vinden het normaal om er zo mee om te gaan...het kan met je auto toch ook:P...

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:52

Als ouders blijf je gewoon verantwoordelijk, zo simpel als wat.

Die van mij hebben zo ongeveer vanaf hun geboorte een pony, gaat prima. [naam] was vier toen Giant heel erg kreupel werd, ze heeft hem vertroeteld en gedaan zonder ook maar een keer te klagen dat ze niet kon rijden.
Het gaat hier dus prima maar ze moeten het wel van iemand leren.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:08

voo r dat soort zaken moe tje oogkleppen ontwikkelen
Je kunt helaas nie talle arme paardjes redden en alle slechte eigenaren opvoeden
Ge andere kant opkijken en zelf hetgoede vorbeeld geven is het beste.
fjordenfan


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:02

Ik ben het ook met de meeste hier eens, dat je niet helemaal de kinderen de schuld kan geven.
Ik zie het bij ons op stal ook wel, maar het kan ook harstikke goed gaan. Sommige kinderen gaan daar gewoon veel beter mee om dan anderen. Zo is er ook een meisje dat helemaal gelukkig was met haar pony, en er veel voor o ver had. Tot ze te groot werd, pony is verkocht en er is een nieuwe gekocht (door haar moeder uitgezocht) meisje heeft niets met de pony, heeft het vanaf het begin geen leuke pony gevonden en kijkt er dus ook vaak zat niet naar om. Zoiets is echt heel zonde, maar om nu te zeggen dat het kind niet met dieren om kan gaan? Nee, maar ze geeft neits om die pony en dan wordt het toch lastig voor een meisje van 10 om die discipline op te brengen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:13

hmz niet alle kinderen zijn zo he.sommige wel dat moet ik toegeven maar ik ken er ook wat van ouder die er maar heel soms heengaan en als ie kreupel is gaan ze gewoon niet.ikzelf ben 16 maar ga nog steeds iedere dag naar mn paardje en zo zijn er gelukkig nog veel meer Lachen
ik vind ook dat het ook aan de ouders ligt hoe de kinderen met de pony's omgaan want als die ouders niet zeggen van ja nu moet je ook gaan als het bijvoorbeeld regent ofzo dan denken die kinderen ook niet van laat ik eens lekker naar mn paardje fietsen.
maar gelukkig ken ik er nog genoeg die wel van hun pony'tje houden!
leve de echte paardengekken Tong uitsteken

Lovers Sound Lovers
Ik denk altijd goed na, voordat ik iets stoms zeg Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:41

owjee, en wanneer mag ik dan voor mijn dochter volgens jullie de eerste pony aanschaffen?

Jennifer wordt 26 oktober 3, zeurt me nu al dagelijks aan de kop om een eigen pony, voert mijn paard helemaal ongans met suikerklontjes, pepermuntjes en brokjes en als ze de kans krijgt wordt zijn hoofd wel heel erg schoon. (ze kan de box gelukkig nog niet open maken) Haar houten paard wordt door haar verzorgd alsof het een echte is. (wel eens een houten paard in de wei zien staan Haha! )

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 00:57

Het is maar puur hoe de ouders er mee omgaan. je hebt ook ouders (meestal zijn het dan de moeders Haha!) die zelf paardrijden en omdat ze zien dat hun zoon of dochter het ook leuk vindt en al enige ervaring heeft dat ze dan een shet kopen voor hun kind, en er wel voor blijven zorgen dat daar fantsoenlijk mee omgegaan wordt! Kijk, dat vind ik iets heel anders dan een verwend nest van 9, die zeurt om een arabiertje en die vervolgens ook nog krijgt. Zolang ze mogen crossen, zagen, kl*ten enz.. met hun pony vinden zij het allang best.. en uitmesten? Wat is dat???
Kijk.. het is maar puur hoe de ouders zijn en wat voor kind het is.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:23

ja bij ons is dat ok zow.
en ook op wedstrijden.
zie je gewoon een paar kinderen en die gaan dan parcour lopen met hun pikeur capie en dure laarzen en dan stappen ze op hun kant en klare opgezadelde pony, parcour rijden en tja dan natuurlijk eten.:S
het lijkt mij toch echt wel dat jew je pony eerst even beknuffeld en uitstapt......

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:29

Inderdaad, net hoe de ouders er mee omgaan. Onze Rick word maandag 10, vorig jaar heeft hij voor zijn 9e verjaardag een pony gekregen. Die pony is hier nu dus een jaar en heel af en toe moet ik er inderdaad wel iets van zeggen, maar dat is maar zelden. Hij rijd ongeveer om de dag, wat voor zo'n jonge pony (hij is net 4 geworden) genoeg is, vind ik, hij moet tenslotte nog langer mee als vandaag. De andere dag staat hij de hele dag buiten met onze andere paarden dus beweging en frisse lucht krijgt hij genoeg. Voor Rick is het niet makkelijk. Het is een jong dier, hij heeft hem zelf ingereden en af en toe hebben ze wel eens miscommunicatie maar hij blijft doorzetten en het gaat steeds beter (ook wel met de nodige begeleiding natuurlijk). Het is wel zo, hij heeft zelf die pony uitgezocht omdat hij meteen verliefd op Insley werd toen hij hem zag. Wij waren helemaal niet van plan om een 3 jarige te kopen voor zo'n onervaren kind en waren daar dus voor een andere pony. Maar er was geen houden meer aan, die moest het zijn en geen ander. Omdat het wel een brave pony met een koel karakter is die goed verkeersmak is (zelfs voor de grootste tractors en vrachtwagens) hebben we toch de gok genomen.
En als ik dan zie dat Rick zondag terug komt van een weekje logeren bij oma en 's nachts om 12 uur als we thuis komen eerst de stal in rent om naar Insley te gaan omdat hij hem zo gemist heeft, dan denk ik dat we er toch goed aan gedaan hebben.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:09

Ouders zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor een pony.Een kind van 10 beseft echt niet wat hij een pony aan doet door dagen op stal te laten staan of alleen maar rondjes mee te crossen.

Als je voor je kind een pony koopt moet je er gewoon rekening mee houden dat het voor kan komen dat je een aantal dagen zelf dat beestje moet verzorgen en beweging geven omdat kind geen tijd/zin heeft. En de ouder is ook de gene die in d gaten moet houden of de pony wel goed verzorgt wordt.

Ik was 14 toen ik avalla kreeg, en ik als ik een keer niet ging was dat omdat ik ziek was. Maar mijn moeder heeft direct paardrijles genomen en cursussen gevolgd zodat zij ook voldoende wist van dat paardenspul.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:27

Ik zie het zo.........de ouder koopt een pony en het kind is verzorgster/bijrijder.......Daarom koop ik ook geen pony voor Sanne. Ik heb geen zin om naast mn werk ook nog eens een keer naar een pony toe te moeten elke dag.....Nu ga ik op zaterdag ochtend met Sanne naar haar verzorgpony en dat is veeeeel leuker.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:43

ik kreeg op mn 9e een pony Haha! ( op mn verjaardag !!!! ) maar ik ging trouw elke dag heen, k ben nu 11 en k heb nog steeds een eigen pony!! maar het is wat anders als je niet komt bijna

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:39

Hier op stal staat zo'n familie.
Ouders droppen de kids (6 stuks 4-13 jaar) op stal en gaan weg. Pony wordt helemaal gek van zoveel kinderen om zich heen, en als ze gaan rijden wordt er om de 5 minuten gewisseld (ze zetten zelfs het alarm op hun telefoon ervoor!). Alleen de oudste heeft een paar rijlessen gehad, ze kunnen niets, niet eens fatsoenlijk lichtrijden, en crossen alleen maar door de bak.
Ouders hadden voor ze de pony kochten nog nooit een pony van dichtbij gezien, vader en moeder durven de pony niet eens vast te houden....
Er zijn nog wel meer problemen met deze mensen, zie: [VvdD] Rare asociale mensen op stal...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:54

Dat de kinderen zo zijn is niet goed te praten, maar hoe komt het dat die kinderen zo zijn?
Hebben ze ooit wel eens geleerd wat het inhoud om echt voor een dier te zorgen?
En hebben ze waardering voor hetgeen ze hebben?

Dat zijn allemaal dingen waar rekening mee gehouden moet worden.
Als de kinderen nooit geleerd hebben om verantwoordelijk ergens voor te zijn, kun je ze het haast ook niet kwalijk nemen.

ik zie het bij mij op school dus ook. Leerlingen krijgen vanalles, waar hechten er weinig waarde aan. Als iets kapot is koop je toch gewoon een nieuwe. Of als het niet leuk meer is hoef je er toch niets meer mee te doen. Papa of mama koopt wel weer iets nieuws om mee te spelen.
Kortom vaak ligt de fout bij de opvoeding van de kinderen.

Verdre moet je ook in de gaten houden, met wat voor doel dat de pony gekocht is. Moet er serieus mee gewerkt worden of is het de bedoeling dat er één keer in de week op gehobbeld wordt.

Maar gelukkig zijn er ook nog volop kinderen die wel waarderen wat ze hebben en zorgen er wel goed voor.
En helaas heb je maar genoeg volwassene die met hun paard omgaan zoals jij hierboven over kinderen praat. En daar vind ik dan wel van dat ze een trap onder hun achterwerk nodig hebben. Bij volwassenen mag je er van uitgaan dat zij dat gevoel wel hebben en dat ze zich anders in hun "speeltje" kunnen verdiepen en eens na gaan wat het houden van een paard inhoud.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:34

Ik heb ook zo'n paard op stal staan. Echt een prachtig beest, maar mevrouw de eigenaresse is 17 en acht jongens nu belangrijker dan het paard dus de enige keren dat het paard uit het land wordt getrokken is wanneer ze moet laten zien hoe stoer ze wel niet op een paard kan zitten Boos!

Zo sneu voor het beest, het wordt compleet verwaarloosd. Als ik de zorg niet had overgenomen had ie nu dood in het land gelegen want het interesseert d'r echt geen biet dat ie geen water, voer, beweging en aandacht krijgt. Ik moet gvd zelfs de veearts en de hoefsmid voor dat paard laten komen. Okee ik stop maar want ik zit me nu al weer helemaal op te naaien

Nimmy

Berichten: 3939
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:44

jah, je hebt van die mensen, heb ook een vriendin, jaren alleen verzorgpaarden waar ze netjes 2 a 3 keer per week heen ging, uiteindelijk een eigen pony, en nu, dat beest staat met rotstraal in zn eigen mest, en kan onder het zadel nix, terwijl er wel wat in die pony zit, ze kan wel heel leuk opscheppen over haar gewldige pony, dat beest mag blij zijn als ze 1 x per week komt, gelukkig word er bij haar op stal wat aan gedaan, de pony in de wei gezet, en heeft ze nu iemand die hem verzorgt maar toch, voor je aan een huisdier begint moet je je wel bedenken wat de consequenties zijn, en dat je er soms andere dingen voor moet laten, hoort er nu eenmaal bij.
Maar bij de vereniging rijden bij ons ook 5 jarige met hun pony, erg fanatiek, de pony's lopen best redelijk, dus het ligt niet alleen aan de leeftijd, goede begeleiding en ouders die er op toezien dat de pony goed verzorgt word, en helpen als het nodig is scheelt ook al een heel stuk.

tja, je hebt paardenmensen en je hebt mensen met paarden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avelienvd, C_estmoi, Isabel_k, jaap_2005, Kitty_, Robin_Rikkie, SemrushBot, SentiBot, Utixo en 94 bezoekers