Stallen bij huis, wat voor bodembedekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Stallen bij huis, wat voor bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 11:54

Ik krijg over ong 2 maanden stallen bij huis, en dan komt Dennis ook thuis te staan. Maar ik zit nog te denken wat ik er in zal gooien.
Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende soorten strooisels? Hij heeft altijd op stro gestaan, ging prima. Nu ben ik bij FlairS op stal te logeren en daar gebruiken ze een Hennep strooisel(ik ga nog achter halen wat dat precies is). Dat lijkt mij ook wel wat maar ik heb er verder (nog) geen ervaring mee.

Het gaat dus(voorlopig) maar om 1 pony in een 3x4 stal(ik denk dat ik hem afzet tot een 2x3 stal, dat is al groot zat voor Dennis). Ik heb binnen erg weinig opslag ruimte, dus ik wil het het liefst buiten kunnen bewaren(dus iets in plastic).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:03

Ik gebruik koolzaadstro, ideaal. Het neemt heel veel vocht op en het verteerd snel. Deze balen zijn ook in plastic verpakt dus kun je ook buiten leggen, al zou ik er dan wel een zeiltje overheen doen.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 12:10

Ik zal wel een keer bij je komen kijken Barb, dan kan ik ook helemaal zelf oordelen Haha! .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:11

is goed hoor Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:11

Imker staat op vlas. Neemt goed vocht en geurtjes op, is snel + makkelijk met uitmesten, composteert goed en je mesthoop is een heel stuk kleiner van omvang.

(hallo meneer Vlas-import, hebben jullie nog een vertegenwoordigster nodig?!? Haha! )

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:43

Wij hebben ze op houtvezel staan.
Voordelen:
Mest makkelijk uit.
Neemt weinig ruimte in op de mesthoop.
Composteert makkelijk.
Neemt goed vocht op.
Paarden eten het niet op.

Nadelen:
Moeilijk af te voeren (wij gooien het op ons eigen land)
Zurige mest (dus ook kalk op het land gooien)

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:43

Ik heb alleen ervaring met stro, maar hou je wel rekening met de afvoer? (al zal je het van 1 Shet misschien wel in de groene bak kwijtkunnen)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:49

Wij hebben gewoon wat er in de winkel is te vinden Tong uitsteken
Nee wij hebben niet altijd hetzelfde maar toch wel meestal plospan.
Zit in plastic en kost niet veel.
nog geen 8 euro het pak.
Voor een stal van 3x4 voor de eerste keer is een baaltje of 5 nodig.
Dan is er nog verschil of het een uitloop stal is of niet
Wij hebben uitloop stallen en dat is heel hendig in de zomer.
De paarden verkiezen dan buiten staan boven binnen staan en zodoende hebben we echt heel weinig nieuw strooisel nodig.
Het is me pas nog voorgekomen dat ik pas na 3 en een halve week een half baaltje per stal nodig had Haha!
Maar over het algemeen heb je eigenlijk een halve(voor jou grote stal 3/4) baal nodig per week.
Over het algemeen hoef je alleen de poep en de natte plekken wat weg te halen.Strooisel word per dag wat bruiner maar dat kan blijven liggen want het is droog.
Mocht het een viespeuk zijn kan je kiezen voor een halfje per halve week.
Staat ie nou maar een paar uur per dag buiten,tja dan heb je net iets meer nodig,maar het zal me verbazen als je meer als 2 balen per week nodig hebt.
Maar vergeet niet dat je om de zoveel tijd echt even goed moet mesten.

Wat het nadeel van stro ivm strooisel is vind ik dat als een paard op stro poept of plast het zich meer verspreid en je dus meer vieze schepjes in de kruiwagen zal moeten kieperen.

Nou ja de kosten had ik al vermeld. Ik geloof dat ik altijd rond de 7,50 zit(soms meer soms minder,ligt eraan waar ik het haal).
Even een reken sommetje maken wat je voor strooisel kwijt zou zijn ivm stro.
En dan zelf proberen wat je het fijnst vind.
(by the way,mijn mest hoop is kleiner door het strooisel )


(poeh wel erg uitgebreid,terwijl je een klein vraagje stelde Tong uitsteken )

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:21

wij hebben ze gewoon op stro staan, en als ze heel erg piesen ldoen we er ook een laagje zaagsle onder. Van het stro ken ik geen nadelen, ik vind het heel fijn, wij gebruiken van die grote balen maar ik weet niet of je die ook verpakt kan krijgen.
Het zaagsle vind ik minder fijn. Je moet heel veel gebruikenanders ligge ze meteen met hun knieen op de harde grond (of het moet zijn dat er rubber onder ligt ofzo)
en het mest ook een stuk vervelender uit.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:01

Als je houtvezel of zaagsel gebruikt moet je ook een dikke laag neerleggen en de onderste laag moet eerst wat aankoeken (gaat sneller als je er met de sproeier een keertje overheen gaat) Dan blijft de stal ook netter. (niet te nat natuurlijk, anders neemt het te weinig op) Nadeel is dat het moeilijker af te voeren is. Vlas heb ik bij Dees gezien. Zou ik ook willen als ik mijn pony aan huis zou hebben. Blijft net zo goed als houtvezel (misschien wel beter) en het verteert sneller en kan over het land en wordt opgehaald naar mijn weten. Met stro neem je ook veel schoon stro mee, dat vond ik altijd zonde, maar wilde wel een frisse stal voor mijn pony. De plas maakte het ook erg nat en je kreeg een erge amoniak lucht als je de natte plek weg haalde. Als je bij vlas, zaagsel en houtvezel genoeg in de stal legt, en je paard niet de hele dag op stal hebt, gaat het heel lang mee en blijft goed droog. Mijn pony staat nu sinds mei alleen op stal om te poetsen en na te verzorgen en te voeren, en ik spuit de stal nu vochtig met de slang en sproeier omdat hij zo droog wordt!

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:47

Heb er ff een paardeboek erbij genomen Lachen: tarwestro is volgens mij het beste, ze gaan er niet snel van eten en het is goedkoop. Let wel op dat de aren goed verwijderd zijn, kan verstikking veroorzaken. gerststro is het slechtst volgens mij want ze vinden dit erg lekker Verward als je paard er van eet, kun je beter houtkrullen gebruiken. zaagsel is erg stoffig en bij droog weer kan het huidiritatie veroorzaken. en papier kan gebruikt worden voor paarden die problemen aan de luchtwegen of een allergie hebben.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:10

Ik heb ze op vlas staan en in 1 woord: IDEAAAAAAAL!!! Ik heb ze jaaaaaaaaaren op stro gehad maar dit is toch wel DE uitvinding. Dit had ik veeeeeeeeeeeeel eerder moeten doen.

De voordelen:
- GEEN stank ( je kan zo met je nette kleren mesten Haha!)
- Stofvrij (bijv met opstrooien makkelijk)
- Makkelijk met mesten kost mij met 2 stallen 10 minuten per dag. Met de plasplekken eruit halen een klein halfuurtje. En veel minder zwaar.
- Als je het goed gebruikt is het veel goedkoper dan stro, ik zit momenteel per paard ruim onder de 5 euro per week!!!
- Minder naar de mesthoop hoeven te lopen Haha! Haha! Haha!
- Kleine mesthoop, zakt snel in dus blijft klein.
- Ze komen het brengen is minder opslagruimte. Dus geen werk meer metde trailer en steeds maar vegen enzzzzzzzzz (paps is daar wel blij mee)

Tja wat nog meer........?? Je hebt schone paarden maar je moet het wel elke dag gewoon netjes glad maken en de stront eruit halen. Ik haal om de 2 weken de plas eruit en doe er nieuw vlas in op het oog. Ik houdt alles netjes bij in een schema hoeveel ik uitgeef. Ik zit momenteel op 18 weken met een gebruik van 15 balen vlas voor 2 paarden....

Mocht onverhoopt je paard zijn plasplek open hebben gehaald en dan ruik je dus wel wat dan gooi strijk je het weer onder met een beetje schoon vlas dan ruik je zo niks meer!

Het is werkelijk waar fantastisch!!!

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 18:57

ik heb ze op stro staan!!zelf hoef ik het niet te kopen (gelukkig)!maar ik heb alleen moeten waar ik al mest moet laten!!nu hebben we wat naast de paddock leggen maar dat is over een tijdje ook vol!!jean eet het jammer genoeg wel op!maar het uitmesten gaat wel vrij snel!!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:23

orionneke schreef:
Ik heb ze op vlas staan en in 1 woord: IDEAAAAAAAL!!! Ik heb ze jaaaaaaaaaren op stro gehad maar dit is toch wel DE uitvinding. Dit had ik veeeeeeeeeeeeel eerder moeten doen.

Het is werkelijk waar fantastisch!!!


helemaal mee eens. Toen mijn paarden nog bij mijn ouders stonden (en ik genoeg opslag had) stonden ze altijd op stro. Toen ik"op mijn eigen" ging heb ik eerst zaagsel geprobeerd (allspan) want ik heb weinig opslagruimte. Daarna Vlas, scheelt heel veel in mest, stinkt niet, stal atijd droog, en boeren hebben graag de mest.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 14:02

*schop*
Sorry, wil hem nog eventjes naar boven halen.

Een kleine mesthoop is ook een goed punt(die ik er nog niet bij gezet heb). Het zou helemaal perfect zijn als het meeste nog in de groene bak kan verdwijnen maar weet bijna zeker dat dat niet lukt, met alleen zijn mest zal het al twijfel achtig worden en je gooi ook altijd strooisel er bij weg.
Barb, weet jij nog iemand hier in de buurt die mest op haalt?

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:11

Daar hebben wij een oplossing voor.
Wij hebben twee mesthoopjes.
Het ene jaar hier,het ander jaar daar.
Gewoon in het hoekje van de wei.
Zaagsel is er toch vrij weinig tussen te vinden,het is echt meer drol en.... dan zaagsel,stro daarin tegen is er altijd wel op een mesthoop te vinden.
Maar goed wat ik wilde vertellen van onze twee hoopjes.
6 paarden in vergelijking met 1 mini paardje Tong uitsteken is goed te doen.
We hebben dus een mesthoopje gewoon in het hoekje van de wei.
Het jaar daarop ergens anders.Dan slinkt het eerste hoopje vanzelf in en op een gegeven moment is ie helemaal weg.Je hoeft het dus niet af te voeren want het verteerd gewoon.Ik gok erop dat je met een ponytje zo'n 2 bij 2 meter oppervlakte aan mest hoop gebruikt over een jaar.
Zo kan het dus ook,maar met stro word dat moeilijker.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:31

Ik had al deels rubber matten in de stal van onze hengst, en nu hebben we de rest van de stal dichtgelegd met die dingen. Ze zijn erg handig!!! De plas dringt er meteen door onder de matten, en het strooisel blijft veel droger ... misschien een idee om als basis rubber matten te gebruiken dus Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 14:33

Ja, iid dat is nog eens een goed idee! Wat voor rubber matten heb je daar voor nodig? En wat zijn de kosten daar ongeveer van?

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:38

Ik gebruik dus stro en de vloer is van roosters plas loopt vrijwel meteen weg waardoor het stro altijd droog blijft.
Waarom stro, Het is het goedkoopste, de bedrijven doen over stro het mist moeilijk om het op te komen halen en de paarden hebben bij verveling ook een beetje te knabbelen (gaat dan echt om een paar strootjes). Stinken doet het niet tijdens het uitmesten immers ik heb die roosters eronder.Het stoft wel maar de paarden staan altijd buiten als ik opstrooi.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:42

Ik gebruik zelf stroo.
Alleen die mesthoop word zo groot.
Als ik dat zo lees denk ik dat vlas ook wel wat is.
Waar kun je het kopen en hoe duur is het?

Brabantse Fries ;)


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:54

Stro is wel gemakkelijk. Je paard heeft altijd wat te knabbelen. Alleen krijg je wel een grote mesthoop (Als je 3 paarden hebt toch). Merrie met veulen staat op stro nu en dan vermengt met gehakseld hennep stro (Hemparade of Aubiose). Heb ook een paar keer vlas gebruikt maar vindt dit toch niet zo goed als hennep stro. Hennep is echt super qua vocht opname. Gooi er wel een ontsmettingsmiddel overheen (vermengt met water en niet kletsnat) want veel paarden durven er wel van eten. Het is mogelijk dat ze koliek krijgen bij grote opname van hennep. Ik gebruik altijd een creoline oplossing. Stinkt enorm maar de paarden eten niet van de hennep. Ik gebruik al jaren hennep.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:25

Rubberen tegels waar de vloeistof doorheen gaat en een beetje stro daarop. Onder de rubberen tegels zit er in het midden (lbeton loopt naar het midden toe af) een rooster. Je kunt de paarden zelfs zo op de rubberen tegels zetten, maar ik doe er altijd stro op, hebben ze ook nog wat te spelen. Bovendien mesten de meeste paarden dan netter. Waar het stro ligt mesten ze (waarom dit is, ik weet het niet. Iemand?) Is super snel uitgemest (met de bezem en een schep) 7 stallen in een kwartier.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:27

Dennis schreef:
Ja, iid dat is nog eens een goed idee! Wat voor rubber matten heb je daar voor nodig? En wat zijn de kosten daar ongeveer van?


Die matten zijn wel vrij duur, maar éénmalig aan te schaffen ...
Ik heb matten liggen van 50x50 cm, zwarte (gekleurde zijn duurder). Ze zijn poreus en hebben onderaan een rooster met uitsparingen. Het is wel best dat de hele stal in één keer gelegd is, want anders kan de pony de tegels gaan uit hun plaats krabben (dat deed de mijne Clown) en komt stro of ander strooisel in de plas en is het dan meteen ook een compleet rotzooit'tje (en zo leuk om terug te leggen dan -NOT-). Nu de stal volledig ligt is het echt SUPERHANDIG!!!! In principe hoef je zelfs geen strooisel meer te gebruiken dan, maar t'is natuurlijk fijner voor de pony om dit wel te doen (ze plassen liever op strooisel dan gewoon om de matten, maar m'n hengst heeft ook al gewoon op de matten alleen gestaan vanwege de behandeling aan rotstraal, da's meteen de reden waarom ik dit heb gedaan ... ).
De prijs schommelt nogal. Ik heb de laatste matten van bij de MAKRO vandaan, en daar ware ze aan 7 euro en iets (paar centen). Andere winkels kunnen ze wel tot 9 Euro per stuk gaan ... dus toch wel even uitkijken waar je ze aanschaft. Ze schijnen trouwens ook op groter formaat te krijgen te zijn, maar ik heb ze nog niet tegengekomen in een grotere maat.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:36

Dan blijf ik toch dat vlas voor jou de beste uitkomst is.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:49

Hennep!!!
Al 8 jaar en geen vuiltje aan de lucht. Nog nooit koliek gehad en geen natte kledderboxen omdat mijn ruin zo nodig een zoutblok op moet vreten (dat was dus het geval toen). Weinig compost (destijds 1 kruiwagen voor 1 paard per dag, nu 1 kruiwagen zuiver poep voor 3 paarden per dag), composteert goed (goede mest voor je tuin). Nee, niks te klagen. Per saldo zal het net zo duur zijn als stro, maar het is minder arbeidsintensief en dat is ook wel wat waard, blijft er nog tijd over om te rijden Tong uitsteken

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furbie11, GrapeshotBot, Kimmej, Lithya, Taartje en 38 bezoekers