[LO] Probleempje, paard wil NIET

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

[LO] Probleempje, paard wil NIET

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 16:39

Jaja, heb je een leuk paardje, heeft ook hij een mindere kant.
Sinds een paar dagen is onze hengst aan de longe niet echt hanteerbaar. En dan druk ik me nog vrij zacht uit. Linksom longeren was tot vanochtend geen probleem, rechtsom is al een week een probleem. Dat vertikt hij. Je komt er niet naast, meneer wandelt gewoon achteruit. Alles om maar niet rechtsom te hoeven lopen.
Lichamelijk heeft hij er geen problemen mee voor zover ik weet, het is het soepelste paard van stal. Ander paard draait zich constant om als het lastig wordt (ik kan aardig longeren en ken hem door en door maar ook mij luist hij er gewoon in), maar blijft tenminste lopen. Deze gaat dus niet eens lopen. Voorheen was er geen enkel probleem met het longeren, alleen in galop ging hij als een sprinkhaan rond (ex-racer), maar verder deed hij alles heel netjes. Ook is hij bij mijn weten niet getraumatiseerd. Volgens mij is het dus echt gewoon een k*tgeintje van hem.
Gister ben ik er even op gaan zitten en bij het wegstappen ging hij even steigeren (en daar zit je dan zonder zadel). Rotschop gegeven en hij liep braaf aan de longe, ik hoefde verder niet veel te doen (paar keer schoppen omdat hij weer staakte).
Erg zwaar heeft hij het niet aan de longe, we longeren hem wel eens met touwtje, hij heeft laatst met een kindje erop aan de longe gelopen, maar hij hoeft nog niet aan de dubbele longe bijv. Eerst maar eens wennen. Het ging echt ontzettend goed, tot deze grapjes.
Gister moest hij over balkjes lopen dat was het probleem ook niet (hij deed het gewoon braaf). Eenmaal op gang rechtsom bleef hij ook wel lopen. Als hij mocht stoppen dan deed hij dat ook subiet en moest ik er weer aan te pas komen om hem vooruit te krijgen. Linksom deed hij ook nog.
Vanochtend wilde hij niks meer. Niet rechtsom, niet linksom, alleen maar staken, omhoog komen en eenmaal aan de praat lelijk uithalen (kreng). Flink kwaad geworden dus (ik met de longeerzweep erachteraan en hem flink op z'n reet gemept als hij staakte, zusje met haar hakken in het zand zodat hij niet verder weg kon). Liep hij net een beetje leuk, stopt hij weer. Ik kreeg een beetje het idee dat hij niet bepaald onder de indruk was van onze dwang.
Het is echt een schat van een beest, met hier en daar wat rotgeintjes, maar dat is wel ontzettend vervelend. Mijn zusje kan best aardig longeren (dubbele longe 3x per week met een ander paard, lange lijnen etc) en ook ik snap best hoe het moet (heb er een beetje een hekel aan). Stakers en rotbeesten hebben we tot nu toe allebei gewoon vooruit gekregen, maar deze idioot loopt dus achteruit van je weg en als hij je vervelend vindt gaat hij gewoon op z'n achterbenen staan. Hij weet dat hij dat niet moet proberen en hij krijgt ook gigantisch op z'n lazer (idem als hij losse achterbeentjes naar binnen schopt). Ik snap alleen niet waarom hij dit nu 'opeens' (voor ons althans) doet en al helemaal niet hoe ik het op moet lossen. Flink pissig met een zweep erachteraan rennen werkt nog wel, maar ik vind het toch geen nette oplossing. Iemand erop zetten kan ook wel, maar naar mijn idee lost dat het probleem niet op.
Iemand ideeën? Voor straf gaat hij morgen in de les ook aan de longe en dan maar hopen dat onze instructeur nog wat leuke ideetjes heeft. Lopen zal hij iig, is het niet goedschiks, dan is het kwaadschiks!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:47

Het helpt misschien zowieso al wanneer je een stukje in de bak af kunt zetten om te longeren. Op die manier kun je er beter achterkomen en kan het paar niet zoveel kanten op. De meeste paarden reageren hier heel goed op.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:25

Dubbele longe misschien? En METEEN concequent en ev hard reageren met de zweep als je ziet dat ie iets van plan is. Buitenteugel eraan en goed voorwaarts houden als ie eenmaal loopt.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:33

Het spijt me dat ik het zeg, maar ik zou persoonlijk m'n longeerzweep eens wat werk laten doen. Je wilt je handzame hengst toch handzaam houden? Dan kun je geen "ik-ga-nou-eens-proberen-of-ik-de-baas-kan-worden"-geintjes gebruiken.

Dit zijn echt geen leuke geintjes hoor! Als ie het nu met longeren doet, dan gaat ie een volgende keer jou op de proef stellen onder het zadel of aan de hand.

Zorg dat je 'achter zijn neus' blijft en dat hij als het ware schuin voor je uit loopt. Als ie ook maar iets fout doet, de zweep erover.

Een dubbele longe vind ik persoonlijk meer iets voor gevorderde longeerders met brave, longeerbare paarden. Ik zou eerst met een enkele longe aan de slag gaan (en zweep dus!), voordat ik aan een dubbele zou beginnen.
Met een dubbele longe heb je meer in je handen en ben je veel drukker, dus dat is knap lastig met een vervelend paard.

En nog een gouden regel bij longeren: houdt ALTIJD een longeerzweep in je hand! Leg die nooit weg.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:10

Ik ga eigenlijk wel een beetje met Carola mee. Ben nooit voor het slaan van een paard maar ze moeten wel normaal blijven doen en gewoon luisteren.

Je kan het omdraaien naar de rechterkant ook met ze 2en proberen als het alleen niet lukt.
Dan hou 1 hem vast en de ander zorgt dat hij stopt met achteruit lopen door er achter te gaan staan met een zweepje zodat hij vooruit gaat en als jij dan zorgt dat je aan de goeie kant van hem staat dan moet hij wel rechtsom...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:35

Lijkt Omar wel, ook een ramp met longeren. Tot de dubbele longe. Nooit meer een probleem gehad (al vond hij rijden wel leuker).

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 07:35

(ik ben dat zusje voor wie dat niet weet)
Voltrack(het dubbele longe paard) was ook best lastig aan de longe, de rechterhand bij hem was heel stijf, toen ik hem de baas kon aan de longe hebben we hem ook over gezet op de dubbele longe, dan heb je veel meer controle. In het begin kon ik de achter longe niet echt gebruiken want dan ging hij bokken en zat het onder z'n staart, maar ook met rodeo aan de dubbele longe kan ik hem de baas (hij doet het niet meer)
En vroeger deed Voltrack precies hetzelfde aan de enkele longe (omkeren alleen niet zoveel achteruit lopen) en dat kon ik ook goed krijgen (ik kon er tenminste naast komen)
Maar met Patent, als hij steigert word ik echt flink boos en laat ik hem gewoon nog harder lopen (voor of achteruit, dat maak me niet uit) en ik geef hem een lel, en toen hij gister bij de galop z'n kont naar mij toegooide was ik even echt over de rooien en dat heeft meneer gemerkt...
Het is waarschijnlijk wel waar dat we nog bozer op 'm moeten worden, maar ik ben gewoon niet sterk en groot genoeg, mijn instructeur wel dus die laten we er vandaag even naar kijken, iig hebben jullie gelijk en we gaan gewoon verder met proberen! Zijn er nog meer oplossingen voor dit superslimme paardje?!

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:34

hele verhaal klinkt als een dominantie kwestie of een medisch probleem (pijn!). Een paard staakt niet van nature en zeker niet als die tot voorheen braaf was.
Ik zou grondwerk met hem gaan doen en hem desgewenst los werken (hempling/voest ). Als je dat zelf niet beheerst dan zou ik daar iemand voor vragen die daar echt handig in is en het daarna zelf ook een keer doen. Het gaat zo van kwaad tot erger en elke keer krijgt hij toch deels zijn zin en een echte oplossing is voor je uitslaan ook niet.

succes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 21:22

Het probleem is dus een heel stuk minder erg dan gedacht. We waren goed opweg, maar het moest gelijk een tikkie zijn. Niks geen gemep dus. Paard vasthouden, tikkie geven en klaar is Klara, goed aan de praat houden en niet met veel druk op het bit terugnemen.
Ik verbaasde me er wel over hoe snel mijn instructeur het voor elkaar had, ik keek echt even niet (was aan het uitstappen zelf), hij liep naar een hoek van de bak. Hengst protesteerde, kreeg twee tikjes die ik dus geeneens gehoord heb en draafde vrolijk rondjes aan de longe. Niks dubbele longe oid, gewoon bitje in met een longe eraan. Wij waren niet snel genoeg en gaven hem daarmee net genoeg kans om écht te protesteren. Weer wat geleerd.
En voor degenen die denken dat het een dominante flikker is: valt wel mee, hij heeft wat correcties nodig, da's waar, maar het is geen sprinkhaan oid. Heel braaf, gaat gewoon staan slapen en weet heel precies waar de grenzen liggen. Meppen zal hij nooit voor het echie doen en steigeren idem dito. Hij weet dat hij dan echt gigantisch op zijn flikker krijgt. Hij heeft genoeg respect voor de mens (kan aan een los touwtje 'vast' staan), maar goed, 't is en blijft een volbloed hengst natuurlijk...

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 06:41

Nou ik heb het wel gezien, hij had het zo voor mekaar, volgens onze instructeur was het gewoon een streek van hem, hij mankeert ook niets, hij is de soepelste van stal!
Het is dan wel een volbloedhengst, maar veel mensen hebben het niet door... Bij de verkoopkeuring had hij een kwartierscheur in zijn hoef en daaromheen lagen alle studenten onder zijn buik enzo, toen zei mijn vader: Dames en heren, het is wel een volbloedhengst...
Zo braaf is hij!
Ik ben blij dat dit opgelost is en ik weer gewoon goed kan longeren met hem!

mallaslover

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:26

misschien kan je hem beter laten casteren??

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:25

mallaslover schreef:
misschien kan je hem beter laten casteren??


Lijkt me een beetje onnodig bij een brave hengst, als het niet nodig is waarom zou je het laten doen. Zelfs als er merries in de buurt zijn is hij superbraaf.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:18

Polly schreef:
Lijkt me een beetje onnodig bij een brave hengst, als het niet nodig is waarom zou je het laten doen. Zelfs als er merries in de buurt zijn is hij superbraaf.

Haha! Ja, het is al opgelost, en castreren, daar denken wij de komende tijd niet eens aan! Hij is idd superbraaf en het was gewoon een streek van 'm

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:00

Het lijkt me geen goede stelling om het kwaadschiks op te gaan lossen als het goedschiks niet lukt. Het is moeilijk om een goed advies te geven vanachter mijn computer maar met kwaad worden bereik je alleen maar minder. Gebruik je hulpteugels? Kennelijk zit het paard op een kant behoorlijk vast, dat kan veel oorzaken hebben. Misschien moet je er eens een fysiotherapeut naar laten kijken. In ieder geval veel succes.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 07:54

Nou vastzitten aan een kant zit hij zeker NIET, maar het was een uitprobeersel van 'm en het is alweer goed!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:20

Guinni schreef:
Nou vastzitten aan een kant zit hij zeker NIET, maar het was een uitprobeersel van 'm en het is alweer goed!


Oke, gelukkig maar!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:50

ik heb ook zo'n portret dat vanalles uitprobeert, aan de longe is het een ramp, ik kom er ook niet achter, hij gaat een partijtje touwtrekken (raad es wie er wint...), komt er een 2e persoon met een zweep de bak in, dan is het klaar, gaat ie rondjes lopen, gewoon uitproberen! Boos!

Met rijden flikt ie ook geintjes, ik ben het zat, ben enorm boos geworden van de week, heb al een op 4 plaatsen gebroken voet, omdat meneer zich omdraaide over mijn voet heen, vandaag zette ie bewust weer een hoefje op mijn nog steeds zere voet en toen was het gebeurd! Blauw oog Extreme duivel


Met kwaad maken heb ik bereikt dat hij weer weet wie de baas is en hoe het in elkaar zit, een stuk veiliger voor mij, hem en mijn stalgenoten! OK dan!

Met 700 kilo ga IK niet in discussie

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:43

Oke, dat is in ieder geval al winst. Nu moet je proberen te gaan werken aan je natuurlijkr overwicht, zodat hij je nu ook accepteert zonder eerst weer boos te worden. Succes in ieder geval!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:51

hahaahahha ik ben al ver over de 45, dan kan je echt niet meer werken aan natuurlijk overwicht (wel aan overGEwicht) dat heb je of dat heb je niet! Ik worstel me al 25 jaar door ieder schooljaar heen als docente, ik heb HET gewoon niet en zal HET nooit krijgen ook!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 07:45

Ja, met dat overwicht op mensen en dat overgewicht heb ik hetzelde probleem(helaas) Het omgaan met mensen vind ik beduidend ingewikkelder. Toch denk ik dat er best nog wat aan te doen is, daar zijn in Nedrland ook heel veel manieren voor. Maar ach, als je de moed al hebt opgegeven en je hebt veel plezier met je paard...........Het zijn de waarden in het leven waarvan je gelukkig zelf de waarde kan bepalen!

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:18

pantarhei schreef:
hele verhaal klinkt als een dominantie kwestie of een medisch probleem (pijn!).




mijn tinker heeft dus ook best wel lang problemen gegeven met longeren....en inderdaad..bij hem was het een dominantie probleem!en dit terwijl ie best heeeel braaf is......

of hij probeerde me omver te lopen of hij liep juist op zo'n manier van me weg dat ik er op geen 1 manier meer echt goed "bij kon"
ook achteruit etc etc....en neiging tot omhoog.

ik heb een langere longeerzweep gekocht zodat ik hem in iedre geval kon begrenzen om me omver te lopen of om vlug de andere kant op te gaan.ik ben ook tegen zwepen etc, maar in dit geval heeft het wel geholpen...pas toen ie wat respect kreeg doordat ik ineens een "langere hand" had (de zweep dus) kon ik hem na menige oefening het rondje om krijgen...........het klinkt heel cliche en hij heeft me wel tot wanhoop gedreven, maar de aanhouder wint!

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:23

Ik heb ook het probleem dat ie achteruit gaan lopen aan de longe. En dan kan ik er niet meer bijkomen. Gister kwam ie alleen op zjn achterbenen naar me toe, en dat was minder grappig. Ben nog wel flink kwaad geworden, amar het is me niet meer gelukt hem rond te sturen. Kl*te maar hij heeft deze discussie gewonnen. We gaan echter wel door, want hoe hard hij ook baalt , longeren zal ie. Probeer wel gewoon rustig te blijven, maar was even heel blij toen ik dit topic las... wilde ik even kwijt.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:27

Wiesje schreef:
Ik heb ook het probleem dat ie achteruit gaan lopen aan de longe. En dan kan ik er niet meer bijkomen. Gister kwam ie alleen op zjn achterbenen naar me toe, en dat was minder grappig. Ben nog wel flink kwaad geworden, amar het is me niet meer gelukt hem rond te sturen. Kl*te maar hij heeft deze discussie gewonnen. We gaan echter wel door, want hoe hard hij ook baalt , longeren zal ie. Probeer wel gewoon rustig te blijven, maar was even heel blij toen ik dit topic las... wilde ik even kwijt.



ik weet precies hoe je je voelt.....

dacht laatst even meneer "snel " te longeren.
begon met zijn slechte kant zodat ik die in iedre egval gedaan had.zijn slechte kant was chter no problem.tot ik zijn goede kant zou doen.daar begon het machtsspelletje weer.ben bijna een uur bezig geweest om hem 1 keer "gewoon" het rondje te laten doen.had zoiets van........1 rondje ....eerder stoppen we niet.erg frustrerend, vooral als je weg moet, maar wilde hem deze keer niet laten winnen.en het is echt zo......de aanhouder wint.