vraagje over dampigheid!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rossy
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-05-03

vraagje over dampigheid!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 19:50

Als een paard dampig is.....hijgt hij (pompt) dan ook als ie gewoon in de wei staat ofzo of alleen met inspanning ?
Scheve mond
alvast bedankt!


rossy
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 22:26

niemand Verward

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:04

Dat zal er vanaf hangen hoe ernstig het is. Met dit warme, benauwde weer zal het paard buiten ook meer last hebben en dus kunnen staan pompen. Frisse lucht is goed, maar zoals het de laatste tijd is, is volgens mij de lucht niet zo fris.... Op stal is nog slechter, dat is nog benauwder, bij ons tenminste wel.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:56

Hoi Rossy,

Ja dat kan zeker, ze ademen dan vanuit de buik ipv de flanken, soms hoor je ze ook echt hardop ademen (hijgen).
Tijdens of na de inspanning kan dit verergeren, vaak zweten dampige paarden ook eerder dan paarden met gezonde luchtwegen tijdens of na de arbeid. (kost vaak allemaal veel energie)

gr. cissie


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:39

Ze worden vaak ook mager.

Mijn paard is nu onder behandeling. Heb eerder een berichtje hierover geschreven.

Op het moment dat hij op stal duidelijk zichtbaar begon te ademen, ben ik naar de kliniek in Bodegraven gegaan. Onderzoek laten doen en medicijnen meegekregen.

Als je denkt dat hij dampig gaat worden, probeer zo snel mogelijk een bronchoscopie te laten doen.

Met mijn paard gaat het na 1 week reusachtig goed. Geen gehijg meer, geen zichtbare ademhaling meer en als ik hem met de fiets naar de wei breng, draaft hij vrolijk mee zonder dat je hem hoort ademen.

In veel gevallen is het kans op volledig herstel.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:59

Mijn oude pony was ook dampig en zeker bij warm weer stond hij echt te "pompen" en had amper adem om te kunnen eten.
Ditssoort dagen kon je ook echt niets anders doen dan koelen, meestal als ik hem afspoot ging het weer even iets beter.

rossy
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 14:46

Hardstikke bedankt!
maar nu heb ik nog wat Scheve mond
ik heb sins kort een fjord en die is heel erg snel dik geworden enzo en ze reden ook best kort (half uurtje ene keer en de andere keer iets korter) en die ademt heel erg hard als je een tijdje aan het draven/galoperen bent...ga je spappen is het minder.
heeft dat dan met conditi van hem te maken en dat hij zo dik is geworden ?
ik zou het heel erg graag willen weten namelijk!
Scheve mond

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:50

Mijn paard was toen ik hem kreeg totaal verwaarloosd en had echt geen conditie.... Als je ging galopperen ging hij echt hijgen als een postpaard (hij was niet dik trouwens).
Dus dat hijgen / snelle adem komt gewoon doordat hij een slechte conditie heeft, dat staat dus ook weer in verband met dat hij zo "dik" is.
Het is vaak zo, hoe dikker hoe minder conditie.
Veel gaan trainen dus, steeds iets langer blijven draven / galopperen en dat heel rustig opbouwen, dan krijgt hij vanzelf wel meer conditie.
Suc-6

rossy
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 18:45

jah oke...dat wil ik ook best doen maar valt hij dan echt niet ineens neer?
of is het niet slecht voor hem ? Verward

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:03

Misschien kan je het beste een dierenarts of iemand anders die heel veel verstand van paarden heeft er naar laten kijken. Die kan vast wel zien of je paard gebrek aan conditie heeft of dat hij dampig is. Dan kan je je rijden daaraan aanpassen. Als hij te dik is, zou ik gewoon rustig aan beginnen met rijden en het langzaam opbouwen. Nu ineens heel veel gaan doen is ook niet goed. Succes!

rossy
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 19:13

o oke! hardstikke bedankt! Lachen
ik probeer eerst wel een beetje die conditi op te krikken en als het zo blijft was ik al van plan er iemand bij te halen. alleen ik had het nog nooit mee gemaakt dus vandaar dat ik het vroeg Scheve mond
als iemand nog meer tips heeft over wat ik kan doen dan wil ik ze graag weten!

rossy
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 23:17

niemand meer tips ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, ComscoreBot, dianalamboo, Doppers, ImkeTarek, Mediatoolkitbot, Pierus, RianneH, Ubermetrics en 110 bezoekers