soms de bak door crossen. Slecht of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

soms de bak door crossen. Slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 20:34

Ik heb een heel lang paard.........ontzettend lang. Voor haar om die achterhand eronder te krijgen is heel lastig.......Goed het gaat steeds beter en ze word steeds sterker achter.........Maar nu komt het

Soms crossen we in volle galop de bak door.......gewoon voor de lol, gewoon omdat het ook wel eens lekker is voor een 5 jarige om met mij als ruiter even maf te doen....

Ze word er in mijn ogen niet slechter van. Sterker nog ik krijg er een heel actief, attend vrolijk paard voor terug....

Mijn vraag, aangezien ik dressuurmatig dit paard rij.......Kan dit kwaad voor de dressuurmatige opleiding van dit paard.. Ik ben van mening van niet.....wie is van mening van wel en waarom?


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:37

Ik doe dat ook wel eens als hij geen zin heeft, worden ze hartstikke vrolijk en actief van en gaan ze veel beter op eigen benen lopen..
mits je hem daarna weer fatsoenlijk op kunt pakken zie ik geen problemen. Maar je vroeg eigenlijk naar mensen die dat wel zien Bloos

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:40

Ik deed het ook wel eens met mijn paardje in de bak.

Vind het juist een leuke afwisseling, de bak moet niet alleen maar trainen zijn Lachen

Zolang jij en het paard er plezier in hebben, waarom niet?

Het leven is een gebakje!

Anna85
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:43

Jah , k doe het ook welleens, word je paardje lekker los van ,

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:02

wat er ook een goede oefening is om je paard op eigen benen te doen lopen is hem in galop zetten en alles los laten (losse teugels geen benen geven) laat hem zelf het tempo kiezen alleen benen geven als hij weer in draf wilt hem wel zo lang laten galoperen als je zelf wilt. wil hij crossen?goed, wil hij tragere galop?goed, wel zorgen als hij echt crost dat het niet tegevaarlijk wordt i.v.m uitglijden enzo
greetz dutske

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:18

ik doe het ook wel eens hoor. is lekker voor ze. alleen moet je gewoon even in de gaten houden wat het effect is op je dressuur rijden. mijn vorige paard die wilde op een gegeven moment in de dressuur niet meer terug komen uit de galop en dan werkt het natuurlijk nadelig in. en als we in een proef middengalop moesten laten zien naaide hij er tussenuit, toen heb ik dat met hem maar even niet meer gedaan. maar zolang je niet merkt dat je paard er slechter van wordt en juist vrolijker en attenter zie ik er geen probleem in.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:38

Nico vind het ook lekker hoor, als ik aan het dressuuren ben heeft ie het na een tijdje ook wel gehad met moeilijk doen. Gewoon een paar lange zijdes extra gas erop, oortjes van Nic gaan recht naar voren en daarna is ie weer lekker attent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 00:23

Gijsenkim, zolang jij zelf controle hebt over wat er gebeurt en hoe, dan is het echt geen punt lijkt mij. Het wordt een ander verhaal als je paard er misbruik van gaat maken, maar dat kan eigenlijk alleen als ze zich tijdens dat "crossen" vast gaan zetten en zogezegd blokkeren. Dan is het sprintje niet meer van jou en zou ik er mee oppassen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 00:26

dat doe ik ook nog wel eens en ik heb er geen problemen door. ik vind het geweldig en volgens mij mijn paard ook omdat hij het al aan mij voelt aankomen en dan hoef ik maar te denken en hij gaat.

maar lov's punt over controle vind ik wel belangrijk, het moet wel enigzins van jou blijven.

Amor Vincit Omnia


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 00:28

Zolang jij de controle houdt lijkt het me heerlijk even de beentjes te strekken Lachen
Lekker doen dus!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 07:29

Nee hoor dit kan geen kwaad, is juist ff goed als ze zich op hun manier kunnen ontspannen (meestal ff racen), wel afsluiten met een stukje dressuur anders zien ze het racen als einde oefening.....
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 08:47

Ze blijft altijd super te rijden........ook al heb ik haar helemaal los gegooid. Ik hoef de teugels maar op te pakken en te gaan zitten en ze komt weer terug.............Alleen snap ik niet dat de " echte " dresuurruiters er op stal moeite mee hebben. Ze vinden het slecht dat een paard wel eens ongecontrolleerd (door mij niet gecontrolleerd) door de bak heen sjeest......ik weet alleen niet waarom het slecht zou zijn voor de dresuurmatige africhting?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:01

zolang ze daarna weer controleerbaar (en niet lang en sterk) is, is er IMO niets mis mee. Het beste kun je het zelfs op het starnd doen, dat is echt genieten.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:03

Mij lijkt het ook geen kwaad kunnen.
Juist fijn voor je paardje! FF lekker sjeezen, beentjes strekken!
En je zei zelf al dat je de controle hield dus ik zie het probleem niet Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:03

Ik heb het een tijd gedaan met B'elanna, maar zij ging er na een tijdje ook tijdens het echte werk tussenuit als ze het te moeilijk vond worden. Nu ga ik met haar springen als tussendoortje. Dat gaat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:08

Ik vind ook dat dat absoluut moet kunnen mits die controle er is.
Maar ik ken wel een instructeur die zijn leerlingen verteld dat ze hun paard nooit eens echt mogen laten gaan in bijv. het bos. Je zou daarmee het paard te veel uit elkaar rijden. En misschien dat daar iets in zit voor een Zware Tour paard. Maar het frappante is dat zijn beste leerlingen L rijden en volgens mij valt er in die klasse weinig verzameling te verliezen door het 'uit elkaar rijden' wanneer je eens goed gas geeft.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:43

sterker nog, dan leer je tenminste eens hoe een goede uitgestrekte/midden galop voelt ipv dat minieme beetje dat vaak getoond wordt.

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:16

Wij willen tijdens ons werk toch ook wel eens ontspannen (op bokt of zo? Haha! ). Dus nee, het is niet slecht, ik doe het ook regelmatig, en merk dat Gypsy het heerlijk vindt even te ontspannen en daarna gaan we gewoon weer verder. Gyps heeft wel de neiging om heel hard te gaan draven om onder het werk uit te komen. Dan laat ik haar dus heel hard draven, en als ze dan weer langzamer wil moet ze van mij gewoon nog een tijd heel hard doordraven tot ze het spuugzat is, dan doet ze het minstens een paar maanden niet meer ...

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:24

gijsenkim schreef:
Ze blijft altijd super te rijden........ook al heb ik haar helemaal los gegooid. Ik hoef de teugels maar op te pakken en te gaan zitten en ze komt weer terug.............Alleen snap ik niet dat de " echte " dresuurruiters er op stal moeite mee hebben. Ze vinden het slecht dat een paard wel eens ongecontrolleerd (door mij niet gecontrolleerd) door de bak heen sjeest......ik weet alleen niet waarom het slecht zou zijn voor de dresuurmatige africhting?


Dit zijn waarschijnlijk ook mensen die hun paard nooit meenemen voor een buitenritje. Knipoog .
Juist dit soort afwisseling houd paarden vrolijk aan het werk en ontspannen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:26

Ben twee weken geleden op trainingsweek bij stal Bartels geweest. Volgens Tineke is crossen door de bak juist enorm goed voor paard en ruiter. Je moet zelfs zo hard gaan dat je tranen in je ogen krijgt. Zo blijft je paard fris en voorwaarts om de handremmen zo echt eens los te laten!! Gewoon doen dus....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 11:36

Ik ga dit allemaal uitprinten en ophangen op stal..............gniffel, gniffel

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:04

het kan geen kwaad volgens mij zolang ze maar crosst als jij het zegt en als ze stopt wanneer jij het zegt...dan is er niks aan de hand is mijn mening....

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:12

Ik doe het ook wel eens met Skippy hoor.. vaak na het rijden, want dan heeft ze toch nog energie zat! Meestal doe ik het trouwens als het onwijs goed ging en ze netjes ontspannen liep. Dan mag ze lekker zich helemaal uitleven. Wel jammer dat de bak niet zo ontzettend groot is, vaak schuift ze in de hoeken een beetje... *oeps*. Wel jammer dat het strand dik 2,5 uur hier vandaag rijden is en dat er nu steeds mensen zijn. Want daar.. daar kan je pas heeeel hard gaan Tong uitsteken

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:18

Ik doe het ook regelmatig met Solide en dan zie je ook echt dat ze ervan opvrolijkt. Alleen kijk ik wel altijd uit, de grond moet niet te nat zijn anders vind ik het gevaarlijk. Meestal doe ik dat lekker in de bossen op zo'n lang zandpad Haha!

Nu we niet echt de bossen in kunnen (door die horzels) doe ik het lekker in de wei en later is ze ook weer lekker te rijden. Ik vind net als de anderen dat het gewoon moet kunnen. Tenminste zolang jij controle over je paard hebt....

Dus CROSS ZE!!!

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:21

Patsy schreef:
Wij willen tijdens ons werk toch ook wel eens ontspannen (op bokt of zo? Haha! ). Dus nee, het is niet slecht, ik doe het ook regelmatig, en merk dat Gypsy het heerlijk vindt even te ontspannen en daarna gaan we gewoon weer verder. Gyps heeft wel de neiging om heel hard te gaan draven om onder het werk uit te komen. Dan laat ik haar dus heel hard draven, en als ze dan weer langzamer wil moet ze van mij gewoon nog een tijd heel hard doordraven tot ze het spuugzat is, dan doet ze het minstens een paar maanden niet meer ...


haha dat doe ik ook Haha! Werkt heel goed. En als ze gaat tanken in de galop, dan ook wat extra rondjes als ze zelf terug wil komen. Het tanken is er nu wel weer af. Scheuren mag van mij alleen als ik haar ook weer kan stoppen op het moment dat ik dat wil. Dat vind ik dus wat anders dan tanken...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers