[JV] Wijken ( uitleg )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

[JV] Wijken ( uitleg )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 22:35

Omdat er toch vele dressuurwedstrijdjes rijden en ook al hebben zij lessen toch iets dieper in willen gaan op oefeningen(het lezen ervan) leek het mij leuk om zo nu en dan een onderdeel aan te snijden dat door een jury verteld/uitgelegd wordt.(dus ondersteunend hulpje om thuis eens te proberen)

Zo dacht ik nu aan het wijken.
stel dat je bij A afwend en wijkt voor het rechterbeen.
(waneer en waar rechtstellen,hand,been,stelling?enz)

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:39

jaa pciies jury!!
Zeg het eens wat willen jullie graag zien, dan kan ik daar mooi op oefenen!!!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:22

jah wil ik ook wel eens weten ookal rijd ik geen wedstrijden ik kan wel wijken!!!!!!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 12:49

Zo te zien dus nog niet zo'n stom idee van mezelf.

Zal ik zelf eens een gok wagen;

Men maakt een nette wending bij A,dus niet net of je via een volte de bocht door komt.
Je stelt hem even recht,maar verliest niet te veel stelling.Tijdens het wijken blijft die stelling aanwezig.
Je legt je rechterbeen iets naar achter en drukt hem aan.Hij neemt zijn achterhand mee,zo niet dan is jou hulp niet duidelijk genoeg.
Het andere been houd het tempo erin en ligt nog op zijn plek.
Het paard/pony loopt tijdens het wijken met zowel achter als voorhand evenver van de hoefslag verwijderd.
Op de hoefslag aangekomen(een meter voor de letter) stel je langzaam je paard/pony weer recht en rijd je netjes in het zelfde tempo weer verder.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:04

daar ben ik het dus niet mee eens:

- wending: eens
- stelling: die is bij wijken is echt minimaal, je kunt hem beter helemaal recht houden.
- rechterbeen (is binnenbeen neem ik aan) naar achteren: is garantie dat de achterhand voorkomt, iig bij de inzet. Binnenbeen blijft op de plaats en duwt het volledige paard opzij, bewaakt ook de voorwaartse drang. Buitenbeen begrenst het teveel zijwaarts gaan, lig wel op de plaats. Tempo wordt dus geregeld door je binnenbeen in combinatie met je handen. Als ik hem meer voorwaarts wil hebben drijf ik met beide benen en geef voor wat ruimte. Als hij meer opzij moet, drijf ik met mijn binnenbeen en houd mijn handen op de plaats. Als hij te sterk opzij gaat begrenst mijn buitenbeen, net als wanneer de achterhand voorkomt.

met de rest ben ik het wel eens.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 14:59

Het is ook moeilijk uitleggen op papier Haha!
De stelling idd niet te veel,maar minimaal,volgens mij schreef ik dat,je houd iets stelling aan(dus maar minimaal)
Dan als ik wijk is het mijn been waarvoor hij opzij moet die ik iets naar achterbreng,men zegt ook wel iets achter de singel.Je duwt het paard als het ware om.
Mijn andere been is zeker ook aan het werk en houd het paard mee begenst en voorwaarts.Tuurlijk zijn beide benen bezig maar zonder het beide benen wil ik zeggen,heb je kans op achterhand of voorhand voor of juist op stil vallen.
En wat de handen betreft,die was ik even vergeten erbij te vertellen.

NoireIdylle

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:15

Ik mis alleen nog volgens mij de opmerking; ook begrensen met de buitenteugel, binnenteugel moet nageeflijk blijven..

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:55

Ik heb inderdaad ook altijd geleerd dat je het binnenbeen op de plaats houdt. Het paard loopt namelijk met een lichte stelling naar binnen. Het buitenbeen gaat eventueel iets verder naar achteren om de achterhand tegen te houden. (En zie hierboven opmerking over je teugels) Vervolgens moet je heel goed kijken waar je heen gaat en het paard daar heen kijken, zo rijdt je het paard met je zit weer richting de hoefslag. Je moet de lijn voor je zien en uitkomen waar je in gedachten uitkwam. Op een jong paard kun je eerst de beide teugels wat duidelijker richting de hoefslag zetten om ervoor te zorgen dat de voorhand eerst gaat.

Ik zie op wedstrijden echter ook vaak dat mensen hun binnenbeen naar achteren leggen. En 9 van de 10 keer gaat dan de achterhand voor. Dit wordt echt afgestraft in de proef!